{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Vidste du....? {{forumTopicSubject}}

Vidste du...
at for at forhindre en baghjulsudskridning
skal dækkene med de dybeste mønstre sidde
på baghjulene - uanset om bilen er for- eller
baghjulstrukken.

Vidste du...
at for lidt lufttryk i dækket giver
uregelmæssig slid, og der er fare for
bælteløsning og efterfølgende dæksprængning.

Vidste du...
at bøden for at køre med ulovlige dæk
er kr. 2.000,-. Men ét er penge, noget
andet er din families sikkerhed...

Vidste du...
at ved en hastighed på 80 km/timen
i regnvejr skal hvert dæk bortskaffe
25 liter vand pr. sek.

så er vi alle blevet lidt klogere!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vidste du....?
  • #1   19. sep 2007 Lyder helt vildt med 25 liter.

• #2   19. sep 2007 Man skal jo lære noget nyt hver dag smiley

• #3   19. sep 2007 ja vidste det godt...

• #4   19. sep 2007 Tror sq jeg vil printe det og sætte op på opslagstavlen imorgen på jobbet.. og så når alle har fri, stå ude på parkeringspladsen med en kompressor og se tarvelig ud smiley

• #5   19. sep 2007 det viste jeg også godt;-)

• #6   19. sep 2007 God ide!!

• #7   19. sep 2007 1,2,3 ja 4 nej.

• #8   19. sep 2007 vidste du at:
    for lidt luft i dækkene laver slid på dækkets skulder

vidste du at:
    for meget dræk tryk slider midt på dækket

vidste du at:
    ved ved 125 km/t på våd vej her et dæk med 1,6 mm mønster kun 6% vej greb

• #9   19. sep 2007 Viste du..
    At du er virkelig virkelig kedelig smiley

• #10   19. sep 2007 Christian det er virkelig et af de klammeste profil-billeder jeg længe har set!
    Du burde virkelig finde et andet!

• #11   19. sep 2007 NFD ja men det kom faktisk af at jeg faldt over et link der hed "vind en ford mustang" - og alt hvad navnet ford mustang indgår i, går ikke forbi min næse faktisk!!
    Og så faldt jeg lige over disse vise ord!

• #12   19. sep 2007 anna: hold da op han er da så beautiful =0p eller noget

• #13   19. sep 2007 Kan seriøst smage min frokost, når jeg ser på det billede!

• #14   19. sep 2007 Nåh oki, du er sq meget klog.. elsker den bil..

• #15   19. sep 2007 he he bedre nu?

• #16   19. sep 2007 Klog? Ja da - selvfølgelig er jeg det! Hvorfor skulle jeg ikke være det?

• #17   19. sep 2007 Kør ensartet

Aggressiv kørsel kan medføre op til 1/3 højere brændstofforbrug end forsigtig kørsel*. Undgå at accelerere eller bremse for hårdt og drej så lidt som muligt på rattet.

Kør i højere gear
    Jo højere gear, du kører i, jo lavere er motorens omdrejninger, hvilket kan forbedre brændstoføkonomien. Så skift til et højere gear, når du kan, uden at overbelaste motoren.

Sluk motoren, når du holder stille
    Tomgang fører dig ingen steder, men forbruger stadig brændstof. Sluk for motoren, når du holder i kø eller venter på nogen, og tænd først, når du har behov for det.

Planlæg turene grundigt
    At reducere tiden i bilen er den nemmeste måde at spare brændstof på. For at reducere køretiden er det en god idé at kombinere alle dine korte ture og ærinder til en enkelt tur.

Undgå ekstrem acceleration
    Skift gear i god tid, når du trækker ud, eller når du accelererer. Undgå at få omdrejningstælleren op i det røde område.

Undgå høje hastigheder
    Jo hurtigere hastighed, jo mere vindmodstand og jo mere brændstofforbrug kræves der for at opretholde farten. Hvis der køres blot 8 km/t over hastighedsbegrænsningen, kan det påvirke brændstoføkonomien med op til 23 %***.

Spar på brugen af aircondition
    Aircondition belaster motoren ekstra og forbruger brændstof, så begræns derfor brugen til særlig varme eller kolde dage. Brug blæseren, når det er mindre varmt.

Bevar roen
    Hvis du ikke bevarer roen, er sandsynligheden for, at du foretager fejlvurderinger, større. Brændstofeffektivitet handler først og fremmest om at undgå problemer, og det er absolut nødvendigt at bevare roen for at opnå en god brændstoføkonomi. Taylor-familien siger, at det er en af de vigtigste ting, de har lært på denne tur.

Undgå myldretid
    Hvis du kan køre uden for spidsbelastningstidspunkterne, vil du bruge mindre tid på at sidde fast i trafikken og dermed forbruge mindre brændstof.

Hold hastigheden
    I stedet for at motoren er i friløb, når du kører nedad bakke, skal du opretholde det samme omdrejningstal. Det betyder, at du vinder hastighed, og hvis du derefter skal op ad bakke, får du ekstra fremdrift til at komme op ad bakken, helt energirigtigt.

Modvind

Når du kører i modvind, skal motoren arbejde meget hårdere for at opnå samme hastighed pga. luftmodstanden. Det eneste, du kan gøre, er at dæmpe hastigheden, så du sikrer, at motoren ikke arbejder for hårdt.

Bilens stand

Juster og få efterset motoren
    En korrekt justeret motor kan forbedre brændstoføkonomien med op til 4 %**, så skift olie og følg bilproducentens anbefalinger mht. serviceeftersyn.

Sørg for, at dækkene har det korrekte dæktryk
    Korrekt pumpede dæk er sikrere og holder længere. Hvis et dæk mangler blot 1psi, kan det reducere brændstofeffektiviteten med op til 3 %**. Dæk med for højt eller for lavt dæktryk er altid mere udsat for fejl.

Undgå ekstra vægt

For hver ekstra 45 kg du tager med, kan din brændstoføkonomi blive forringet med 1-2 %*. Så hold dit bagagerum eller bagsæde frit for unødvendige genstande, der er med til at øge vægten på din bil.

Hold vinduerne lukket

Vind, der blæser ind gennem et åbent vindue, vil reducere hastigheden. For at kompensere for dette kan det være, at du trykker hårdere på pedalen, og dermed bruger du mere brændstof.

Tag bagagebæreren af

Hvis du ikke bruger bagagebæreren, skal du tage den af. Den formindsker bilens aerodynamiske effektivitet, hvilket reducerer brændstoføkonomien med op til 5 %*.

Brug den korrekte olie
    Brug altid den anbefalede kvalitet motorolie. Ved at bruge bilproducentens anbefalede smøremidler kan det forbedre brændstofeffektiviteten med 1-2 %**. Motorolie af højere kvaliteter kan også medvirke til, at din motor fungerer mere effektivt.

Kontroller luftfiltrene
    Luftfiltrene holder urenheder væk, så motoren ikke tager skade. Ved at udskifte et stoppet luftfilter kan du forbedre brændstoføkonomien med op til 10 %** og være med til at beskytte motoren

Brug fartpilot

Brug af fartpilot på større veje hjælper dig med at opretholde en konstant hastighed og vil i mange tilfælde forbedre brændstofforbruget.

Kontroller om brændstofdækslets tætning er helt lufttæt
    Hver gang du åbner brændstofdækslet, fordamper der brændstof. Hvis du vil undgå dette, så fyld først tanken op, når den er tom, så du undgår at påfylde gentagne gange.

• #18   19. sep 2007 Vidste I det?

• #19   19. sep 2007 mz ordblind H: he he som rune klan vlle have sagt nøj hvor er jeg kedelig

• #20   19. sep 2007 Don Drift - forelskede mig faktisk i 200'eren og havde faktisk planlagt at hente en i Tyskland. Men skal jeg være helt ærlig, så syntes jeg at 100'eren kunne blive lidt mere unik og der var mange flere muligheder i den, end 200'eren.
    Og så syntes jeg mere at 100'eren var en pigebil frem for 200'eren.
    Og er nu ganske tilfreds med 100 nx 'eren.

• #21   19. sep 2007 Christian - meget bedre,.

• #22   19. sep 2007 Anna V: super

• #23   19. sep 2007 Hvis du ikke bruger bagagebæreren, skal du tage den af. Den formindsker bilens aerodynamiske effektivitet, hvilket reducerer brændstoføkonomien med op til 5 %*.

Hvordan er det så på cykler?

• #24   19. sep 2007 vidste i at:
    hvis man bore 3 10 mm huller i forskærmen på en puch maxi så giver det 5 km/t mere psykisk effekt

• #25   19. sep 2007 Enig i nr. 1 og 3!!

Ja forlygterne er alt for klamme, har overvejet at sætte dem fra en alfa romeo (de nye modeller) i den! For den ligner en seriøs sur frø forfra lige nu!

Og ja har kørt i bil med baghjulstræk og der er fordele og ulemper ved begge ting. Total belastende at skulle bakke op af en glat vej!
    Men sådan er der jo så meget..

Men jo tak, håber på den bliver værd at se på når den er færdig!

• #26   19. sep 2007 4. det kommer da helt an på hvor meget vand der er på vejen og hvor meget mønster der er på dækket..

• #27   19. sep 2007 -D- Ja jeg tænkte os, hvad hvis det nu støv-regner eller det er oversvømmet! Men ja du har helt ret den er skør nr. 4-..

• #28   19. sep 2007 ja

Kommentér på:
Vidste du....?

Annonce