1.209 visninger
|
Oprettet:
DR Licens? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte et hus snart for 1 år siden.
Jeg fik så brev fra DR Licens om jeg ikke havde glemt at melde mig til. Jeg vil så ikke melde mig til endnu da jeg ikke havde tv eller internet i huset endnu. Bor ikke i huset.
Men efter de par breve ringet der så nogle fra noget spørge halløj og vil høre om mine internet og tv vaner. Er det DR der er begyndt at bruge andre kneb for at finde de folk der snyder sig uden om?
Skal lige siges at jeg har købt internet siden da og har meldt mig til selvom jeg ikke ser deres lorte programmer. Gider bare ikke det bøvl.
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.307
okt 2003
Følger: 105 Følgere: 100 Emner: 93 Svar: 2.117
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.318
apr 2005
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 82 Svar: 584
okt 2006
Var bare for at se om der var andre der blev ringet op af den "undersøgelse om tv vaner" som ikke er tilmeldt DR Licens
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 116
dec 2005
Følger: 1 Svar: 42
apr 2005
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 31 Svar: 880
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
Det er sg vist nærmere 6,4 den bums skal have
apr 2010
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.399
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Radiolicens.htm
Jeg tror ikke der er nogen i dagens Danmark der er berettiget til at slippe for medielicensen.
Medmindre de lever uden tv, internet (over 256 kbit/s), mobil eller radio.
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Alle+licenspligtige+apparater.htm
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 180 Svar: 917
Hvis du vil betale licencen over 12 måneder bliver beløbet omkring 180kr/mdr.
Jeg har viasat den store pakke: 199kr/mdr.
Sætter det ikke tingene lidt i perspektiv?
FUCK licens!!!
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
sep 2004
Hvis inspektøren kommer og du ikke er tilmeldt, så vil du sikkert få en bøde, hvis du bare får et brev og derefter tilmelder dig, så sker der ikke noget.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994#K5
Der er rigtig mange der fusker med det, og især i områder med studie-boliger er der mange der frygter licens-inspektøren, og der går hurtige rygter i de områder når de er på besøg. Hvilket sikkert sker ofte, eftersom det er meget udbredt lige at spare de to gange 1150, hvor radiolicens "kun" koster 2x160 kr. Pensionister har dog mulighed for en halvering af licensen (eller bortfald hvis det kun er radiolicens), hvis de får 100 procent tillæg, det vil sige de ikke har ret mange penge.
Virksomheder der sælger tv, computer mv, har faktisk pligt til at indberette fulde navn og adresse hvis du køber noget der kan være licenspligtigt. Så det er lidt svært at slippe udenom.
sep 2004
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 645
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 1.155
Alle herinde har set børne time og disney sjov, dengang var de gode nok, herreste gud 180 kr pr måned, det er da intet.
apr 2010
apr 2010
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.713
okt 2006
Jeg er blevet ringet op utallige gange, har fået utallige breve, og det stoppede altsammen da jeg tilmeldte mig radiolicens. De det betaler jeg gerne for, da jeg har en clockradio som jeg vågner til hver dag.
Men jeg betaler ikke 180 kroner om måneden for Plummers fuckups, gyldne håndtryk, fejlprojektering af DR byens byggeri, og en MASSE andet pis og lort som IKKE går ind under "Public Service" som er hele ideen med DR.
okt 2006
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.125
Senest hvor jeg i elgiganten købte en harddisk på 2 terrabyte, krævede damen at jeg skulle oplyse navn og adresse før jeg kunne købe den...
Af principcielle årsager sagde jeg at det ville jeg ikke, men fik da lov at købe den alligevel,,,, nok fordi jeg sagde at jeg da kunne finde et andet sted at købe mine ting fremover.......
Hvad angår licens.. så er her lige en lille fortælling....
Lige da min mand og jeg var flyttet sammen kom sådan en dulle fra licens...
Jeg var ikke hjemme, men min mand og min søn, og de sad og så disney, da hun kom...
Hun viste sit skilt og sagde at det da #vist" var en gor 28 tommer der kørte i stuen kunne hun høre....
Min mand sagde at det var sikkert et godt bud, og hun bad om hans navn og adresse, og han sagde at det da stod på postkassen, og hun skrev og skrev....
Da hun havde skrevet færdig rakte hun ham blanketten og bad ham skrive under, og han gjorde det at han så MEGET forskrækket ud, og spudgte hvorfor, og hun sagde at sådan var proceduren bare.....
Han fortalte hende at det ville han ikke, og at det ikke kunne være rigtigt...
Hun gav ham endda ret og han spurgte om der var mere, og hun var lidt befippet og sagde nej, og han sagde fortsat god dag og lukkede døren....
Vi har siden selv meldt og til licens da vi jo havde tv, men der gik da langt over et år... men min mands holdning var at hvorfor sender de altid brevene til manden i en familie, da jeg aldrig har modtaget noget, men han fik utallige opfordringer til at melde sig til licens...?
For han siger at bor vi ikke i et land der går ind for ligestilling ???
Idag er det mig der står på licens regningen og ikke min mand...
Men alligevel, de kræver og kræver, og staten koder kanaler, så i reglen har vi to tyber licens, for hvis vi ikke har kraftig internet, boxer, viasat, canal digital, osv. så kan vi jo intet se, og det er jo staten der har lavet den overordnede bestemmelse om at vi skal digitaliseres, men den gammeldags licens lever stadig, og hvem der skal kræves ( manden ) er regler fra først i 1800 tallet...
Nej lad os få lagt livensen på priserne på diverse apperater, eller udbyderne, så kan plummer og CO, spare den udgift til kontrolører og porto på al den post de sender til folk der ikke er registrede....
De bruger endda oplysninger om hvor der bor mennesker, registre og lign, og i forhold til registerloven så mener jeg da dette er ulovligt,,, for alle de trusler om radatvogne og lign... hehe,, ikke mere,,,,, og sikkert heler aldrig,, men typisk dansk,,, man løser problemerne med trusler, istadet for at finde en nemmere måde at kradse de penge inde på, for de kan jo bare ligge afgiften på appaertet eller udbyderne.... de er jo de nærmeste... ;-))
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 13 Svar: 2.049
Og nej det giver ikke en bøde, de tvangsmelder dig bare til licens hvis de finder ud af du har licens pligtige apperater..
Personligt betaler jeg kun radiolicens, det er det eneste licens pligtige apperat jeg har
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.125
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
Du bruger da oz nettet
okt 2006
okt 2006
Eller endnu bedre så skulle de tá at afskaffe licens og få reklamer på. Vil gerne ha reklamer for at kunne spare 180 kr om måneden. Nu er der en her inde der siger 180 kr ikke er meget. Men over 60 år der er det næsten 130.000 kr. 180 kr her og der bliver til mange penge i den sidste ende.
sep 2004
Det er bestemt heller ikke rimeligt, men de vil spare mange penge på opkrævning og kontrol, og folk ville ikke vide af det.
Derimod på den måde de gør det idag, der er det i det mindste synligt, og nogenlunde ens for alle.
Desuden eksisterer pejlevognene ikke mere, de har gjort, og de virkede tilsyneladende, men de ville ikke virke idag:
http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2010/10/27095216.htm
Som en note, alle de der har klikket på de links jeg har postet i denne tråd, har i sagens natur gjort sig licenspligtige, selvom deres eneste eje er en internetforbindelse på under 256 kbit/s, så har de brugt en DR-side, og har dermed gjort brug af deres tjeneste.
Selvom det virker relevant, så er DR stadig de eneste kanaler der ikke må sende reklamer, og heller ikke gør det (omend det kan se ud som skjult reklame en gang i mellem). Det er nogle dyre kanaler, og jeg syntes heller ikke de er de mange penge værd, i forhold til hvad du får på andre kanaler, men disse andre kanaler er derudover også reklamefinansieret, ikke forpligtiget til public service (tv-avisen, vejret mv.). Og nogle af dem er godt betalt.
Nuvel en pakke fra fx. Yousee til 409 kr/md (fra 1/1-11) får man 50 kanaler, hvoraf mindst otte er finansieret via licens (, og mange er gratis, eller koster meget lidt (mange tyske kanaler koster ikke noget).
TV2 regionerne modtager også nogle af licenspengene, mens TV2 ikke har fået licensmidler siden 2004.
licensen er derudover momspligtig, som de fleste andre ting du køber i Danmark, derfor bliver de 20 procent af pengene (230 kr), betalt til moms.
Derudover går de fleste penge til DR, men også til tv2-regionerne, og til lokale radio- og tv-stationer, og helt sikkert en masse administration.
I 2007 blev der betalt 4,7 milliarder i Licens: http://www.business.dk/medier-reklamer/saa-meget-af-din-licens-faar-staten
(DR 1, DR 2, DR Ramasjang, DR K, DR Update, DR HD, Tv fra folketinget, Regional tv skulle være omfattet af licens, hvis ikke flere?).
Men jo, de kan godt give bøde hvis du bevidst forsøger at snyde med licensen, jeg har dog aldrig hørt om nogen der rent faktisk har fået en bøde for det. Men jeg kunne da forestille mig at det nærmest var en kontrolafgift (på måske 500 kr), samt licensen for den periode hvor det har været unddraget.
Men hva' jeg har meldt licens til betalingsservice, det er en udgift ligesom så mange andre, jeg ville dog hellere opsige mit abonnement fra Skat, da den er væsentlig dyrere. Men det kan man heller ikke (i hvert tilfælde hvis man vil bo i Danmark og benytte de goder der nu engang er her i landet)
mar 2007
Det er jo ligegyldigt om der er 1 eller 5 tv, radioer eller computer i en husstand.
Eller om der er 1 eller flere skatteydere i hustanden !
Tror slet ikk det ville komme i nærheden af 0,5%
sep 2004
Men jeg tror ikke på det bliver sådan, og jeg er ret sikker på det ville gøre det hele dyrere i den sidste ende, og jeg syntes personligt at vi betaler rigeligt i skat som det er idag.
mar 2007
sep 2004
Hvis disse ydelser skal være nogen steder, så er man nødt til at betale for dem, men hvis det var ligesom TV2 og bare kostede mindre, så ville det også være fint. For reklamerne er i det mindste kun imellem programmerne, og ikke inde midt i en film eller andet, så det tager tre timer at se en film på halvanden time...
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.738
Resten af public service funktionerne dækker kanaler som tv2 news osv (som ikke får licens) da mere end så rigeligt...
DR Licens?