{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

Rasmus H
Rasmus H
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381

Vinterdæk for gamle? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde desværre lidt for mange bolde i luften igår, da jeg var ude at købe brugte hjul, så jeg glemte at tjekke datomærkningen.

Både fordi jeg havde travlt, men også fordi de så helt nye ud,
men jeg kan se de er produceret, helt tilbage i 06, dvs 8 år gamle.

Nu er der meget delte meninger, men jeg hæfter mig lidt ved, at Continental skriver dæk ikke bør blive mere end 10 år.

Skal jeg have dækket af, for at se hvordan de ser ud indvendig, for at være sikker på standen, og er der noget med, at vinterdæk blive hårde i gummiet?

Der er tale om Hankook winter ipike, og de har kørt en enkelt tur, fra Norge til Danmark, så nærmest ubrugte.
Jeg ved ikke hvordan de har været opbevaret, men dækkene ser så godt som nye ud, og ikke meget rust på fælgene.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinterdæk for gamle?
  • #1   7. okt 2014 Du skal kigge udenpå, tjek for revner, prøv om du kan sætte en mærke i gummiet med din negl.
    Kan ikke lige se hvad du køre, men vær opmærksom på at dækkene ikke må være ældre end køretøjet (:

• #2   7. okt 2014 Man at sige at efter 5år er dækkene for gamle som vinterdæk. Gummiet bliver for hårdt. De er derfor ikke smidige nok til kunne blive ved med at være bløde i det kolde vejr.

• #3   7. okt 2014 Hej Er lige på kanten!
    Skån dig selv og andre og køb nye i stedet og tag det som en oplevelse at have købt gamle dæk. Vedhæftede billede til advarsel. Her blev dog kørt en metalstump ved 130km/h på 6 år gl dæk
    MVH K.P.

profilbillede
  • #4   7. okt 2014 #1 " vær opmærksom på at dækkene ikke må være ældre end køretøjet "

Det udsagn må du godt lige forklare??

• #5   7. okt 2014 hvis jeg var i tvivl, købte jeg nogle nye.. konens bil får nye hvert andet år. så jeg er sikker på hun kommer sikkert hjem og laver mad til mig.. hc

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#6   7. okt 2014 ikke antydningen af revner, hverken på siden, eller i mønstret.
    Jeg kan ikke lave mærker med en negl, ej heller skrabe gummi af med en hobbykniv.

Nu ved jeg ikke med hårdheden af gummiet, men det virker meget blødt, når jeg trykker på mønstret.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#7   7. okt 2014 Hc<< Nye hvert andet år, er det ikke lige i overkanten?

• #8   7. okt 2014 nej hun arbejder i ældre plejen, og lægger selv bil til, og køre meget i bilen i løbet af dagen og mange steder ude på bøh landet, hvor der kan lægge meget sne så syntes hun skal have ordentlige dæk på. hc

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#9   7. okt 2014 Klart klart, men dækkene kan da umuligt være til lossepladsen, allerede efter 2 års kørsel?

• #10   7. okt 2014 det er de nok heller ikke , men der kommer alligevel nye på. mvh hc

• #11   7. okt 2014 til gængæld holder mine egene i meget meget lang tid. smiley mvh hc

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#12   7. okt 2014 Ahh ok. smiley

Vinterdækkene på vores primære bil, er til gengæld kun 3 år, og de er allerede begyndt at slå revner.
    Lidt for dårligt, men har læst Michelin er slemme til det.
    Ærgerligt, når nu der stadig er 6 mm mønster, men sådan er det jo bare. smiley

• #13   7. okt 2014 #12
    Det er desværre det man tit hører om Michelin vinterdæk.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#14   7. okt 2014 De fulgte med bilen da jeg købte, og de er ok at køre med,
    men jeg køber ikke Michelin igen.

3 år er ikke godt nok.
    Skal bruge mindst det dobbelte, hvis jeg skal ku nå at slide dem ned. smiley

• #15   8. okt 2014 #4 Nu har jeg selvfølgelig ikke mine bøger med hjemme. Men det er åbenbart en regl, blev også selv overrasket (:

• #16   8. okt 2014 # 15 : Jeg vil blive MEGET overrasket hvis du har ret smiley

For i princippet vil det sige at når jeg skifter min 2 år gamle bil ud med en magen til, må jeg ikke bruge de vinterhjul jeg har stående til min "gamle" bil.

Håber at du kan forstå min forundring over udsagnet.

• #17   8. okt 2014 Jeg køre 2.principper.
    Max 5 år eller nå de rammer 4mm. dybde somregl værd 2.år med mit kørselsbehov. Hellere smide 2500kr på dæk end 25000kr. På ny bil.

• #18   8. okt 2014 Jeg kører lidt ala HCs system , det er ikke så vigtigt på min bil, man kan vel selv mærke om det er lorte-dæk, men gode -nye på kærestens bil, hun skal jo have en chance for at blive på vejen smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#19   8. okt 2014 Sø<< Så vidt jeg husker, kører du også mange km, så 2 år passer nok meget godt til dig.

• #20   9. okt 2014 #16 Det er nemlig lige det der er konsekvensen, vi snakkede også om det i klassen.
    Men jeg kan prøve og huske at få et billede af min bog (:

• #21   9. okt 2014 #1
    Det er mærkeligt der ikke står noget om det i seneste synsvejledning fra trafikstyrelsen så...
    http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/5E28D56D1F13468182B6A361914D6423.ashx

8.02.002 Dæk
    E-godkendt bil og påhængskøretøj hertil samt motorcykel og knallert må kun monteres
    med e-/E-godkendte dæk, hvis køretøjerne er registreret 1. gang efter den 1.
    januar 1998.
    En del fabrikationsfejl påvirker ikke dækkets styre- og køreegenskaber, fx skønhedsfejl
    eller andre uvæsentlige fejl (misfarvning, mindre støbefejl og lignende). Sådanne
    dæk anses for at være fejlfri.
    Andre fejl kan være af en sådan karakter, at dækket er mere eller mindre trafikfarligt,
    fx kraftig ubalance. Sådanne dæk leveres normalt fra fabrikanten med en klausul
    om, at dækket er uegnet til anvendelse på motorkøretøj. Disse dæk kan være
    mærket »Sekunda«, »For Farm Use Only«, »TA« (Traction Animal), »Bis 30« (indtil
    30 km/h) eller »Caravan« (skurvogn).
    Sådanne dæk kan ikke lovligt anvendes på bil og motorcykel og påhængs-, sætteeller
    sidevogn hertil eller registreringspligtigt påhængsredskab (herunder campingvogn).
    Det samme gælder for registreringspligtig traktor og påhængsvogn hertil
    samt godkendt traktor, men dæk, der alene bevirker ubalance, må dog anses for
    fejlfri, såfremt de kun anvendes til disse køretøjer.
    Specialdæk til langsomtkørende køretøjer, som kan være benævnt »Landbrugsdæk
    «, »Implementdæk«, »Reifen für Landwirtschaft« eller lignende, må heller ikke
    godkendes til brug på motorkøretøjer m.v.
    (1)Dæk
    a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
    være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
    Ved kontrol af dæks bæreevne kan en af STRO's databøger benyttes, herunder
    de i tabeller anførte korrektioner for belastning i afhængighed af
    hastighed. Dette gælder også for de anførte korrektionsfaktorer for
    lavere/højere hastighed ved montering af bildæk på påhængskøretøj. Korrektionsfaktoren
    er gældende, uanset at bildækket evt. er mærket »max.
    100 km/h«. For personbildæk, der benyttes på et registreringspligtig
    påhængskøretøj (f.eks. campingvogn), tillades jf. STRO, at belastningen
    øges med 10%.
    For traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse kan de tilladte
    akseltryk dog nedsættes i afhængighed af dækkenes bæreevne.
    Maj 2014
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 10 Hjul
    For pendelaksler (findes på blokvogne – en slags uafhængige “vippeaksler”,
    der bevirker, at alle fire eller otte hjul på en aksellinie træder lige hårdt
    på vejbanen, selv om vejbanen er krum) kan regnes med belastning af
    dækkene som for enkeltmontering.
    Den samlede bæreevne i kg for dæk på samme aksel afrundes til nærmeste
    hele tal. For køretøj, der er typegodkendt eller godkendt ved syn før
    05.12.05, kan dog afrundes til nærmeste med 25 delelige tal.
    Hvis et køretøj er forsynet med hastighedsbegrænser, anses tophastigheden
    (jf. definition af denne i afsnit 1.04) som den begrænsede hastighed.
    Man kan derfor benytte en hastighedsbegrænser til at få reduceret køretøjets
    tophastighed, hvis dækkenes bæreevne ikke er tilstrækkelig til den
    oprindelige tophastighed (typisk for mobilkran o.lign.). Ændringen af en
    hastighedsbegrænser anses som en konstruktiv ændring af motoren, der
    skal godkendes og registreres.
    b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
    c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens
    og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
    Før 01.04.91: Gælder ikke.
    d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart
    være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
    For regummieret dæk lægges den foreliggende mærkning for bæreevne og
    hastighed til grund, idet det bemærkes, at der ikke må være to forskellige
    mærkninger på dækket.
    (2)Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h være mindst
    a) 1 ,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
    og
    b) 1 ,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
    Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens
    midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
    Støtteribber, supplerende mønster og dræn (»siping«) regnes således ikke med
    til hovedmønsteret. Støtteribber er ofte udført som vist på nedenstående skitse.
    Når støtteribber ikke skal medregnes i hovedmønsteret, vil det således være
    lovligt, at mønsterrillen er helt afslidt på de steder, hvor støtteribben findes, blot
    dybden af rillen på de steder, hvor støtteribben ikke findes, er mindst 1, henMaj
    2014
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 11
    holdsvis 1,6 mm. Når dækket er afslidt på nævnte måde, vil det ved udvendig
    besigtigelse fremtræde med afgrænsede huller i overfladen.
    Visse typer terrændæk, som ofte betegnes Nato-dæk eller Military-dæk, er karakteristiske
    ved ikke at være forsynet med mønster i slidbanens midtersektion,
    men med tværgående eller skrå riller i begge sider, hvis dybde successivt tiltager
    ud mod slidbanens yderkanter. Sådanne dæk kan ikke godkendes, såfremt
    dækket er afslidt således, at der ikke er mindst 1,0 henholdsvis 1,6 mm mønsterdybde,
    målt som vist på nedenstående skitse i samtlige dækkets tværriller.
    Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er
    helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller
    ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring.
    (3)Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
    med slidindikatorer (TWI).
    Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
    er reduceret til 1,6 mm.
    Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
    (4)Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten foreskrevne, dog højst 9 bar.
    (5)Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.
    Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
    (6)Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
    Maj 2014
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 12 Hjul
    I udstyrsbekendtgørelsen er fastsat:
    »På bil, motorcykel, stor knallert samt på registreringspligtigt påhængskøretøj
    til bil eller motorcykel må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
    15. april, og kun for så vidt alle køretøjets eller vogntogets hjul er forsynet
    dermed.«
    »På traktor, motorredskab, påhængsvogn til traktor og motorredskab samt
    på påhængsredskab må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
    15. april, og kun for så vidt alle hjul på samme aksel er forsynet hermed.«
    Antallet af pigge skal være nogenlunde ens for alle hjul. Tvillinghjul kan godkendes
    med pigdæk på kun det ene hjul, såfremt der er symmetri med hensyn
    til køretøjets længdeakse.
    - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
    Før 01.04.91: Dæk opdeles i følgende typer:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    - terræn- og vinterdæk, hvorved forstås dæk med »M+S«-
    mærkning
    (7)Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal være radialdæk.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#22   9. okt 2014 Dækonline skriver bl.a:

"Et dæk forventes ha en livstid på ca tio år"

"Så garanteres at et dæk som er blevet opbevaret på korrekt måde i mange år modsvarer specifikationen på et nyt dæk."
    "Derved bibeholdes også dækkets brugbarhed"

Det er folk der LEVER af at sælge dæk, der har skrevet sådan, så jeg kan vist roligt tage mine gamle dæk i brug. smiley

Kommentér på:
Vinterdæk for gamle?

Annonce