{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
20. jun 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Sprunget toppakning eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter

Jeg har min elsket vw t4 92' aab der savler 2-3 ltr motor olie om måneden. Jeg har lokaliseret olien, der er jævnt forstøvet på hele motoren, til at komme fra højre side når man står foran bilen og kigger ned i motorrummet.

Jeg har fornylig skiftet ventildækselpakning uden resultat. Den begyndte at savle, efter en lang tur med campingvogn med for lav oliestand, hvor motoren blev meget varm.

Kan toppakningen være sprunget, selvom kølevæsken i ekspantionsbeholderen ikke bobler eller lugter af udstødning - eller er vi over i noget defekt pakdåse ?

Bonus info. Kan jeg skifte toppakning, uden at bruge måleur til dieselpumpen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sprunget toppakning eller ej ?
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   20. jun 2015 du skal have din motor renset tag noget bremserens og sprøjt på så den bliver helt ren start op og lys rundt omkring toppen så vil du kunne se hvor den sveder hvis den ikke fsløre sig i tomgang mens du kigger så uid og køre ca 10 km og lys igen du skal være meget grundig da det kan være svært at se hvor det kommer fra

    en toppakning kan godt være utæt uden at det betyder noget for kompression og olie og vand blander sig


  • #2   20. jun 2015 Hvordan køre den om morgenen?
    Bruger den vand?
    Ryger den?
    Er der hvidt snask på oliepind eller oliedæksel?
    Få da lavet en lækagemåling, hos et værksted. Det koster ikke alverden. smiley


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   20. jun 2015 Jeg har renset af med motorrens, og kan konstatere at det er i pumpesiden der kommer lidt damp/ grå røg ud. Pengene er små her i husstanden, så laver mine biler selv, uden på nogen måder at være mekanikker, og en komprisionstest lyder som en unødvendig udgift hvis jeg alligevel skal skifte toppakning. Der er ingen yoghurt på oliepinden, og den bruger en slat kølervæske i ny og næ.
    Det er mere om jeg har overset nogle steder i højre side, hvor der kan komme olie ud. ventildæksel, toppakning, pakdåse ?

    Kan man fastlåse pumpehjulet med den dertilindrettet låsedorn, og regne med pumpen køre videre bagefter, som om intet var hændt ?

    På forhånd tak


  • #5   20. jun 2015 Du kan godt skifte Toppakningen uden at stille pumpen, der skal bruges en dorn til pumpen og en til knasten.
    Men har du skiftet den runde gumme fætter der sidder sammen med ventilndækslet?
    Tjek også pakdåsen ved knasten,
    Det kan også være pakdåsen ved balance akslen. Endelig kan turbo olie røret og især retur blive utætte


  • #6   21. jun 2015 En aab motor er da en 2,4 uden turbo så tror ikk den er utæt ved turboen

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   21. jun 2015 Hmm kan godt se hvor det bære henad. Går lige ventildækselpakning og knastpakdåse efter igen igen, før jeg kaster en hel weekend og små 2000 kr efter planslibning, toppakning, strækbolte og kølervæske.

    Denne tråd bunder egentligt i, at værkstedet der sidst skiftet tandremmen inkl. pakdåser, kom til at bytte rundt på pakdåserne i venstre side, hvorefter motoren i ugens løb stille og rolig tømte sig selv for olie. Da der var motorskjold under bundkaret opdaget jeg det først for sent. Jeg havde højsæson på jobbet, og dummede mig ved at efterfylde olie og køre videre nogen uger, til jeg fik hul i kalenderen til at reklamere til værkstedet over pakdåserne.
    Nu er det pludselig højre side der savler som en glad sømand i red-light-distrikt i Amsterdam, og har efterhånden skiftet alle de nemme pakninger i motoren uden gevinst.

    Alternativt har jeg en motor magen til siddende i et motorstativ, jeg går og øver mig på - så kan jeg nuppe topstykket fra den, og spare planslibningen.


  • #8   22. jun 2015 Få ny trykprøvet topstykket, så du er helt sikker på det ikke er flækket. Hvis motoren har været varm, kan der være chance for det er flækket.

Kommentér på:
Sprunget toppakning eller ej ?

Annonce