{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.967 visninger | Oprettet:

Benjamin Døj
Benjamin Døj
Tilmeldt:
25. jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 70

Fejl på aut. gearkasse - Audi A6 4F 3,0 TDI {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har nogle problemer med min gearkasse.
Håber der er nogen der vil kigge lidt på mine fejlkoder, så jeg kan finde ud af hvad problemet er, hvor det kan laves og ikke mindst hvad sådan noget koster. På forhånd tak

Benjamin


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fejl på aut. gearkasse - Audi A6 4F 3,0 TDI
  • #1   6. feb 2017 pic 2

    profilbillede
  • #2   6. feb 2017 pic 3

    profilbillede
  • #3   6. feb 2017 pic 4

    profilbillede
  • #4   6. feb 2017 pic 5

    profilbillede
  • #5   6. feb 2017 Hvad er problemet ?

  • #6   6. feb 2017 Hvor langt tid siden er det den har fået skiftet olie ? på gearkassen og filter? for vis det er for lavt olie mængde eller olie er godt slidt kan det jo evt løse fejlen ved at skiftet olie og filter på automatgearkassen og slettet fejlkode og se om den kommer igen eller det kun var det der var galt

  • #7   6. feb 2017 Den kan ikke skifte op i 4, 5 og 6 gear.
    Den har lige fået stort service og måde pakning, filter og olie er skiftet i gearkassen.
    Vi har endda i dag tappet og fyldt olie på igen. Så det burde ikke være der problemet ligger.


  • #8   6. feb 2017 Kom det efter den fik skiftet olie eller var fejlen der også før?

  • #9   6. feb 2017 Den lavede nogle hårde ryk engang imellem når jeg lavede "kick-down" inden olie skift. Men selv problemet med gearene kom ca. 10-14 dage efter olie skift.

  • #10   6. feb 2017 Hvilke ZF gearkasse er det ?

  • #11   6. feb 2017 ZF ?

  • #12   6. feb 2017 Ja det er en ZF gearkasse nok en 6HP19 kunne jeg forstille mig, har du selv skiftet olie

  • #13   6. feb 2017 der er jeg dig svar skyldig...

    Nej har fået lavet service på et værksted (dog uganda), men tvivler nu på om han har helt styr på netop en bil med den mængde teknik og elektronik.


  • #14   6. feb 2017 Ved bare vis olie skiftet ikke bliver gjort rigtig på de gearkasser med olie mængde og hvordan man fylder det på der så kan det gå ud over gearkassen

  • #15   6. feb 2017 Er der nogen måde hvorpå jeg kan finde ud af om fejlen er hans og ville det bare være bedst at køre den på audi ?

  • #16   6. feb 2017 Ganske Rigtig Freeway, har selv en A8 til at holde på liften hvor jeg lige venter på filter + pakning.
    Hvordan kørte den efter du hentede den, skiftede den fint som den skal eller ?


  • #17   6. feb 2017 Den kørte helt fint og oplevede faktisk ikke de der ryk, jeg til tider tidligere har oplevet.
    Men så i fredags ville den ikke skifte højere end 3 og gik i nødprogram.


  • #18   6. feb 2017 Men så den guide han havde fyldt olie på efter.... noget med at fylde på og så lade den køre gearne igennem og til sidst stå i neutral i x antal sec.

    han skulle så fylde på igen og gentage samme proces 3 gange.


  • #19   6. feb 2017 Det er lidt svært at fejlsøge via BG, og hvis ikke du selv har bare lidt check på det så vil jeg anbefale dig at køre til en mekaniker der har check på automatgearkasser, fejlen kan være flere ting alt fra billig til ekstrem dyrt.
    Jeg går jo ud fra at mekanikeren har skiftet filter samt olie som det skal gøres.
    Du kan se her hvordan man gør. det er ganske vist den ældre HP5 men det er samme fremgangsmåde https://www.youtube.com/watch?v=S8jcRd4gyWc


  • #20   6. feb 2017 han har både skiftet filter, pakning og olie.
    -men jeg ved jo ikke hvordan han har gjort det, var ikke tilstede.

    Hvis den skal køres til et værksted der ved hvad de laver er der så ikke billigere alternativer end Audi.

    Du kan ikke se hvad det kan være ud fra de fejlkoder jeg har sendt med?


  • #21   6. feb 2017 Kan det også være fordi han har brugt noget forkert olie?
    -kan se i videon at der er meget forskel på hvilken olie man skal bruge f.eks hvis den er AWD.


  • #22   6. feb 2017 Jo da. måske ham du har brugt ? lyder ikke til han har lavet noget forkert..
    Fremgangsmåden er som du beskrev. dog skal olien være mellem 30-50grader (gælder for 6HP26) når sidste kontrol fortages.
    Det er meget vigtig at bruge den rigtige olie.
    Bilen skal stå i vatter på liften.

    Skifer den fint i de lave gear, er der nogen unormale lyde ved koldstart.


  • #23   6. feb 2017 Jo hvis man hælder forkert olie i, så kan den tage skade...


  • #24   6. feb 2017 Den skifter helt fint op til 3 gear, og når den så vil i 4. skifter den den i 3 igen med det samme.

  • #25   6. feb 2017 får lige et billede af olien, kan du så se om det er den rigtige olie til netop min gearkasse?

  • #26   6. feb 2017 uden at være sikker, så tror jeg fejlen ligger i denne her https://www.youtube.com/watch?v=kwA8lwi6XSQ
    Du kan prøve at tage steel af batteriet, venter 10 min og sætte den på igen, hvis du er heldig så løser det problemet hvis der er kuk i det elektriske, hjælper det ikke så er jeg bange for det er det andet.


  • #27   6. feb 2017 jo skulle jeg da mene, hvad årg. er bilen

  • #28   6. feb 2017 Hvad er det du har sendt en video af? Det lyder dyrt. smiley


    det er en 2006



    profilbillede
  • #29   6. feb 2017 det er den korrekte olie, roder lige lidt på nettet om problemet, du kan jo prøve at tage strømmen i 10min tid, nogle gange kan det afhjælpe de mærkeligste problemer smiley selv om jeg tvivler på det i din tilfælde.
    Det er valve body og det styre gearskift der er en masse små kanaler (kan være stoppet, men tiltænker de blå - gule "dimser" de er efter sigende det svageste led på netop 6HP gearkassen som ellers er stærk.


  • #30   6. feb 2017 Det er vel noget han skal have helt styr på inden han roder med den slags ?

    Spørgsmålet jeg mangler svar på....
    Er det dyrt ? smiley


  • #31   6. feb 2017 Se denne tråd #32 det er det jeg mistænker der er dit problem
    "There have been many problems with the valve body reported
    Source: forums.speedarena.com
    Symptom: Transmission is not going into certain gears. Problem: The 6HP19 is a fully electronic transmission. It has a total of seven electrical solenoids. That’s a lot of solenoids! These solenoids are susceptible to failure. To be honest, this is a common problem with almost all electrical transmissions.

    The solenoids can be damaged from a voltage spike, high transmission temperatures, vibration or poor connections. The solenoids found in this transmission are nothing more than fancy electrical/mechanical magnets that are used to move valves in the valve body via a plunger and a spring. The solenoids consist of a coil of fine wire that when energized with 12 volts, creates a magnetic field. This magnetic field moves the plunger, which moves the valve in the valve body. A spring is used to return the plunger/valve combination back to its original location once the current is cut off to the solenoid."

    Hvad der præcis er galt og hvad det koster ???


  • #32   6. feb 2017 Mange tak for hjælpen.
    -jeg vender tilbage imorgen når jeg ved noget mere.


  • #33   6. feb 2017 som jeg tidligere skrev, prøv at tage strømmen i 10min og kan du selv fjerne fejl koderne så gør det... virker det stadig ikke så prøv i de forskellige modes (Triptronic / S) samme fejl ??
    Ligger fejlen i Valve body så skal gearkassen ikke af.. men har ingen ide til hvad det evt. koster og som jeg skrev det er ikke nemt at fejlsøge gennem BG det kan være flere ting jo.. der skal en mekaniker på hvis ikke det hjælper at tage strømmen


  • #34   6. feb 2017 det var så lidt, håber det bare er en lille bagatel......

  • #35   6. feb 2017 Den holder allerede hos mekanikeren. Ved bare ikk om han klædt ordentligt på til opgaven.

    Prøver det med strømmen imorgen.
    Mange tak for din tid.


  • #36   6. feb 2017 så lidt

  • #37   8. feb 2017 Hej igen.
    Har idag snakket med BOS Transmission fra Karlslunde.
    De siger "min gearkasse er så godt som 100% færdig". Det er noget med nogle magnet ventiler.

    Ville den ikke kunne restaureres ?
    Og hvad koster en ny/brugt gearkasse ?


  • #38   8. feb 2017 hmm. jeg vil mene det er den valve body der skal renoveres...
    Men som skrevet, det er mit bud.
    Og resten af gearkassen behøver jo ikke fejle noget, det er lidt for nemat bare at sige at hele gearkassen er færdig.
    Ved ikke præcis hvem du skal have fat i som der kan fikse dit problem på billigste måde og som gider tage sig tid til at finde fejlen og ikke bare forslå udskiftning af hele gearkassen = meget dyrt nok omkring 30-40.000kr


  • #39   8. feb 2017 Må ringe rundt imorgen.
    -kan heller ikke helt forstå det når den ikke laver lyde og skifter fint i de første 3 gear.


  • #40   8. feb 2017 er den med eller uden Quattro ?

  • #41   8. feb 2017 "HVIS" fejlen ligger her så kan det her måske give dig en prej om hvad det koster, men du skal naturligvis sikre dig delen er helt 100% i orden...
    Jeg aner ikke om delen jeg linker til passer til netop din gearkasse, der findes måske flere typer så der skal du nok have mekanikeren på banen..
    http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-4F-C6-Automatikgetriebe-HNN-JML-Schaltblock-Mechatronik-1068427182-181-/152250386412?hash=item2372d487ec:g:XL8AAOSw8w1X4uhv


  • #42   8. feb 2017 Mange tak for hjælpen.
    -det er da umildbart til at overkomme.


  • #43   8. feb 2017 Havde troet jeg skulle op i 20-25.000

  • #44   8. feb 2017 Hvis din mekaniker er enig i at det er her fejlen ligger ? som du kan læse på div. fora så er det en svaghed på den type gearkasser og passer meget godt til de beskrivende fejl du har.
    Så burde du jo kunne finde en renoveret i Tyskland til rimlige penge, eller man kan jo også tage chancen og købe en hvor sælger garanter den er 100% ok (billigste løsning eller den dyreste hvis ikke den er det)
    Men en ny renoveret gearkasse så bliver det dyrt.. især hvis Audi er indblandet


  • #48   9. feb 2017 BOS Transmission mener der skal en ny ombytter gearkasse i bilen til 38.000+moms.

    Shiiit, det kan skuda ikk være rigtigt.

    De siger også at man ikke bare kan købe en ny mechatronic, for har den først været kodet til en bil, så kan man ikke kode den til en anden bil.

    Samtidig mener de at det kan være pga. Chip optimering at den er røget.
    Kan det passe at man ikke kan optimere en gearkasse til at håndtere det moment der kommet fra motor ?


  • #49   9. feb 2017 Mener de vrøvler. Hvis fejlen ligger i Valve body bør den som minimum kunne renoveres, har ikke læst alt igennem, men tror ikke på den ikke kan om kodes igen.
    Hvad angår chip, så kommer det jo an på kørestil, det er naturligvis hårde ved gearkassen hvis den pludselig skal håndter 650Nm ved hver lyskryds (hvis du forstår) men Hp6 gearkasserne er kendt for at være stærke dog med et par fejl der har vist sig med tiden (du er så stødt ind i en af dem)
    Jeg skal ind forbi min egen mekaniker i dag, han har mere forstand på Audis automatgearkasser end de fleste almindelige mekaniker, jeg spørger lige ind til dit problem og eventuel løsning.
    I mellemtiden er her lidt læsning smiley

    http://etereman.com/blog/luxury-transmission/here-are-two-problems-common-found-with-the-6hp19-transmission
    https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/uploads/pdf/pdf/12/2011_Presentation_AutoChoice.pdf
    http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/kylebs-6hp19-service-thread-137584/


  • #50   9. feb 2017 Mange tak.
    -ser frem til at høre fra dig.


  • #51   9. feb 2017 Desuden mener jeg ikke Valve body (problemet) har noget videre med Chipningen at gøre, det er jo det der styre gearskift, chipning belaster jo de indre dele (lejer, tandhjul, koblings plader.. har sikker glemt noget) men kan ikke se det har noget med styringen af gearskift at gøre, måske andre er af en anden opfattelse ??
    Min tanke er at den (Dims) der styre skiftet til 4 gear er defekt (er vist en elektro magnet + noget fjeder) og at det faktisk er det eneste der er fejl på... men det er så mit gæt.


  • #52   9. feb 2017 Er bare lidt i vildrede pt.
    -aner ikk hvad jeg skal gøre.

    Det er også bare nemt for dem at sige der bare skal en ny gearkasse i.
    Så slipper de for at fejlsøge og kan lave en masse penge.

    Det er mega stramt det her.


  • #53   9. feb 2017 Ganske rigtig, men det ville naturligvis være en stor + for dig hvis din egen mekaniker havde mere tjek på det.
    Men det er efterhånden sådan at alt bliver udskiftet til nyt, og mekanikerne efterhånden ikke må tænke selv.
    Men høre lige ham jeg bruger om det er noget han har en ide om...det er jo ikke sikkert.


  • #54   9. feb 2017 Se under step 17 det er dem jeg tror der er fejl på en eller flere af, og de kan udskiftes..
    http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/kylebs-6hp19-service-thread-137584/


  • #55   9. feb 2017 Har snakket med "dansk automatgear teknik" i Børkop.
    Hvis det er ventilhuset (valve body), der er defekt eller skal udskiftes, koster det 14-18.000 inkl. Montering.

    Det lyder noget bedre end en ny gearkasse.


  • #56   9. feb 2017 Men kan de fejlsøge om det er den der fejler ?
    For dit dilemma er jo at hvis du ofre 14-18000kr på den og det viser sig at være selve gearkassen så begynder det jo at være overordentligt træls.
    Hvis de kan fejlsøge den og det viser sig at det er der fejlen ligger så syntes jeg godt nok prisen er høj... måske din mekaniker så kan skaffe det billiger ?


  • #57   9. feb 2017 Har sendt ham fejlkoderne, så må jeg se hvad han siger.

  • #58   9. feb 2017 Min mekaniker anbefalede BOS transmission. Altså de 38.000+moms.

  • #59   9. feb 2017 Det er jo i sidste ende din afgørelse, den sikre er jo en ny gearkasse men det koster jo så dig 48.000kr (er det inklusiv montering?)
    Den anden løsning er jo de 14-18.000kr med montering, men hvis de kan fejlsøg den Valve body var det måske en ide ? bare min mening, er fejlen på den ville det efter min mening da være total godnat at skifte hele gearkassen.


  • #60   9. feb 2017 Præcis. Og når den nu er hos ham i Børkop og det viser sig at gearkassen skal skiftes, så kan han vel lave det til en pris i nærheden af hvad de skulle have hos BOS Transmission.

  • #61   9. feb 2017 det må du jeg jo så få en aftale i stand om hos dem og så få bilen fragtet til dem, og det gør jo nok ikke noget at du fortæller dem at du kan læse at der netop er den problem ved Valve body og at du ikke er interesseret i at man "bare" skifter hele gearkassen hvis ikke det er nødvendigt....

  • #62   9. feb 2017 Hej, vi har lavet masser af de gearkasser med nøjagtig dit problem, så vi ved lige nøjagtigt hvad der skal skiftes i din gearkasse, vi tager 18500 plus moms for sådan en rep! Inkl alt og så er du med 100 procent kørende igen!
    Mvh auto marine og transmission!
    42680640
    28723324


  • #63   9. feb 2017 Hej mark.

    Det lyder ellers ikke så dumt.
    Yder i nogen garanti på jeres rep. ?


  • #64   9. feb 2017 mark i: kan du fortælle om jeg er helt galt på den i min diagnose?

  • #65   9. feb 2017 Fejlen er i gearkassen og ikk ventilhus! Vi yder selvfølgelig garanti i henhold til købeloven!

Kommentér på:
Fejl på aut. gearkasse - Audi A6 4F 3,0 TDI

Annonce