{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

Erik N
Erik N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Skoda fabia mangler olie 4 mdr efter service påfyldning {{forumTopicSubject}}

Hej

Indledningsvist ved jeg meget lidt om biler!

Jeg havde bilen (skoda fabia combi 1.4 2008) til service tilbage i juli måned, hvor der bla. blev skiftet olie (longlife), ifølge værkstedet skulle denne olie holde længere, og derved skal bilen ikke serviceres så ofte.
Den har efterfølgende kørt ca. 4500km.
I går bad den om at få påfyldt olie! Jeg opdagede her, at kølervæskestanden var ret meget under minimunstanden, på trods af, at den er blevet efterfyldt for ca. en måned siden.

Nu er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til det, for jeg kunne da godt tænke mig, at olien holder lidt længere.
Jeg tænker, at hvis der er en utæthed i kølersystemet, så kølevæsken lækker, så vil motorolien hurtigere blive dårlig.

Men skal jeg ha bilen på værksted eller er der nogen herinde der kan give et godt råd til hvordan jeg selv kan tjekke det?

På forhånd tak
Erik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skoda fabia mangler olie 4 mdr efter service påfyldning
  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#2   7. nov 2016 Hej Tommy

Begge dele, advarselslampen for motorolie begyndte at lyse, og da jeg åbner til motorrummet for at tjekke oliestanden, opdager jeg at kølevæskestanden er super lav. Måske er det mig der har misforstået det, men er kølevæskens funktion ikke at køle motoren?

\Erik

• #4   7. nov 2016 Jeg ville nok køre bilen på værksted, når du skriver at biler ikke er din spidskompetence. Når bilen bruger meget olie og meget kølervæske, kunne det tyde på at toppakningen er moden til udskiftning. Men kør bilen hen på dit foretrukne værksted og forklar dem problemet, de kan lynhurtigt finde ud af om toppakningen er død.

• #5   7. nov 2016 De kan jo have fyldt alt for tynd olie på, men en bil må da gerne bruge lidt, især dieselbiler.

Kølevæske stand behøver jo ikke at fejle noget overhovedet. du kan have en mindre utæthed, ligesom hvis den er blevet efterfyldt når den er varm..
    Du skal helst tjekke disse ting når bilen er kold...

Men det er jo heller ikke alle værksteder der topper olie og vand op til max, og det er jo ikke et krav, den skulle jo bare ligge midt imellem, så måske du skulle tjekke dit motorrum, og diverse væsker, lidt oftere end en gang i måneden.,

Du må jo ikke have tillid til diverse elektroniske lamper og advarsler, de kan jo blive defekte, så du må ud og tjekke det lidt oftere.
    Mere så du har en lidt bedre føling med det.

• #6   7. nov 2016 Olie er sikkert ikke blevet toppet op til max ved skift.. en motor bruger olie ligegyldig om du køre longlife service.. så køb en liter dunk og fyld den op, og hold øje med olie standen...

Kølervæsken kunne sagtens også havde været lav i et stykke tide uden du sikkert har opdaget det, og i takt med at det er blevet kold og du nu bruger varmen falder niveauet endnu længere ned.. da der altid vil fordampe lidt væske over længere tid...

Efter fyld begge efter de rigtige procedure og hold øje med dem frem over..

Er du i tvivl om kølervæske systemet er utæt, få det trykprøvet på et værksted før du dødsdømme toppakningen.. da de sagtens kan være noget så simpelt som en køler slange der ikke sidder rigtigt..

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#7   7. nov 2016 Super, tak for alle svarene. Har lige tjekket kølevæsken igen og der er allerede forsvundet tilsvarende det jeg påfyldte igår. Så jeg må hellere få nogen til at kigge på det.

\Erik

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#8   7. nov 2016 Hov jeg glemte at spørge til prisen på skift af toppakning, er det dyrt?

\Erik

• #9   7. nov 2016 Lad være med at dømme toppakningen som det første.. det kan sagtens være en slange eller plastik rør der er hul på..

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#11   9. nov 2016 Har fået en tid mandag til fejlsøgning, og så må jeg se hvad de siger.

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#12   14. nov 2016 Det er en defekt vandpumpe, han vil samtidig skifte tandremmen, da den alligevel skal af. Hvad skal det koste?

/Erik

• #13   14. nov 2016 Hvad vil han have for det? Og det med at skifte tandremmen samtidigt er en god idé.

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#14   14. nov 2016 4700

• #15   14. nov 2016 Er det udelukkende for skift af tandrem og vandpumpe og kølervæske? Og er det et autoriseret værksted?

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#16   14. nov 2016 Det er ikke et autoriseret værksted, så vidt jeg ved. Prisen er for skift af tandrem og vandpumpe og kølervæske, og indledningsvis fejlsøgning.

\Erik

• #17   14. nov 2016 Prisen er ikke helt ude i skoven, men den ligger i den høje ende synes jeg. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange timer han har faktureret til fejlsøgning, og ikke mindst hvad timelønnen er.

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#18   14. nov 2016 Ja jeg kan godt se at prisen er lidt høj når jeg sammenligner med priser jeg kan finde på nettet, men alternativt skulle jeg ud og hente bilen igen, indhente tilbud andre steder og på værksted med den igen...

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#19   14. nov 2016 Tak for input btw

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#20   15. nov 2016 Lige en sidste ting, mekanikeren viste mig den defekte vandpumpe, hvor en af vingerne på det nærmeste var vredet af. Men hvordan kan det ske? Den er 3 år gammel! Og hvordan kan det bevirke, at systemet bliver utæt og i en grad hvor kølevæsken nærmest "pisser" ud.

På forhånd tak
    Erik

• #21   15. nov 2016 Mit bud er, at der har været en produktionsfejl på vandpumpen. Jeg har selv fået skiftet en vandpumpe på garantien, da der var en produktionsfejl på pumpen.

• #22   15. nov 2016 Og der kan forsvinde store mængder kølervæske ret hurtigt hvis tætningerne inde i pumpen er ødelagte.

• Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    nov 2016

#23   15. nov 2016 ok, takker

• #24   15. nov 2016 Det var da så lidt smiley håber at du er godt kørende igen nu.

Kommentér på:
Skoda fabia mangler olie 4 mdr efter service påfyldning

Annonce