17.756 visninger
|
Oprettet:
kan en diesel bil køre på fyringsolie? {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger har nemlig en tank med 500 liter der skal væk
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 341
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 150
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 93
feb 2007
Følger: 25 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 137 Svar: 1.360
okt 2005
Følger: 50 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 148 Svar: 775
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
En gammel dieselmotor med alm pumpe kører super på det. Den kører faktisk næsten bedre end med miljødiesel.
Men en nyere pumpedyse- eller commonrailmotor skal du ikke hælde det på. De kan ikke holde til det.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 42
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Fyringsolie skal pr. lov være farvet for at man ikke må køre på det.
Jeg har arbejdet flere år på en tank der solgte fyrings olie, og det er altså IKKE! det samme.
okt 2004
Og jo, der er forskel.
Den er dog større i dag end den var i de "gamle dage" efter hånden som vi har fået de højtryks diesel motore skal vores diesel være mere rent end før!, så diesel er IDAG renere end det var for 10 år siden!.
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 213
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
Det virker som idioti
okt 2004
Man må GODT! køre med de omtalte trailere endnu!, der skal bare en eller enden erklæring til! og en pose med pulverslukker og andet pis!. der er stadig flere steder hvor de sælger fyringsolie i trailere, jeg har 3 inden for 20-30 minutters kørsel!.
Men det er rigtigt! at det skal være en godkendt tank og meget andet... men man må godt køre med de trailere!.
Desuden så tvivler jeg på at alle de der entrapenøre og maskinstationer har sådan et fint ADR bevis til de ansatte som køre med en pick up med ekstra tank i til maskinerne.....
jun 2009
Følgere: 10 Biler: 20 Emner: 81 Svar: 1.374
aug 2009
Følger: 40 Følgere: 41 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 830
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 193
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 89
der er farve i fyringsolie, men det samme farvet diesel putter landmændene på traktoren mon ikke også de kører med commonrail motorere og deslige som vi har i vores biler..... luk nu røven.. alm biler kan sagtens kører på det
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
jun 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 279
Og nej, man må sgu ikke fyre med autodiesel,(det er nok for rent)
jun 2009
Leo@ Et oliefyr ville faktisk køre meget bedre, brænde meget renere på diesel, den mindre mængde svovl i diesel giver en renere forbrænding
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Svar: 31
okt 2004
Det er ligesom dem der mener at 95 og 92 er samme benz og i samme tank!.. så er de der 97 osv. sikkert også bare en 92 eller hvad!?...
JA ja.... nu flækker jeg snart af grin... ha, ha, ha......
Nå ja.... Får måske en bil ind senere i dag eller imorgen på værkstedet som har kørt på fyringsolie og traktor diesel... sjovt nok har den efter 20.000 km på det skidt nu ødelagt dysserne.... glæder mig til at åbne den!
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
så er der jo ikke længere grund, til at køre på fyringsolie.
Da jeg kørte Golf 2, tankede jeg fyringsolie, men nu er fyringsolien blevet dyrere end alm diesel, så der er slet ingen idé i det mere.
Mit eget fyr kører på alm diesel, som jeg selv henter på tanken 50 meter væk.
jun 2012
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Kunne dog være sjovt at få en gammel US army truck og tulle rundt i, de kan nemlig kører på motorolie, fiture olie, gear olie you name it. Bare man lige får det filtreret et par gange og så kører dyret ;). Og så kommer de der tanktyve heller ikke langt hvis de forsøger at suge en tør
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Og det jeg får til fyret er altså også rimelig svovlfri!
Så bortset fra lidt tilsætningsstoffet og farven er der nok ikke så stor forskel.
"Premium – miljøskånsom og driftsikker
Til dig, der vil have en miljøskånsom fyringsolie. Premium er for det første svovlfri. For det andet er du sikret en rigtig god fyringsøkonomi, fordi olien holder fyrets dyse og kedel langt renere end traditionel fyringsolie – og så beskytter den tanken mod rust. Kort sagt en suveræn løsning."
Hvis interessen er større kan I selv læse mere her:
Produktdatablad, Premium: http://www.statoil.dk/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Premium_pdb_21.11.2012.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335457970256&ssbinary=true
nov 2002
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Svar: 31
jun 2012
Alle, eller næsten alle OK tanke i Jylland har olietrailer, men man må ikke tanke autodiesel i den, det vil de sgu ikke ha´
nov 2002
maj 2010
Følger: 59 Følgere: 42 Emner: 3 Svar: 12
maj 2010
Følger: 59 Følgere: 42 Emner: 3 Svar: 12
okt 2003
Følger: 46 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 25 Svar: 188
Se evt. linket fra miljøstyrelsen her : http://www.mst.dk/Borger/luft/biler_busser_og_andre_koeretoejer/regulering_braendstoffer/
Jeg citerer lige hurtigt: "Brændstoffer uden svovl
1. januar 2009 blev diesel og benzin uden svovl den eneste valgmulighed, når man tanker bilen i EU. Men allerede fire år før denne dato havde Danmark indført svovlfri brændstoffer på alle tankstationer. I 2004 besluttede Folketinget at lempe afgiften for svovlfri benzin og svovlfri diesel. Det betød, at oliebranchen besluttede kun at sælge de svovlfri brændstoffer."
Er der flere spørgsmål??
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 673
Der er forskel på diesel og fyringsolie!
både på additiver, svovlindhold og farve, dermed ikke sagt at en dieselbil ikke kan køre på det, jeg vil faktisk tro at alle, gamle som nye, ville kunne køre på det.
Ingen andre end bønder, skibe og tanke til fyr i huse og varmeværker får farvet produkter / skibe får iøvrigt GO20 (gasolie20) som er det mest svovlholdige produkt pga flammepunkt (over 55 grader)
Farven bliver tilsat på ramperne vi læsser fra og IKKE tilsat vha håndtag eller på bilen, det eneste der bliver tilsat fra bilen er additiv alt afhængig af hvad kunden har bestilt ingen additiv tilsat marine diesel (go20)
Fyringsolie kan bestilles i forskellige kvaliteter ( i statoil som jeg kørte for simplus x (go20 ellerTemplus blå) go20 er som nævnt mere svovlholdig, men templus blå er bare diesel tilsat farve ( iøvrigt det samme som bønderne får til deres maskiner det er bare additivet der er forskel på som bliver tilføjet af bilen hos kunden)
I diesel i dag er der ligesom i benzin 5% ethanol og hvis man putter diesel fra tankstaionen i sin olietank risikere man at ethanolen i olien blander sig med den mængde vand der resikere at være i sådan en tank, ikke så godt for rør og filtre.
Tankene der er på servicestationer indeholder alle forskellige produkter, dog er der få der har 95 sluttet til 92 standere (bla statoil maribo, røde vejrmølle gentofte og kuldyssen taastrup, lige hvad jeg kan huske) DOG er det kun steder hvor der er sløjfet en gammel 92 tank, eks pga utæthed/for gammel tank...
Ydermere er der ingen andre end førnævnte der køre på farvet produkter, hverken militær, beredskab eller busser
jun 2010
Følger: 1 Svar: 1
okt 2003
Ja du har helt og aldeles ret i det du skriver! Dejligt at der er en med forstand på det også som lige byder ind!
Dog har jeg en lille uddybende kommentar omkring det med de 5 % ethanol i olien, ethanol er jo ren alkohol, og det er genialt til at fjerne kondensvand i brændstoftanken da det binder vandet kemisk. Det er dog som du skriver temmeligt væmmeligt ved stål tanke da det binder vandet og dermed tærrer dem op. Derfor anbefales det at have bl.a. rustfaste tanke, eller plastiktanke hvis man kører på ethanol holdigt brændstof. Men det er genialt til at holde tanken ren da det virker opløsende på urenheder i olien.
Dog skal det lige pointeres at det det ikke må misforstås for læserne når du skriver at skibene får mere svovlholdig olie. Ved standerne er olien svovlfri (ihvertfald på papiret), og i industrien hedder det max. 0,1%! Det står på alle de brændstof prøver vi tager når vi får diesel olien ombord. (At svovl indholdet så med 100% sikkerhed er højere taler vi jo ikke for højt om, da det er leverandøren der får smækket da han sælger en vare der ikke er i orden!)
sep 2005
Svovlindholdet på brændstof til skibe er på 50 ppm (parts per million) og på "fint" fyringsolie/diesel er på 10 ppm, altså er der "meget" i skibs olie i forhold til
okt 2003
Jeg tvivler på at vi får leveret diesel olie med et svovl indhold på 50 ppm. (0,005 %) Det er vedtaget ved lov: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133318#K3 ,
at vi må sejle med diesel olie med et svovlindhold på <0,1%, og derfor er 50 ppm olien "væsentligt" dyrere at købe for os. Det drejer sig nok om ører, men på 350.000 liter om måneden bliver det altså til penge!
Men skulle det være tilfældet at diesel olien har så lavt svovl indhold, så kan vi kun bukke og sige tak!
I marine branchen kan vi jo sejle på helt op til 15.000 ppm (1,5%) svovl partikler i diesel olien, i ikke beskyttede områder og helt op til 45.000 ppm i heavy fuelen, men vi sejler på vores skib med den olie der indeholder <1000 ppm svovl i diesel olien.
Ellers har du ret!
sep 2005
okt 2003
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
nov 2002
Og troede skibe sejlede på det Fuel Oil, som "mere eller mindre" næsten er det samme som de råolie vi henter op fra havet. Medmindre det kun er noget alle de store PanaMax skibe der sejler på sådan noget
okt 2003
Fyringsolie og dieselolie er tappet af samme hane på raffinaderiet, men ligger i forskellige tanke på tankstationen. Det bliver kaldt noget forskelligt, pga. forskellig afgifter og som vi har diskuteret længere oppe, nogle forskellige additiver. Fyringsolie og diesel olie ligger (oftest) med en nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg
Olien vi køber er "frostsikret" ned til -20 grader celsius, så der bliver ikke tilsat petroleum og andre sager. Jeg har sejlet med containerskibe på grønland, og selvom der er temperaturer ned til -30 grader celsius om vinteren har vi aldrig nogensinde haft problemer med udskillelse af paraffin.
Danger Dane: Fuel olie er noget for sig selv!
nov 2002
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Med mange morsomme og mere totalforvirrende kommentarer fra andre kære medlemmer til spørgeren.
Der så er lige så forvirret, blot på et langt højere niveau.
Vil man have garanti for et rent og anvendeligt produkt til sin dieselbil, kører man ned og tanker på den nærmeste tank (det er den sorte hane!).
Vil man i sin menneskelige og forståelige nærighed gerne få brugt gamle sjatter fyringsolie, gammel fritureolie, spildolie fra græsslåmaskinen, eller sågar blot få ryddet op på fruens hylde for forskønnende æteriske olier, kan man sagtens blande det hele sammen, bede en bøn til Herren, og hælde det på i passende fortynding, ved korsets tegn.
Man kan i denne gerning bruge fr. Jensens kogebog, se under supper, som vejledning.
Men, som tidligere nævnt, er brændstofpumper følsomme og jeg har førhen levet ganske godt af at reparere pumper med rivninger fra urenheder. Det er bare pissedyrt for kunden.
Tag chancen, eller vælg det sikre.
Længere er den vist ikke som fornuftigt svar, vel, drenge? Ho, ho.
jun 2009
Go' humor, Jan
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
kan en diesel bil køre på fyringsolie?