{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.183 visninger | Oprettet:

Jens Chr. H
Jens Chr. H
Tilmeldt:
15. dec 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Fabriksny bil - Peugeot 208, 1,6 BlueHDI {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg købte en helt ny Peugeot 208 Desire, 1,6 BlueHDI i sidste uge.

Sælgeren sagde at med sådan nogle nye biler skal de lige først "køres til" før man skal ligge for meget mærke i dens brændstofforbrug. Mht. elektronikken ombord i sådan en bil giver det meget god mening at de tal den slynger ud fra computeren i starten ikke er helt retvisende endnu.

Jeg var meget begejstret første gang jeg skulle tanke, fordi da jeg så regnede baglæns fra antal kørt km til hvor mange liter diesel jeg havde tanket på, ramte jeg et tal der hed: 26,7 km/L, Det her var blandet kørsel, by, motorvej og landevej hvor jeg også havde kørt relativt "pænt".

Næste gang jeg skulle tanke ramte jeg kun 20,18km/L, men her havde jeg kørt mere hårdt til, så fair nok.

Gangen efter lød den så på 20,43km/L hvor jeg havde kørt præcis på samme måde som første gang, lagde ikke meget i det.

Men så her i dag hvor jeg tænkte at nu ville jeg lige lave en ordentligt beregning på hvordan den ville ligge hvis jeg kørte virkelig pænt efter alle kunstens regler.

Da bilen var 1/8 tom holdt jeg ind og ville tanke og blev da noget forbløffet over at mit tal pludselig nu lå på 13,89 km/L!

Det skal også siges at jeg i går fik en motor lampe, der sagde "Engine fault Have vehicle repaired" som blev udløst når bilen slukkede (Start/stop) i et lys-kryds. Prøvede at slukke bilen og tænde den igen og motorlampen forsvandt, men kom igen når jeg igen holdt i et lys-kryds og motoren slukkede.
Har fået aftalt en tid med værkstedet nu hos Peugeot og de kigger på den på torsdag.
Lampen har ikke været der siden og er heller ikke kommet igen siden i går.

Men selvom jeg har nu har tanket bilen helt op så sidder pilen stadigvæk kun på 7/8 fuld?

Jeg havde sælgeren i røret i dag og berettede om mine oplevelser og han sagde at sådan nogle nye biler altid ville skulle køres til før man kunne begynde at danne nogle konklusioner ud fra dens brændstofforbrug fordi tingene lige skulle "slides til", men kan det virkelig passe at det kan svinge med en forskel på 63%? En ting er at den svinger fra 26,7 km/L til 20,2km/L (27%) men 63%, det lyder helt absurd i mine ører!
Desuden forklarede sælgeren mig at det med brændstofs beholder sad fast på 7/8 selvom den var helt fyldt, skyldtes at jeg "slat tanker" bilen og det har den faktisk ikke helt godt af, så nu prøver jeg lige at køre den helt i bund og se hvad jeg så kommer frem til.

Se vedhæfte billede over mit forbrug.

Hvad er jeres erfaringer med helt nye biler og brændstofforbruget? Kan det her virkelig passe?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fabriksny bil - Peugeot 208, 1,6 BlueHDI
  • #1   3. mar 2017 Hvad er det for en app du bruger ?

  • #2   3. mar 2017 Vores brugte også lidt underligt i starten og har et gennemsnit nu på ca 24 kan sagtens presse den op på 30+ men det har jeg ikke altid tålmodighed til smiley
    Hvis man på motorvejen ligger sig op bag en lastbilen (forholdsvis tæt på) kan jeg trække den op på en 37-38 stykker smiley

    Har også fået den fejl engang og der skiftede de ecu'en som der er en kendt fejl på nogle stelnummere og der har intet været siden smiley


  • #3   3. mar 2017 Har også fået skiftet ledningsnettet til Adblue tanken/varmelægmet hvor vi fik en indkaldelse men det kan jeg ikke forestille mig de ikke allerede har skiftet

    Vores har kørt 60-65.000 nu smiley


  • #4   3. mar 2017 Den app ser fin ud - hvad hedder den?

    Min Opel Corsa er opgivet til 30,3 på literen. Den var kørt til da jeg købte den (kørt 30.000). Ud fra egne beregninger går den 27 km/l, hvilket jeg synes er meget flot.

    Mht. at slattankning er det korrekt at bilen ikke altid kan registrere de ekstra liter og derfor ikke viser tanken helt fuld.

    Det lyder normalt, mange biler er svære at komme bare i nærheden af hvad de lover smiley


  • #5   3. mar 2017 Nu kører jeg så også 160+ i min om natten når jeg engang imellem kører sent hjem og der er den meget tørstig

    Min er noget mere økonomisk på sine vinterfælge... Mon ikke det er fordi de er mindre og smallere?
    Har din CarPlay? Det er simpelt hen fantastisk smiley


  • Jens Chr. H
    Jens Chr. H Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   3. mar 2017 Hej,

    Tak for svar.

    Mht. til den app jeg bruger hedder den : Spritmonitor, som er et tysk site hvor alle kan register deres biler og resultater. ( www.spritmonitor.de) Den kan heldigvis laves til engelsk ;). Den er ret nem at bruge til at beregne sit forbrug med og man får en god oversigt over forbruget.

    Mht. til bilen så er bilen jo opgivet til 33,3 km/L og de tal jeg kan se fra folk fra ovenstående hjemmeside ligger deres tal fra 20km/L til 25km/L, men det var nu mere mht. til at den pludselig lå på 13,89 km/L jeg undrer mig.


  • #7   3. mar 2017 Det giver jo meget om du bruger Start/stop, giver den meget gas ved igangsætning osv. Kører du mormorkørsel går den jo pænere. Kunne du have kørt anderledes end de andre gange? Det er godt nok meget lidt.. smiley

  • #8   3. mar 2017 Du kan vel hellere ikke følge dit forbrug når du sjatpisser? Tænker den eneste måde er fuldtank og så km mod antal kørte km smiley

  • #9   3. mar 2017 Sjat tanker * Autocorrect smiley

  • #10   3. mar 2017 Haha, sjatpis, sjattanke - same shit :P.. min vil rette det til skatteankenævnet? smiley

  • Jens Chr. H
    Jens Chr. H Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #11   3. mar 2017 Kasper J, jeg har en Android så jeg kan desværre ikke drage fordel af CarPlay, det fungere måske godt?

    Mht. det med at sjat tanke, så har du til dels ret i at det bedste resultat får man nok ved at køre tanken helt tom og så sammenligne med antal km. Men vil da også sige at 300 km og så tanke tanken fuld igen ville give et ok ret visende resultat når man kigger på antal kørt km mod antal liter tanket.
    Mindes bare at huske fx når jeg har set forsøg med folk der tester hvor langt de kan få en bil til at køre (fx mythbusters) så gør de så det modsatte og sætter en tank på med fx kun 5 liter og kører den helt tom.

    Kører faktisk mest landevej og de her sidste par tal har udelukkende næsten kun været landevejs-kørsel ved omkring 90km/T, hvor den burde gå ret ret på literen og prøver at beherske mig til langsomme accelerationer.

    Men jeg må lige ud og køre noget mere før jeg maler fanden på væggen.


  • #12   3. mar 2017 Du kan ikke brændstoføkonomien ud over så korte stræk, hvis bare bilen hælder lidt anderledes ved standeren, kan du hurtigt tanke en liter mere eller mindre.

    Hvis du kører tanken næsten tom og fylder helt op og gør det en 3-4 gange, så har du et rigtig godt billede af brændstoføkonomien.


  • #13   3. mar 2017 Jeg benytter CarPlay hver dag smiley Så kan du SMS/ringe/navigere håndfrit
    Desuden har Spotify en app dertil

    Det er ikke sikkert din bil har CarPlay vores er en Allure og der er det standard

    Det er fordi der har de præcis 5 liter på så de kan teste det mere præcist
    Vær obs på du risikere at ødelægge pumpen og eller Adblue systemet hvis du kører bilen tør
    Er desuden ikke sikker på du kan starte den efter du har kørt den tør smiley


  • #14   3. mar 2017 Ellers er håndfrit også super uanset om det er med CarPlay eller Android Auto smiley

  • #15   3. mar 2017 Ja håndfrit virker selvfølgelig altid og er uden kabel smiley
    Det er bare ret smart at man uden at flytte hænderne fra rattet kan bede Siri om at sende en SMS og fortælle hende hvad der skal stå, du kan også bede hende om at navigere hjem eller til den nærmeste tankstation
    Ulempen er at det fungere dårligere jo hurtigere du kører og ved hastigheder over 160-170 forstår hun kun simple sætninger


  • #16   3. mar 2017 Altså jeg har en Opel Corsa - dog ikke med den helt nye radio med CarPlay, men jeg har en knap på rattet og så tænder Siri også. Det fungerer på fuldkommen samme måde som med CarPlay - bortset fra jeg ikke kan se det på skærmen (kun Opels IntelliLink-system) smiley

    Min virker helt fint - også ved tophastigheden på 180 km/t. Der er ikke meget støj ved opkald og brug af Siri.


  • #17   3. mar 2017 Kan den læse beskeder op der kommer ind?
    Har aldrig prøvet at benytte Siri uden da jeg altid sætter stikket i mest for spotifys skyld smiley
    Eneste minus er man ikke kan se udetemperaturen når CarPlay er aktivt smiley
    Bruger tit mapfunktionen (uden navi) men bare for at se hvor man kører og vejens forløb og sådan


  • #18   3. mar 2017 Jeps, når der kommer en SMS sender den selve lyden (når den oplæser) som et slags opkald - og så slår radioen over på telefonens lyd (som ved et opkald) og overruler al anden lyd. Når den har oplæst kan jeg besvare som normalt med Siri smiley

  • #19   3. mar 2017 Fedt! det er ret smart smiley

  • #20   3. mar 2017 Meget smiley

  • #21   3. mar 2017 Det kan vores Avensis ikke tror jeg, er det noget du har sat din iPhone op til? smiley

  • #22   3. mar 2017 Nej, det er Opels IntelliLink-system smiley

  • #23   3. mar 2017 Hvis du tager et gennemsnit af det du har posted et billede af kommer man da samlet set over 20? - tror du skal prøve det over nogle tusinde km før du kan regne med et retvisende gennemsnit smiley Men det giver jo god mening hvis du har kørt med en form for motorfejl at den ikke går helt optimalt smiley

  • #24   3. mar 2017 Hvordan kører sådan en 208 1,6 HDI egentligt? Er den god? giver den glæde, eller er den ret kedelig? Overvejer selv en nemlig.

  • #25   4. mar 2017 Den kører virkelig godt, er meget imponeret og hvor meget moment den har, den kan sagtens trække sig op selv hvis du kører 1100-1200 omdrejninger
    Det er ingen racer overhovedet og er ikke venner med gear kassen da der er langt mellem gearene
    1: 0-20
    2: 18-35
    3: 32-55
    4: 48-70
    5: 70-170
    Den skal helst ikke under da først nævnte tal den den ellers sejtrækket og er helt død, personligt skifter jeg ved det høje tal men man kan selvfølgelig kører den længere ud hvis det skal gå stærkt. I byen skal man tit skifte mellem 3 og 4 gear eller blot bilve i 4 hvor den så kører omkring 2000 eller sådan ved 55

    Hvis du kører meget landevej/by er det virkelig økonomisk 30+ er slet ikke umuligt på landevej med fartpilot

    Fartpiloten er digital så du kan sætte den til eksempelvis 89 og den holder farten 100% hele tiden men hvis den er sat til eksempelvis 89 kan den holde alt mellem 86-92 men den holder en konstant hastighed. Hvorfor ved jeg ikke men det er lidt pudsigt

    Meget lydløs og man sidder godt i sæderne og det lille rat er faktisk meget behageligt når man har kørt med det et stykke tid, instrumenteringen der sidder over rattet er faktisk virkelig godt men føles meget forkert i starten at man ikke ser det imellem rattet
    Skærmen skal du få med CarPlay hvis du har iPhone samt lys og regnsensor (som ikke kan indstilles i følsomheden)

    Støjen er forholdsvis lav især hvis du holder dig under 110

    Jeg har ingen problemer haft udover en ny ecu (skiftet af Peugeot da den var 2 uger den skulle dog bestilles hjem fra Frankrig og der var lidt vente tid men bilen kørte fint imens) og så har den fået skiftet noget ledningsnet og varmelegeme til Adblue systemet pga en indkaldelse

    Service eftersynene er overraskende billige på aut Peugeot og ejerafgiften er på de der 100ish kr hver halve år
    Jeg har kørt 60-65.000 uden noget dog den sprunget en nummerpladelygtepære hvor selve pærens glas var revnet men Peugeot skiftede den gratis (Alt fra kabine og fodlys til nummerplade er W5W)


  • #26   4. mar 2017 Lækkert at læse... kommer måske til at skulle køre omkring 30.000 om året... blandet af landevej og motorvej, så den er bestemt i overvejelserne...

Kommentér på:
Fabriksny bil - Peugeot 208, 1,6 BlueHDI

Annonce