Glasfiber (poly+hærder på stof) hærder ik... Hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg er gået i gang med at bygge mit instromentbord om (ændret form + indbyg af 7" skærm) har overtrukket det med stof, og penslet det med 2kompo Polyester/hærder blanding. i første omgang ville det ik rigtig hærde op, ved ik om jeg selv var for utålmodig, eller om jeg havde begået en fejl, men efter 12 timer, dryppede det satdig fra stoffet. Så for at "fejlsikre" lavede jeg en ny blanding, denne gang med 4% hærder og lod bordet stå til tørre i et lidt varmere rum. men nu efter ca 15-16 timer vilker stoffet stadig fettet, og er ikke hærdet (jeg har godt nok overvejet om mit hærder simpelthen ik virker ordenligt, men venter dog lidt med at drage den konklution). Mit spørgsmål er så nu.
Kan jeg bruge en varmepistol (selvfølgelig på god afstand) på den måde sætte fut i processen, eller er jeg helt på skideren og skal starte for fra?
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
Da jeg lavede glasfiber, hærdede min polyester resin på omkring 30 min.
Eller begyndte på det ihvertfald, og var helt hærdet efter nogle timer (:
Blogger
Følger: 192 Følgere: 274 Biler: 4 Emner: 60 Svar: 2.413
jan 2006
Følger: 18 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 165
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 4.040
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 134 Svar: 426
Den første times tid efter det er er hærdeprocessen igang. Går det istå ka du ik starte det ordentligt igen.
maj 2007
mar 2007
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 3
Casper: du har nok haft for lidt hærder i, eller din hærder er ikke til polyester, prøv at bruge en varmepistol, varm det op til 50° og se om ikke det kommer - ellers er det en ommer
maj 2007
Du kan jo prøve at bruge Google.. I har fundet de vise sten og i alt den tid jeg har lavet både har jeg aldrig oplevet det kunne lade sig gøre og har faktisk heller aldrig hørt andre fortælle det du gør .. Såfremt der er hold i det.
maj 2007
http://www.hillerodsejl.dk/glasfiber/meripol.htm
http://www.horsensvaerft.dk/?pid=57&sub=30
Thomas kan du ikke fortælle hvor og hvornår du arbejdede ? Så kan folk se det som en advrsel hvis de kommer i nærheden af noget af det juks du har lavet.
mar 2007
michael: beklager jeg ikke bukker mig og siger undskyld. er egentlig ragende ligeglad med om du har ret. hvis nu du ikke blev nød til at komme ud med det på en så arrogant måde havde jeg måske hørt lidt mere efter hvad du havde sagt, men du er netop en af disse personer der er med til at ødelægge bg med din særprægede opførsel.
har slået abb. fra dette emne, så det hjælper ikke at svare igen.
jan 2006
Følger: 18 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 165
Og til resten. Tak til dem der har haft noget konstruktivt at sige.
maj 2007
Casper jammen det er fint du kan sagtens pladre et lag polyester udover. Du får bare et sejlende lag inden under selvom det føles tørt. Det samme som at male oven på noget der ikke er gennemtørt. Det siver ikke bare af men opløser glasfiberen så det blir en klistret masse. Så hvis det er sivet af er der noget galt.
Forskellen er bare med en båd er lortet nød til at være i orden og man kan ik bare holde ind til siden hvis det ikke holdt. Det er super vigtigt temp og klima er i orden els opnår det ikke optimalt styrke..
Man kan os lave rust på mange måder men skal det holde er man os nød til at gøre det ordentligt.
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 3
Maling der opløser glas? har du drukket af natpotten.
Jeg behøver ikke alt google det, jeg har det man kalder "praktisk erfaring" prøv alt google det....;)
Casper: du kan fint lægge et lag udenpå, men du skal sørge for det første er hærdet først. - evt med varmepistolen
Og nu hopper jeg også ud af denne tråd, så har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive på pb
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Flydende polyester har en naturlig hærdnings-process, der blot fremskyndes ved at komme hærder i (af samme årsag kaldet accelerator). Det er samme princip som ved eks "turbo-lim" baseret på cyanoacrylate, der også ved at tilføres accelerator (hærder) får fremskyndet den naturlige hærde-process væsentligt.
Mht til polyesterens hærdning, er der dog flere andre ulemper forbundet med at "booste" denne, og derfor er det klart anbefalelses-værdigt at man holder sig indenfor den temperatur hvor hærdningen foregår "naturligt"...
maj 2007
Hvis man laver det nummer med at sætte varmeblæser på for en stund og så fjerner den i forstvejr opnår man slet ikke den korrekte styrke og det vil være dagevis om at gennemhærde helt hvis det overhovedet hærder da procesen langsomt går i stå.
Man må altid gøre som man helt selv vil og der vil altid være bedrevidende fjolser men du finder ingen af producenterne der vil sige god for at lave glafiber arbejde med deres polyester i frostvejr hvis du skal opnå optimal styrke.
Sjovt nok modsiger de første 3 hits jeg fandt på google dig allerede..
At du billiger man laver noget lort og selv har lavet en masse gør det ikke korrekt.
maj 2007
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Glasfiber (poly+hærder på stof) hærder ik... Hjælp