{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

Matematik spørgsmål angående bil {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg sidder her og prøver at lave diverse beregninger.

er der en måde hvor på jeg kan beregne om en elbil vil være mere økonomisk end benzin på langt sigt. eller er der en måde hvor på det ene bedre kan betale sig end det andet ?

Lad os nu sige vi køber en Tesla til en million vs en benzin til 250.000 kr. Er der så en måde jeg kan regne ud hvornår de 2 biler koster det samme over et hvis antal år evt ?

elbiler er vel igennemsnit dyere end benzinbiler men koster mindre pr "tank"/opladning.

En benzin som koster mindre men koster mere i benzin pr tank.

Svar gerne på mit spørgsmål hvis du kan og vil. Det skal ikke handle om at du også kan købe dyere eller billigere af dit og dat. Jeg har bare taget udgangspunkt i en fiktiv pris på en Tesla til en million og en random benzin til 250.000


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matematik spørgsmål angående bil
  • #1   29. maj 2020 Ja, det er der en måde på. For at svare direkte på dit spørgsmål.

    Selve udregningen kan jeg ikke give dig uden at vide en HEL masse mere. Det er ikke bare et simpelt spørgsmål.


  • #2   29. maj 2020 Der er flere tal du skal bruge for at regne det ud.

    Du skal kende værditabet på Tesla og random benz bil over de år du vil ha dem.
    Så skal du finde den KHW pris du skal gi og så dividere det med det antal km Teslaen kan kører på det.
    Det samme med benz bilen hvad koster benz pr liter og dividere antal km den kan kører på det.
    Hvis du vil ha service priser med skal du finde ud af hvor mange km du kører pr år og hvad service ca koster om året/pr km
    Så er det grønafgift og forsikring på begge biler og det ganger du med det antal år du har bilen og det var det!


  • #3   29. maj 2020 ja det kan jeg selvfølgelig godt se.

    Lad os nu lege med tanken om Tesla Model 3 Standard Range angivet til 14,7 kWh pr 100 km (ifølge google) Et KWH til elbil har jeg fundet koster godt 6 kr.



    Så skal vi vel finde ud af hvor mange KHW der kan være i en "fuld tank" på Teslaen ?
    jeg har derfor fundet følgende og tænker vi regner med den store tesla pakke 85 kWh-batteri som rækker godt 500 km

    og lad os sige at der kan være 50 liter benz i vores random benzer vores random Benzer kører 12 km pr liter benzin og vi regner med en benzin pris på 9.50 kr pr liter.

    Alt det med afgifter mm. undlader vi lige smiley nu er det kun den "dyre" tesla med billige kwh vs billiger benz med dyre benzin pris. som jeg gerne vil have hjælp til. smiley


  • #4   29. maj 2020 Vil mene #2 svarer ret godt, at du skal have alle priser regnet ud kontra to modeller du lige får kigget på.

  • #5   29. maj 2020 Du kan godt sige, man skal se bort fra alt det der, men så kommer dit regnestykke ikke til at give mening. Ganske enkelt.

    Det er komplet irrelevant, hvad der kan være i tanken på en benzinbil og ligeledes hvad der kan være i et fuldt opladet batteri.

    En kWh koster 2-2,50 kr. i din egen stikkontakt. Hvor skal man give 6 kr. henne?


  • #6   29. maj 2020 Hvilken benzin bil har du tænkt på?
    De 12km/l er jo nærmest hvad en 10 år gammel 335i kan kører pr liter, så det er ikke en ny/nyere øko benzinbil?
    Kan Teslaen reelt kører 100 km på 14,7 Kwh?
    Jo mere præcise tal og jo mere information du har jo tættere kommer du på den reelle kr pr km pris som det er det du skal finde.

    Som Bay siger er det lige meget hvor stor tank der er, det er hvor langt den kører på 1 Kwh/liter benz


  • #7   29. maj 2020 Jeg søgte bare på google, hvad en KWH koster til en elbil og det var det første google forslog. Jeg aner ikke selv hvad det koster. Jeg vil gerne prøve at lave en graf hvor man ser hvornår de 2 biler er "lige dyre" over tid. med hver deres startpris og hver deres forbrug. .

  • #8   29. maj 2020 Det el selskab du er ved har som regel et login så du kan se hvor meget du lige betaler.

  • #9   29. maj 2020 Ja, og for at kunne lave det, kræver det, at du regner med netop alle de ting, du nu er ligeglad med. Derfor kommer din graf ikke til at give mening.

    Er det din hensigt at regne ud, hvornår du evt. har tjent de 750.000 kr. i difference hjem som udgør prisforskellen uden hensyntagen til, hvad bilen rent faktisk er værd pågældende tidspunkt, anslået levetid, reparationsomkostninger, grøn ejerafgift, service, dæk osv.?

    Hvilken benzinøkonomi skal man regne med på benzinbilen?


  • #10   29. maj 2020 Hvor mange år skal du have bilerne?
    Hvilken Benz bil er der tale om?
    En af de vigtigste faktorer er værditab over tid.
    Vil Teslaen feks tabe 500000kr over de næste 5 år og du kører 10000km om året er benzin bilen uden den mindste tvivl billigst pr km.
    Men øges afgiften på elbilerne så Teslaen faktisk kan koste 1mio i dag men koste 1,3 mio om 5 år vil brugtprisen på Teslaen være betydeligt bedre og nærmest sælges brugt for den nypris du gav 5 år tidligere og derfor være klart det billigste valg.


  • #11   29. maj 2020 Det er langt fra lige til. Der er mange faktorer, kmforbrug, hvor der lades, hvor du bor, g hvordan du varmer din bolig op, fremtidens politiske beslutninger.
    Clever/Eon sælger abonnements ydelser på strøm til bil for 700-799kr flatrate. Jeps flatrate, og du kan få monteret lader derhjemme og få godt gjordt ca 2kr af de 2,20kr.
    Dertil kommer så at nogle teslaer har fri ladning på tesla supercharger stationer.
    De 6kr er nogenlunde normen hvis man ikke har nogen aftale etc og ja der er nogen der tjener gode penge lige der.
    Så bor du et sted du kan få din egen lader op (koster ca 6-12k), er din bolig registreret med elvarme koster en kwh ikke 2,2 men vidst nok ca 1,4-1,6 kr derhjemme.
    Kan du oplade i nærheden af arbejde etc.
    Der er sygt mange parametre, og elbiler bliver ret kede af forbruget over ca 110-130, så det betyder også en del. El biler til ren bykørsel er mere effektivt en forbrændingsmotor, mens på mange lange ture( 100vis af km dagligt), kan en diesel nok følge med.
    Hvad er din tid værd, hvis du skal side på en lade station, og kan du time det så du skal på tønden eller spise noget mens den lader.
    Som sagt der er helt bizart mange muligheder.

    En tesla model s 2015 bruger ca 180wh pr km, med pæn kørsel efter skilte.... med ikke pæn kørsel ligner det mere 250wh, og kører du virkeligt stærkt... mere endnu. Du kan godt presse den lidt længere ned 160wh tror jeg ca så lang ned den kan komme uden at holde sig på maks 80 altid.
    Kører du ca 2000km om mdr i gammel benzin bil, så koster det måske 2000 i benzin

    Så er der værdi tab, og husk nu, tesla opfatter sig selv som et luksus mærke og reparationer matcher altså i pris til hvis den havde fuld afgift. Der er færre ting som kan gå galt, men går de galt... søg på undervognsdele, og headunit så skal du se. Dertil kommer friske priser på bremse dele.

    Forsikring er virkelig dyr til tesla, men der er nær ingen grøn afgift. Så mon ikke de to ting jævner sig selv ud.


  • #12   29. maj 2020 hmm lyder til at blive mega omfattende end hvad jeg først lige havde tænkt mig.
    Jeg tænkte et fast kørelses behov på 30.000 km pr år

    Eksempel 1:
    En fiktiv pris med en Tesla til en million, køre 500 km på en ladning cirka (bare rundt regnet tal jeg sætter op) så kan vi vel begynde at regne ud hvor mange opladninger skal den så igennem år.
    år og hvad koster det, så? Lad os nu siger man altid fik den ladet op, kan man så ikke regne forbruget ud på Teslaen på et år.

    (jeg ved godt at den jo ikke altid bliver ladet helt op osv. men det er bare for at have nogle tal som man kunne sætte ind i en graf.

    eksempel 2: en billiger bil. Den køre på benzin, vi sætter en FAST benzin pris på 9.50 kr pr liter. Den kan have 50 liter ergo koster den cirka 475 af fylde op og vi siger den køre 12 km literen. (bare fiktive tal) Det vil sige rundt regnet 600 km på en tank benzin til 9.50 literen.

    Kan man ikke sige 30.000 (km) pr år / med 600 (Det antal km benzen kan køre pr tank. Det får jeg så til 50 gange pr år, som bezen skal tankes for at nå de 30K km. Kan man så ikke derfra sige 475 kr (prisen for en hel tank benzin * 50 gange (antal tankninger pr år = 23.750 kr til benzin.

    Jeg tænkte jo lidt inden jeg gik igang "ny bil med billige "el priser" vs" gammel bil" med dyre benzinpriser. så ville jeg sammenligne de 2 på en graf. for på et tidspunkt efter MANGE år kunne Teslaen så tjene sig selv hjem ved at strøm er biliggere ? og hvis ja, hvor gammel er bilen så til den tid.....og så kunne man begynde at snakke om afskrivninger mm bagefter. Nu er det bare lige så selve kørselsbehovet som jeg tænkte på.

    Jeg ved godt det er meget rundt regnet. Det skal hellere ikke være så præcis. Det var bare for at kunne sætte det ind i en graf, hvis nu man skulle købe bil.


  • #13   29. maj 2020 Man kan godt regne på den måde, men det er ikke et regnestykke, du bliver klogere af.

    Tager man prisen på 1 mio. og tillægger årligt elforbrug ved 30.000 km med 180 Wh pr. km og en pris på 2,20 kr. og sætter op mod en benzinbil til 250.000 kr., der går 12 km/L og med en pris på 9,50 kr. pr. liter benzin, så vil man se, at linjen krydser ved ca. 64 år. Sagt med andre ord; hvis man havde begge biler i 64 år, ville man i indkøb og "brændstofforbrug" have brugt det samme.

    Man kan overhovedet ikke bruge regnestykket til noget, fordi der er SÅ mange andre faktorer, der ikke er taget højde for, at det er ren pseudo-undersøgelse.


  • #14   29. maj 2020 Har du en benz bil i tankerne siden du har sat den til 12km//l?
    Teslas tal er også fiktivt og hvis det er fra deres side er det nok meget positivt.
    Jeg så lige en 4 år gammel BMW 330i, den er opgivet til 19 km/l, så jeg syntes de 12km/l er MEGET lavt sat og vil nok gi dig et forkert billede.
    Derfor kunne det være meget nyttigt at vide om det er BMW 750i eller en Citroen c3 du har i tankerne for at hjælpe dig med evt værditab, service og måske reelle km/l
    Det er svært når du ved nøjagtig hvilken Tesla model men ingenting om benz. modellen.

    Man kan nemt lave en ¨hurtig¨ beregning men det kunne være meget nemmere med et reelt benz eks.


  • #16   29. maj 2020 Det er lidt ligesom de unge knægte der har købt en golf 4 der går 12 km/l kontant og så syntes det er for dyrt at kører i den.
    De vil så ud og låne 150000kr til en nyere bil der kører 22 km/l og så spare de jo flere 1000kr om året!!!
    De har så bare ikke medregnet md afdrag(renter) værditab service på aut. værksted kontra en bil der er købt kontant til 20000kr som nær intet værditab har tilbage.

    Der vil højest sandsynligt blive nogle værkstedsregninger på den gamle golf men så længe den kører godt skal man tænke sig om, om det kan betale sig at skifte.
    Man bliver bare ¨fanget¨ af prisforskellen når man står ved pumpen og tanker


  • #17   29. maj 2020 #13
    Du har præcis fat i noget af det jeg havde i tankerne. Det er ihvertfald meget tæt på. Alle andre faktore udskyder jeg pt. for ja jeg ved godt der er MEGET andet også. og det ikke kan være helt præcist. jeg vil bare gerne lave en graf, så man kan sige at "bilen er tjent hjem". Det er alt sammen bare fiktive ideer og tanker men jeg tænkte at på et tidspunkt må de jo krydse hianden på grafen. Benzinen er billig i starten (250.000) og min "fiktive tesla" er 1 mill.

    jeg vil så lave det kryd i grafen hvor de efter mange år mødes da benzin er billig i starten (250.000) men dyere i benzin (9.50) og Teslaen er dyr i starten (en million, men hver KWH koster mindre.

    Jeg tænker de må jo krydse hianden på en graf på et tidspunkt. ja jeg tror #13 har fattet min tanke med det hele.


  • #18   29. maj 2020 Jamen så har du svaret. Ud fra de forudsætninger, du stiller op, så 64 år. Det stemmer ikke overens med virkeligheden, så du kan ikke gå på den lokale bodega og fortælle, at en elbil først er tjent hjem efter 64 år. Men du har svaret ud fra dine egne forudsætninger.

  • #19   29. maj 2020 haha nej det forstår jeg godt. Det var bare hvis man skulle lave en sammenligning af de 2 biler. uden diverse andre faktore indover. har du en ide til hvordan man kan skrive det på en graf. Evt. I geogebra hvis du kender det ?

  • #20   29. maj 2020 Tror da helt bestemt de krydser hinanden på et tidspunkt men er nok først efter et godt stykke tid.

  • #21   29. maj 2020 Jamen det er ikke engang en sammenligning som sådan. Det er lidt som at sammenligne pærer og bananer. Man kan godt konstatere, at begge er grønne, men det er ikke noget, man bliver klogere af.

    Men ja, jeg kunne sagtens sætte det i en graf. Jeg har også gjort det. Jeg kan bare ikke illustrere det her på Bilgalleri.


  • #22   29. maj 2020 Evt. Screenshot ? og vedhæftet til kommentaren ? smiley

  • #23   29. maj 2020 Værsgo at blive klogere. Eller ikke...

    profilbillede
  • #24   29. maj 2020

    profilbillede
  • #25   29. maj 2020 Super mange tak. Så skal jeg bare lige have fundet ud af at plotte det ind selv smiley Men mange tak ihvertfald smiley


  • #26   29. maj 2020 Tesla:
    f(x) = 11880x + 1000000

    Benzinbil:
    f(x) = 23750x + 250000


  • #28   29. maj 2020 Igen, Mange tak. og ja jeg ved godt man ikke kan sige "sådan er det bare". Men det er bare for at illustrere tanken.

    #27. Prisen er ikke så vigtigt. er den billigere så betyder det bare at den er lavere på grafen og de mødes før. Jeg sagde bare en million da jeg tænkte det er nok hvad sådan et svin koster hvis det er med hele pisset. smiley Men det er ikke pointen.


  • #29   29. maj 2020 Slutteligt findes der altså en hel stribe ganske gode elbiler derude som ligger noget under Tesla i pris. Indrømmet at accelerationen er det nok de bedste til, men forbrug mener jeg at det er Kona Electric som er mest effektiv. Den kan fås fra 250k, men så er rækkevidden noget begrænset.
    Vil generelt sige at for elbil er der to vigtige parametre, batteri størrelse og ladetid.
    Var meget tæt på at købe en gammel Golf E, men opdagede at den kunne maks lade med 11kwh. Det gør at det bliver til en lokal/shopping/kone bil. Det samme med de første Mercedes B Eletric. Nogen af dem var vidst nede i 7kwh lade effekt. Så bliver der langt fra Sjælland til Nordjylland (som eksempel).
    Nye biler har klart bedre lade evner, og en del af den har anstændige batterier. Generelt lad være at købe mindste batteri, med mindre den aldrig skal forlade den by du bor i.
    Ps jeg er glad for elektriske biler, har været til le mans i en, man skal bare have øjnene åbne for begrænsningerne og mulighederne.


  • #30   29. maj 2020 Husk og i eregn spildt liv i tankning ved langtur.
    Brændstofbil, tankes for hver5-600 km, tager 10 min, med med hotdog og videre.
    Elbil 2-400km, en time.


  • #33   29. maj 2020 for det første kan man jo altid få den slags udregninger til at give det resultat man egentlig ønsker og forventer, for det andet er der jo et hav af ubekendte og forskellige variabler der kan have stor indflydelse på det samlet regnestykke

    hvis du vil bevise, at en elbil er et dårlige køb end benzin så giver det selvfølgelig god mening. Vil du overveje en el som alternativ, så er det en dårlig måde og afgøre det på

    derudover så mener jeg ikke at folk der står i alternativet normalt vil vælge en dyrere elbil end benzin bil. De fleste vil jo ikke have et rådighedsbeløb der gør man kigger på en renault captur også fordi det bliver el kan købe en audi e-tron med alt i udstyr

    dem som kører e-tron, model x, model s og lignende skal jo mere sammenligne med en xc90, q7, x5 osv. Også vil el sikkert give god mening for mange

    jeg forstår ikke så mange er så forbeholdne over for rækkevidde og den slags, vi kører 25.000 km i hver af vores biler, altså 50.000 km om året. Jeg tror ikke vi 10 gange om året er ude på ture der kræver vi skal ind og tanke midtvejs, så for os ville en elbil eller to faktisk være et fint alternativ den dag prisen kommer ned og vi står for at skulle skifte.


  • #34   29. maj 2020 Det er da dejligt at se folk holder "samtalen" ved lige, til trods for at jeg enlig blot ledte efter noget ala det 13# sagde og alligevel så ved jeg godt at man ikke sige "her er en matematisk udregning, og det er sådan det er" Jeg er godt klar over der er 1000 andre faktore som påvirker pris mm. Her tænker jeg umidbart kun på indkøbsprisen og dets dalige brug. Simple as that smiley

  • #35   29. maj 2020 #33
    Rigtig mange er villige til at give meget mere for en elbil, end de har været vant til at give for en benzinbil. For mange har Model S været den dyreste bil de nogensinde har haft. Jeg kender eks. en som skiftede sin gamle bil til ca. 50.000 kr. ud med en Model S.

    På diverse Tesla fora kan man også jævnligt læse at ejerne har kørt i gamle Toyota'er og biler under 250.000 kr. i nypris. Selvfølgelig er der også mange der har haft dyre biler før de fik en Tesla. Men jeg er alligevel blevet overrasket mange gange over hvor stor en prisforskel folk generelt har været villige til at betale for en Tesla.

    Jeg tror dog at den hype er ved at dø lidt ud, især her hvor jeg bor, fordi at køre i en Tesla er ligeså normalt som det er at køre i en Peugeot eller lign. i Danmark. Mange af dem der var villige til at betale meget mere gjorde det pga. hype, at køre noget helt anderledes, fornemmelsen af at være helt på forkant, den eksklusivitet der fulgte med etc.

    I dag kan man jo købe en Model 3 så billigt, at det ikke er noget specielt længere.


  • #37   29. maj 2020 Home charging alternativt en ladestander på arbejde er klart det som virker bedst i hverdagen.
    Teslas supercharger stationer er imponerende (ligesom Clever og Eons supercharger). De river imellem 100 og 200 amp på tror det er 300 volt. Med en af de ældre teslaer tager det ca 45 minutter til en time at lade fra ca 20% til 90%. Nye især model 3 burde kunne klare det nede omkring 25-45 minutter.
    Største problem er at man ender med at snack spise hver gang man stopper og lader.
    Søren M: sorry for at strække dit emne og spamme din inbox smiley


  • #38   29. maj 2020 Carsten der er da sikkert folk som har valgt en tesla frem for en billig benzin bil

    Men reelt vil jeg mene, at selvom der er gratis strøm ved tesla. Så kræver en bil til 1 mio kr altså også et vist økonomisk råderum

    En e-tron til 1 mio kr koster ifølge bilbasen 400.000 kr i udbetaling og 7000 kr om mdr i 96 mdr.

    En avensis til 250.000 kr hedder 52.000 kr i udbetaling og 2700 kr om mdr i 96 mdr

    Det er altså efter min vurdering ikke alle som kreditgodkendes til en avensis som bare lige hiver 400.000 kr op af lommen og godkendes til et lån på 600.000 kr ud fra billigere brændstofs omkostninger


  • #39   29. maj 2020 https://www.tesla.com/da_DK/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zip=&range=0

    Så er der ikke så stor forskel på denne og så din benzin pris på 250.000 kontra en til 1.000.000


  • vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

    Emner: 9 Svar: 141
    #40   30. maj 2020 En bil til 250.000 vil altid være billigere end en som koster 1 milion. Du skal sammeligne el bil vs benzin bil til samme marked pris

    Tesla Model 3 long range: 460.000 DKK
    Grøn afgift: 660kr
    Forbrug: 200Wh/km realistisk rækkevide 350 km
    Oplader hjemme installation : 7-8000 kr
    Abonnement: 799kr
    Service : dæk, bremserens, osv
    Forsikring: 10000 kr
    Værditab : 50.000 pr år


    Prøv at sammeligne nu med en benzin bil til samme pris og se hvad koster pr år


  • #42   30. maj 2020 Er der ikke en billigere model, Dual til omkring 400.000 eller mindre?

    C3 kan får for kr 115.000 lige nu, så er man vel ikke billigere kørende pt, køb eller leasing.

    Kendte 2 som gik fra Verso og Bora til Tesla til kr 5-600.000, fra under 100 hk til 500 hk, de kører hver 25 km til arbejde og kommer kun i strøm-nød når de skal i sommerhus.
    For begges vedkommende lader de på jobbet, deres egen maskinfabrik, en gang om ugen lader de.



  • #43   30. maj 2020 #42
    Det er faktisk det, der har undret mig allermest i den her transition over til større andel elbiler. Hvorfor skal folk pludseligt have en bil med kræfter som en Audi RS6, når de har været vant til at køre i noget sløvt lort og påstået, de ikke gik op i det? Jeg fatter det ikke. Det er da fint nok med en elbil med 500 hk, men var det ikke bedre at gøre dem mere økonomiske frem for at fokusere på effekt - hvis det er det argument, man bruger, når man køber dem?


  • #44   30. maj 2020 Ja, og 6 mdr senere havde de ikke penge til driften af fabrikken, vi blev fyret, men det går godt nu.

    Lidt overkill synes jeg, men fint skulle det jo være smiley De steg i øvrigt 50.000 kort efter.

    Ja den enes datter havde sådan en fin lille el-bil, Nissan tror jeg, men også en rigtig lille bil, ikke god til andet end 2 små børn uden klapvogne eller lifte.


  • #45   31. maj 2020 Jeg har selv regnet en del på det, og er selv skiftet til en Tesla, jeg købte så en Model 3 Performance til 500.000

    Men der er mange variabler man skal tage med når man regner økonomi på en elbil, feks. er der stort set ingen der har en elbil der betaler de fulde 2,20
    Har man opvarmning kan man spare 79øre pr. kwh og mange elselskaber tilbyder gratis strøm om natten, jeg betaler ikke for selve kw prisen fra 00-06 hver nat, så det er kun den resterende afgift på strømmen jeg betaler.
    Og har man tilmed solceller så blivet det helt anderledes, stort set alt mit kørsel her i forår-sommer månederne er dækket af solenergi

    Men selvom man ikke har noget af dette, så kan man få refusion så man får godt en krone tilbage for hver kwh man putter på elbilen.

    I forhold til min Insignia diesel som jeg havde før, så spare jeg næsten 2000kr. i måneden i brændstof og vægtafgift


  • #46   31. maj 2020 Har du tænkt på en MG til kr 220.000?

  • #47   31. maj 2020 Bay

    For at svare på dit spørgsmål om hvorfor en del elbiler har så mange kræfter, det er ret simpelt, fordi at man kan, uden at det koster alverden at gøre det, og bilen er stort set lige så effektiv på trods af det.
    Du siger hvorfor, jeg siger hvorfor ikke? smiley

    En anden god grund er at folk vil ikke skifte til en elbil der er "lige så god" som deres gamle dieselhakker, den skal være meget bedre inden folk gør det.

    Det er også derfor f.eks. Tesla's biler har vanvittige specs hele vejen rundt, det er ikke nok at den er lige så hurtig som en performance forbrændings bil, heller ikke bare lidt hurtigere, den skal totalt smadre den så meget at ejen af brændstofbilen står tilbage og undre sig over hans og hans køretøjs eksistens.
    Det er hele Tesla's mål smiley


  • #48   1. jun 2020 Enig med Carsten.

    Tesla var geniale da de valgte at lave deres første bil som en potent Roadster. De viste at elbiler ikke behøver være kedelige misfostre, som ellers har præget tidligere forsøg på at lave en elbil der kunne slå igennem. De viste med både performance og rækkevidden at elbiler var et reelt alternativ.

    Og da de så lavede deres første sedan, lavede de en som både var praktisk, og som kunne accelerere hurtigere end mange sportsvogne. Det har givet dem så meget gratis omtale. Tesla blev et navn som alle på rekordtid lærte at kende.

    Men ser man rent teknisk på det, finder man nok også en del af forklaringen på hvorfor Tesla bygger kvikke biler. For Tesla har fra start haft fokus på rækkevidde, for det er vejen til at erstatte ICE biler.

    Lang rækkevidde opnås primært gennem at have et stort batteri. Så et stort batteri er helt grundlæggende i en Tesla. Og når man alligevel har er stort batteri, hvorfor så ikke give ejeren mulighed for at bruge det til hurtig acceleration, istedet for lang rækkevidde, hvis ejeren ønsker det?

    Og modsat en benzinbil, så er der vel ikke den store forskel på energiforbruget i en stor elmotor vs. en lille elmotor. Hvis man eks. bare cruiser derudaf med 80 km/t er der vel ikke den store forskel i energiforbruget. Så hvorfor ikke smide store elmotorer i?

    Det er jo ikke som ICE. Ligger der en V8'er i bilen, så er der altså 8 cylindre som skal fødes, uanset om man kører hurtigt eller langsomt (hvis vi ser bort fra cylinderfrakobling). Så man betaler en pris for at have muligheden for hurtig acceleration. Og med en lille 4-cylindret motor får man mindre forbrug, til gengæld er acceleration typisk også begrænset ift. V8'eren. Man er mere låst fast til én konfiguration.

    Med elbiler kan man få det bedste fra begge verdener, uden rigtigt at gå på kompromis noget sted. Lang rækkevidde og hurtig acceleration, for en beskeden merpris af større motorer. Batteriet er jo alligevel det samme. At bilen har 5-700HK reducerer ikke rækkevidden nævneværdigt ift. hvis den kun havde 200HK. Altså medmindre ejeren kører bilen aggressivt.

    At have et stort batteri og små motorer ville jo nærmest svare til at have en V8 som permanent kun kører på de 4 cylindre.


  • #49   2. jun 2020 Nå der er stadigvæk gang i den herinde.

    * Carsten T har du måske nogle matematisk tal/formler mm jeg kunne tage og regne med . Det behøves ikke var til punkt og prikke.

    Bay: tak for dit input tidligere. Jeg kan dog ikke få dine funktioner til at virke ordenligt i Geogebra. Den viser dem forkert smiley


    Spørgsmål angående Lån: hvis nu man skal låne 250.000 og betale 4 % i rente over 96 mdr, Samt have en afbetaling på 1350 kr evt. Hvordan ville det se ud ? og er der en beregning i forhold til lån jeg har glemt at tage med?

    nogle som kan vise et matematisk eksempel.


  • #50   2. jun 2020 Du kan ikke låne 250.000 kr over 96 mdr til 4% i renter og kun afbetale med 1350 kr om måneden. Du skal regne med omkring 3000 kr i ydelse før det går op med lånebeløbet og afdragsperioden

    Det kan laves i Excel, hvis du ønsker det

    Lav et regneark
    Hver måned tager du det skyldige beløb fra sidste måned og ganger med 1,0033 som er dine 4 % i rente. Du skal dog også tage højde for gebyrer og andet
    Derfra trækker du så din ydelse


  • #51   2. jun 2020 Kan du lave et eksempel

    Jeg har lavet en kapitalfremskrivningsformel som ser således ud
    Jeg har en fiktiv gut som skal låne 500.000 i banken som kasekredit. Han skal betale 2.5 % i årlig renter pr år og jeg har sat det til at være i 15 år.

    500000* (1,025^15) = 724149.08 Kr over 15 år i udgifter.

    Kan jeg medregne et eller andet så jeg kan sige om 5-10 eller 12 år skal han betale mindst så meget i afbetaling for at lånet / bilen er betalt af......



  • #52   2. jun 2020 Ja, det kan du med en annuitetsformel (billån betales stort set altid af som annuitetslån).

    Brug Excels funktion =YDELSE til at regne det ud. Og husk, at rente, antal ydelser og ydelsens størrelse skal følges ad. Dvs. hvis du regner med månedlige ydelser og indtaster 96 i antal ydelser, skal renten være 4%/12.


  • #53   2. jun 2020 Jeg har vedhæftet dette. Skal jeg have sat en afbetalings procent også eller kan man regne den ud ? smiley

    profilbillede
  • #54   2. jun 2020 Du skal ikke bruge nogen afbetalingsprocent, nej. Du skal kun bruge hovedstol, antal terminer og rente. Den formel, du linker til, er den samme, som Excel bruger i formlen =YDELSE

    Det gælder også for formlen, at rente og ydelse skal følges ad forstået på den måde, at hvis der er en årlig rente på 2,5 %, så skal løbetiden også angives i år og ikke antal måneder. Alternativt kan du bruge antal måneder, men så skal du dividere rentesatsen med 12.


  • #55   2. jun 2020 Syntes jeg får et eller andet virkelig underligt tal. smiley kan ikke lige få det til at stemme

  • #56   2. jun 2020 Hvilket tal får du?

    profilbillede
  • #57   2. jun 2020 2.5% i rente på en kassekredit, det lyder usandsynligt lavt ??

  • #58   2. jun 2020 Det er jo også en fiktiv gut. Men når det så er sagt, så er det nu ikke usandsynligt længere med det renteniveau, vi har. Det kan jeg finde efterhånden en del, der har, hvis man ellers har en fin økonomi osv. Det behøver man ikke længere at have personalefordele for at blive tilbudt.

  • #59   2. jun 2020 Det skal du ikke tænke på. Det er bare et fiktivt tal.

    Lige nu prøver jeg at regne ud hvor meget man skal afbetale pr mdr. over 7 år med renters rente. Men jeg syntes det er et helvede smiley

    En matematiklære jeg kender siger man ikke må tage de 2.5 % om året og / med 12 men at man skulle gøre følgende i forhold til billedet (hvilket jeg ikke fatter) smiley


    profilbillede
  • #60   2. jun 2020 Jeg tror måske jeg har brugt den forkerte formel eller har misforstået formlen.
    Den formel som Bay har svaret på er det ikke hvis jeg har et lån og skal se hvor meget jeg betaler i RENTER pr år i gennemsnit ? og hver månede? right ? Sikkert mig som har valgt den forkerte formel hvis det er.(ret mig meget gerne)


    Jeg har en kassekredit. Jeg skal betale 2.5 % om året i renter til banken (fiktivt remember) Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg minimum skal afdrage til banken over 7 år når:
    Lånet er på 500.000 kr til start.


  • #61   2. jun 2020 Nu slynger jeg bare lige et tal ud, kr 6.500,-

  • #62   2. jun 2020 Har du ikke noget udbetaling eller har du drukket det hele op?

  • #63   2. jun 2020 Jeg tror jeg har skrevet det nok 10 gange at det er fiktive tal....

    Jeg skal bruge noget i stil med det bay har skrevet. Jeg må bare ikke sige 2,5% divideret med 12. Det er åbenbart ikke den rigtige måde at gøre det på har jeg fået af vide.

    se vedhæftet billede ovenover.


  • #64   2. jun 2020 Det er et definitionsspørgsmål, om du må bruge 1/12 af 2,5 %. Hvis der er rentetilskrivning ved hver termin, dvs. en gang om måneden, er det den rigtige metode. Det er så bare lidt forskelligt, om det er tilfældet. I banker er det typisk 4 gange årligt. Jeg kender ikke markedsnormen for finansieringsselskaber.

    Men ja, hvis man regner med en tilskrivning, der er forskellig fra antallet af terminer, er man nødt til at have fat i en formel, der omregner til en form for effektiv rente. Det er dog i meget små tal, der er forskel, så hvis det bare er i dit eget sjusseri, du skal bruge det, er det ubetydeligt og unødvendigt at regne om.

    Det er væsentligt at have for øje, at mit eksempel kun kan bruges ved annuitetslån. Ikke kassekreditter. På en kassekredit bestemmer man jo selv, så her er der ingen formel for noget. Og som det tredje findes der serielån - men sidstnævnte er meget atypisk for billån.

    Jeg vil vove den påstand, at jeg kan svare på alt. Jeg erhverver mig trods alt inden for området og har gjort det en del år efterhånden med relevant uddannelse i bagagen. Så det er kun et spørgsmål om at finde ind til kernen af, hvad det egentlig er, du gerne vil finde ud af.


  • #65   2. jun 2020 Jeg siger mange tak ihvertfald. Jeg tror ikke jeg kommer meget nærmere end det jeg har nu hehe. Matematik har aldrig været min stærke side så er da glad for du lige gad at hjælpe smiley

  • #66   2. jun 2020 Velbekomme. Jeg håber, du kommer frem til et resultat, du kan bruge smiley

  • #68   20. jun 2020 Ellers åben dit Excel program og skriv lån under skabelonerne og så kommer der en masse forskellige frem

Kommentér på:
Matematik spørgsmål angående bil

Annonce