{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.450 visninger | Oprettet:

Radiator virker ikke {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg har en Radiator der ikke virker, de andre i huset virker fint.

Jeg har luftet den ud for vand, og har tappet ca 0,5 liter af for at være sikker på at den ikke kunne være en luft bobbel i stytemet.

Jeg har "maseret" den lille messing split der sidder bag ventilen.

Når jeg har ventilen af, føles det som om der ikke er noget tryk på vandet i radiatoren, der er ikke noget der skubber den lille messing slipt ud igen, når jeg trykken den ind.

Nogen af jer der har en god ide smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Radiator virker ikke
  • #1   8. okt 2011 Bliv ved med at massere messingpinden - det er gummipakningen som sidder fast i ventilen...

    Den skal poppe ud selv, som du siger...


  • #2   8. okt 2011 Jeg har masseret den længe og bytten den ud med en fra en anden radiator smiley


  • #3   8. okt 2011 er du sikker på at der er vand på anlægget så?:)

  • #4   8. okt 2011 og er røret varmt før ventilen?:) så kan du jo mærke om det er ventilen der ikke åbner?:)

  • #5   8. okt 2011 Røret under ventilen er ikke varmt, og ja der er ca 1,5 bar på anlæget.

  • #6   8. okt 2011 "sædet" i ventilen har det med at sætte sig godt fast ved ældre ventiler. Åben op på 5 på termostaten og så slår du på ventilens side (uden at ramme termostathovedet) med en hammer. Og selvfølgelig skal du ikke smadre så hårdt du kan :-).

  • #7   8. okt 2011 Okay, tror du så der kommer tryk på, så den messing ventil selv kan trykke sig ud ?


  • #8   8. okt 2011 Har du tændt for en evt cirkulationspumpe? Hvis det er radiatoren længst væk fra varmekilden kan det være et problem at få varmen derud så længe de andre radiatorventiler står åbne.

    Det kan også være ventilen er slidt op, den burde været gået løs efter kort tid.

    Prøv evt at skrue pakdåsen ud, inde bagved den er der noget der ligner en form for "kegle" det er den der sidder fast, på nogle ventiler passer en af de små umbraco nøgler i. Så det lidt nemmere at rykke rundt med den. Du kan også bruge en lille flad skruetrækker. Vær obs på der kan komme vandsprøjt ud af ventilen på denne måde, og når det er et lukket system som dit, så er vandet garanteret kul sort.

    Håber det kan hjælpe.


  • #9   8. okt 2011 Hvis der slet ikke er gennemgang i ventilen vil røret ikke være varmt før ventilen.

  • #10   8. okt 2011 Røret foran ventelen er nemlig ikke varmt, så jeg tro ikke selv at der kommer vand helt ud til den radiator, den står et stykke fra fyret

  • #11   8. okt 2011 lytter lige med her. har samme problem bortset fra at min radiator står tættest på fyret af dem alle. der er ny pakdåse og stadig ingen varme.

  • #12   8. okt 2011 Er det panel radiator eller støbejern?

    Hvor gammelt er det? Oliefyr? Hvor gammel er cirkulationspumpen? Er det første opstart efter sommeren? smiley


  • #13   8. okt 2011 Du skal bare skifte pakdåsen så køre den igen, prøv evt. at skrue den lille 5kant ud af ventilen (dette kan gøres med tryk på) så sidder der en lille fjeder inde bag ved, den sidder nogle gange fast ..

  • #14   8. okt 2011 ellers er det en ny ventil du skal have på .

  • #15   8. okt 2011 Jeg har gasfyr som har kørt hele vinteren.
    Jeg hat skiftet ventilen ud med en fra en anden rediator i huset så den virker også.


  • #16   8. okt 2011 Du skal passe MEGET på at der ikke kommer vand ud på gulvet det er garanteret helt sort og det er meget svært at få af gulvet, specielt hvis det er gulvtæppe.

    Det egen erfaring og giver kvajebajer..:)


  • #17   8. okt 2011 ja det er første opstart efter sommeren men havde samme problem sidste vinter. Cirkulationspumpen er vel ca.7 år. har fjernvarme.

  • #18   8. okt 2011 en ny ventil + føler koster ikke det store

    hvis det er til fremløb mener jeg det hedder en FJVR ventil og en RA2990 føler..


  • #19   8. okt 2011 En FJVR er en returventil . Fremløbsventil er oftes en RAN

  • #20   8. okt 2011 klap til ventilen med en hammer el. rørtang det plejer at være det.mvh blikkenslageren.

  • #21   8. okt 2011 Kan du ikke skrue cirkulationspumpen lidt mere op så trykket bliver større.Ellers tror jeg det er en ny pumpe.Og er den 7 år så skift den da den koster jo ik en herregård. smiley

  • #22   9. okt 2011 First-name Last-name.

    nåår ja min fejl..:)


  • #23   9. okt 2011 En fremløbs ventil er så typisk en RAV ventil ikke RAN..

    Og hvis du siger du har haft skilt vebtilen ad og vi går ud fra den så virker så vil jeg tro det er din cirkulationpumpe siden det er en af de sidste radiatore på anlægget.. Den naturlige cirkulation kan sagtens varme de første radiatore op selvom pumpen er defekt..


  • #24   9. okt 2011 Du skal bare daske lidt på den lille nål med en hammer - så fine slag indtil den begynder at bevæge sig fint igen. Ikke hive i den - kun daske lidt - det virker hver gang. Hvis den er helt lukket i den vintil, så vil røret også være koldt hentil radiatoren. Når derkommer gennemstrømning dér, så kommer varmen også frem, tror jeg.

    De gror altid, næsten, fast efter en sommer.


  • #25   9. okt 2011 Det er helt sikkert vejen fem - jeg har problemer med de først 10-12 radiatorer hvert eneste efterår - men tager 2 min pr. styk at få liv i dem igen.

    smiley


  • #26   9. okt 2011 Endelig IKKE gøre som Christian Z fortæller..
    Det er det dummeste man kan gøre..
    Der sidder en lille låseskive på stiften. Tro mig når jeg fortæller at de kunder der slår den skive løs, hylder og skriger for at få en vvs mand ud nu og her.

    Skru pakdåsen ud.
    Tag en lille skruetrækker, skub forsigtigt ind i hullet (Der sidder en ventil der har det med at sætte sig) Så vil der sprøjte lidt vand, indtil du får ventilen løsnet.

    Husk en spand og en klud..
    Radiatorvand er noget ulækkert stads, og det sviner sån.


  • #27   9. okt 2011 Hold dog nu op for noget latterligt fis. Jeg har nu gjort det på den måde med succes i 14 år i samme hus - har nok 35 - 40 radiatorer, der noglegange skal have et par slag når det bliver efterår.

    Det sviner overhovedet ikke - og man behøver ikke i ét eneste af tilfældene gøre, som "Jabbekot" påstår. Måske det står i en lille fin lærebog, men i praksis kommer de ligeså fint løs ved et par små slag ligepå - uden at hamre skævt for hårdt, som en spadser måske ville gøre.

    Sjovt der altid skal komme klåge-åge-pjat indover noget så simpelt. Måske, der findes andre typer ventiler, som jeg ike kender - men mine ganske almindelige fåes PERFEKT løst sådan - og jeg hr ALDRIG haft ét problem.


  • #28   9. okt 2011 "For at få ventilen gjort funktionsdygtig igen, kan man slå, nogle gange, meget forsigtigt på trykstiften med en lille hammer. Herved løsnes materialet, der har aflejret sig på ventilens lukke/åbne mekanisme, for det meste"

  • #29   9. okt 2011 Christian Z

    Du aner ikke hvad du snakker om, hvis du slår låseskiven af stiften står der en fin vandstråle ud, hvis du er heldig er vandet kulsort.

    Hvis du havde haft bare lidt erfaring med andre anlæg end dit eget, så havde du vidst at det skal gøres som jabbekot forklarer det.

    Utroligt du kan være så dum smart når det er det rene lort du lukker ud.

    Jeg er selv energimontør og laver dette til dagligt. I disse perioder er det stort set dagligt.


  • #30   9. okt 2011 Fint nok - gør i bare en kæmpe historie ud af det, når der ikke er grund til det. Men klart nok- det er godt at gøre en kæmpe historie ud af den slags. Det vil fagmænd, som oftest.

  • #31   9. okt 2011 Christian Z
    Du er vist ikke klogere end din seneste udtalelse..

    Praktisk erfaring..
    Du snakker til en der er uddannet i den slags.. Så mon ikke jeg har set en pakdåse mere end en enkelt gang..
    Og mon ikke også jeg har set en kunde eller to der har lavet lige præcis dit tossetrick, og har slået stiften løs så det har pisset ud med vand..

    Så lyt og bliv klogere istedet for at kalde folk for fjolser ikk.


  • #32   9. okt 2011 Christian Z

    Kan ikke se hvor den store historie er? Det er kun fordi du ikke aner hvordan sådan en ventil fungere du kan sige sådan.

    Det tager ikke 5 min at skrue pakdåsen ud og løsne ventilsædet.

    På den måde du beskriver, tager det måske 2-3 minutter, og ja det kan løse dit problem, men det kan også meget nemt give dig endnu større problem.

    Derfor vælger man selvfølgelig den sikrer måde. Det andet er fuldstændig åndsvagt.


  • #33   9. okt 2011 Kære ven. Jeg har gjort på denne måde i utrolig mange år og det virker hver eneste gang. Jeg har forholdsvis mange radiatorer og det er ALDRIG fejlet. Sjovt nok, så har jeg talt med andre VVS'ere, der gør præcis, som jeg selv gør. Der sker intet overhovedet ved at slå forsigtigt på stiften indtil den løsner sig.

    Men, som jeg siger - gør det da endeligt, som i gør. Hvis det begynder at sprøjte ud en dag - hvilket det ikke gør - så klarer jeg da den også. Det behøver jeg nu heller ikke en VVS'er til.


  • #34   9. okt 2011 Christian Z

    Du ændre nok mening den dag du står med sort vand udover det hele smiley


  • #35   9. okt 2011 Ja, den tid den sorg - jeg tror nu ikke det sker ved at gøre, som jeg siger. Måske hvis man ikke har følingen med det. smiley



  • #36   9. okt 2011 N B G L
    smiley
    Christian Z er sikkert en af de kloge ingeniører man ofte kommer ud til, der ved meget bedre end dem der er uddannede indenfor branchen, og har erfarringen..

    Du ved.. de kunder der kigger med over skulderen og fortæller en alle de rigtige måder det skal gøres på..


  • #38   9. okt 2011 På danfoss'es egen side. Hahaha. I er langt ude...

  • #39   9. okt 2011 Min radiator er kold selv efter udluftning og på trods af, at der er koldt i rummet

    FORKLARING

    Der kan være opstået blokeringer i ventilerne. I lange perioder, hvor radiatoren ikke anvendes, f.eks. fra forår til efterår, kan der sætte sig aflejringer fra vandet på ventilstiften, hvorfor den sætter sig fast.

    For at løse problemet er det nødvendigt at skille termostat og ventil ad. Når termostaten er fjernet fra ventilen, presses stiften, der stikker frem fra ventilen, forsigtigt ned (ryk aldrig i stiften!). Stiften skal kunne skubbes 2-3 mm, ellers sidder den fast. For at løsne stiften kan du skiftevis banke ventilen forsigtigt på siden og skubbe stiften ned, indtil den igen bevæger sig frit. Når stiften er løsnet, påmonteres termostaten igen


  • #40   9. okt 2011 Christian Z

    Læser du ordet "Skubbe"
    Ikke "Banke med en hammer"

    For ja man må gerne skubbe stiften ind.. men aldrig slå på den.. Og når man skubber til stiften skal man stoppe hvis modstanden er for kraftig.. det kan nemlig betyde at der sidder aflejringer inde bag, der kan få låseskiven til at falde af.

    Så læs nu igen hvad to folk med erhervserfarring har fortalt dig.


  • #41   9. okt 2011 Man skal slå med følelse og meget forsigtigt, det er klart for mig. Kaldt det skubbe/slå. Det virker. Jeg kalder det slå FORSIGTIGT med en lille hammer. Læs nasten samtlige andre sider - som jeg aldrig har læst på før faktisk, der står ordet slå med en lille hammer, præcis som jeg har sagt fra første indlæg, som var totalt idiotisk. smiley

  • #42   9. okt 2011 Christian Z

    Tak, der viste du lige at du selv tog fejl. Men jeg melder mig ud af denne diskution nu, kommer ingen steder med det.

    Go' søndag.


  • #44   9. okt 2011 "For at få ventilen gjort funktionsdygtig igen, kan man slå, nogle gange, meget forsigtigt på trykstiften med en lille hammer. Herved løsnes materialet, der har aflejret sig på ventilens lukke/åbne mekanisme, for det meste."



    http://www.nfs.as/Afdelinger/Varme/Vaerd_at_vide_om_termostatventiler.aspx


  • #45   9. okt 2011 Christian Z
    Det må være op til dig selv om du vil benytte din metode, eller den vi har vejledt dig til at benytte.

    Jeg slutter også af her..
    Der er vist kogt nok suppe på den.


  • #46   9. okt 2011 Nej nej, vi kommer ikke videre. Vi bliver ikke enige. men lad venligst være med at kalde måden "det dummeste man kan gøre", når det er den helt gængse måde, at gøre det på. Måske ikke for en nyuddannet skolebogsrytter, men alle andre med lidt livserfaring.

  • #47   9. okt 2011 Christian Z
    Du arbejder ikke med det og er ikke uddannet..
    Så udtal dig venligst på dine egen veje..
    For det du har gang i, er det dummeste man kan gøre..

    Og nyuddannet er vist en sandhed med modifikationer..
    Men dig om det.. du lader ikke til at bryde dig om at blive rettet på når du tager fejl.

    Go søndag.

    Slut.


  • #48   9. okt 2011 Det svarer til at dem, der lige har fået kørekort hårdnakket påstår man SKAL holde kvart i tolv og kvart over tolv på rattet - og køre KUN i 3. gear i byen - ligemeget HVAD.

    Nå - vi snakkes, drenge. smiley


  • #49   9. okt 2011 Jamen kære ven - det virker i praksis! og har gjort det, for mig i det hus, og længere i andre i over 14 år uden skrækscenariet med en lille beskidt vandstråle nogensinde har udspillet sig. Og hvis det gør en dag - så er det jo ikke en katastrofe.

  • #50   9. okt 2011 Haha at finde en hammer frem til det der, jeg har fanme aldrig hørt noget så åndsvagt. Det provede jeg også da jeg var lærling, Man har ingen følse med hva man gør
    Jeg plejer at tage en papegøjetang og spender ud i yderste stilling og tager rundt om ventilen så den ene kæbe er på bagsiden af ventilen og den anden kæbe er på stiften og så skal den have lidt massage og ikke for volsomt...!


  • #51   10. okt 2011 Haha - du har åbenbart ikke følelse med hvad du gør. Det er jo en lille bitte fin hammer - og så skal man bare have lidt følelse. Men papegøjetangen til nok også virke - hvis det er sådan én man har på sig den dag. smiley

  • #52   10. okt 2011 En lille hammer- forsigtigt direkte/lige/ikke skævt på stiften indtil den slipper og fjederen begynder at trykke den ud. Derefter motionerer man den lidt ved at trykke den ind og ud. Derefter virker den perfekt igen. På med Thermostaten igen - og du er kørende med en dejlig varm radiator.

    Sådan gør man. I er eddermame morsomme alle sammen, når i synes det er så forkert. Hihihi!





  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #53   12. mar 2016 Okay, jeg ved godt at indlægget her er gammelt, men det ligger stadig på forsiden af Google, så det må jo være relevant.

    Der kan være MANGE årsager til, at ens radiator ikke virker, og nogle af jer andre er kommet med gode forslag til, hvad der kan være galt.

    Det lyder som om, at det er selve ventilfjederen INDE i radiatorventilen, som sidder fast. Den skal løsnes, og det kan man gøre selv.
    Det beskrives, hvordan man gør lidt nede i den her guide:

    http://vvsviden.dk/motioner-pakdaase-i-radiatorventil/

    Hvis ikke det afhjalp problemet, så er der her en guide, som beskriver stort set alle de problematikker, som kan være skyld i, at ens radiator ikke virker:

    http://vvsviden.dk/radiator-virker-ikke/

    God fornøjelse!


Kommentér på:
Radiator virker ikke

Annonce