{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan en diesel bil køre på fyringsolie?
  • #1   7. jan 2014 kan godt må ikke smiley

  • #2   7. jan 2014 Ja, må være det korte svar, men fyringsolie er ikke så rent som diesel,og kan måske lave kludder. Jeg har en gammel traktor som har brugt adskillige tankfulde fyringsolie, og den køre fint stadig.

  • #3   7. jan 2014 TDI er ikk så glad for det men en golf 2 td det kører også kan det ryge a...h...til hvis den er skuret godt i pumpen

  • #4   7. jan 2014 bare bland det 50/50 med diesel evt

  • #5   7. jan 2014 fyringsolie er diesel med farve

  • #6   7. jan 2014 Der er mere svovl i fyrringsolie.
    En gammel dieselmotor med alm pumpe kører super på det. Den kører faktisk næsten bedre end med miljødiesel.
    Men en nyere pumpedyse- eller commonrailmotor skal du ikke hælde det på. De kan ikke holde til det.


  • #7   7. jan 2014 Vil du sælge det.?

  • #9   7. jan 2014 ehm.... At det er fra samme tank er DIREKTE!!! løgn!!..

    Fyringsolie skal pr. lov være farvet for at man ikke må køre på det.

    Jeg har arbejdet flere år på en tank der solgte fyrings olie, og det er altså IKKE! det samme.


  • #12   7. jan 2014 du skrev lige at det kom fra samme tank!!...

    Og jo, der er forskel.

    Den er dog større i dag end den var i de "gamle dage" efter hånden som vi har fået de højtryks diesel motore skal vores diesel være mere rent end før!, så diesel er IDAG renere end det var for 10 år siden!.


  • #20   7. jan 2014 Hej med jer.. Min bror køre olie til daglig med 3 vogntog for skanol. Han siger der er forskel. Fyringsolie er der ca 8% mere svovl i end alm dieselolie. Farvet dieselolie er til landbrugs og entrepenør maskiner. Den alm diesel er til privat og erhvers kørsel

  • #21   7. jan 2014 så man må ikke have mere end 60 liter fyringsolie med i en dertil bygget trailer, men ens store jeep må man godt fylde 100 liter diesel på ?

    Det virker som idioti smiley


  • #23   7. jan 2014 ehm...

    Man må GODT! køre med de omtalte trailere endnu!, der skal bare en eller enden erklæring til! og en pose med pulverslukker og andet pis!. der er stadig flere steder hvor de sælger fyringsolie i trailere, jeg har 3 inden for 20-30 minutters kørsel!.

    Men det er rigtigt! at det skal være en godkendt tank og meget andet... men man må godt køre med de trailere!.

    Desuden så tvivler jeg på at alle de der entrapenøre og maskinstationer har sådan et fint ADR bevis til de ansatte som køre med en pick up med ekstra tank i til maskinerne.....


  • #25   7. jan 2014 Fyringsolie har et lavere cetantal end diesel, fyringsolie ligger på 40-45, hvorimod diesel ligger på 50-55, derudover kommer de forskellige additiver der tilsættes dieselen for at optimere smøre evnen, det indeholder fyringsolie ikke, men som skrevet længere oppe i tråden kan en dieselmotor fra før 90 håndtere det, en commonrial eller PD motor vil stoppe til i filtre, slide unødigt på pumpe, dyser osv - så NEJ, DET ER IKKE DET SAMME smiley

  • #27   7. jan 2014 Jeg har haft en golf 150tdi med pd motor og den gik betydeligt bedre på farvet diesel end det fra en alm tank. Og kender flere der mener det samme

  • #29   7. jan 2014 Fyringsolie og dieselolie er ikke det samme.. Desuden hvis jeg som landmand skal have diesel til min traktor og diesel til min bil har jeg 2 seperate tanke som bliver fyldt af den samme tankbil, farven til traktordieselen bliver tilsat via håndtaget af chaufføren, det er ikke farvet fra fabrikken..

  • #39   7. jan 2014 folk de skal lukke røven, med noget de ikke aner en kæft om..

    der er farve i fyringsolie, men det samme farvet diesel putter landmændene på traktoren mon ikke også de kører med commonrail motorere og deslige som vi har i vores biler..... luk nu røven.. alm biler kan sagtens kører på det smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
    #40   7. jan 2014 Caddy<< Hvad koster fyringsolien på vejlevej?

  • #42   7. jan 2014 Hvem fanden gider køre på fyringsolie ud over knoldesparker smiley det er jo en krone dyrere end autodiesel, og putter du autodiesel på dit parcelhus fyr springer huset i luften,,,NOT, det hele er et afgiftspørgsmål.
    Og nej, man må sgu ikke fyre med autodiesel,(det er nok for rent)


  • #43   8. jan 2014 Simon@ Læs på lektien inden du udtaler dig ! smiley Og tal pænt !

    Leo@ Et oliefyr ville faktisk køre meget bedre, brænde meget renere på diesel, den mindre mængde svovl i diesel giver en renere forbrænding smiley


  • #44   8. jan 2014 ^^Ja og kedlen vil holde længere med mindre svovl i olien.. miljøet klager heller ikke..

  • #46   8. jan 2014 NÅ JA!!!!! fordi wikipedia ALTID! har ret... det er jo ikke fordi en tosse der tror han har forstand på en masse ikke bare kan gå ind og skrive noget som han mener er rigtigt!?..

    Det er ligesom dem der mener at 95 og 92 er samme benz og i samme tank!.. så er de der 97 osv. sikkert også bare en 92 eller hvad!?...

    JA ja.... nu flækker jeg snart af grin... ha, ha, ha......

    Nå ja.... Får måske en bil ind senere i dag eller imorgen på værkstedet som har kørt på fyringsolie og traktor diesel... sjovt nok har den efter 20.000 km på det skidt nu ødelagt dysserne.... glæder mig til at åbne den!


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
    #47   8. jan 2014 Medmindre man kører gammel diesel, eller kan få fyringsolien billigt,
    så er der jo ikke længere grund, til at køre på fyringsolie.

    Da jeg kørte Golf 2, tankede jeg fyringsolie, men nu er fyringsolien blevet dyrere end alm diesel, så der er slet ingen idé i det mere.

    Mit eget fyr kører på alm diesel, som jeg selv henter på tanken 50 meter væk.


  • #48   8. jan 2014 Tor E,,Kristoffer,,Rasmus,, ved det, men har desværre 500m til tanken hvor jeg henter, og ja det gir nogle fine tal på OR testen smiley

  • #49   8. jan 2014 En af vores lokale tanke sælger stadig fyringsolie fra en stander og har en trailer stående til at transporer det hjem i så at sige at det ikke findes er lidt en sandhed med modifikationer :P. Men kan ske at det bare er os jyder der er lidt "kolde" med det hele eller noget smiley

    Kunne dog være sjovt at få en gammel US army truck og tulle rundt i, de kan nemlig kører på motorolie, fiture olie, gear olie you name it. Bare man lige får det filtreret et par gange og så kører dyret ;). Og så kommer de der tanktyve heller ikke langt hvis de forsøger at suge en tør smiley


  • #50   8. jan 2014 Nu er jeg en af dem der mener at diesel kun er til industrimaskiner og oliefyr smiley smiley smiley
    Og det jeg får til fyret er altså også rimelig svovlfri!
    Så bortset fra lidt tilsætningsstoffet og farven er der nok ikke så stor forskel.

    "Premium – miljøskånsom og driftsikker
    Til dig, der vil have en miljøskånsom fyringsolie. Premium er for det første svovlfri. For det andet er du sikret en rigtig god fyringsøkonomi, fordi olien holder fyrets dyse og kedel langt renere end traditionel fyringsolie – og så beskytter den tanken mod rust. Kort sagt en suveræn løsning."


    Hvis interessen er større kan I selv læse mere her:
    Produktdatablad, Premium: http://www.statoil.dk/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Premium_pdb_21.11.2012.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335457970256&ssbinary=true


  • #51   8. jan 2014 Og forsvaret og andre offentlige instanser kører vidst også på farvet brændstof, mener ihvertfald som sagt at forsvaret og politiet gør

  • #52   9. jan 2014 Politiet er vidst ikke så meget til diesel..

  • #53   9. jan 2014 Nemlig Dane; En REO M62 kører på alt med vitaminer i, altså tykkere end vand smiley også kaldt multifuel

    Alle, eller næsten alle OK tanke i Jylland har olietrailer, men man må ikke tanke autodiesel i den, det vil de sgu ikke ha´


  • #54   9. jan 2014 Leo, kigger selv på en M35A2'er eller den norske variant da den kommer med airlockers på alle 3 akslers.

  • #55   14. jan 2014 De ældre tdi motorer eller bare diesel motorer ka sagtens klare det, de ka både køre på fyringsolie, farvet(blå, rød, grøn) du må bare ikke, de nyere motorer er ikke så glad for det smiley

  • #56   14. jan 2014 Farvet diesel er kun til landbrug og maskinstationer, entreprenør maskiner ska køre med ren diesel, det samme med vognmænd, tanks ka du blande diesel, sprit og benzin sammen og så kører de stadig, og politi'et ska også køre ren diesel ; P

  • #57   14. jan 2014 Hehe det er lidt sjovt som folk er kloge på det her emne, og hver mand har deres egen mening om hvordan tingene hænger sammen.. Jeg sejler som maskinmester på en stor fisketrawler som bruger lige knap 350.000 liter diesel i måneden. Det er ikke farvet når det kommer med tankbilen/tankbåden, men farvestoffet bliver først tilsat når vi bunkrer det. Og vores motor i skibet, er altså lige så topmoderne og følsom som motoren i de nye biler i dag, og den fejler altså ikke noget, selvom den tygger lige knap 1000 liter i timen når vi sejler frem og tilbage fra fiskepladserne.. Svovl indholdet i alt diesel olie i danmark skal være under <0,1 % for at vi må fyre med det / køre på det, og til sidst sejle på det i beskyttede SECA områder.
    Se evt. linket fra miljøstyrelsen her : http://www.mst.dk/Borger/luft/biler_busser_og_andre_koeretoejer/regulering_braendstoffer/

    Jeg citerer lige hurtigt: "Brændstoffer uden svovl
    1. januar 2009 blev diesel og benzin uden svovl den eneste valgmulighed, når man tanker bilen i EU. Men allerede fire år før denne dato havde Danmark indført svovlfri brændstoffer på alle tankstationer. I 2004 besluttede Folketinget at lempe afgiften for svovlfri benzin og svovlfri diesel. Det betød, at oliebranchen besluttede kun at sælge de svovlfri brændstoffer."

    Er der flere spørgsmål?? smiley


  • #58   14. jan 2014 Jeg køre tankvogn til dagligt og har kørt blandet produkter i 4 år, nu køre jeg kun "clean kørsel" ( kørsel til tankstationer, i modsætning til spreder kørsel som er til alt, grusgrave, skibe, villa, tankstationer ect)

    Der er forskel på diesel og fyringsolie!
    både på additiver, svovlindhold og farve, dermed ikke sagt at en dieselbil ikke kan køre på det, jeg vil faktisk tro at alle, gamle som nye, ville kunne køre på det.

    Ingen andre end bønder, skibe og tanke til fyr i huse og varmeværker får farvet produkter / skibe får iøvrigt GO20 (gasolie20) som er det mest svovlholdige produkt pga flammepunkt (over 55 grader)

    Farven bliver tilsat på ramperne vi læsser fra og IKKE tilsat vha håndtag eller på bilen, det eneste der bliver tilsat fra bilen er additiv alt afhængig af hvad kunden har bestilt ingen additiv tilsat marine diesel (go20)

    Fyringsolie kan bestilles i forskellige kvaliteter ( i statoil som jeg kørte for simplus x (go20 ellerTemplus blå) go20 er som nævnt mere svovlholdig, men templus blå er bare diesel tilsat farve ( iøvrigt det samme som bønderne får til deres maskiner det er bare additivet der er forskel på som bliver tilføjet af bilen hos kunden)

    I diesel i dag er der ligesom i benzin 5% ethanol og hvis man putter diesel fra tankstaionen i sin olietank risikere man at ethanolen i olien blander sig med den mængde vand der resikere at være i sådan en tank, ikke så godt for rør og filtre.

    Tankene der er på servicestationer indeholder alle forskellige produkter, dog er der få der har 95 sluttet til 92 standere (bla statoil maribo, røde vejrmølle gentofte og kuldyssen taastrup, lige hvad jeg kan huske) DOG er det kun steder hvor der er sløjfet en gammel 92 tank, eks pga utæthed/for gammel tank...


    Ydermere er der ingen andre end førnævnte der køre på farvet produkter, hverken militær, beredskab eller busser


  • Benny P
    Benny P Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #59   14. jan 2014 Jeg tager hatten af Simon S. Mon ikke det har fået alle dem med kolde fingre til at tænke sig om inden de udtaler sig.

  • #60   14. jan 2014 Rune M:
    Ja du har helt og aldeles ret i det du skriver! Dejligt at der er en med forstand på det også som lige byder ind! smiley

    Dog har jeg en lille uddybende kommentar omkring det med de 5 % ethanol i olien, ethanol er jo ren alkohol, og det er genialt til at fjerne kondensvand i brændstoftanken da det binder vandet kemisk. Det er dog som du skriver temmeligt væmmeligt ved stål tanke da det binder vandet og dermed tærrer dem op. Derfor anbefales det at have bl.a. rustfaste tanke, eller plastiktanke hvis man kører på ethanol holdigt brændstof. Men det er genialt til at holde tanken ren da det virker opløsende på urenheder i olien.

    Dog skal det lige pointeres at det det ikke må misforstås for læserne når du skriver at skibene får mere svovlholdig olie. Ved standerne er olien svovlfri (ihvertfald på papiret), og i industrien hedder det max. 0,1%! Det står på alle de brændstof prøver vi tager når vi får diesel olien ombord. (At svovl indholdet så med 100% sikkerhed er højere taler vi jo ikke for højt om, da det er leverandøren der får smækket da han sælger en vare der ikke er i orden!)


  • #61   14. jan 2014 Det med de 5% ethanol er kun til tankstationerne og kunder der skal have "on road" diesel, (entreprenør maskiner og i grusgrave eks, selvom de som regl har mobiltanke) i sagens natur skal tankene på tankstationer være fri for vand, eller så meget som muligt

    Svovlindholdet på brændstof til skibe er på 50 ppm (parts per million) og på "fint" fyringsolie/diesel er på 10 ppm, altså er der "meget" i skibs olie i forhold til


  • #62   14. jan 2014 Rune M:
    Jeg tvivler på at vi får leveret diesel olie med et svovl indhold på 50 ppm. (0,005 %) Det er vedtaget ved lov: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133318#K3 ,
    at vi må sejle med diesel olie med et svovlindhold på <0,1%, og derfor er 50 ppm olien "væsentligt" dyrere at købe for os. Det drejer sig nok om ører, men på 350.000 liter om måneden bliver det altså til penge!
    Men skulle det være tilfældet at diesel olien har så lavt svovl indhold, så kan vi kun bukke og sige tak! smiley

    I marine branchen kan vi jo sejle på helt op til 15.000 ppm (1,5%) svovl partikler i diesel olien, i ikke beskyttede områder og helt op til 45.000 ppm i heavy fuelen, men vi sejler på vores skib med den olie der indeholder <1000 ppm svovl i diesel olien.

    Ellers har du ret! smiley


  • #63   14. jan 2014 det der bliver leveret fra Sjælland bliver lavet oppe i Kalundborg, på statoils raf. og det bliver læsset i hedehusene/Kalundborg og det højeste indhold svovl ER 50 ppm

  • #64   14. jan 2014 Ja du har ret i at de 50 ppm er max, men det er til lastbiler!

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
    #65   14. jan 2014 Er det egentlig ikke blot sådan, at man ved køb af diesel er garanteret en vis renhed, hvorimod man ved køb af fyringsolie må acceptere en vis grad af svovl mv. Endvidere mener jeg, at diesel på tankstationer om vinteren (altså nu) stadig er iblandet en vis del petroleum på grund af den lavere temperatur og risiko for parafinering, voksklumper, i brændstofsystemet. Vist op til 20%. Sådan var det i hvert fald i "gamle" dage. Man bør derfor ikke selv putte petroleum i, da smøringen af systemets ædlere dele derved kan nedsættes. Dieselpumper er dyre.

  • #67   15. jan 2014 Har aldrig påstået at jeg vidste om Forsvaret/politi kørte med farvet brændstof. Formodede bare at det gjorde da de jo ikke er afgiftsbelagt etc.

    Og troede skibe sejlede på det Fuel Oil, som "mere eller mindre" næsten er det samme som de råolie vi henter op fra havet. Medmindre det kun er noget alle de store PanaMax skibe der sejler på sådan noget


  • #68   15. jan 2014 Isaksen.. Det er ikke helt korrekt, se blandt andet shell's eget datablad over deres fyringsolie - http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_26724_key_140003575345_201006160835.pdf

    Fyringsolie og dieselolie er tappet af samme hane på raffinaderiet, men ligger i forskellige tanke på tankstationen. Det bliver kaldt noget forskelligt, pga. forskellig afgifter og som vi har diskuteret længere oppe, nogle forskellige additiver. Fyringsolie og diesel olie ligger (oftest) med en nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg

    Olien vi køber er "frostsikret" ned til -20 grader celsius, så der bliver ikke tilsat petroleum og andre sager. Jeg har sejlet med containerskibe på grønland, og selvom der er temperaturer ned til -30 grader celsius om vinteren har vi aldrig nogensinde haft problemer med udskillelse af paraffin.

    Danger Dane: Fuel olie er noget for sig selv! smiley Det sejler praktisk talt hele handelsflåden på, dog i en lav svovls udgave når de er nær kysten eller i SECA (beskyttede) områder. Når de er i internationalt farvand, skifter de over til høj svovls udgaven med op til 4,5 % svovl i.. Det er noget værre griseri når man sejler på den olie, da der på vindstille dage, kan ses en gul "hale" af afbrændt svovl hænge efter skibene når man sejler! Det skal oftest varmes op til næsten 50 grader celsius før man kan pumpe det, og inden det kommer ind til brændstof pumperne på maskinen, bliver det varmet op til omkring 120 grader celsius, for at have den korrekte viskositet. smiley


  • #69   15. jan 2014 Simon, så var det ikke husket helt ved siden af :P. Har nemlig fået lov til at kigge ned i sådan en og de der rester er bare noget fedtet klistret stas

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
    #71   15. jan 2014 Nu har jeg aldrig før skrevet på en tråd som her. Jeg synes oftest disse farer fuldstændig forvildet rundt i uvidenhedens tågede og stinkende sumpe.
    Med mange morsomme og mere totalforvirrende kommentarer fra andre kære medlemmer til spørgeren.
    Der så er lige så forvirret, blot på et langt højere niveau.

    Vil man have garanti for et rent og anvendeligt produkt til sin dieselbil, kører man ned og tanker på den nærmeste tank (det er den sorte hane!).

    Vil man i sin menneskelige og forståelige nærighed gerne få brugt gamle sjatter fyringsolie, gammel fritureolie, spildolie fra græsslåmaskinen, eller sågar blot få ryddet op på fruens hylde for forskønnende æteriske olier, kan man sagtens blande det hele sammen, bede en bøn til Herren, og hælde det på i passende fortynding, ved korsets tegn.

    Man kan i denne gerning bruge fr. Jensens kogebog, se under supper, som vejledning.

    Men, som tidligere nævnt, er brændstofpumper følsomme og jeg har førhen levet ganske godt af at reparere pumper med rivninger fra urenheder. Det er bare pissedyrt for kunden.
    Tag chancen, eller vælg det sikre.
    Længere er den vist ikke som fornuftigt svar, vel, drenge? Ho, ho.


  • #72   16. jan 2014 Og Jan S vinder for bedste indlæg - mon ikke tråden er nået enden smiley

    Go' humor, Jan smiley


  • Jacob B
    Jacob B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #73   31. jan 2016 En bil kan sagtens køre på fyringsolie, men det er ikke lovligt. Jeg læste artiklen her: https://fyringsolie-online.dk/fyringsolie-kontra-diesel-n3-8 . Det er godt nok på en side er sammenligner priser på fyringsolie, men artiklen beskriver forskellen på fyringsolie og dieselolie.

Kommentér på:
kan en diesel bil køre på fyringsolie?

Annonce