Vinterdæk for gamle? {{forumTopicSubject}}
Jeg havde desværre lidt for mange bolde i luften igår, da jeg var ude at købe brugte hjul, så jeg glemte at tjekke datomærkningen.
Både fordi jeg havde travlt, men også fordi de så helt nye ud,
men jeg kan se de er produceret, helt tilbage i 06, dvs 8 år gamle.
Nu er der meget delte meninger, men jeg hæfter mig lidt ved, at Continental skriver dæk ikke bør blive mere end 10 år.
Skal jeg have dækket af, for at se hvordan de ser ud indvendig, for at være sikker på standen, og er der noget med, at vinterdæk blive hårde i gummiet?
Der er tale om Hankook winter ipike, og de har kørt en enkelt tur, fra Norge til Danmark, så nærmest ubrugte.
Jeg ved ikke hvordan de har været opbevaret, men dækkene ser så godt som nye ud, og ikke meget rust på fælgene.
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 56 Svar: 209
Kan ikke lige se hvad du køre, men vær opmærksom på at dækkene ikke må være ældre end køretøjet (:
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.813
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Skån dig selv og andre og køb nye i stedet og tag det som en oplevelse at have købt gamle dæk. Vedhæftede billede til advarsel. Her blev dog kørt en metalstump ved 130km/h på 6 år gl dæk
MVH K.P.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Det udsagn må du godt lige forklare??
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
Jeg kan ikke lave mærker med en negl, ej heller skrabe gummi af med en hobbykniv.
Nu ved jeg ikke med hårdheden af gummiet, men det virker meget blødt, når jeg trykker på mønstret.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
Vinterdækkene på vores primære bil, er til gengæld kun 3 år, og de er allerede begyndt at slå revner.
Lidt for dårligt, men har læst Michelin er slemme til det.
Ærgerligt, når nu der stadig er 6 mm mønster, men sådan er det jo bare.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.813
Det er desværre det man tit hører om Michelin vinterdæk.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
men jeg køber ikke Michelin igen.
3 år er ikke godt nok.
Skal bruge mindst det dobbelte, hvis jeg skal ku nå at slide dem ned.
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 56 Svar: 209
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
For i princippet vil det sige at når jeg skifter min 2 år gamle bil ud med en magen til, må jeg ikke bruge de vinterhjul jeg har stående til min "gamle" bil.
Håber at du kan forstå min forundring over udsagnet.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Max 5 år eller nå de rammer 4mm. dybde somregl værd 2.år med mit kørselsbehov. Hellere smide 2500kr på dæk end 25000kr. På ny bil.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 56 Svar: 209
Men jeg kan prøve og huske at få et billede af min bog (:
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Det er mærkeligt der ikke står noget om det i seneste synsvejledning fra trafikstyrelsen så...
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/5E28D56D1F13468182B6A361914D6423.ashx
8.02.002 Dæk
E-godkendt bil og påhængskøretøj hertil samt motorcykel og knallert må kun monteres
med e-/E-godkendte dæk, hvis køretøjerne er registreret 1. gang efter den 1.
januar 1998.
En del fabrikationsfejl påvirker ikke dækkets styre- og køreegenskaber, fx skønhedsfejl
eller andre uvæsentlige fejl (misfarvning, mindre støbefejl og lignende). Sådanne
dæk anses for at være fejlfri.
Andre fejl kan være af en sådan karakter, at dækket er mere eller mindre trafikfarligt,
fx kraftig ubalance. Sådanne dæk leveres normalt fra fabrikanten med en klausul
om, at dækket er uegnet til anvendelse på motorkøretøj. Disse dæk kan være
mærket »Sekunda«, »For Farm Use Only«, »TA« (Traction Animal), »Bis 30« (indtil
30 km/h) eller »Caravan« (skurvogn).
Sådanne dæk kan ikke lovligt anvendes på bil og motorcykel og påhængs-, sætteeller
sidevogn hertil eller registreringspligtigt påhængsredskab (herunder campingvogn).
Det samme gælder for registreringspligtig traktor og påhængsvogn hertil
samt godkendt traktor, men dæk, der alene bevirker ubalance, må dog anses for
fejlfri, såfremt de kun anvendes til disse køretøjer.
Specialdæk til langsomtkørende køretøjer, som kan være benævnt »Landbrugsdæk
«, »Implementdæk«, »Reifen für Landwirtschaft« eller lignende, må heller ikke
godkendes til brug på motorkøretøjer m.v.
(1)Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
Ved kontrol af dæks bæreevne kan en af STRO's databøger benyttes, herunder
de i tabeller anførte korrektioner for belastning i afhængighed af
hastighed. Dette gælder også for de anførte korrektionsfaktorer for
lavere/højere hastighed ved montering af bildæk på påhængskøretøj. Korrektionsfaktoren
er gældende, uanset at bildækket evt. er mærket »max.
100 km/h«. For personbildæk, der benyttes på et registreringspligtig
påhængskøretøj (f.eks. campingvogn), tillades jf. STRO, at belastningen
øges med 10%.
For traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse kan de tilladte
akseltryk dog nedsættes i afhængighed af dækkenes bæreevne.
Maj 2014
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 10 Hjul
For pendelaksler (findes på blokvogne – en slags uafhængige “vippeaksler”,
der bevirker, at alle fire eller otte hjul på en aksellinie træder lige hårdt
på vejbanen, selv om vejbanen er krum) kan regnes med belastning af
dækkene som for enkeltmontering.
Den samlede bæreevne i kg for dæk på samme aksel afrundes til nærmeste
hele tal. For køretøj, der er typegodkendt eller godkendt ved syn før
05.12.05, kan dog afrundes til nærmeste med 25 delelige tal.
Hvis et køretøj er forsynet med hastighedsbegrænser, anses tophastigheden
(jf. definition af denne i afsnit 1.04) som den begrænsede hastighed.
Man kan derfor benytte en hastighedsbegrænser til at få reduceret køretøjets
tophastighed, hvis dækkenes bæreevne ikke er tilstrækkelig til den
oprindelige tophastighed (typisk for mobilkran o.lign.). Ændringen af en
hastighedsbegrænser anses som en konstruktiv ændring af motoren, der
skal godkendes og registreres.
b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens
og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart
være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
For regummieret dæk lægges den foreliggende mærkning for bæreevne og
hastighed til grund, idet det bemærkes, at der ikke må være to forskellige
mærkninger på dækket.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
(2)Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h være mindst
a) 1 ,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
og
b) 1 ,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens
midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
Støtteribber, supplerende mønster og dræn (»siping«) regnes således ikke med
til hovedmønsteret. Støtteribber er ofte udført som vist på nedenstående skitse.
Når støtteribber ikke skal medregnes i hovedmønsteret, vil det således være
lovligt, at mønsterrillen er helt afslidt på de steder, hvor støtteribben findes, blot
dybden af rillen på de steder, hvor støtteribben ikke findes, er mindst 1, henMaj
2014
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 11
holdsvis 1,6 mm. Når dækket er afslidt på nævnte måde, vil det ved udvendig
besigtigelse fremtræde med afgrænsede huller i overfladen.
Visse typer terrændæk, som ofte betegnes Nato-dæk eller Military-dæk, er karakteristiske
ved ikke at være forsynet med mønster i slidbanens midtersektion,
men med tværgående eller skrå riller i begge sider, hvis dybde successivt tiltager
ud mod slidbanens yderkanter. Sådanne dæk kan ikke godkendes, såfremt
dækket er afslidt således, at der ikke er mindst 1,0 henholdsvis 1,6 mm mønsterdybde,
målt som vist på nedenstående skitse i samtlige dækkets tværriller.
Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er
helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller
ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring.
(3)Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
(4)Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten foreskrevne, dog højst 9 bar.
(5)Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
(6)Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
Maj 2014
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 12 Hjul
I udstyrsbekendtgørelsen er fastsat:
»På bil, motorcykel, stor knallert samt på registreringspligtigt påhængskøretøj
til bil eller motorcykel må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
15. april, og kun for så vidt alle køretøjets eller vogntogets hjul er forsynet
dermed.«
»På traktor, motorredskab, påhængsvogn til traktor og motorredskab samt
på påhængsredskab må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
15. april, og kun for så vidt alle hjul på samme aksel er forsynet hermed.«
Antallet af pigge skal være nogenlunde ens for alle hjul. Tvillinghjul kan godkendes
med pigdæk på kun det ene hjul, såfremt der er symmetri med hensyn
til køretøjets længdeakse.
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
Før 01.04.91: Dæk opdeles i følgende typer:
- radialdæk
- diagonaldæk
- terræn- og vinterdæk, hvorved forstås dæk med »M+S«-
mærkning
(7)Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal være radialdæk.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
"Et dæk forventes ha en livstid på ca tio år"
"Så garanteres at et dæk som er blevet opbevaret på korrekt måde i mange år modsvarer specifikationen på et nyt dæk."
"Derved bibeholdes også dækkets brugbarhed"
Det er folk der LEVER af at sælge dæk, der har skrevet sådan, så jeg kan vist roligt tage mine gamle dæk i brug.
Vinterdæk for gamle?