3.549 visninger
|
Oprettet:
Batterier... {{forumTopicSubject}}
Kan se mit nuværende batteri er ved at være slidt på min 206 RC.
Har kigget lidt rundt på alternativer, som eventuelt kan give lidt mere startstrøm til de kolde dage.
Har kigget på et Exide EA640 Premium. Som giver ca. 100A mere i startstrøm.
Er det noget jeg vil kunne mærke, og kan det betale sig at købe sådan et lidt større batteri ?
-Og ja... det er fundet hos Thansen
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Måske er det starteren - eller en stelforbindelse??
Fortæl
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 95 Biler: 3 Emner: 298 Svar: 1.320
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Kuldestartstrøm (CCA)
Kuldestartstrøm er den strøm som er tilgængelig for at starte motoren.
Kuldestartstrøm specificeres
i
henhold til 2 standarder. Den ene er SAE og den anden er EN.
Ved EN testen nedkøles batteriet til
-
18C. Batteriet belastes med CCA værdien i 10 sekunder. Batteriet
skal herefter have en spænding på mindst 7,5V. Batteriet skal herefter hvile i 10 sekund
er hvorefter den
belastes med 60% af den oprindelige CCA værdi i yderligere 73 sekunder. Herefter må spændingen
ikke være mindre end 6V.
Ved SAE testen nedkøles batteriet til
-
18C. Batteriet belastes med CCA værdien i 30 sekunder.
Batteriet skal herefter h
ave en spænding på mindst 7,2V.
men igen du mærker ikke noget til det da bilen jo ikke trækker mere end normalt.
Edit.
Koldstartstrøm – Koldstartstrømmen er af afgørende betydning for en god startevne. Der er tale om den strømstyrke, som et batteri kan levere i 30 sek. ved en temperatur på –17,8° C, inden batterispændingen falder til et ubrugeligt niveau.
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 95 Biler: 3 Emner: 298 Svar: 1.320
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Deutsche_ det var hvad ordet startstrøm er ikke hvad batteriet er på af volt. Læs det sidste. Koldstartstrøm – Koldstartstrømmen er af afgørende betydning for en god startevne. Der er tale om den strømstyrke, som et batteri kan levere i 30 sek. ved en temperatur på –17,8° C, inden batterispændingen falder til et ubrugeligt niveau.
står jo beskrevet her, hvor de bare har brugt et batteri til eksempel https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11723/25/Startbatterier_generelt.pdf
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 95 Biler: 3 Emner: 298 Svar: 1.320
Starteren bliver tæsket rundt med det nye batteri, og motoren starter langt hurtigere.
Så hvordan og hvorledes, så er der altså forskel på 480A og 640A i startstrøm.
Tak for debatten
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
I min servicevogn har jeg en elektronisk batteritester ca som den her: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Batteritester-med-printer-151395/
Er der ingen af reservedelsforhandlerne der tilbyder at man kan få testet sit batteri??
Tror man nemt kunne sælge mange batterier så.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Deutsche_ øh sorry men seriøst det var kun for at vise hvad startstrøn betød og ikke noget med hvad han skulle bruge. Så ved ikke helt hvor du vil hen? Det var kun et eksempel. Og som sagt kan batteriet være dårligt og derfor ikke yde det samme som et nyt. Så det betyder ikke at man kan mærkeforskel pga det nye har mere i kuldestartstrøm.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Batterier...