{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fagforening, skal eller skal ikke?
  • #1   17. jul Det eneste jeg har oplevet i fagforening er at de er fyldt med søforklaringer, og man får absolut ingen hjælp, og det er fordi de er med i virksomhedernes bestyrelser, så forhandling er der heller ikke noget af, så af den erfaring nøjes jeg med a kasse.

• #2   17. jul hvis du vælger en fagforening der ikke har overenskomst på dit område så kan de ikke hjælpe med en dyt hvis du får problemer med din arbejdsgiver.

arbejdsgiveren kan bare lukke døren i hovedet på dem og sige SES SENERE da "fagforeningen" ikke kan sanktionere ud fra en overenskomst de ikke selv er en del af.

så vil du være sikker på hjælp ved problemer med arbejdsgiver så skal du vælge den fagforening arbejdsgiver har tegnet overenskomst med...... alt andet er spild af penge i sidste ende.

• #3   17. jul Min mening
    Alt efter hvad og hvor man arbejder, kan det være en fordel at være i en fagforening

I mellem 2006 og 2012 var jeg uden job flere gange
    Jeg nåede sammenlagt at være mere arbejdsløs end ansat

Og så røg jeg ud af A-kassen.
    Da jeg røg ud af A-kassen, og fagforeninger ikke kunne hjælpe mig på nogen måde

Så opsagde jeg fagforeninger, så sparede jeg de penge hver måned
    Så var der kontanthjælp
    Nåede at være på det i 14 dage
    Da der var en masse bøvl med dem

Jeg startede så på ny "ungdoms" uddannelse
    Som mekaniker, da jeg ville til at studere til autoteknolog.
    Men manglede nogen ting, som gjorde jeg skulle bruge mekaniker uddannelse

Så startede på grundforløb osv.

Under uddannelsen kunne det ikke svare sig at være i fagforeningen eller A-kasse

Da jeg så blev udlært i 2017
    Startede jeg med at studere.
    Pga familiære ting, måtte jeg afbryde studiet.

Så for at få penge, søgte jeg arbejder som
    Mekaniker (har aldrig været min plan at skulle arbejde som mekaniker)
    Er efterfølgende blevet tekniker

Og som det er nu, hvor der er mangle på mekaniker/teknikker
    Kan jeg ikke se nogen fordel ved en A-kasse
    Da jeg kan finde arbejde fra dag til dag

Jeg arbejder i på et mindre værksted
    Med en chef
    En mekaniker
    Lige pt ku en lærling
    Også mig som
    Mekaniker/teknikker.

Hvis jeg har et problem, så går jeg direkte til min chef
    Jeg har ikke brug for en fagforening til at hjælpe.

Så igen min mening
    Er jeg kan ikke bruge det til noget

Men arbejder man eks på en fabrik eller sådan noget er det en anden sag

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 243
    #4   18. jul Enig med #1.
    Da jeg blev færdig som ElktronikTekniker. Blev jeg lokket ind i Teknisk fagforbund.
    Meldte ud efter ½ år. Rene grådige plat ugler.
    Har dog beholdt a-kasse. just in case. smiley

• #5   19. jul Det ik en fagforening men en fagforretning.. ville ik røre dem med en ildtang, fik nogle feriepenge efter endt 6mdr arbejdsfordeling det hjalp 3f med så vi ik mistede dem. Dem i dfa fik ingen hjælp og feriepengene gik tabt... den billige blev dyrer

• #6   21. jul #2 Ikke helt korrekt..

Hvis din arbejdsgiver har overenskomst med en LO, eller som de kalder det nu, en OK fagforening, så kan din fagforening godt hjælpe hvis den også hører ind under LO/OK... de gule fagforretninger kan ikke hjælpe...

Men 3F kan godt hjælpe selv om din arbejdsgiver har overenskomst med Dansk metal f.eks.

• #7   21. jul #6
    nu blev det også skrevet meget firkantet

https://www.a-kasser.dk/gule-fagforeninger/index.html
    Hvad får du ikke med de billigste medlemskaber i "de gule" (ulemper)

For alle "de gule" gælder at de ved tvister med din arbejdsgiver ikke kan bruge Faglig voldgift eller "Arbejdsretten", men er tvunget til at bruge det meget langsommere almindelige retssystem ved de almindelige domstole.

Du kan ikke gøre brug af tillidsrepræsentanten på arbejdspladsen

• #8   22. jul Jeg var måske ikke tydelig nok i min trådstart.
    Jeg spørger ikke om jeg skal være medlem af en fagforening, men om hvad for en fagforening jeg skal være medlem af. Der er 7.000 om året at spare, det er mange penge på et helt arbejdsliv, men ikke så mange på det jeg har tilbage.

• #9   22. jul Nu ved jeg ikke hvilken du er med i nu, men nogle af dem giver forskellige fordele på andre punkter.
    F.eks. i ALKA forsikring får du ekstra 10% rabat samt bedre forsikringer i nogle af kategorierne som faglig medlem.
    Så du skal veje det hele op mod hinanden og så derefter se om det er 7.000 om året du kan spare smiley

• #10   22. jul De 7000 er ikke værd at spare hvis din arbejdsgiver snyder dig for 30000 og din "fagforening" ikke kan eller vil hjælpe dig... Så meget simpelt, Hold dig til den fagforening din arbejdsgiver har overenskomst med.. .

• #11   22. jul Ok, ja nu læste jeg det lige igen smiley
    Laveste ledighed kan betyde at de er eksperter i at true deres medlemmer til at sige ja til hvilket som helst stykke arbejde uanset hvilken indkomst det kan give, så det har jeg ikke meget til overs for.
    Mener du både a kasse og fagforening eller kun fagforening, for der er meget forskel, når du nævner, at man kan spare 7000kr/år.

• #12   24. jul Metal
    Der er 7.000 at spare om året, alt er som det plejer at være, man betaler bare kun omkring 650 pr måned i stedet for 1.250, cirka tal.
    350.000 sparet på et helt arbejdsliv, + renters rente, en noget større pension.
    Men ja, de er ikke decideret i kontakt med maskinfabrikker som Metal er, men reglerne er de samme.
    Er man utilfreds kan man bare skifte tilbage.

Kommentér på:
Fagforening, skal eller skal ikke?

Annonce