{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  langt Lys, lovpligtig?
  • #1   6. mar 2016 Nej.. Det korte svar er at alle monterede lygter skal være funktionsdygtige..

• #2   6. mar 2016 Jo kan den godt da den bliver betinget godkendt.

• #4   6. mar 2016

profilbillede
  • #5   6. mar 2016 Hvad er overhalingslys?

• #7   6. mar 2016 Så overhalingslys er at give folk et granat chok ved at blitze en gang med det lange lys inden overhaling?

• #9   6. mar 2016 Har aldrig hørt om det fænomen. Hvad skulle fidusen være i det? Gudskelov er der da heldigbis et fåtal af fjolser der rent faktsk gør det...

• #11   6. mar 2016 Læs lige paragraffen igeb så. Overhalingslyset er ikke til at skræmme folk væk fra overhalingssporet. Det skulle de gerne finde ud af selv, eftersom man i danmark skal holde til højre. At folk så ikke kan finde ud af det er en anden sag.

Nu har jeg siden jeg blev 18 taget kørekort til 4 forskellige ting. BE og CE. Og har aldrig hørt en kørelærer nævne fænomenet overhalingslys. Det er en af de der idiotiske love der bare er der, men som heldigvis ikke bliver brugt.

Kører lastbil til daglig, og jeg ville godt nok blive idiot og udvikle epilepsi hvis alle der overhaler mig mellem ringsted og århus skal blinke af mig med langt lys inden de kører forbi.

• #13   6. mar 2016 Læs op på din teori. De der hjemmestrikkede fortolkninger tæller ikke.

"Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af deres egen bagrude.

Man SKAL ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer i lygtetændingstiden!"

Kan ikke linke til siden, den fucker linket op når jeg kopierer det. Men google det.

• #14   6. mar 2016 I øvrigt ligger folk lige så meget i 2. og 3. spor når man kører til århus. Bilerne kører bare ikke lige så tæt, så det virker måske ikke nær så voldssomt.

• #15   6. mar 2016 http://teoriårhus.dk/index.php/andre-regler-fif

• #16   6. mar 2016 Tak, kunne ikke linke den fra mobilen af en eller anden årsag. Måske pga å i URL'en

• #17   6. mar 2016 Klippet fra " Teoriårhus" Gode råd til teoriprøven
    Skal man bruge lys når man overhaler?

Begrebet "overhalingslys" må ikke forveksles med blinklys! Lad os lige repetere reglerne her:

Man SKAL IKKE blinke med blinklys når man overhaler, medmindre man kører på en Motorvej. Man KAN / MÅ dog i nogle tilfælde blinke med blinklys hvis det er formålstjenligt i forhold til andre trafikanter.

Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af deres egen bagrude.

Man SKAL ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer i lygtetændingstiden!

Lad os lige skære det ud i "pap", hvornår skal man blinke med overhalingslys:
    Overhalingslys om dagen i lygtetændingstiden
    Alm bil Kan/frivilligt SKAL
    Lastbil/bus SKAL SKAL

Jeg ved godt at det er der ingen der gør i virkligheden, men du skal svare som ovenstående til din teoriprøve!

• #18   6. mar 2016 Også derfra jeg havde kopieret, og som der blev linket til. smiley

• #19   6. mar 2016 Lygteføring

§ 33. Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

• Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 11
    #20   6. mar 2016 Chris burger i lastbil chaufføre det ikke os når i overhaler hinanden ? syntes jeg mindes et eller andet med at når en lastbil overhaler en anden lastbil så blinker ham som blir overhalet med det lange lys for at vise at han er kommet forbi og det er sikkert at trække ind ?

sorry for et lille sidespor syntes bare jeg mindes det fra at jeg var ude og køre med min onkel som dreng? smiley

• #21   6. mar 2016 overhalingslys bruges oftest til lastbiler og andre store køretøjer på små veje, så de ved at man kommer forbi. har selv lige taget kørekort og der lærte vi det

• #22   6. mar 2016 Jo lastbilernr hjælper hinanden ved at blinke når der er plads til at trække ind, da det kan være svlrt at se bagenden af trailer eller hænger.

• #23   6. mar 2016 Her er de love og regler der er benytter i diverse forklaringer og fortolkninger:

Færdselsloven - Signaler og tegn
    § 32.
    Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Trafikstyrelsens Vejledning on syn af køretøjer
    6.04.007 Overhalingssignal

(1) Fjernlyslygter eller nærlyslygter kan være således tilsluttet, at lygterne tændes ved aktivering af en fjederpåvirket kontakt. Køretøjets øvrige lygter må ikke tændes ved betjening af kontakten.

• #24   6. mar 2016 Hej
    Nej
    MVH KP

Kommentér på:
langt Lys, lovpligtig?

Annonce