{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.838 visninger | Oprettet:

Elektriker eller Automekaniker??? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg skal til, at droppe ud af gymnasiet da det simpelthen bare ikke er mig. I den forbindelse har jeg valgt, at jeg vil starte på teknisk skole som enten automekaniker eller elektriker. Jeg finder begge dele interessant og ved simpelthen ikke hvad jeg skal vælge. Jeg har gode muligheder for lærepladser ved begge ting, så det skal der ikke tænkes på. Har i evt. nogle fordele og ulemper ved både elektriker og mekaniker? Jeg vil helst høre fra personer som er inde fra en af disse erhverv, eller har været.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektriker eller Automekaniker???
  • #1   27. aug 2011 du skal da i praktik i begge fag først

  • #2   27. aug 2011 Lige nu vil jeg vurdere at der er mest arbejde indenfor mekaniker branchen og lønnen er også en lille smule højere end for en elektriker, men hvem ved hvordan det ser ud om 4-5 år.

  • #3   27. aug 2011 Er selv elektriker og har overvejet at tage en mekaniker uddannelse i stedet for

  • #4   27. aug 2011 Nemlig tag i erhvervspraktik i begge fag

  • #5   27. aug 2011 hvorfor ikke kombinere de to og blive auto elektrikker dem er er der ikke så mange af

  • #6   27. aug 2011 Ja det med praktik syntes jeg sku os du skulle overveje. Så får du et lille indblik i hvad man går og laver. Evt snak med de firmaere du siger du kan få læreplads ved og spørg om du ikke kan komme i praktik hos dem. Så kan de os se dig lidt an.

  • #7   27. aug 2011 Michael H så skal han blive mekaniker først så vidt jeg ved. Bagefter skal han så tage auto elektriker uddannelsen

  • #8   27. aug 2011 Jeg er ved at udanne mig elektriker i specielet Styring og reguleing. Det er virkelig spændende og RIGTIG mange muligheder bagefter!!

  • #9   27. aug 2011 Som mekaniker kommer man også til at rode med el smiley

  • #10   27. aug 2011 Du kan gå vejen direkte til auto elektrikker.

  • #11   27. aug 2011 Jeg har prøvet begge jobs. Har været i praktik som mekaniker hos ford, og her det sidste lange stykke tid har jeg prøvet at tage med den gamle ud på nogle vagtudkald for at se hvordan det er. Jeg kan godt lide begge dele, så ville gerne høre lidt erfaringer fra andre folk som måske har været i faget i mange år. Jeg vil også gerne høre fra jer hvis i ved noget om efteruddannelser. Altså om der er mange muligheder i at læse videre til noget andet indenfor faget. Jeg har snakket med diverse studievejledere, så jeg ved godt lidt om det, men altid godt at høre det fra andre sider også.

  • #12   27. aug 2011 Nå okay så er det jo lidt svært hvad du kunne tænke dig.
    Men som mekaniker kommer du også til at arbejde meget med elektronik.
    Jeg er færdig som mekaniker om et halvt år, og er stadig ikke træt af det overhovedet.


  • #13   27. aug 2011 Jeg stod lidt i samme situation da jeg skulle vælge, elsker at lave biler, og syntes også at elektriker var spændende. Men fra at kunne lide og lave biler, til at gå og rode i folks gamle olieindsmurte lort hele dagen, og altid se på det samme sted og de samme mennesker er der langt. Så jeg har valgt at blive elektriker, og indtil videre har jeg ikke fortrudt. Man ved tit ikke hvad man skal dagen efter, og man møder mange mennesker hver dag, og har skiftende arbejdssteder. Om vinteren kunne man da godt ønske sig et varmt autoværksted ind i mellem, men man må jo tage det sure med det søde.
    Derudover har du tit fordele som firmabil, firmatelefon osv. som elektriker. Og der er utroligt mange brancher du kan få job inden for.

    Men det er jo dit valg, og er sikker på at begge dele er spændende, og igen afhænger det jo også af hvor man ender henne.


  • #14   27. aug 2011 Mekanikere er den afdeling der har størst frafald efter endt læretid, fordi folk bliver trætte af at skifte hjul, filtre, servicere biler osv. dag ud og dag ind (:

  • #15   27. aug 2011 Jeg er også Mekaniker, og har overvejet meget at prøve noget andet. men det er svært at finde ud af hvad det lige skal være, så jeg bliver sku i faget lidt endnu.

    Men tror Nicklossi har ret.
    Tror også der er mange der smutter efter endt læretid, grundet for meget service, ikke bliver udfordret til hverdag, osv osv. folk har mange forskellige grunde

    Men måske Autoelektriker var noget hvis el har din interesse smiley


  • #16   27. aug 2011 En af de største grunde tror jeg måske ligger i at folk vælger automekaniker fordi deres hobby eller almen fritids interesse bare ligger i biler.
    problemet er bare at når man så har skruet på 30 biler i ugens løb, så er det ikke altid lige så spændende at køre sin egen vogn på liften smiley

    og det er virkelig surt at miste interesse i sin hobby grundet erhvervet overtager.
    men dem som kan have deres erhverv som hobby, elsker det sikkert og jeg kan da kun glæde mig på deres vegne. men det dur ikke altid lige for mig smiley


  • #17   27. aug 2011 Jeg er også vild med motorer, teknik, hydraulik osv. osv, så derfor valgte jeg at uddanne mig som skibsmontør. Der roder man EKSTREMT meget i store motorer, bruger stort grej, og hvis der er noget at lave (kommer MEGET i perioder), så er der masser af difference i hverdagen (:

    Plus man kan komme ud og rejse som rejsemontør, som også giver godt i kassen (:


Kommentér på:
Elektriker eller Automekaniker???

Annonce