{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Hjælp hvad gør jeg?!? Privathandel {{forumTopicSubject}}

Håber i vil læse det hele..

Igår kl. 20 var jeg ude med en ven og fremvise min Alto for en potentiel køber. Han undersøgte bilen grundigt og prøvekørte den, og kommenterede et par småting, så vi aftalte et afslag på 1000 kr. hvilket jo var fint nok. Vi aftalte så at de skulle komme hjem til mig dagen efter for at jeg kunne få pengene og de kunne hente bilen, og vi kørte så hjem igen.

Da de så kom igen her kl. 14 ville han lige undersøge den en ekstra gang mens det var lidt lysere, og vi udfyldte så en FDM-slutseddel hvor jeg selvfølgelig skrev at bilen var købt som beset, prøvekørt og uden garanti, den skrev han under på, jeg fik pengene og så var den handel overstået.

Så en halv time efter ringede han og spurgte om den altid havde brugt olie (en af de ting han fik afslag for), og jeg sagde at den brugte en lille smule men ikke noget man bliver irriteret over.

10 min. efter ringede han så igen, og sagde at ruden i passagersiden ikke kan rulle helt ned, hvilket jeg sagde nej det kan den ikke, og det har den ikke kunne i den tid jeg har haft den.

Her for et kvarter siden skrev han så en SMS hvor der står "Ring lige, det er vigtigt", jeg ringede så til ham og han fortæller at han har været forbi en mekaniker med bilen og han har sagt at den skal have skiftet en masse motordele som er ved at gå, og det vil koste ham 3-4000 kr. Han sagde spurgte så, om jeg ville gøre et problem ud af det, eller om jeg bare vil give ham 2000 kr. tilbage, så ville det være iorden, eller også kunne jeg få bilen tilbage og give ham hans penge.

Hvad gør jeg i sådan en situation? Det skal siges at personen har anden herrekomst end dansk, og de kan jo finde på hvad som helst, og han har også min adresse osv. Så ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp hvad gør jeg?!? Privathandel
  • #1   12. sep 2008 Du har jo sort på hvidt at han har købt bilen som beset - så reelt set har han ingen garanti - det er blot hans egen fejl.

• #3   12. sep 2008 hvis du har en underskrevet FDM købsseddel hvor der står den er købt som beset, så kan du være fuldstendigt ligeglad..

• #4   12. sep 2008 du har jo dit på det rene, han har tjekket den osv. men der virker da også mærkeligt at du ikke fortæller ham om de ting, når du nu ved det ?

• #5   12. sep 2008 Jeg ved udmærket godt at jeg kan være ligeglad, men jeg vil bare helst ikke have at der tropper 20 perkere op foran mine forældres hus i aften

• #6   12. sep 2008 kim P - Oliespild har jeg fortalt ham og det var det han fik afslag for, og det med ruden vidste jeg ikke, siden jeg aldrig har haft rulle passagervinduet ned. Alle de der motordele vidste jeg intet om, for det har jeg aldrig undersøgt

• #7   12. sep 2008 Som jeg ser det, er handlen afsluttet, og han har haft rig mulighed for at gennemgå bilen og finde eventuelle fejl inden han har skrevet under - Dette er ikke sket, og han har skrevet under, hvorfor handlen er afsluttet. Han har altså ikke ret til yderligere afslag, eller for den sags skyld mulighed for at lade handlen gå tilbage ....

Når det er sagt, så synes jeg du skal tilstræbe at finde et kompromis. Måske du kunne tilbyde et afslag på kr. 1.000,-

• #8   12. sep 2008 Har du fået på papir hvilke ting der skal laves. som mekanikeren har snakket om. Og hvilke dele det er..

Altså tandrem osv.. Det er alm sliddele. Og det har du overhovedet ikke noget med at gøre.

Men slå nu kold vand i blodet. og sig at er ikke er noget at komme efter. For den er købt som han står med den i hænderne.

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
    #9   12. sep 2008 problemet med den slags tabere er at der så garanteret bliver lavet hærværk af den ene eller anden slags ude hvor i bor....personligt havde jeg ikke givet ham en skid.
    fortæl ham reglerne med almindelig høflighed, og sig at hvis der er nogen der laver et problem ud af det er det sq da ham selv

• #10   12. sep 2008 han har købt den som beset og prøvet, og har skrevet under på den slutsedl og hvis der ting der ved at gå er jo ikke noget du kan gøre noget ved, men ville muligt tage en snark med politiet og fortælle at han sådan set truer dig ( om du vil gøre et problem ud af det ) så har de i det mindste alle oplysninger så bliver der noget så har de ham ...

men han kunne jo have lavet en FDM TEST inden han købte bilen...
    der hvor han har været kan jo være en kammerat eller fætter eller der til....

men man kan ikke komme og kræve noget som man har skrevet under på...

• #11   12. sep 2008 Du skal ikke give ham nogen penge de har alle ret. så hvis du er bange for at der kommer 20 perkere så lad vær at sælg til sådan nogen.

• #12   12. sep 2008 Den er solgt som beset og med afslag for kendte fejl. At han kommer rendende nu er hans problem. En Alto har han jo heller ikke givet så meget for og ville han have haft garanti skulle han have købt hos en forhandler - til en anaen pris. Du skal ikke give ham noget som helst. Hvis du nu havde fået et bedre bud skulle han jo så også give dig penge hvis hans krejlerlogik skal følges. Skulle en mekaniker sige god for den er hans rækkefølge at gøre tingene på jo helt forkert når han har købt bilen. Er der problemer og han truer så er det jo bare politianmeldelse...

• #13   12. sep 2008 Som de andre siger har du retten 100% på din side.. han har haft mulighed for at prøvekøre og tjekke den grundigt igennem og han har skrevet under på at han godkender den som den er og betaler de penge den koster.

du skal UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER give ham nogle penge tilbage

Hvis han ville have haft den tjekket grundigere kunne han have taget en mekker med ud til dig!

• #14   12. sep 2008 det er lidt nogen lort man ved ikke hvad så nogen "mensker" kan find på, men jeg vil tag det med ro og lad være med at betal en skid til ham, jeg handel og kan med dansk frem over da jeg ikke gid der pisse

• #15   12. sep 2008 Det er meget fint alt sammen... Men jeg kan sgu godt forstå hvis du bliver lidt emsig.. man ved jo ik hvad der sker hvis han er en af dem som ikke tænker så langt...

Men du skal ik gi ham noget tilbage... Se hvad der sker.. Sig at du allerede har brugt pengene.. whatever..

• #16   12. sep 2008 No money til ham. hvis han tropper op idag. så er det bare fat i politiet med det samme... Synes han skal slappe helt af, for han har kigget den 2 gange, og har fået et afslag. hvis du nu giver efter for det. hvad stopper ham i at komme igen senere og vil have mere !? det holder ikke du skal lukke kassen i NU !

• #17   12. sep 2008 okay, men som de andre siger skal du da ikke give ham en krone, vil da gerne vædde på at han ikke har været i nærheden af en mekaniker med den, og hvis der endeligt skulle blive noget, så må du jo bare ringe til panserne

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
    #18   12. sep 2008 nu har du vel husket og sørge for at den blev omregistreret.....

• #19   12. sep 2008 Få ham derimod til at sende smsèr over det hele.! forefter tiden skal du enten optage de samtaler du har med ham fra nu af. eller gemme de smsèr han sender. for det er guf for poli...

• #20   12. sep 2008 Til næsten alle: Jeg ved godt hvad mine rettigheder og hans rettigheder er, nu tænkt jeg mere på det aspekt med hvad der sker hvis jeg ikke betaler pengene. Det er meget nemt at sige man skal ringe til politiet hvis man ikke selv er i situationen

• #21   12. sep 2008 Hvad vil du så ha vi skal sige?...
    Hvis vi ikke må sige at du skal ringe til politiet hvis alle hans fætre tropper op... Hvad skal vi så fortælle dig?..

• #22   12. sep 2008 Macnuz:
    Du køber dig en Uzi og venter

• #23   12. sep 2008 Tror altså ikke du behøver frygte en mand der kører Alto;O)

• #24   12. sep 2008 hahahhahah

• #25   12. sep 2008 der er kunne to ting at gøre hvis han komme ring til politi eller klar det sev ,eller må du gi ham de 2000 kr og håbe på du er af med ham ,men tro det ikke, hvis du betal ham bliv han ved

• #26   12. sep 2008 Mikkel K den var sku en griner hehe

• #27   12. sep 2008 Nu har jeg været bil-høker i over 10 år - og hvad jeg finder en anselse mærkværdigt er, at du ikke har fortalt ham HVAD der er galt med bilen på forhånd (fx. sideruden) HVIS du har vidst det...? Ærlighed varer længst, derfor har jeg også kunder der kommer tilbage hver gang.

Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste, så ringer du til ham og får en snak med ham. Du gør det klart for ham, at du har indgået en handel med ham, og sådan er det. At en 3. part (mekaniker) gerne vil tjene penge på at lave dit-og-dat ved bilen er dybest set ikke dit problem. Den er købt som beset, og for så vidt er den juridisk set ikke længere.

Og læg da din paranoia væk, hvis du har behov for at forsikre dig om et eller andet, ring til manden og tal fornuft med ham, behandl ham som du nu behandler et medmenneske.

Har været i lignende situation en enkelt gang, men efter at have snakket med manden og talt lidt fornuft med ham, var der ingen problemer i den henseende.

• #28   12. sep 2008 Tror jeg ringer til det lokale politi og hører hvordan jeg skal forholde mig

• #29   12. sep 2008 Ej slap nu af.. han har jo ikke truet dig eller noget...

• #30   12. sep 2008 Det hjælper jo ikke du giver ham penge fordi du er bange for hva han gør :-S

Så må du jo ringe til Politiet hvis der er noget.

• #31   12. sep 2008
    Kris H - Han har udvist truende ædfærd i en telefonsamtale, det må da være nok, og hvis jeg ringer på deres 1448 nummer og ikke 112 så spilder jeg vel ikke deres tid

• #32   12. sep 2008 Sig til ham at du har brugt pengene.... Så kan han ik gøre så meget

• #33   12. sep 2008 Tale fornuft, her skåret ned i sin allermest essentielle konsekvens:

1) Vi har handlet bil. Du har set og kørt den, og godkendt den som OK

2) Vi har underskrevet en juridisk gyldig slutseddel

3) Du har betalt mig penge, du har min nu forhenværende Alto

4) End of story

• #34   12. sep 2008 Citat fra forbrug.dk :

Køb hos privat

Når en forbruger vælger at købe bil privat – altså hvor sælger ikke er forhandler – er handelen ikke omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Handelen er dog omfattet af købelovens øvrige regler, hvis parterne ikke har indgået en anden aftale. Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. Du kan benytte dig af FDM's slutseddel til handel mellem private som kan sikre, at sælger og køber har den samme forståelse af hvilken aftale, der er indgået.

Den private køber skal derfor se sig godt for. Bilen, han påtænker at købe, skal gennemgås og undersøges grundigt før købet, blandt andet ved en ordentlig prøvetur. Hvis køber overser fejl, der burde have været opdaget af ham, kan de som udgangspunkt ikke gøres gældende senere over for sælger. Man kan også med fordel benytte sig af FDM's brugtbilstjek.

Den private køber bør før købet undersøge, om bilen er behæftet med gæld til pant- eller udlægshaver eller med et ejendomsforbehold ved at tage kontakt til Bilbogen

• #35   12. sep 2008 Ja det er vi alle klar over...

Jeg tror vi er nået derhen hvor vi diskuterer slagvåben der skal gemmes ved hoveddøren og den slags.. hehehe

• #36   12. sep 2008 Det var nu også mere for at udlukke nogen form for tvivl ang. brugvogns handel mellem private.

Trusler er jo en seriøs ting og alm. menneske med alm. sund fornuft vil da gå rettens vej, hvis en handel skulle gå skæv og en af parterne begynder at true.

Og må sgu indrømme danskere er lige så slemme med at true ved dårlige handler som folk med anden etnisk baggrund, så forstår ikke det kommer på banen i første omgang.

• #37   12. sep 2008 Njah det er vi så enige.. jeg synes også det er noget pjat.. Men så igen..det hjælper ikke at man ligger og råber "VI MØDES I RETTEN" imens en eller anden kegle står og hopper på ens brystkasse..

Så HVIS der er snak om trusler osv.. så skal polcen da liiige indblandes og høre hvorn man skal forholde sig...

Men SÅ er der vel snart tale om slagvåben.....

• #38   12. sep 2008 Macnuz: du skriver.....10 min. efter ringede han så igen, og sagde at ruden i passagersiden ikke kan rulle helt ned, hvilket jeg sagde nej det kan den ikke, og det har den ikke kunne i den tid jeg har haft den.......... og derefter skriver du............... og det med ruden vidste jeg ikke, siden jeg aldrig har haft rulle passagervinduet ned............hmm ups hehe

Men du skal sgu da ik betale ham en skid....men heller ik lyve fyy. hehe

Kommentér på:
Hjælp hvad gør jeg?!? Privathandel

Annonce