Vidste du....? {{forumTopicSubject}}
Vidste du...
at for at forhindre en baghjulsudskridning
skal dækkene med de dybeste mønstre sidde
på baghjulene - uanset om bilen er for- eller
baghjulstrukken.
Vidste du...
at for lidt lufttryk i dækket giver
uregelmæssig slid, og der er fare for
bælteløsning og efterfølgende dæksprængning.
Vidste du...
at bøden for at køre med ulovlige dæk
er kr. 2.000,-. Men ét er penge, noget
andet er din families sikkerhed...
Vidste du...
at ved en hastighed på 80 km/timen
i regnvejr skal hvert dæk bortskaffe
25 liter vand pr. sek.
så er vi alle blevet lidt klogere!
nov 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 5.733
mar 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 164 Svar: 1.538
nov 2004
Følger: 57 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 118 Svar: 1.447
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.280
sep 2003
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 295
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
for lidt luft i dækkene laver slid på dækkets skulder
vidste du at:
for meget dræk tryk slider midt på dækket
vidste du at:
ved ved 125 km/t på våd vej her et dæk med 1,6 mm mønster kun 6% vej greb
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 99 Svar: 567
At du er virkelig virkelig kedelig
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
Du burde virkelig finde et andet!
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
Og så faldt jeg lige over disse vise ord!
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 99 Svar: 567
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 86 Svar: 1.273
Aggressiv kørsel kan medføre op til 1/3 højere brændstofforbrug end forsigtig kørsel*. Undgå at accelerere eller bremse for hårdt og drej så lidt som muligt på rattet.
Kør i højere gear
Jo højere gear, du kører i, jo lavere er motorens omdrejninger, hvilket kan forbedre brændstoføkonomien. Så skift til et højere gear, når du kan, uden at overbelaste motoren.
Sluk motoren, når du holder stille
Tomgang fører dig ingen steder, men forbruger stadig brændstof. Sluk for motoren, når du holder i kø eller venter på nogen, og tænd først, når du har behov for det.
Planlæg turene grundigt
At reducere tiden i bilen er den nemmeste måde at spare brændstof på. For at reducere køretiden er det en god idé at kombinere alle dine korte ture og ærinder til en enkelt tur.
Undgå ekstrem acceleration
Skift gear i god tid, når du trækker ud, eller når du accelererer. Undgå at få omdrejningstælleren op i det røde område.
Undgå høje hastigheder
Jo hurtigere hastighed, jo mere vindmodstand og jo mere brændstofforbrug kræves der for at opretholde farten. Hvis der køres blot 8 km/t over hastighedsbegrænsningen, kan det påvirke brændstoføkonomien med op til 23 %***.
Spar på brugen af aircondition
Aircondition belaster motoren ekstra og forbruger brændstof, så begræns derfor brugen til særlig varme eller kolde dage. Brug blæseren, når det er mindre varmt.
Bevar roen
Hvis du ikke bevarer roen, er sandsynligheden for, at du foretager fejlvurderinger, større. Brændstofeffektivitet handler først og fremmest om at undgå problemer, og det er absolut nødvendigt at bevare roen for at opnå en god brændstoføkonomi. Taylor-familien siger, at det er en af de vigtigste ting, de har lært på denne tur.
Undgå myldretid
Hvis du kan køre uden for spidsbelastningstidspunkterne, vil du bruge mindre tid på at sidde fast i trafikken og dermed forbruge mindre brændstof.
Hold hastigheden
I stedet for at motoren er i friløb, når du kører nedad bakke, skal du opretholde det samme omdrejningstal. Det betyder, at du vinder hastighed, og hvis du derefter skal op ad bakke, får du ekstra fremdrift til at komme op ad bakken, helt energirigtigt.
Modvind
Når du kører i modvind, skal motoren arbejde meget hårdere for at opnå samme hastighed pga. luftmodstanden. Det eneste, du kan gøre, er at dæmpe hastigheden, så du sikrer, at motoren ikke arbejder for hårdt.
Bilens stand
Juster og få efterset motoren
En korrekt justeret motor kan forbedre brændstoføkonomien med op til 4 %**, så skift olie og følg bilproducentens anbefalinger mht. serviceeftersyn.
Sørg for, at dækkene har det korrekte dæktryk
Korrekt pumpede dæk er sikrere og holder længere. Hvis et dæk mangler blot 1psi, kan det reducere brændstofeffektiviteten med op til 3 %**. Dæk med for højt eller for lavt dæktryk er altid mere udsat for fejl.
Undgå ekstra vægt
For hver ekstra 45 kg du tager med, kan din brændstoføkonomi blive forringet med 1-2 %*. Så hold dit bagagerum eller bagsæde frit for unødvendige genstande, der er med til at øge vægten på din bil.
Hold vinduerne lukket
Vind, der blæser ind gennem et åbent vindue, vil reducere hastigheden. For at kompensere for dette kan det være, at du trykker hårdere på pedalen, og dermed bruger du mere brændstof.
Tag bagagebæreren af
Hvis du ikke bruger bagagebæreren, skal du tage den af. Den formindsker bilens aerodynamiske effektivitet, hvilket reducerer brændstoføkonomien med op til 5 %*.
Brug den korrekte olie
Brug altid den anbefalede kvalitet motorolie. Ved at bruge bilproducentens anbefalede smøremidler kan det forbedre brændstofeffektiviteten med 1-2 %**. Motorolie af højere kvaliteter kan også medvirke til, at din motor fungerer mere effektivt.
Kontroller luftfiltrene
Luftfiltrene holder urenheder væk, så motoren ikke tager skade. Ved at udskifte et stoppet luftfilter kan du forbedre brændstoføkonomien med op til 10 %** og være med til at beskytte motoren
Brug fartpilot
Brug af fartpilot på større veje hjælper dig med at opretholde en konstant hastighed og vil i mange tilfælde forbedre brændstofforbruget.
Kontroller om brændstofdækslets tætning er helt lufttæt
Hver gang du åbner brændstofdækslet, fordamper der brændstof. Hvis du vil undgå dette, så fyld først tanken op, når den er tom, så du undgår at påfylde gentagne gange.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 86 Svar: 1.273
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
Og så syntes jeg mere at 100'eren var en pigebil frem for 200'eren.
Og er nu ganske tilfreds med 100 nx 'eren.
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
Hvordan er det så på cykler?
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
hvis man bore 3 10 mm huller i forskærmen på en puch maxi så giver det 5 km/t mere psykisk effekt
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
Ja forlygterne er alt for klamme, har overvejet at sætte dem fra en alfa romeo (de nye modeller) i den! For den ligner en seriøs sur frø forfra lige nu!
Og ja har kørt i bil med baghjulstræk og der er fordele og ulemper ved begge ting. Total belastende at skulle bakke op af en glat vej!
Men sådan er der jo så meget..
Men jo tak, håber på den bliver værd at se på når den er færdig!
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 109 Svar: 1.014
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 560
dec 2003
Følger: 29 Følgere: 29 Biler: 6 Emner: 92 Svar: 1.625
Vidste du....?