{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.084 visninger | Oprettet:

Fra mekaniker til kølemontør.?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..:)

Jeg er uddannet mekaniker, men kølemontør har altid facineret mig, er der nogen der ved hvor lang tid det vil tage mig og blive kølemontør når jeg er uddannet mekaniker..??? har søgt mange steder men kan ikk finde noget info synes jeg

på forhånd tak.. T.D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra mekaniker til kølemontør.??
  • #1   5. apr 2010 mener det er 1½ år. Men følger lige med i tråden går selv med de tanker

• #2   5. apr 2010 oki.. det var jo ikke så galt..:) men kunne godt bruge lidt info...

• #3   5. apr 2010 Uden nogen som helst viden om jobbene. Kan man ikke blive kølemontør uden uddannelsen når du er mekaniker. Man bruger hænderne i begge fag.

• #4   5. apr 2010 nej det er jeg godt klar over..:) men jeg skal vel ikke tage kølemontør udd. på 4 år når jeg har udd som mekaniker... mener der er noget nedsættelse eller nogle andre regler så...

• #5   5. apr 2010 Jeg tror ikke der er noget nedsættelse, med mindre du har noget teori som kan give dig merit.

Jeg er selv igang med Maskinmester og har overvejet sammeting, hvis der ingen jobs er til juni når jeg er færdig. Vi har haft et helt semester med køleteknik, og har været eksamen i faget. Jeg mener at have set vi kan få autorisation.

Så hvis du ikke har noget teori eller erfaring inden for området, så tror jeg ikke du kan korte af

• #6   5. apr 2010 Nå fandt det lige hvad der gælder for mig:

Maskinmestre kan på basis af deres uddannelse få udstedt kølemontørcertfikat til at arbejde som kølemontør på anlægstyperne A, B, C og D, såfremt der kan dokumenteres praktisk erfaring.

Til A-Certifikat kræves ingen praktisk erfaring

Til B-Certifikat kræves dokumentation for beskæftigelse med arbejde på type B-anlæg i mindst 6 måneder.

Til C-Certifikat kræves dokumentation for beskæftigelse med arbejde på type C-anlæg i mindst 6 måneder.

Til D-Certifikat kræves dokumentation for beskæftigelse med arbejde på type D-anlæg i mindst 6 måneder.

E-Certifikatet er et specielt certifikat, der afhænger af det konkrete anlæg på virksomheden. Der henvises til Den Jyske Håndværkerskole for nærmere information herom.

Så hvis jeg får 2 års erfaring, 6 måneder på hver af de 4 anlæg, så har jeg alle certifikaterne. Men det kan jeg fordi jeg har teorien og derfor kun mangler erfaringen. Når du hverken har erfaring eller teori, så vil jeg ikke tro du kan afkorte noget af uddannelsen

• #7   5. apr 2010 oki... du har måske ret..:) men har jo haft en del om køl, altså klima anlæg og aircondition.. troede det hjalp lidt..:) men må hellere ringe og spørge en vejleder..

• #8   5. apr 2010 Okay hvis du har haft sådan noget teori, så er det muligt du kan få merit for nogle ting. Men er det noget du har været til eksamen i ? for det skal kan dokumenteres du har haft fagene.

• #9   5. apr 2010 har fået et cetifikat ihvertfald..:) men må hellere ringe og undersøge mine muligheder...

• #10   5. apr 2010 Ja en skolevejleder må vide det smiley

• #11   5. apr 2010 Der er nedsættelse. Det har der i hvert fald været min gamle barndomsven uddannede sig til kølemontør et år efter han var færdig som mekaniker og det tog ingen tid for ham. Han er dog vendt tilbage som mekaniker i sin fars firma.

Kommentér på:
Fra mekaniker til kølemontør.??

Annonce