{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.084 visninger | Oprettet:

Motorskift til org. turbo motor. {{forumTopicSubject}}

Jeg har tidligere snakket med folk omkring motorskifte i en bil. Jeg er nogenlunde inde i reglerne for et motorskifte og de godkendelser som skal følge med for at få skidtet godkendt, men på et tidspunkt var der er gut herinde som sagde til mig, at det faktisk er lovligt at foretage et motorskift på en bil med en NA motor til en turbomotor så længe denne holdt sig under 20% effektforøgelse.

Eksempel:
Jeg har en Ford Fiesta 1.8 med 130hk NA.
Jeg vil nu ligge en 1.6l Ecoboost motor i den som er en 150hk turbo motor.
Jeg holder mig under 20% effektforøgelse og denne gælder, da den nye motor er standard fra Ford med turbo og 150hk.

Kan dette godkendes? For jeg har altid hørt at turbo = over 20%, men angiveligt skulle dette ikke gælde hvis der er tale om en standard frabriksmotor?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorskift til org. turbo motor.
  • #1   9. aug 2013 ja det skulle du kunne gøre ved så ikke om de siger der ikke findes sådan en i turbo ? men ja ang hk så kan/må du godt så det skal du nok få synet

• #2   9. aug 2013 For du aldrig godkendt medmindre du har mange penge til emisionskontroller mv.

• #3   9. aug 2013 Ingen problemer. Udover alt skal være originalt. Ecu osv.

• #4   9. aug 2013 Motoren skal være typegodkendt, så den går ikke.

• #5   9. aug 2013 Er den typegodkendt til bilen? altså en bil med samme karosse der har den motor i?
    Og hvis der er, skal du også have tilhørende bremser og vidst også undervogn.

• #6   9. aug 2013 i korte træk den er under 20% og det er en motor som er født med turbo og ikke efter monteret for så er det en helt anden snak.på den måde du siger er det er lovlig din syns mand skal være dum hvis han ikke vil det. om det så er standart ecu eller ej ved ikke lige hvor den kom fra dennis ?

det eneste der måske kan drille er hvis der ikke findes sådan en bil standart med turbo ? kender ikke meget til ford. men igen så er det også en dum syns mand hvis det bliver et problem. fakta er du lægger inden for de 20

• #7   9. aug 2013 Thomas Z.. emissionskontrol koster 10.000kr såå smiley

Bagermesteren. Den med at en motor skal være typegodkendt er en and. Er motoren typegodkendt til bilen du ligger den i, er der ingen ko på isen. Er den ikke skal du foreligge emissionsgodkendelse, støjtest og egnethed (Den sidste er ikke nødvendig ved en effektforøgelse på mindre end 20%) og støjtesten plejer også at blive godkendt uden fremvisning af papirer hvis blot motoren er monteret med standard indsugningssystem.

Det var imidlertid selve turbo spørgsmålet jeg er interesseret i smiley

Chris G... okay.. takker for svar. Tror jeg vil forhøre mig ved en synsmand og event. skrive en lille mail til trafikstyrelsen. Så bliver jeg nok klogere.

• #8   9. aug 2013 Chris om han ligger under 20% eller ej er helt irrelevant uden godkendelser.
    Har lige kørt den igennem flere gange også med trafik styrelsen.

Hvis der ingen typegodkendelse er, skal der laves en emissions test og muligvis andre.

• #9   9. aug 2013 Men ja du må gerne ligge en turbo motor i, hvis samme karosse er godkendt med den motor med turbo.

Ellers er det vidst et nej uden en emissions test.

• #10   9. aug 2013 altså selve spørgsmålet går på om denne form for skift til turbo aktiverer reglen: Turbo = over 20%

• #11   9. aug 2013 så er der kun et svar og det er ja smiley

• #12   9. aug 2013 Jeg ved du ikke må eftermontere turbo, men jeg kan ikke svare på om det er lovligt med en sådan motor.
    Du kan nok få det godkendt, men stadig ikke uden den test. det tror jeg ikke.

Hvis du vil have et helt sikkert svar så skriv en mail til trafikstyrelsen, de svarer ganske hurtigt på hverdage.

• #13   9. aug 2013 arr min computer kan ikke følge med.

svar ja det må du nu det er standart turbo motor

nej hvis det er efter monteret turbo

• #14   9. aug 2013 Og det er du helt sikker på?
    Også selv om motoren ikke er typegodkendt til? Så er jeg da næsten helt sikker på at han mindst skal have en emissions test.

• #15   9. aug 2013 Motorskift til turbomotor skal holdes indenfor 20%.
    Det er ikke over 20%.

Hvis du eftermonterer turbo på original motor, så er vi automatisk over 20%. Og skal godkendes. ( så det kan godt lade sig gøre, blot der forelægger en godkendelse)

Eks hvis du går fra 1.8. 125 hk på Golf4 til 1.8turbo 150 hk, så er det lovligt, sålænge du ikke udskifter bremser. Det udløser heller ikke ny afgift.

• #16   9. aug 2013 glem nu den skide test smiley jeg kender ikke noget til ford jeg aner ikke om der findes en model med den motor.

nu var det bare om det var lovlig ang de 20% og det er det.

det er kun det han spørger om

• #17   9. aug 2013 Sweeeet! smiley endelig lidt spillerum i de danske regler

• #18   9. aug 2013 Claus
    Men nu er en Golf 4 også typegodkendt med den motor, så ja det er lovligt.
    Men er den ford typegodkendt med motoren?
    Og du skal da skifte bremser til dem der er typegodkendt sammen med den motor?

Det er ikke lovligt hvis den ikke er typegodkendt med den motor.
    Skriv ind til trafik styrelsen.

• #19   9. aug 2013 Chris g
    Der findes kun en Fiesta med den motor, og det er den nye Fiesta ST. Hvor motoren så har 182 hk

Har kun hørt at det kun kan godkendes hvis motoren findes i samme modelprogram, og den 1.6 findes kun i årgang 2013 og kun som ST med 182 hk. Ikke som 150 hk.

• #20   9. aug 2013 Nickname.
    Tvivler 1.6 er typegodkendt til gamle Fiestaer.
    1.6 er også den første Fiesta med skivebremser bagpå, ved ikke om det har nogen betydning..?

• #21   9. aug 2013 Det er lovligt at skifte fra tromle til skive hvis de også er typegodkendte til karossen.
    Men det er helt sikkert ikke lovligt hvis den ikke har en typegodkendelse og han ikke vil lave en emissions test.

• #22   9. aug 2013 emissionstesten er jo ikke noget problem.. Den er ikke så dyr igen og kan laves i Tyskland.

Og nej.. en motor skal ikke være godkendt til en bil for at dette kan godkendes som en konstruktiv ændring. Man kan putte en Nissan motor i en Opel hvis blot reglerne overholdes.

• #23   9. aug 2013 Nej, men hvis den skal godkendes uden at få lavet test.

• #24   10. aug 2013 du snakker om den test hele tiden glem den nu. det er ikke det han spørger om

• #25   10. aug 2013 her er hvad min synsmand sagde til mig for 2 måneder siden da jeg spurgte til ombygning af en bil fra ikke turbo til turbo. det var en peugeot.

Jeg ville tage en 2,0 8V turbo motor og smide den over i en 306 eller 205'er.

Så længe jeg ikke overskred de 20% og turbo motoren var org. kunne jeg bare finde den typeattest der var på den 2,0 8V turbo motor fra den bil jeg ville tage den fra. (406) og fremvise. der stod alle de informationer som han skulle bruge. og det var nok for ham. Der skulle ikke skiftes bremser eller andet, overhovedet!

• #26   10. aug 2013 Chris
    Hvordan er det ikke det han spørg om? Det jo en del af om det er lovligt.

Men istedet for at alle kommer med hver deres forklaring så skriv til trafikstyrelsen om det.
    Jeg har næsten lige haft fat i dem om noget lignende hvor de snakkede om den test.

• #27   10. aug 2013 Kennet l... hvordan ser sådan en typeattest ud? Problemet er engang imellem at få producenter til at samarbejde omkring fremskaffelse af dokumenter

• #28   10. aug 2013 inde på trafikstyrelsens hjemmeside ligge de org. typegodkendelser på de biler som er solgt i danmark, slå den bil op derinde som du tager motoren fra. gerne ud fra stellenummer eller det typegodkendelsenummer som står på reg. attesten.

• #29   10. aug 2013 Nickname

Snak med den syndmand som skal syne bilen istedet for trafikstyrrelsen. De lever i en eller anden underlig verden og iflg. dem er INTET! tilladt uden de dyre attester!. har været der!

De informationer som synsmanden skal bruge står i typegodkendelserne fra den bil som du tager motoren fra.

• #30   10. aug 2013 I sidste ende er det trafikstyrelsen som laver reglerne som synsmændene skal følge. Når det er sagt, så er det synsmændene som skal godkende bilen og tilføje ændringerne i registreringsattesten. Disse skal så ind forbi skat for at blive tilføjet det endelige dokument.. såå tror også jeg vil undersøge den vej med typeattesterne

• #31   10. aug 2013 jeg gider ikke køre mere i det. jeg ved det er lovlig ang hk også nu det er turbo motor. det er det vi skulle svare på. og jeg er 110% sikker i det jeg siger.

• #32   10. aug 2013 Takker for svarene gutter

Kommentér på:
Motorskift til org. turbo motor.

Annonce