Robotstøvsuger Erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Nu må det snart være tid for mig, at anskaffe mig sådan en støvsuger.
Efter at ha set og læst div test, skal det nok være en Irobot roomba.
Hvilken model det skal være, kan jeg ikke rigtig finde ud af, men syntes at ha læst, at de alle er ens, og eneste forskel er ekstra udstyret, som følger med?
Men kan man ik bar købe det ved siden af, hvis man mener man får brug for det?
Regner ik med at bruge forudindstillings muligheden, da vi har hund, og der som regel er hundelegetøj overalt på gulvet
Nogen ting jeg skal være opmærksom på?
Konen ønsker sig et "lang håret" tæppe ala det her.
http://www.ruggy.dk/media/catalog/category/Beat_3.jpg
Tror i den vil kunne klare den også?
Ellers bare fyr løs med jeres erfaringer.
Vi beholder selvfølgelig den gamle støvsuger, til når der skal være ordentlig rent.
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.100
vi har lige fået en i julegave, sååå... kan ikke sige så meget om det endnu.. men giver gerne en update når vi har afprøvet den.
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 238 Svar: 3.242
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 545
Tænk får i disse dage masser af henvendelser fra medlemmer, der spørger efter en test af robotstøvsugere. Vi har igangsat en test, som kommer i maj 2012. I mellemtiden kan du læse disse gode råd til køb og brug af robotstøvsugere.
Ældre og robotstøvsugere
Robotstøvsugere er praktiske. Men kan i nogle tilfælde være svære for ældre at håndtere, da de kræver lidt teknisk snilde og er besværlige at tømme.
Robotterne har en ret begrænset opsamlingstank typisk mellem 0,25 til 0,4 liter. De skal derfor tømmes regelmæssigt.
Desuden bør tanken tømmes udendørs, da støvet flyver vildt omkring. Nogle modeller har et hul til tanken, hvor man kan sætte en almindelig støvsuger til for at tømme denne uden at åbne op for alt støvet.
Nogle modeller har en medfølgende fjernbetjening, så man undgår at skulle bøje sig ned for at starte og stoppe.
Virtuelle vægge er et andet medfølgende ekstraudstyr, der kan stilles i et rum og definere hvor ??støvsugeren skal arbejde eller ikke arbejde. Det kan være praktisk, hvis man ikke vil styre støvsugeren med fjernbetjeningen.
Værd at overveje, inden du køber en robotstøvsuger
Du bør vurdere, om investeringen i en robotstøvsuger er en reel hjælp i det daglige. Hvis du dagligt støvsuger krummer op under middagsbordet, kan en robot være en hjælp.
Se på din indretning, og vurder realistisk, hvor farbart gulvet er for en robotstøvsuger. De måler selv rummet op og støvsuger gulvet rundt om inventar, men jo flere forhindringer de møder, jo mindre får du gjort rent.
Støjniveauet ligger fra 51 – 63 dB, og det er egentlig ikke højt, men robotterne er ikke lydløse. De er beregnet til at køre, når du ikke er hjemme.
Regel nummer et er alt andet lige at skabe god plads på gulvet og fjerne alt, der kan være i vejen.
Fordele ved robotstøvsugeren
De tager gerne skidtet fra glatte gulve.
Robotstøvsugerne kan sagtens køre over dørtrin på et par centimeter. Har du meget høje dørtrin, kan der selvfølgelig være problemer, men generelt har vi været overraskede over, hvad de egentlig kan klare.
Tidsplan, start og stop er meget nemt at indstille, hvis man altså ikke er teknikforskrækket.
Man kan enten indstille modeller til at starte på et fast ugentlig tidspunkt, eller man kan sætte dem i gang med et enkelt klik, når man tager hjemmefra.
Selv med ladestationen tager robotstøvsugere faktisk ikke meget plads, men der er visse krav til hvor de skal placeres, så de let kan finde hjem, og der skal naturligvis strøm til.
Trapper er ikke noget problem, da robotternes sensorer opdager trappesatserne og vender om. Det er endnu ikke lykkedes os at få en robot til at køre ud over trapperne.
Ulemper ved robotstøvsugeren
Robotstøvsugere egner sig ikke til den helt grundige rengøring.
Vi har dog oplevet i vores tidligere test, at f.eks konfetti bliver spredt og ikke alt samles op.
Lange hår vikler sig gerne rundt i robotternes børster, og disse skal derfor også jævnligt rengøres.
Støvet på lister og i hjørnerne er en akilleshæl for robotterne. Langhårede tæpper er også helt umulige for robotterne at rengøre.
Kabler, samt vaser placeret på gulvet er generelt et problem for robotstøvsugerne. De tygger gerne kablerne i sig og sætter sig fast, eller hiver lampen i den anden ende på gulvet.
Gulvvaser kan risikere at vælte når robotterne banker ind i dem, men generelt er de nye modeller gode til at undgå at ramme noget for hårdt.
Sensorerne vil typisk forhindre at robotstøvsugerne går ind under store gardiner, der når ned til gulvet, så følsomheden kan altså både være god eller skidt.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Men de erstatter aldrig en rigtig støvsuger
okt 2006
So ein ding giver da 5 ud af 6 stjerner. Også sådan en jeg har. Jeg syntes den er alle pengende værd.
http://www.youtube.com/watch?v=CGkXpGx8uIw
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 899
nov 2006
Hva tror du med tæppet? Er nemlig bange for hun når at købe tæppet, før jeg får købt en støvsuger. Så hvis jeg sige allerede nu, at den ikke kan tåle tæppet, så kan jeg måske få hende til at vælge et andet
okt 2006
nov 2006
Hvad var det for nogen de testede?
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 211 Svar: 1.407
okt 2006
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
nov 2006