{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køreprøve
  • #1   10. sep 2012 højre vigepligter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #2   10. sep 2012 Husk højre vigepligter smiley og slap af så kan det ikke gå helt galt

  • #3   10. sep 2012 Skulder-skulder-orientering-placering-vigepligt.

  • #4   10. sep 2012 Og husk at i danmark kører vi i venstre side, hold til højre når det er muligt, træk ind....

  • #5   10. sep 2012 Vær opmærksom på samme fletninger :D.

  • #6   10. sep 2012 Vent med en lille én,for at dulme nerverne,til bagefter.

  • #7   10. sep 2012 Hvis du har styr på det her så har du fået en god start, ellers er de andres forslag gode. pånær den med en lille en


    I det følgende kan du læse svarene på de spørgsmål du kan blive stillet til køreprøven. Inden du skal ud og køre i byen vil den prøvesagkyndige stille dig nogle spørgsmål om bilens indretning og udstyr.

    De ord som er markeret med fed er vigtige at få med.
    Horn

    Horn skal have en klar og konstant tone. Ikke falde eller stige i lydstyrke eller tone. Der må ikke være flere toner i hornet.
    Lygter og reflekser

    Som huskeregel for lygter er der 3 punkter at huske på: Antal, farve og lovkrav til synlighed.

    For nogle lygter, fx nærlys er der flere end et enkelt lovkrav.
    Lygter og reflekser skal være rene og hele, og alle lygter skal kunne lyse.
    Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

    Foran på bilen
    Nærlys
    2 stk.
    Lyse hvidt eller gulligt.
    Lyse asymmetrisk. Må ikke være symmetrisk.
    Oplyse vejen mindst 30 meter frem.
    Fald på 1 cm pr meter = 1 %.
    Må ikke blænde.

    Fjernlys
    2 stk.
    Lyse hvidt eller gulligt.
    Oplyse vejen mindst 100 meter frem.
    Skal blænde.

    Positionslys/parkeringslys
    2 stk.
    Lyse hvidt eller gulligt.
    Skal kunne ses fra en afstand af 300 meter.

    Bagpå bilen
    2 røde reflekser bag på bilen må ikke være trekantede (kun for påhængskøretøj)

    Baglygter
    2 stk.
    Lyse rødt.
    Ses på en afstand af 300 meter.

    Stoplygter
    3 stoplygter, ældre biler kun 2.Lyse rødt.
    Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygter.

    Nummerpladelygter
    Nummerpladelygter skal have mindst et hvidt lys, der skal belyse den bageste nummerplade så denne kan ses på en afstand af 20 meter.

    Blinklygter
    6 stk. = (2 foran, 2 på siderne og 2 bagpå).
    Skal lyse gult.
    Kunne ses tydeligt i sollys.
    Skal blinke 1-2 gange i sekundet.

    Havariblink
    Havariblinket skal kunne tænde alle 6 gule blinklygter samtidig.
    Kontrolstof

    Styretøj
    Skal virke let, sikkert og hurtigt.
    Der må ikke være ratslør i nyere biler (med tandstangstyring). Man kontrollerer, om der er ratslør ved at rulle vinduet ned i førersiden, stige ud af bilen, lukke efter sig, dreje en smule på rattet, mens mankigger på venstre forhjul, som øjeblikkeligt skal følge bevægelserne.Hjulene skal stå i ligeud-stilling, og motoren skal være startet når kontrollen udføres.

    Bremser
    Skal virke sikkert, hurtigt og virksomt.

    Bremseforstærker/vakuumforstærker kontrolleres ved at træde på bremsepedalen ca. 5 gange med slukket motor. Derefter startes motoren, mens foden holdes på bremsepedalen, som vil synke til normalt niveau.

    Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen og må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.Belægningen på bremsepedalen skal være ru. Der må ikke være slør i bremsepedalen så den kan flyttes til siderne.

    Motorrum
    Der findes en række beholdere, som skal kunne udpeges:
    Motorblokken må ikke være tilsølet af udsivende olie.
    Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.

    Beholder til kølervæske.
    Symbol på låget er et termometer.
    Væskestand mellem min. og max.

    Beholder til sprinklervæske.
    Symbol på låget er en forrude med sprinkler.Der skal væretilstrækkeligt med sprinklervæske i beholderen.
    Kontrolleres når man sidder bag rattet og aktiverer kontakt til sprinklervæske. Kommer der ikke sprinklervæske på forruden er beholderen tom og skal fyldes op.

    Beholder til bremsevæske.
    Væskestand mellem min. og max.!! Er væskestanden ved min. skal der nye bremsebelægninger på. Ikke påfylde væske på denne beholder.

    Beholder til servovæske.
    I biler hvor en servobeholder findes, skal væskestanden stå mellemmin. og max.Beholderen findes ikke i alle biler, da der er biler som er forsynet med elektrisk servostyring.

    Motorolie.
    Aflæses på oliepind og skal være mellem min. og max. Motorolie påfyldes i toppen af motorblok.

    Udstødning
    Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.

    Bærende dele
    Biler er forsynede med fjedre og støddæmpere ved alle fire hjul. Man kontrollerer en støddæmper ved at stå ved siden af hjulet og presse hårdt og kortvarigt ned på fx. motorhjelmen lige over hjulet, hvormed bilen synker og hurtigt igen kommer op i normal stilling. Fortsætter bilen med at gynge lidt, er det tegn på at støddæmperen er defekt.Der må ikke komme støj eller mislyde fra fjedre eller støddæmpere.

    Dæk
    Dæk, fælge og hjullejer skal være hele og ubeskadigede.

    Der skal som minimum være 1,6 mm mønster på alle dæk. Dæk skal være monteret parvist ens og monteret i korrekt omløbsretning.

    Dæk skal være pumpet op til korrekt dæktryk. Se i instruktionsbogen.

    Pigdæk er tilladte at køre med fra 1. november til 15. april.

    ...rigtig god køreprøve.


  • #8   10. sep 2012 Skrev jo netop,man skulle vente he-he

  • #9   10. sep 2012 nåååå ja min fejl


  • #10   10. sep 2012 Argh.. flot mogens.. selvfølgelig kører vi ikke i venstre side.. lidt for kort weekend..

  • #11   10. sep 2012 haha smiley mange tak for de gode råd!! smiley

    Motorsavkyndig, spurgte ikke om en skid ang bilen, han sagde kun højre venstre kørte i 5 min smiley og bestået smiley


  • #12   10. sep 2012 Tillykke

  • #13   10. sep 2012 Tillykke!

  • Tom D
    Tom D Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #14   10. sep 2012 Godt gået Henrik - stort tillykke der er en hvis glæde ved at kunne køre et sted hen og nyde friheden imens smiley


  • #15   10. sep 2012 godt råd. overhæl ikke en civil politibil med 180km/t på en landevej. så skal du nemlig til nye prøver. smiley

  • #16   10. sep 2012 Tillykke

  • #17   10. sep 2012 takker for bonus info smiley

  • #18   11. sep 2012 5 min ?, pfff da jeg tog køreprøve var det 45 min's kørsel + en masse spørgsmål om bilen og dens funktioner smiley

  • #19   11. sep 2012 Mathias det er pga inflationen så er der ikke så meget for pengene mere smiley

  • #20   12. sep 2012 Det er halvandet år siden jeg fik kørekort smiley

Kommentér på:
Køreprøve

Annonce