{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.172 visninger | Oprettet:

DAB-radio {{forumTopicSubject}}

Go´ søndag

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. DAB-radioer, som jeg håber i kan svare på.

Jeg bor ca. 25-30 km. fra Tyskland - sådan målt i luftlinje - og nu er det ikke fordi jeg hører meget tysk radio, men med en helt traditionel, analog FM-radio kan jeg modtage en række tyske radio-stationer.

Når jeg imidlertid derhjemme med min stationære (digitale) DAB-radio laver en kanalsøgning, så får jeg udelukkende danske kanaler. Kører man separate DAB-systemer/"formater" i hhv. DK og Tyskland?

Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, og da kan jeg forstå, at man på nogle DAB-radioer kan ændre nogle regionale settings - men det kan man ikke i min (Sony).

Når jeg spørger, så er det også fordi jeg har gået lidt med tanken om at montere en 2-DIN DAB-radio i min bil - fordi den nuværende analoge model er elendig til at modtage radiostationerne. Men hvis jeg skulle købe en DAB-radio til bilen i Tyskland, så vil jeg jo også gerne sikre mig, at jeg kan bruge den i DK. Der er endvidere - når jeg læser rundt omkring på nettet - meget delte meninger omkring DAB og dækning samt evt. også en forestående udfasning af systemet.

Så mit spørgsmål er egentlig 2-delt:

1) Kører man forskellige DAB-formater i hhv. DK og D?
2) Hvis i skulle ud og investere ca. 3.000 i en ny HU - ville i så gå efter en DAB-model?

Jeg er ikke så meget inde i alt det tekniske, men kan forstå, at man også kan få Android-headunits, hvor man så via fx Bluetooth og sin mobil kan modtage radio. Er det en brugbar løsning?

Hører gerne jeres kommentarer. På forhånd tak!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DAB-radio
  • #2   2. dec 2018 @Erik K - Mange tak for inputs det er guld værd - og tænkte evt. nok det kunne være afstanden mht. DAB og Tyskland smiley
    Har du en ide om, hvad man skal investere i sådan en Android-tingest, hvis man skal have nogenlunde kvalitet?


  • #4   2. dec 2018 1: som Erik Siger så er det et spørgsmål om afstand at du ikke tager de tyske kanaler...

    2: Ville aldrig investere i DAB radio... Selve signalet er bedre end FM... og dog... Lydkvaliteten på DAB er faktisk lavere end på FM.... Altså vinder man ikke rigtig noget ved at skifte til DAB... Så er Webradio bedre... Eller man kan helt slippe for reklamer, eller taleradio ved simpelthen at koble sin tlf til med spotify / tidal / osv osv...


  • #6   2. dec 2018 Ville være ligeglad om den havde am/fm/DAB blot den har CarPlay smiley Hører sku aldrig radio mere smiley

  • #7   3. dec 2018 Køb en xtrons anlæg der kan installeres dab på. Jeg har sådan et anlæg er fuld tilfreds med den også med løbende firmware opdateringer man modtager..

    I xtrons indstillinger kan man går i car menuen og vælge factory settings eller hvad det hedder nu præcis kan jeg ikke huske. Der skriver du koden "126" så har du de skjulte indstillinger (menu) frem hvor du blandt andet kan vælge region på radioen osv og opstartslogo når anlægget tændes, canbus indstillinger, farverne til knapperne dem der har xtrons skal bare passe på med at de ikke laver noget forkert i indstillingerne


  • #8   3. dec 2018 #5

    Spotify premium har absolut laveste acceptable kvalitet da... Ville altid foretrække Tidal hifi, med op til 1500 kbps

    Men jeg bruger også selv Spotify i bilen... Tidal tager for meget data... Og skal jeg virkelig nyde musikken bruger jeg Flac... Originale cd'er er desværre ikke en mulighed i den nye bil... (Og jo med det rette anlæg i bilen kan man godt høre forskel)


  • #9   3. dec 2018 #7

    Det du siger er: "køb billigt kinapis, og gå ind og pil i indstillinger du ikke har noget at gøre i, for hvis det går galt, så går det rigtig galt"... Det lyder da som et godt råd... Det svarer til at bede mig om at lege med motorstyringer...


  • #10   3. dec 2018 #7 grunden til jeg siger pas på fordi så risikere man at man skal nulstille hele anlægget.. Heldigvis findes der reset knap på xtrons anlægge hvor man skal stikke nål i der kan redde ens verden. Jeg har nu haft min i flere måneder uden at brokke mig

  • #12   5. dec 2018 Sådan ser skjulte indstillinger ud..

    profilbillede
  • #14   5. dec 2018 #11

    Det var nu ikke forskel på Flac og cd jeg refererede til... men forskel på MP3/spotify osv og flac / cd... Læs nu tingene rigtigt... smiley


Kommentér på:
DAB-radio

Annonce