2.120 visninger
|
Oprettet:
Elbils batterier {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for viden om batterier til montering i elbil, almindelige firkantede batterier, men hvilken type er bedst til sådan en ellert?
Noget brugte er at foretrække, da det ellers er en forholdsvis stor investering.
Vi skal op på 120 volt, så 10 stk skal der på.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Den er født med 20 stk 6 volts batterier.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
http://www.abelcars.dk/EVCreations/EVBatteries.html
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Jeg er interesseret i hvilke batterier der er bedst, til prisen, evt nogen ved noget om kampvognsbatterier eller vindmøllebatterier?
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Har lige læst på linket at han lavede en ny batteripakke af 3.600 små Nimh celler.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Må have fat i nogen der kun er brugt 1-2 år, amp er ligegyldig men jo flere jo bedre.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 896
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Den kan faktisk køre med ganske få.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
De batterier er alt for små og det skal ikke være bly men noget vedligeholdelsesfri, da der ellers skal tjekkes vand i tide og utide.
Yuasa er fine batterier.
Skal lige have kigget på Ebay
Martin
Kunne du ikke opdatere din profil så man kan se hvem man snakker med, det ville være rart at vide hvad dine skills er
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
https://www.ebay.de/itm/324718893559?hash=item4b9ac119f7:g:DiMAAOSwmCBg8~mi
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
https://www.ebay.de/itm/390910781279?hash=item5b0419275f:g:rwEAAOSw9kRhVteo
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.216
Det var tider
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De er billige
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.210
Det er ting som overladning, underafladning, temperatur etc.
Min viden kommer primært fra lithium batterier som er mere følsomme end bly udgaverne.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men LFP batterierne er langt de mest medgørlige, de tåler meget mishandling i forhold til andre kemier
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
LFP, det må jeg lige google så.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Afgiften er kr 130,- årligt så vidt jeg forstår.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.216
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
LFP's fulde betegnelse er Lifepo4, det vil nok hjælpe søgningen en del.
Man kan få dem på Aliexpress
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Hej
Vi har ingen umiddelbar løsning, men det bedste vil være at købe en færdig lithium pakke på 11 kWh med BMS system og lader til. Størrelsesorden 60-70.000,-.
Ellers er det 12v blybatterier i serie. Det kan måske gøres for kr. 15-25.000 - afhængig af kvalitet, men 100 Ah x 12 = 1,2 kWh x 10 = 12 kWh.
12 V lithium batterier kan ikke sættes sammen i så stor en serie som her.
Mvh
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hvor mange kilowatt-timer regner du med at vil have i bilen?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det vil kræve 2x20 stk. Lifepo4 celler altså 40 i alt (hver celle har en normal spænding på 3,2v)
Her kan man købe 4stk. for 1236.- med fri fragt x10 for at få 40
12.360.-
https://www.aliexpress.com/item/1005003389239596.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.66a948d6szUPnP&algo_pvid=5a289193-737b-459f-b7c5-1a02bdb72bc7&algo_exp_id=5a289193-737b-459f-b7c5-1a02bdb72bc7-0&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000025554300498%22%7D
Derudover skal du bruge 2 stk 20s BMS'er som skal være specielle til LifePo4 og 20 celler i serie (20S)
Den kan du få her: og du kan endda vælge hvor mange ampere de skal kunne klare, op til 500a
https://www.aliexpress.com/item/1005001803913333.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.dcc22d8eBY0fPi&algo_pvid=6c554ae8-cdbc-4d39-bc05-55032764209d&aem_p4p_detail=202111301047467451784925255830002715671&algo_exp_id=6c554ae8-cdbc-4d39-bc05-55032764209d-4&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000017662494613%22%7D
BMS'erne koster så 3344pr. stk så 6688.- i alt
Så altså knap 20k for et batteri der kan levere 12,6kWh
Skal det være vildere kan du købe 40stk af disse på 280ah det vil så koste 36.000.- for cellerne men vil så give en pakke der rummer hele 33,6kwh
https://www.aliexpress.com/item/1005002319625295.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5b414752tWJah5&algo_pvid=5cff2af1-ac0e-4911-a8cd-692ed99fe1f5&algo_exp_id=5cff2af1-ac0e-4911-a8cd-692ed99fe1f5-1&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000020067110394%22%7D
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Det er nemlig noget med at hvis en BMS kobler fra så kan den FET som slukker for strømmen blive udsat for dobbelt så højt et potentiale når man sætter to i serie end hvis man bare kører med en enkelt BMS.
Hvis den FET så ikke er dimensioneret til så høj en spænding som 2 batteripakker i serie udgør så har de det med at lukke den magiske røg ud...
Når først den magiske røg er lukket ud af elektronikken så får man den aldrig proppet ind i elektronikken igen, og uden den så virker elektronikken altså bare ikke.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
BMS'er er der for at bestykke batteriet
Så længe batterierne er i serie, og den ene lukker, så brydes serien omgående og bilen oplever det som om man har taget + eller minus polen af batteripakken, så der sker ikke noget med bilen
Andet end at den ikke kan køre selvfølgelig
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
FET'en skal være rated til den spænding den kan blive udsat for, og denne spænding er fordoblet når du har to batteripakker i serie.
Hvis en BMS beder en FET om at slukke for strømmen, men potentialet over FET'en er dobbelt så højt som BMS'en er designet til, så beder du en elektrisk "kontakt" om at afbryde en spænding den muligvis ikke er designet til at håndtere.
Jeg ved godt hvad man risikerer når man udsætter en elektronisk komponent for en dobbelt så høj spænding som den er designet til.
Hvis du er heldig fejler den i open state og kredsløbet er brudt, men du skal have ny FET/BMS, hvis du er uheldig fejler den i closed state (kortslutning) og så har du et batterisystem med fejl på og BMS'en formår ikke at slukke for strømmen.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Men her er en video med en som har gjort det ved en fejl, så kan man se hvordan man risikerer at ens komponenter reagerer.
https://youtu.be/er4F4BIUAfY
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg køre selv med batteripakker i de konfigurationer og det fungere ganske fint
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Hvad er relevansen af din kommentar til det emne vi diskuterer her?
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Jeg siger heller ikke at det ikke kan virke, men hvis du ikke ved hvad maksimum spændingen FET'en i BMS er så gambler du jo effektivt set med din hardware.
Hvis den spænding der effektivt set er over FET'en når den lukker i et setup med to batteripakker er over maksimum for FET'en så er det kan risikerer at den brænder af.
BMS fabrikanten kan også have groft overdimensioneret FET'en ift. tilladelig spænding, men det ved man jo ikke hvis ikke de skriver det.
Under alle omstændigheder vil selv en overdimensioneret FET få problemer hvis blot man sætter nok batterier i serie, så skal man sagtens komme over maks spændingen på FET'en.
Hvis ikke BMS fabrikanten skriver noget om hvor mange BMS man må sætte i serie, eller hvor stor en spænding man må have total i en serieforbindelse, så ville jeg ikke antage at man kunne sætte dem i serie.
Et godt eksempel på dette er Skanbatt's LiFePO4 batterier til at erstatte blybatterier.
To forskellige modeller i samme serie har beskrevet forskellige muligheder for at kunne seriekobles:
https://skanbatt.no/product/1601799/skanbatt-bluetooth-lithium-batteri-12v-9ah-15a-bms
Denne må ikke seriekobles.
https://skanbatt.no/product/1601839/skanbatt-bluetooth-lithium-batteri-12v-12ah-30a-bms-serie
Denne må seriekobles op til 48v.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Du skal altid kunne serie eller parallelforbinde uanset.
Selvfølgelig skal dine BMS være dimensioneret til dit forbrug men cutter en ud så lukker udstyret bare ned.
Det er sådan mine gør i hvert fald
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Man kan altid være heldig og overvolte en FET med et par volt uden at der sker noget (man risikerer dog ustabilitet), men hvis man overskrider specifikationerne væsentligt så risikerer man at FET'en skider i bukserne.
Når man skal forklare elektriske kredsløb for folk som ikke har erfaring med det bruger man ofte hydrauliske systemer, hvor spændingen = tryk og strømmen (ampere) = flow.
Hvis man havde en ventil som var rated til 10 bar ville man vel ikke være i tvivl om at det ikke var sundt at udsætte den for f.eks. 20 bar?
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men har da både 24v og 48v pakker og igen de fungere fint
Man skal bare være opmærksom på at 2 BMS af 200a i en serie ikke giver 400a det er stadig kun 200a men ved det dobbelte volt
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Et par 24v pakker i serie ville jeg heller ikke være så bange for.
Et par 48v pakker i serie ville jeg være lidt mere bekymret for, jeg formoder der er tale om enten 15s eller 16s, med 15s så er vi oppe over 108 volt med to pakker i serie, alt efter hvad man oplader cellerne til.
Dertil kommer de spikes som en induktiv last kan bidrage med.
Jeg vil mene at de fleste typiske MOSFET's har en blocking voltage på omkring 100 volt, så vi er ikke kritisk meget over, men det er næppe sundt.
Hvis vi så kigger på de 2x 20s som du anbefalede, ja så må vi håbe at producenten af BMS'en ikke har været nærig og brugt en MOSFET med en typisk maks spænding på 100 volt, for der nærmer vi os da de 150 volt + induktiv belastning.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Jeg kan se at de laver dem op til 24s, hvis du nu prøver at sætte nogle af dem i serie så kan det være gnisterne begynder at flyve.
Det kan være du er heldig at du skal op på 3-4 pakker i serie eller måske mere hvis de groft overdimensionere deres komponenter, men der er ingen tvivl om at de ikke bare kan holde til at man seriekobler dem uendeligt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://www.aliexpress.com/item/1005001803913333.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.dcc22d8eBY0fPi&algo_pvid=6c554ae8-cdbc-4d39-bc05-55032764209d&aem_p4p_detail=202111301047467451784925255830002715671&algo_exp_id=6c554ae8-cdbc-4d39-bc05-55032764209d-4&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000017662494613%22%7D
okt 2010
Følger: 1 Svar: 2
Artikel her viser en der har bygget noget op med 18650.
skulle ikke mene det er et problem. bare man har styr på hvor mange volt motoren vil ha.
https://fdel.dk/20-aar-med-elbil-moed-pioner-familien-fra-vestjylland/
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
+ at de kan brænde hvis de bliver behandlet forkert i modsætning til LifePO4
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/jgne-18650-1800mah-5-4a-lifepo4.html
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
I så store mængder ville jeg til enhver tid bruge prismatiske celler.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Det er bare lidt spøjst at Tesla ikke har samme opfattelse
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men oftest er grunden at de fylder for meget
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det er såmen ikke så slemt
Se nogle Youtube video'er om BMS'er og bliv fortrolig med konceptet
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
"Du skal nok se på AGM batterier".
Utroligt uddybende svar
Men AGM var også det jeg var nået frem til, men jeg har siden starten af denne tråd fundet ud af flere ting om styrebokse og versioner med 3 skruer og 5 skruer, samt software 3.0 til 3.5.
Batteripakken kostede dengang 14.000 Euro og var beregnet til at holde km 200.000 men praksis var nærmere 100.000, enkelte dog tæt på 200.000 km.
Motoren er 11 kW kontinuerligt og 20 kW spidseffekt.
Der er 100 Ah i systemet
Batterivægt 235 kg
Rækkevidde fra 70-140 km
Fyret bruger ca 10 liter benzin om året
Kul skiftes hver 30.000 km
Der kommer en Haynes med flere oplysninger en af dagene.
Alle tips er velkomne, jeg får en el-mand til at kigge på det når jeg har sorteret ud i de forskellige muligheder.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Det schweiziske firma Texx AG har monteret akkumulatorer med den nyeste lithiumteknologi i en bortset fra akkumulatorerne og ladelogikken standardmæssig Saxo électrique, som de i juni 2009 kørte med fra Göschenen i Schweiz til Genova, altså mere end 300 km uden pause. På grund af deres egenudviklede ladelogik kunne akkumulatorerne genoplades fuldt på ca. 150 min.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Hvad er det for en konstruktionsændring du tænker på?
Fabrikken har ikke noget med det at gøre, det er synshallen og Skat/FST,
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De vejer for meget, og tåler slet ikke afladninger i bund.
De har et katastrofalt "voltage-sag" ved forbrug
Og holder ikke til lige så mange lade cyklusser.
UTV'ere jeg har kigget på holder typisk 2 år på AGM med elendig rækkevidde. Hvor LifePo4 stort set holder bilens levetid ud.
Hvis du aflader AGM til 50% så holde de ca 500-600 cyklusser
LifePo4 er det 2000 cyklusser hvis du aflader batteriet HELT hver gang, og 10.000 cyklusser ved 40%
AGM er LORT!
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
Jeg tænker bare at når du sætter større batterier i = flere hk så skal der vel undersøges om bilramme kan holde til de nye hk og det samme med bremser osv. Det kaldes konstruktionsændring. Eller er jeg helt galt på den
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Det svarer jo blot til at du sætter en større tank i en benzin/diesel bil.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Og ja, man kan sagtens lægge en kraftigere motor i, ingen vil kunne se det hvis ikke der er en korrekt typeplade på.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 914
Vægtfordelingen ændres jo også hvis din mor sætter sig ind i bilen
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
og ofte på den slags biler har man batterierne siddende sammen og ikke spreder dem ud i bilen for at forbedre vægtfordelingen
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Jeg har snakket med Danbrit idag, det vil løbe op i 35.000,- med batterier derfra.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Ham har jeg købt batterier og BMS'er af tidligere
https://lithiumpro.dk/
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.216
F.eks Lithium-Jern-Fosfat (LiFePO4/ LFP)
Denne batteritype findes i udgaver der kan lades helt ned til -20 grader
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Batteriet lades på samme måde som et 12v blybatteri, og kræver ingen speciel lader. Vi anbefaler dog en lader, der kommer så tæt på de 14,4v som muligt, men det har ingen betydning for batteriet, om det lades op med 95% eller mindre.
HUSK: Lithium batterier må ikke oplades i frost, alså ikke under 0 grader. Anbefalet lader Victron Blue Smart IP65 Ladere
Elbils batterier