{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lys i værksted
  • #1   2. maj 2018 Lysstofrør/lampe fra Harald Nyborg er hvad jeg bruger da de er til at betale og giver godt lys.

  • #3   2. maj 2018 Jeg ville vælge led armatur fra Harald skrald koster omkring 150 nemme at monterer og godt med lys. er selv elektriker

  • #4   2. maj 2018 Led lysstofrør, vi har fået skiftet alle vores i loftet på arbejdet og Holy Cow der er blevet smæk på smiley

  • #6   2. maj 2018 Jeg har 18 af dem her på mit værksted, der er bare knald på, de kan klart anbefales.

    https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-lysstofror/p/philips-master-ultra-led-lysstofror-120cm-4000-kelvin


  • #7   2. maj 2018 du kan også købe dem i bauhaus til fornuftig penge. jeg gav 100 kr/ stk til mit værksted..

  • #8   2. maj 2018 Easy4

    Find lige et lysstofrør i led der har cri/ra værdi på 100.


  • #10   2. maj 2018 Tak for indput. Jeg må ud og finde nogle led lamper

  • #11   2. maj 2018 Ledrør fra biltema 89kr stykket mener jeg det kostede

  • #12   2. maj 2018 Easy 4

    Bare det koblet med en HF starter, så køre det ca 40000 hz og ingen hak.

    Pointen er bare, at der ikke er meget ved og købe skod LED, med en ra/cri på 80, så ville jeg hellere købe rigtige lysstofrør med en ra/cri på 90/95.


  • #14   2. maj 2018 Easy4

    Jeg ved skam godt at LED kan købes med god ra værdi.
    Problemet ligger i at folk ikke rigtigt aner noget om hvad for nogen ting man faktisk skal kigge efter, for at få et rør som giver både god farvegengivelse, lysfarve og lysmængde.
    Og smider derfor straks LED kortet fordi det nyt og smart.

    Og uden at vide noget om de ting, ender folk som oftes ud med og købe noget lort, fordi de syntes at de korrekte pære/rør er for dyre.
    Også kunne man lige så godt have købt et tradionelt rør med HF spole fra starten.

    Hehe ja jeg ved godt det ikke ændre på farvespektreret, det ligger nu engang i det rør man køber, f.eks 940 eller 965.
    Desuden vil du ikke normaltvis kunne se "blinkeriet" det er det menneskelige øje ikke god nok til, det kun hvis man roterende maskiner hvor dreje frekvensen/vinkel hastigheden på emnet/maskinen rammer 50 hz, og ja så ser det ud som om maskinen er stoppet pga stroboskop effekten, men det er en hel anden snak.


  • #20   2. maj 2018 Ingen af dem, da jeg hvis jeg kan blive fri ikke vil købe noget med en ra værdi på 80.

    Men klart at led vinder, da den har den højeste/bredeste dækning indenfor spekteret smiley


  • #22   2. maj 2018 Ikke rigtigt, for at skulle vælge, må man sammenligne to specifikke rør, og deres ra graf.
    Klart lightpartner vælger at vise to ekstremer, for alt andet vil ikke sælge led rør smiley

    Ra værdi siger jo noget om farve gengivelse, altså hvor godt den gengiver alle farver fra 400-700 nm.
    Så igen at bare sige køb led, og folk ikke er villige til og betale for en høj ra værdi, så det i mine øjne bedre og købe et traditionelt rør til samme pris men med højere ra.


  • #25   2. maj 2018 Men farverne kan jo lige så godt mangle på LEDen som på røret smiley

    Man kan jo kun forholde sig til de farver som testes, og sammenligne ud fra det.
    Og derfor vil et traditionelt 900 rør i min verden altid være at fortrække over et LED med 80 i ra.

    Desuden er sol lys jo heller ikke 100 i hele spekteret.
    Solen er faktisk dårlig/lavt i visse områder.

    Udover det så jo osse et spørgsmål om hvilket brug man har i værkstedet, besparelsen i strøm på et led vil typisk være 50%, hvor indkøbs prisen på et tradionelt rør vil ligge på ca 1/4-1/5 af prisen på et led, hvis vi tager udgangspunkt i dit link.
    Bruger man så i gennemsnit sit værksted nogen få timer om ugen, så vil led aldrig kunne betale sig, og slet ikke hvis man går ned på lyskvalitet.


  • #27   2. maj 2018 Var du ikke IMOD led lys easy? ;D du er på den rette vej nu kan jeg se

  • #28   2. maj 2018 Hehe det gør jeg sku nok smiley
    Har du da sådan en smiley

    Desuden skal man jo osse holde for øje de fleste folk har dappet rundt under en 825, 827, 830 eller 840 i årtier uden nogen har brokket sig smiley

    Dog vil jeg stadig helst for mine øjnes skyld komme så tæt som muligt på 90-100 smiley


  • #31   2. maj 2018 Aner ikke hvad det er vi har fået monteret andet end det er Philips rør og at de lyser som en vanvittig smiley Arbejder på et trykkeri så håber da det er noget ordenligt kvalitet da trykkerne justere farverne løbende så aviserne ser rigtige ud smiley

  • #32   3. maj 2018 Kent

    Det er måske nok værd at nævne, at vælges der traditionelle rør i 900 serien, altså med meget fornuftig ra værdi, så skal der væsentlig flere rør til at give de samme lux, da kompromisset er færre lumen/W. En noget dyrere løsning, men absolut en god løsning.


  • #33   3. maj 2018 Nu lyder det til at i ved noget om led.... smiley

    Jeg skiftede alle mine rør på værkstedet til led, og lyset blev bedre i forhold til de gamle.
    Det kunne jo også bare ligge i at de gamle bare var trætte.

    Jeg købte led rørene i biltema, og er faktisk godt tilfreds.

    Dog var der en der spurgte mig om jeg havde fjernet transformeren og elektrolytteren eller hvad den nu hedder, for han mente at de så ikke var besparende alligevel.
    Jeg har dog fået nogle lamper uden rør i, jeg monterede rundt om min lift, og da jeg havde sat dem op og skulle til at trække ledninger, så opdagede jeg at der intet var i dem ud over fatningerne og ledningerne. (det var nogen jeg fik fra et trykkeri) altså selve lamperne.
    Og først irriterede det mig at jeg havde bøvlet med at få dem sat op i loftet ene mand på en lang stige.
    Men, men, jeg valgte så senere på ugen at sætte strøm til samlemuffen, og smed en af ledrørene i alligevel, og prøvede at tænde dem i fare for at de sprang, men de tændte bare.

    Hvorfor er det sådan, og sparer men ikke på elregningen alligevel hvis man bare sætter dem i de gamle lamper til lysstoffrør.

    En anden ting, er at jeg har lavet mig en malekabine, jeg lige så sent som igår fik sat varme til, og fyrede op for varmen, og led lamperne begynder så at flimere osv. når det bliver for varmt, men det kunne jeg så læse på deres data bagefter. smiley
    Men det gør de gamle rør så ikke... men så har jeg jo 18 ekstra ledrør liggende i reserve til det øvrige værksted.... smiley


  • #34   3. maj 2018 Allan P

    Det kan jo diskuteres, hvis man kigger på Osram tdl 940 i 120cm, og tilsvarende led fra sunflux, så giver led faktisk en del færre lumens end det traditionelle rør.
    https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-tl-d-90-de-luxe-36w-940-master-120cm-kold-hvid
    https://sunflux.dk/da/product/led-roer-120cm/sunflux-led-20w-120cm-4000k-1900lm-ra-greater-than-95-
    Ihvertfald hvis man kigger på og erstatte med et led rør, angivet til og erstatte ca 36 W traditionelt.

    Hvilket vil sige hvis du har indrettet dit værksted og ikke vil gå ned i lumens, så begynder besparelsen på led og blive mindre, da både strømforbrug og indkøb nærmer sig traditionelle rør.
    Self skal man holde sig for øje at drosselspole og kondensator æder ca 30% mere strøm, så en HF ville og være at foretrække, da den stortset ikke bruger ekstra energi.
    Det næste er så at osram opgiver en levetid på 20.000 timer på det traditionelle rør, hvilet gør at du ideelt set skal købe ca 2 rør, for hvergang du køber et led rør.

    Så igen alt i alt, så det ikke bare at anbefale led ukritisk, da man nemt kan ende op med og investere i noget som ikke rigtigt tjener sig hjem.
    Led er jo fint hvis det noget lys som brænder meget, men ikke hvis det kun bruges et lavt antal timer hver måned.


  • #35   3. maj 2018 Buggi boy

    LED klare sig generalt ikke sådan super godt hvis de sidder varmt, der jo i forvejen gjort meget ud af og køle dem.
    Hvilket sådan set gælder for alt elektronik.


  • #36   3. maj 2018 Kent
    Jeg taler naturligvis om 900 serie vs 800 serie. På et autoværksted vil der ikke være den store tekniske gevinst ved at have ra 90 mod ra 80, men det er selvfølgelig ikke dårligere, kun dyrere. Men netop på en grafisk virksomhed vil standarderne sige 900 serie, da højere ra betyder bedre farvegengivelse. At LED i samme kvalitet så måske er ved at overhale metaldamplamper på det geoveste er bare fedt for os alle smiley


  • #38   3. maj 2018 Allan P
    Ja self i den henseende, så vil de 10-20 mindre lys udbytte, gøre en forskel og med mindre værkstedet ligefrem arbejder med skader hvor kontrol af lakken, så er 900 nok ikke nødvendigt.

    Min pointe i snakke var, at i et hobby værksted, hvor man laver meget forskelligt, inkl måske og male eller læse. Så vil god lys kvalitet være og foretrække.
    Og at købe billigt led med dårligt lys, da man ikke vil betale for dyre led, så vil det i mine øjne være bedre og købe et lysstofrør med god ra.

    Om man så opdager i daglig dagen at man har led med 80 ra, tja det jo så nok en anden sag, man kan jo ikke se det man ikke har smiley



  • #39   3. maj 2018 Kent

    Er 100% enig smiley

    Easy
    Det er længe siden, at de overhalede hvad lumen/W angår. Men med ra værdi skulle der gå lidt længere.


  • #41   3. maj 2018 Easy

    Du bliver nødt til, at komme med en graf der viser ra for de to teknologier som følge af tiden. Og det er klart, at lige da de bedste ra værdier for LED kom, var de jo ikke tilgængelige for alle. Men sådan er det jo med alt nyt.


  • #44   3. maj 2018 Da lysstofrørene kom frem omkring 50'erne, var deres ra ca 55.

    Så self vil/har led teknologien overhalet det traditionelle rør, men det ændre ikke ved at der stadig er mere end bare smartness og tage højde for, i forhold til hvad man skal købe.
    Det bliver jo hurtigt forholdsvis dyrt og indkøbe 10-20 rør til en garage, som kun bruges nogen timer om ugen.


  • #49   3. maj 2018 Nu begynder du jo og sammenligne æbler og bananer.

    Hvis ikke lyset er af samme temperatur, så vil det jo altid opfattes forskelligt af det menneskelige øje.


  • #52   3. maj 2018 Budskabet om hvad?

  • #54   3. maj 2018 Du må jo lige forklare dit budskab?

    Din kage/æble opstilling beviser jo bare at pære med 4000-6500 k er bedre til belyse farverne så øjet opfanger dem som forskellige.
    Ingen vil jo nogensinde bruge 2700 k intet værksted og omvendt vil ingen bruge 4000-6500 k i hjemmet da det er alt for koldt.


  • #56   3. maj 2018 Nej du viser at den farve temperatur som pæren har, osse har indflydelse på hvordan farverne opfattes.
    Ligesom farverne ville se mærkelige ud hvis pæren var belagt med rød, blå, gul eller grøn farve.

    Så igen sammenligner du pære og bananer.


  • #59   3. maj 2018 Det ændre stadig ikke på at og sammenligne en neutral farve +/- 5000 k også en ikke neutral farve vil give forskelligt resultat.

    Sammenlign to rør led og gas begge med 4000 eller 6500 k, det jo noget der kan bruges til noget.
    Alt andet lige er åndssvagt.


  • #62   4. maj 2018 Det sku nok fordi du ikke vil se det.

    Du ligger jo selv modsigende ting op, netop at en farve temperatur vil fremhæve de farver som ligger omkring det.
    Hvilket osse ses i dit frugt/kage billede, gult lys fremhæver gule farver.


  • #64   4. maj 2018 Det kan man jo osse sige om dig smiley lightpartner er det første der dukker op når man googler led lys smiley

    Som sagt mon ikke de er mere interesserede i og sælge end så meget andet.
    Deres billeder bruges osse til og sælge pære som fjerner depression.


  • #66   5. maj 2018 https://www.nature.com/articles/lsa201422/figures/4

    Her er en lille opstilling, med forskellige pære.
    Lig især mærke til hvilke farver der bliver gengivet bedre, når farve temperaturen ændre sig, selvom du påstår noget andet.
    Og at det sjovt nok er samme farve spike ved samme farve temperatur, samt leds ikke er så perfekte som lightparterners salgs billede ellers gerne vil frem hæve.


Kommentér på:
lys i værksted

Annonce