8.967 visninger
|
Oprettet:
Fejl på aut. gearkasse - Audi A6 4F 3,0 TDI {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Jeg har nogle problemer med min gearkasse.
Håber der er nogen der vil kigge lidt på mine fejlkoder, så jeg kan finde ud af hvad problemet er, hvor det kan laves og ikke mindst hvad sådan noget koster. På forhånd tak
Benjamin
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Den har lige fået stort service og måde pakning, filter og olie er skiftet i gearkassen.
Vi har endda i dag tappet og fyldt olie på igen. Så det burde ikke være der problemet ligger.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Nej har fået lavet service på et værksted (dog uganda), men tvivler nu på om han har helt styr på netop en bil med den mængde teknik og elektronik.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Hvordan kørte den efter du hentede den, skiftede den fint som den skal eller ?
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Men så i fredags ville den ikke skifte højere end 3 og gik i nødprogram.
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
han skulle så fylde på igen og gentage samme proces 3 gange.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Jeg går jo ud fra at mekanikeren har skiftet filter samt olie som det skal gøres.
Du kan se her hvordan man gør. det er ganske vist den ældre HP5 men det er samme fremgangsmåde https://www.youtube.com/watch?v=S8jcRd4gyWc
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-men jeg ved jo ikke hvordan han har gjort det, var ikke tilstede.
Hvis den skal køres til et værksted der ved hvad de laver er der så ikke billigere alternativer end Audi.
Du kan ikke se hvad det kan være ud fra de fejlkoder jeg har sendt med?
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-kan se i videon at der er meget forskel på hvilken olie man skal bruge f.eks hvis den er AWD.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Fremgangsmåden er som du beskrev. dog skal olien være mellem 30-50grader (gælder for 6HP26) når sidste kontrol fortages.
Det er meget vigtig at bruge den rigtige olie.
Bilen skal stå i vatter på liften.
Skifer den fint i de lave gear, er der nogen unormale lyde ved koldstart.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Du kan prøve at tage steel af batteriet, venter 10 min og sætte den på igen, hvis du er heldig så løser det problemet hvis der er kuk i det elektriske, hjælper det ikke så er jeg bange for det er det andet.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
det er en 2006
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Det er valve body og det styre gearskift der er en masse små kanaler (kan være stoppet, men tiltænker de blå - gule "dimser" de er efter sigende det svageste led på netop 6HP gearkassen som ellers er stærk.
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Spørgsmålet jeg mangler svar på....
Er det dyrt ?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
"There have been many problems with the valve body reported
Source: forums.speedarena.com
Symptom: Transmission is not going into certain gears. Problem: The 6HP19 is a fully electronic transmission. It has a total of seven electrical solenoids. That’s a lot of solenoids! These solenoids are susceptible to failure. To be honest, this is a common problem with almost all electrical transmissions.
The solenoids can be damaged from a voltage spike, high transmission temperatures, vibration or poor connections. The solenoids found in this transmission are nothing more than fancy electrical/mechanical magnets that are used to move valves in the valve body via a plunger and a spring. The solenoids consist of a coil of fine wire that when energized with 12 volts, creates a magnetic field. This magnetic field moves the plunger, which moves the valve in the valve body. A spring is used to return the plunger/valve combination back to its original location once the current is cut off to the solenoid."
Hvad der præcis er galt og hvad det koster ???
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-jeg vender tilbage imorgen når jeg ved noget mere.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Ligger fejlen i Valve body så skal gearkassen ikke af.. men har ingen ide til hvad det evt. koster og som jeg skrev det er ikke nemt at fejlsøge gennem BG det kan være flere ting jo.. der skal en mekaniker på hvis ikke det hjælper at tage strømmen
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Prøver det med strømmen imorgen.
Mange tak for din tid.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Har idag snakket med BOS Transmission fra Karlslunde.
De siger "min gearkasse er så godt som 100% færdig". Det er noget med nogle magnet ventiler.
Ville den ikke kunne restaureres ?
Og hvad koster en ny/brugt gearkasse ?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Men som skrevet, det er mit bud.
Og resten af gearkassen behøver jo ikke fejle noget, det er lidt for nemat bare at sige at hele gearkassen er færdig.
Ved ikke præcis hvem du skal have fat i som der kan fikse dit problem på billigste måde og som gider tage sig tid til at finde fejlen og ikke bare forslå udskiftning af hele gearkassen = meget dyrt nok omkring 30-40.000kr
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-kan heller ikke helt forstå det når den ikke laver lyde og skifter fint i de første 3 gear.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Jeg aner ikke om delen jeg linker til passer til netop din gearkasse, der findes måske flere typer så der skal du nok have mekanikeren på banen..
http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-4F-C6-Automatikgetriebe-HNN-JML-Schaltblock-Mechatronik-1068427182-181-/152250386412?hash=item2372d487ec:g:XL8AAOSw8w1X4uhv
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-det er da umildbart til at overkomme.
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Så burde du jo kunne finde en renoveret i Tyskland til rimlige penge, eller man kan jo også tage chancen og købe en hvor sælger garanter den er 100% ok (billigste løsning eller den dyreste hvis ikke den er det)
Men en ny renoveret gearkasse så bliver det dyrt.. især hvis Audi er indblandet
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Shiiit, det kan skuda ikk være rigtigt.
De siger også at man ikke bare kan købe en ny mechatronic, for har den først været kodet til en bil, så kan man ikke kode den til en anden bil.
Samtidig mener de at det kan være pga. Chip optimering at den er røget.
Kan det passe at man ikke kan optimere en gearkasse til at håndtere det moment der kommet fra motor ?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Hvad angår chip, så kommer det jo an på kørestil, det er naturligvis hårde ved gearkassen hvis den pludselig skal håndter 650Nm ved hver lyskryds (hvis du forstår) men Hp6 gearkasserne er kendt for at være stærke dog med et par fejl der har vist sig med tiden (du er så stødt ind i en af dem)
Jeg skal ind forbi min egen mekaniker i dag, han har mere forstand på Audis automatgearkasser end de fleste almindelige mekaniker, jeg spørger lige ind til dit problem og eventuel løsning.
I mellemtiden er her lidt læsning
http://etereman.com/blog/luxury-transmission/here-are-two-problems-common-found-with-the-6hp19-transmission
https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/uploads/pdf/pdf/12/2011_Presentation_AutoChoice.pdf
http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/kylebs-6hp19-service-thread-137584/
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-ser frem til at høre fra dig.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Min tanke er at den (Dims) der styre skiftet til 4 gear er defekt (er vist en elektro magnet + noget fjeder) og at det faktisk er det eneste der er fejl på... men det er så mit gæt.
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
-aner ikk hvad jeg skal gøre.
Det er også bare nemt for dem at sige der bare skal en ny gearkasse i.
Så slipper de for at fejlsøge og kan lave en masse penge.
Det er mega stramt det her.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Men det er efterhånden sådan at alt bliver udskiftet til nyt, og mekanikerne efterhånden ikke må tænke selv.
Men høre lige ham jeg bruger om det er noget han har en ide om...det er jo ikke sikkert.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/kylebs-6hp19-service-thread-137584/
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Hvis det er ventilhuset (valve body), der er defekt eller skal udskiftes, koster det 14-18.000 inkl. Montering.
Det lyder noget bedre end en ny gearkasse.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
For dit dilemma er jo at hvis du ofre 14-18000kr på den og det viser sig at være selve gearkassen så begynder det jo at være overordentligt træls.
Hvis de kan fejlsøge den og det viser sig at det er der fejlen ligger så syntes jeg godt nok prisen er høj... måske din mekaniker så kan skaffe det billiger ?
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Den anden løsning er jo de 14-18.000kr med montering, men hvis de kan fejlsøg den Valve body var det måske en ide ? bare min mening, er fejlen på den ville det efter min mening da være total godnat at skifte hele gearkassen.
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 233
Mvh auto marine og transmission!
42680640
28723324
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70
Det lyder ellers ikke så dumt.
Yder i nogen garanti på jeres rep. ?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 233
Fejl på aut. gearkasse - Audi A6 4F 3,0 TDI