2.680 visninger
|
Oprettet:
filler eller sprøjtespartel. {{forumTopicSubject}}
hej bg.
Jeg har utallige gange prøvet om ikke der var nogen med forstand på scootere som kunne fortælle mig lidt om maling og forarbejdet.
Jeg står og skal have malet et knallert stel og dertil hørende dele. Der er en del buler og huller hist og her som skal jævnes ud.
Mit spørgsmål er om det er sprøjtespartel, eller fille som er bedst egnet til det, og om der evt er nogle vigtige ting man skal tænke over som ikke står på bøtten når jeg køber det.
mvh mads.
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 112 Svar: 1.017
okt 2005
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 767
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
ps. grunder på spartel og rå metal.
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 22
og hvad sidder bedst fast på et helt råt stel, efter sandblæsning?
nov 2008
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
Efter sandblæsning så blæser du stellet rigtigt godt rent for støv og sandrester, så sliber du det værste af overfladen ned med e korn 60 - 120 til det ikke er så ru i overfladen. Så blæser du det rent for slibestøv. Så spartler du de buler og hakker der skulle værre. Når spartlen er slebet til så buler og hakker er væk, skal det hele have en gang rusthæmmende grundfarve, evt. noget der indeholder zink. Nu er det tid til at give fylder de steder der er brug for det, i dit tilfælde ville jeg give det hele 2 lag, først påføre 2. lag når 1. lag er fingertørt eller der hvor det er lige på grænsen til at det ikke klister mere. Når fylderen så er helt hærdet op og klar til slibning, sliber du det hele med korn 500 - 800 til det hele er jævnt og glat, gennemslibninger skal lige dusches med lidt grundfarve og glattes forsigtigt så du ikke har nogle pletter med rå metal. Dette skal nu blæses grundigt rent for støv, da dette er din værste fjende når du skal til at sprøjte noget farve på.
Man bruger gennerelt større dyssehoveder på fylderpistoler end på dem man ligger farve på med, men det kommer også an på hvilken farve man bruger, om det er 1 eller 2 komponent, og hvad der lige passe til den enkelte maler der sprøjter.
Håber det hjælper dig en lille smule, go arbejdslyst og held og lykke.
nov 2008
filler eller sprøjtespartel.