673 visninger
|
Oprettet:
Xenon i lygtehus hvor glasset ikke er klart? {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Sad lige og tænkte på om man kan se ordenligt med xenon hvis man har alm. glas i lygtehuset altså ikke klart glas.
Lyser den bare lygtehuset op mere ind den lyser ud eller??
Det ser jo godt ud og ved det kræver det ene og det andet..
Så tænker lidt om man ikke kan få det til tågelygter?? så kan man jo slukke det hvis HR. politi skulle komme og så lyser det skide godt.
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Uoriginalt Xenon lyser ad helvede til, i forhold til alm. halogen.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 670 Svar: 5.138
Har ikke set hvordan det ser ud, men kunne forstille mig de ikke lyser lige så godt som ved klart glas..
Har i en lang periode ikke ville have sådan noget på min bil, da jeg syntes de skal sidde på de biler som er lavet til det..
Men det ser jo godt ud, men tror måske bare jeg holder mig til alm. pære
feb 2005
Følger: 46 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 193 Svar: 1.037
Det kommer til at blænde andre bilister af helvede til..
Hvis du SKAL eftermontere xenon, så køb egnede lygter til formålet.. Dvs. klar glas, og helst med linse i stedet for parabol..
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.480
Noget andet er at det er ulovligt, kedeligt men sandt
Xenon lyser ok hvis du køber de rigtige pærer, jo højere Kelvin jo ringere lyser de vejen op, lidt modsat af hvad folk regner med.
apr 2006
Min bil er der desværre ikke lavet sådan noget til, da mange ikke har råd til lave på sådan en bil og derfor så ikke så attraktiv, at man laver lygthus til en sådan type bil...
Havde mine bange anelser om det ikke ville være godt med det glas, men ja... Det bliver nok bare alm, pære som er helt fint.
apr 2006
Tænker skam på mine med mennesker
Men er ikke færdig med at tænke endnu. Måske laver jeg lidt om på tågelyset i min ko fanger, hvis jeg kan finde en skide god løsning..
feb 2005
Du kan "nøjes" med xenon-look pærer, hvis du gerne vil pimpe lyset lidt.. Eller film til at trække over lygterne - Jeg har lige monteret gul film på mine for- og tågelygter..
apr 2006
Jeg er lidt af en perfeksionist når det handler om min Mitsubishi Sigma, derfor det med film osv. til lygter ikke er lige mig. Desværre..
Men ja det er fordi jeg gerne vil pimpe lys farven lidt, for mine alm lyser jo godt nok. Ang. tågelys er det fordi jeg bor på landet og syntes det er rart med så meget lys som muligt, at jeg ville have dem i tågelyset, men jeg tror jeg får lavet noget ordenligt og smart i min ko fanger med 4 lys. 2 til tåge lyset og 2 til ekstra langlys. tror det bliver 4 runde lygter, men det skal sidde flot og godt. Gider ikke det ser Thansen ud..
jan 2006
Følger: 31 Følgere: 28 Emner: 14 Svar: 294
apr 2006
Jamen skal stadig lyse rigtig godt, hvis det går ud over lys kvalitteten at farven bliver pimpet lidt, så bliver de bare ikke farvet.
Tror lige jeg kigget lidt på det Mtek du forslår
feb 2005
Har du et link til hvor der står at der er ulovligt? Jeg har ikke kunne finde ud af det - Men det påvirker ikke lysstyrken, eller lyskeglen, så jeg tvivler på at det er ulovligt..
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Svar: 28
I en H4-pære er glødetråden til nærlys afskærmet, og i al sin enkelhed fungerer det FINT. Xenon-pærer har ikke en glødetråd (lyset leveres i en lysbue efter samme princip som når man svejser), og lyset er dermed en tand sværere at afgrænse.
Osram Nightbreaker er en rigtig god opgradering til H4-lygter, og personligt skifter jeg pærer op til vinteren hvert år.
Jo, en god pære holder snildt 2-3-4 år uden udskiftning, men lyset bliver ringere med tiden. De fleste får en overraskelse, hvis de skifter pærerne, når de blot er et år gamle. 9/10 tilfælde er der stor forskel.
Nightbreaker-pæren gejler også lyset en sjat. Det bliver krid-hvidt med et (meget lille) strejf af blå skær, og de lyser bare godt op.
Hvis du bor langt nok ude til, at du benytter fjernlys ofte, og du ikke kører H4, kan du snildt montere xenon i fjernlyslygten. Om der findes H4-kits med xenon til fjernlys, ved jeg ikke - jeg har aldrig forsket i det.
Xenon til fjernlys alene generer generelt ingen, da man jo blænder ned, når der er modkørende, og du får en allerhelvedes masse ekstra lys, når du reelt har behovet.
Tågelygter giver generelt intet lys fremadrettet. Hvad du oplever fra kabinen er ren indbildning, hvis dine tågelygter er justeret korrekt.
De kan give en sjat til siden, men hvis det kun er 30m frem og du kører 22-25m/s (80-90km/t) kører du alligevel ind i dét, du akkurat opfanger i synsfeltet.
Åhja, og det blå-hvide lys er intet værd i tåge. Det vil være bedre med gult lys, omend i ret begrænset omfang, og SÅ ofte er det altså heller ikke SÅ tåget... hvis det endelig ER så slemt, nedsætter man hastigheden, mehehe.
apr 2006
feb 2005
Men jeg kan ikke forstå at det er en ændring af lygten, da der ikke er ændret på lygtens konstruktion - Hvis lyset blev forringet kunne jeg forstå det, men det er ikke tilfældet...
Det må nærmest være en smags-sag for synsmanden..
apr 2006
Du har ret. Bruger dem også når jeg køre i sne for at få så meget lys som muligt og der køre jeg jo langsomt.
Nej køre aldrig kun med tågelyset tændt. Så kan se langt frem ha ha. Men syntes bare det giver lidt mere lys og nok også derfor jeg vil have ekstra lys ..
aug 2006
Jeg tror dog ikke, at der nogle steder står noget specifikt om folie på lygterne er ulovligt. Dog mindes jeg, at afskærmning og modificering af en lygte ikke kan godkendes, da man i så fald bevæger sig udenfor dens godkendelse.
Hvordan man så tolker den regel er en subjektiv vurdering = nogle synsmænd godkender, mens andre fejler bilen.
aug 2006
Som sagt, den ekstra lysmængde, du fornemmer fra tågelygterne, er mere en illusion end så meget andet. Jeg kan godt følge dig, og tag endelig ikke fejl; Jeg har grebet mig selv i det flere gange, og reelt oplever jeg ingen forskel indenfor den del af synsfeltet, hvor jeg har brug for lyset!
I én sammenhæng har jeg dog oplevet, at tågelygter er en fordel:
Mørk vej med meget bakket terræn! Når man kører over en bakketop, vil hverken nær- eller fjernlys oplyse vejen ned ad bakken. I dette tilfælde oplever jeg, at tågelygterne netop lyser tilstrækkeligt nedad til, jeg får en bedre fornemmelse af, hvad der er på vejen foran mig.
Om jeg så kan bruge det til noget som helst? Tjah... Falsk tryghed dæmmer måske også op for evt. panikhandlinger.
Xenon i lygtehus hvor glasset ikke er klart?