{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  K-jetronic
  • #1   12. dec 2013 youtube smiley

  • #2   12. dec 2013 Det er noget rigtigt gøgl at have med at gøre, når det ikke virker...... Hvad gør den og hvad gør den ikke?

  • #3   12. dec 2013 Den kan stå i tomgang, den kan også starte i 1. gear, men så snart den når op på 0,4-0,5 bars ladetryk så er det som om den ikke får nok benzin(eller faktisk at benzin tilførslen bliver cuttet totalt og motoren går ud hvis man ikke kobler ud).

  • #4   12. dec 2013 ALT skal være 100% tæt mellem k-jet klumpen og indsugningen. Det gælder vakuumslanger, evt gummibøsninger der holder ting fast i indsugningsmanifolden etc.

    Hvis det ikke er tilfældet er det helt sikkert at det kører som skidt.
    Fødetrykket til k-jet skal også være højt, 5 bar hvis ikke jeg husker helt skidt. Efter det kommer jeg til kort desværre.


  • #5   12. dec 2013 Er det en 924 turbo?
    Er du sikker på at begge benzinpumper virker?
    Forføde pumpen har det med at svigte af og til på de gamle anlæg. Det giver typiske symptomer som du skriv.
    Har du prøvet at køre den stille og roligt op i fart?


  • #6   12. dec 2013 Jeg havde problemer med mit, fordi der var gået en tynd vakuum slange.....

  • #7   12. dec 2013 Ja det er en 924 turbo, begge benzinpumper snorer og den kørte også fint den første tur jeg kørte i den, derefter beyndte den at drille.
    Brændstofslangen der går til koldstartsdyssen er blevet utæt og her væltede benzinen ud af, så tror ikke det er fordi pumperne ikke giver nok.

    Det er lige meget om du trykker pedalen I bund, eller gør det stille og roligt, når den når 0,4-0,5 bar laver den problemet, både I 1. og 2. gear.

    Har skiftet de 5 stk vacuum 90 gradersknæk som sad i forbindelse med indsugningen, da de var godt møre og revnede, mangler at skifte alle de tynde vacuumslanger, men de ser ikke møre ud.


  • #8   12. dec 2013 Selvom de ikke ser møre ud, så skift dem alligevel - koster ikke meget og så er du sikker.

  • #9   12. dec 2013 Er der forskel på hvordan den reagere i kold og varm tilstand?


  • #10   12. dec 2013 De andre slanger skal også skiftes, har købt silikoneslanger hjem, har bare ikke fået dem skiftet endnu.
    Den kører bedre i kold tilstand end varm, bliver den rigtig varm kan den dårligt stå i tomgang.


  • #11   12. dec 2013 Tror faktisk det er samme problem jeg har med min Scirocco.
    Jeg mistænker den mekaniske boks der sænker benzintrykket når den bliver varm.

    Jeg kan nemlig lugte meget uforbrændt benzin når den står der og hoster og pruster. Min kan så godt lige holde sig i gang, men køre elendigt og kan dårligt komme over 60kmt.

    Kan du også lugte uforbrændt benzin? Jeg kan også se sort røg når jeg prøver at gasse op eller prøver at starte når den er varm.


  • #12   12. dec 2013 Der da den kørte fint antændte den voldsomt I udstødningen da jeg stoppede den/gearede ned så det kunne jo godt tyde på at den får for meget, så drukner den måske når den når op I ladetryk, jeg troede den fik for lidt...

    Jeg synes ikke den ryger voldsomt, men vil da være åben for muligeden med for meget benzin, eller evt varm-op-regulatoren?


  • #13   12. dec 2013 Jeg troede også i starten at den fik for lidt og arbejdede ud fra det. Men det ændrede så det hele da jeg fandt ud af at den fik for meget. Har prøvet at skifte den boks, men det hjalp ikke noget. Så tror det er noget elektrisk opvarmning af den bimetal fjeder der svigter.
    Det er en bimetal fjeder der bliver varmet op stille og roligt når biles startes.

    På min sidder to slanger skruet på den og et to polet stik, plus en udluftnings slange.


  • #14   12. dec 2013 Jeg må prøve at skrue lidt i weekenden og se om det hjælper at skifte de sidste vakuumslanger, og ellers køre den til en mekaniker der har styr på det, nu er jeg snart træt af at prøve mig frem smiley og den skulle gerne snart toldsynes så den kan komme ud og køre til foråret. smiley

  • #15   12. dec 2013 Tak for hjælpen, vender lige tilbage hvis jeg finder ud af noget smiley

  • #16   12. dec 2013 Den nemme vej frem ville jo være en bredbåndssonde smiley

  • #17   12. dec 2013 Har jeg ikke forstand på, men den skal vel bare kunne måle på udstødningen? problemet er at man ikke rigtig selv kan stille på mængden/blandingen da K-jetronic'en selv skulle justere dette.

    Jeg ved at en del andre med samme Porsche har skiftet hele K-jetronic systemet ud med en lille ecu, en fuelrail+dysser og en taktgiver på svinghjulet, men ville nu godt beholde det originale system.


  • #18   12. dec 2013 Hvis det er samme motor som Audi 100 Turbo, skal benzinpumpe give 6 bar tryk. Jeg har været ude for at en oring i klumpen var mørnet og spredt rundt i systemet. Oring sad på den fjederbelastede nålespids der skal regulere benzintryk i mængdefordeler(klumpen). Mvh. Gert

  • #19   13. dec 2013 Hej Lau,

    Jeg har lige brugt lang tid på at lave en 240 Turbo '81 som kører med samme system...Den havde præcis den fejl du beskriver, ved ladetryk havde jeg en AFR på under 10, og motoren satte ud.

    Men det er vigtigt at du finder ud af om den får for lidt eller for meget benzin. Hvis den får for lidt er det farligt for din motor!!!!

    I den forbindelse brugte jeg en del tid på at sætte mig ind i hvordan systemet virker.
    - Systemet virker på den måde at benzin pumpen med en accumulator holder et konstant tryk over "luftmængde måleren".
    = Dette tryk skal være præcis og justeres vha. en fjeder med afstands-skiver.
    monteret.

    - Der sidder en regulator som regulere system trykket, jo højere system tryk jo mindre benzin (Dette er choker systemet)
    = system trykket i regulatorren styres at en bimetalt fjeder (som en af de andre også skriver) Efterhånden som fjederen bliver varm, letter den trykket på fjederen i regulatoren og så stiger kontrol trykket.
    Hvis det er et K-Jet til turbo, sidder der i bunden af denne regulator en studs som regulere system trykket afh. af ladetrykket, dette for at sikre at motoren ikke kører for lean under tryk.
    Desværre er disse regulatorer ikke til at få fat i (I hvert fald ikke til Volvo)

    I fejlfindingen på Volvo'en skiftede jeg regulatoren (Da jeg kunne måle at kontrol trykket var for lavt), det hjalp ikke!!!
    Så skiftede jeg "luftmængde måleren", det hjalp heller ikke.

    Så valgte jeg at skifte hele systemet, slanger, dyser, regulator, "luftmængde måler" så kørte den som den skulle.

    Det var en "kunde bil" så jeg kunne ikke bliver ved med at bruge tid på at finde ud af hvad der egentlig var galt, men siden jeg havde prøvet at skifte de to væsentligste komponenter, har jeg en mistanke til dyserne.

    Du skal have målt dit system tryk, og dit kontrol tryk (Kold og varmt), hvis det er OK ville jeg skifte dyserne.

    Jeg vedhæfter link til K-Jet dokumentation, Skriv hvis du finder ud af mere.

    Debug guide:
    http://www.k-jet.org/articles/information/k-jet-debugging-guide/
    Forklaring:
    http://www.k-jet.org/articles/information/k-jet-in-detail/

    Volvo's green books: Detail forklaring til mekanikere om hvordan man indstiller og fejlfinder:
    http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP11121-3_ci_fuel_injection_repairs.pdf

    Jeg kunne lige finde den til Turbo, men den er der så sig til hvis du har mod på det, så kan jeg lede lidt videre.

    /Steffen



    Mvh

    Steffen


  • #21   13. dec 2013 Hej Steffen(og andre).
    Tak for jeres svar, jeg vil prøve at læse på det og se om jeg kan blive klogere(det er jo helt galt når man er biologistuderende og derfor kun er garage-mekaniker)
    Tak fordi I gider at hjælpe - det sætter jeg pris på.

    Jeg ved godt at den ikke har godt af at køre uden nok benzin, så brænder den vel stemplerne i værste fald, men den kan ikke køre og jeg har kun prøvet en kort testtur efter mine forsøg på ca 200-300meter så kørt ind i værkstedet og stoppet bilen igen.

    Jeg har i dag prøvet at starte bilen op(fik desværre ikke tid til så mange forsøg) men den går fint i tomgang(lidt højt - 1800rpm) og i frigear kan man fint hive omdrejninger ud af den, men så snart man lister den på vejen og den begynder at blive belastet så fejler den.

    Hvilket testværktøj bruger man til at teste trykket med i systemet? et simpelt manometer? her kan det godt være det bare er mig der er dum...

    Skal lige siges at det er et CIS system der er på den, jeg ved fra diverse trade på porscheforums at det tit er varm-op-regulatoren der driller med vakuumet, så den vil jeg prøve at hive af og rense.


  • #22   13. dec 2013 Måleren er egentlig bare et manometer, som er forbundet til en slange som du sætter imellem "luftmængde måleren" på slangen er der forbundet en baronietkobling.

    Dvs: Du kan måle kontrol trykket (Varm og kold) når baronetkoblingne er åben, og systemtrykket når den er lukket. Egentligt er det ret simpelt lavet, men der er noget mærkeligt gevind der anvendes.

    Så jeg gjorde det er jeg lavet en studs på drejebænken, som passede i "luftmængde måleren" på studsen monterede jeg et alm. tryklufts manometer (Det brude være et der kan tåle benzin) smiley

    Der er vist nogle illustrationer i VOLVO bøgerne som jeg linkede til, så du kan se udstyret her og hvordan det skal forbindes.

    I øvrigt glemte jeg lige at nævne i min første post at hvis regulatoren står forkert, så er det faktisk muligt at justere (Varm trykket) ved at bore et 6mm (mener jeg det er) lige midt i messing proppen i bunden af regulatoren, så er det muligt med en umbrakonøgle at justere trykket af fjederen inde i regulatoren. Det er dog meget vigtigt at både "kold" og varm tryk er korrekt. Hvis koldtrykket er forkert er det noget med at det skal justere ved at bøje bi-metal fjederen inde i regulatoren. (Det har jeg dog aldrig prøvet).

    /Steffen


Kommentér på:
K-jetronic

Annonce