{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overhale indenom
  • #1   9. maj 2009 ham der overhaler indenom.

• #2   9. maj 2009 Nej, det gør ham der trækker ud i bilen sku. Man skal altid kigge sig for. Dog får ham der overhalede nok en bøde, eller klip eller hvad det bliver.

Men det er ham der trækker ud i den anden bil der får skylden. Du trækker på heller ikke bare ind på motorvejen uden at kigge dig for fordi: "Det er jo ulovligt at overhale derinde"..

• #3   9. maj 2009 Det er ulovligt ikke at holde til højre, men det er mere ulovligt at overhale indenom.. Det burde være lige slemt..

• #4   9. maj 2009 Tror skylden bliver 50/50.........

• #5   9. maj 2009 Hader folk der overhaler indenom, fatter virkelig ikke de tør. Oftest er det folk der bare kører derudaf uden at vide hvad de laver bag et rat. Det sgu for dumt at gøre.

• #6   9. maj 2009 kommer an på om det er motorvej og hvor hurtigt den i over haling køre

• #7   9. maj 2009 ham der overhaler inden om får bøde for det, men samtidigt så afhængigt af den andens fart kan han få en bøde for at ligge unødvendigt i overhalingsbanen.

men hvis han så trækker ind i den anden så ved jeg ikke hvad der sker.. tror også det bliver noget 50/50

• #8   9. maj 2009 Altså, selvfølgeligt er det forkert at overhale indenom.. men ligger Hans-Peter på 73 med 88 km/t på motorvej, i overhalingssporet, så er jeg kold, så tager jeg den sgu indenom, så kan han fanme skælde så meget ud han vil..

• #9   9. maj 2009 § 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

• #10   9. maj 2009 ~zyrez~ Martin S
    Det er den regl det er virkelig mange der ikke fatter

• #11   9. maj 2009 Jeg tror faktisk at ham der overhaler højre om kan risikerer at få de meste eller hele skylden!

1. han komme jo sikkert med for høj fart.
    2. Og da den forankørende i venstre bane se ham i bakspejlet begynder han, efter at have set sig for og sikre sig at der er plads inden for, at trække til højre.
    3. Men der kommer ham med for høj fart, ingen tålmodighed og et hovede der kun bruges til at holde ørerene fra hinanden, jo pludselig farende.

Men det koster sikkert både klip og betinget/ubetinget frakendelse af kørekort. Og sikkert mest til ham der overhaler højre om.

• #12   9. maj 2009 ~zyrez~ Martin S - det er der 65% af personerne i dk der ikke fatter..!!

• #13   9. maj 2009 Du må ikke overhale indenom, så det er 100 % ham der får skylden. Basta.

• #14   9. maj 2009 Holder folk ikke til højre må man inden om gidder ikke skifte vejbane 4 gange fordi der skal ligge en tosse i midterbanen... Danskerne er så dårlige til at holde til hojre

• #16   9. maj 2009 Så må man da håbe politiet ser i gør det, så i kan få jer et klip pr bil i overhaler indenom

• #17   9. maj 2009 Nej, der er ikke ret mange der fatter den regl.

Derudover så er det noget pis at sige at det er 100% ham der overhalers indenoms skyld.

HVIS det nu var jer selv, der overhalede hr. jensen på 80 indenom, og han trak direkte ind i jeres bil, tror i så i ville stige ud og siger: "Ja, det var min skyld, det kan jeg godt se" ?! Gu fanden ville i ej. Ham der trækker ind til højre SKAL kigge sig for og sørge for der er frit INDEN han blinker af og trækker ind!

• #18   9. maj 2009 hvis der ligger min 3 biler i venstre bane og køre med lav fart må der gerne kørers inden om for ved tre biler er det ikke en overhalning men en forbi kørsel og den er lovlig

• #19   9. maj 2009 flemming H det er forkert..
    En forbikørsel kan KUN ske i tæt trafik. Ellers er det en ulovlig overhaling.

• #20   9. maj 2009 sammenstød ved vognbane skift, er altid den der skifter bane der har skylden

• #21   9. maj 2009 Overhaling og forbikørsel afgøres af den øvrige trafiks hastighed:

Færdselslovens § 24 stk. 1 foreskriver, at hvis færdslen er tæt ”og fremføres i flere rækker med en hastighed, der er bestemt af de forankørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane”.
    En overhaling er således IKKE en overhaling, hvis trafikken snegler sig af sted, og man passerer et andet køretøj, uanset om det andet køretøj er til venstre eller til højre for en. Dette er hvad man kalder en forbikørsel (færdselsloven har ikke et udtryk for dette).
    Formuleringen gør, at motorcykler der passerer en eller flere rækker af holdende biler, ved at køre i nabo-vognbanen (også selv om MC’ens vognbane deles med andre holdende biler), ikke foretager overhaling, men derimod forbikørsel.

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 699
    #22   9. maj 2009 ""Formuleringen gør, at motorcykler der passerer en eller flere rækker af holdende biler, ved at køre i nabo-vognbanen (også selv om MC’ens vognbane deles med andre holdende biler), ikke foretager overhaling, men derimod forbikørsel.""

Hvis du dermed mener at motorcyklen må køre på midterlinjen mellem de to spor er du HELT galt på den.

• #23   9. maj 2009 Ham der køre i yderbanene får HELE skylden.
    1. han SKAL holde til højre så snart hans overhaling er overstået (på et tidspunkt har han måske lavet en overhaling(men der ses også tosser der bare trækker ud i yderbane(pga mere jævn asfalt o.a.)))
    2. Ham i yderbane skal orientere sig ordentligt ved hjælp af spejle og se sig over skulder, og derefter vise af med blink inden han skifter vognbane.

Om det så er forsvarligt osv er en helt anden snak.
    Jeg overhaler meget ofte inden om på motorvejen da som i jo ved er mange der ikke trækker ind. Men jeg gør det først efter (efter vejledning fra en betjent fra rigspolitiet) jeg har givet det lange lys.
    Så jeg ligeglad med om de køre 110 eller 150

Køre også ofte i inderbanen da det er der der er plads, alle vil gerne køre i ydersporet ??? jamen når der ingen er i inderspor så køre jeg der gerne

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

#24   9. maj 2009 ""Jeg overhaler meget ofte inden om på motorvejen da som i jo ved er mange der ikke trækker ind. Men jeg gør det først efter (efter vejledning fra en betjent fra rigspolitiet) jeg har givet det lange lys.""

Så er det godt du ikke køre i Tyskland. "Det med det lange lys" Det koster en bøde på 100 Euro. At betale på stedet. Når man er dansker.

• #25   9. maj 2009 Færdselsloven siger.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

Overhaling og forbikørsel
    ved fodgængerfelt

§ 25. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage overhaling eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj hindrer fuldt udsyn over fodgængerfeltet.

• #26   9. maj 2009 I tyskland får de også lyset men SÅ TRÆKKER DE SGU OGSÅ IND

• #27   9. maj 2009 jan m det første er sakset fra http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=54

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

#28   9. maj 2009 ""I tyskland får de også lyset men SÅ TRÆKKER DE SGU OGSÅ IND""

Men stadigvæk: "Hvis" politiet ser det koster det.

""jan m det første er sakset fra http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=54 ""

Jeg tro ikke de mener at de må køre på striberne mellem vognbanerne.
    Men hvad ved jeg. Det er jo 30 år siden jeg tog kørekort til MC.

• #29   9. maj 2009 Nu har jeg lige et andet spørgsmål, der omhandler samme emne

Her hvor jeg bor er der to 2 sporede rundkørsler lige efter hinanden. Lige efter den sidste rundkørsel samles de to spor til et spor

Specielt om morgenen kan der være slemt trafik på den vej (hovedvej + afkørsel til motorvej). Og mit spørgsmål er således:

Hvis man nu kommer kørende i inderste spor og følger trafikken, og kommer hurtigere frem end dem i ydersporet (dem som plejer at overhale) pga mindre kø. Og man bliver længere fremme end bilerne i ydresporet lige indtil vejen flettes sammen, har man så overhalet indeom og kan få en bøde/klip for det?

Altså: Du kører i bil X i indersporet helt til højre, hvor der længere fremme kører bil Y i ydresporet. Pga hurtigere trafik i indersporet kommer du længere fremme end bil Y, og bliver længere fremme helt indtil vejen flettes sammen til ét spor. Derved er du nu foran bil Y, selvom bil Y lå i overhalingssporet og du på intet tidspunkt i bil X har overhalet venstre om bil Y.
    Er dette en ulovlig overhaling ?

• #30   9. maj 2009 - Neffi Foto
    Nej kort og godt

• #31   9. maj 2009 - Neffi Foto
    Det er en forbi kørsel hvis du kommer i højre spor og ikke har ligget i venstrespor. Det er det samme hvis du kører i inderste spor mod et lyskryds og der holder biler i ydersporet og du bare fortsætter indenom dem, er det også en forbikørsel

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

#32   9. maj 2009 Det skal i nu ikke være helt sikker på.
    FDM har en sag kørende ved landsretten om lidt af det samme.

En to sporet motorvej. Morgen trafik ind mod KBh. Masser af biler i "venstre" spor. Ikke mange i højre spor.
    En bil køre lidt stærkere i højre spor og komme forbi ca. 10 biler i venstre spor.
    Trækker IKKE ud i venstre spor.
    Bliver opdaget af en politibil og stoppet.
    Den har været ved første retsinstans og der fik politiet medhold.
    Der var tale om overhaling indenom.

Men lade os nu se om landsretten siger det samme.

Kommentér på:
overhale indenom

Annonce