EGR-ventil udskiftning {{forumTopicSubject}}
Efter 150.000 KM på tælleren er det blevet anbefalet at udskifte min EGR-ventil, da jeg får fejlkode P0420 der peger på dårlig forbrænding.
Alle mekanikker jeg har talt med anbefaler man ikke nøjes med at rense EGR ventilen.
Originalen der sidder i har mærket Siemens, men de er svære at skaffe til en fornuftig pris, derfor har jeg fundet noget af mærket Vemo og VDO - er det gode kvalitets mærker eller hvad synes i?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
Jeg har selv den holdning, at man ikke skal udskifte noget så længe originalen virker, men fordi risikoen for den bliver sodet til igen efter kort tid er høj, kan det i dette tilfælde bedre betale sig at udskifte til ny.
Kan det passe at mærket VOD er det samme som originalen Siemens?
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Samt det afhænger af hvad koden er for en
Typisk kan der rende olie osv ind i elektronikken på ventilen også kan du rense alt hvad du vil
Samt nogle biler er en del mere tåbelig og pille den af på end andre så der sætter man typisk en ny på
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16804/P0420/001056
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
Hvis du tænker på om fejl P0420 er relateret til EGR, kan det sagtens være fordi klappen på EGR ikke lukker og åbner som den skal, så ophopes udstødningsgasser i katalysator og giver fejl P420 fordi værdien bliver højere end normal. Motorlampen lyser for lig typisk efter jeg har forladt motorvejen.
Hvad tænker i lyder det logisk?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
Den soder hurtigt til igen uanset hvad, hvis du ikke blænder den af.
Jeg ser mere sådan på det at du kan spare en ny ventil ved at rense den gamle, men det skal gøres ordenligt og ikke bare med en dåse rens i indsugningen på høj tomgang. Det forudsætter dog nok at du gør det selv, da det tager lidt mere tid men koster tæt på gratis (ovnrens = ca 10kr)
en gammel men ren ventil sovser ikke hurtigere til end en ny, hvorfor skulle den gøre der? Men mekanikeren vil nok hellere sætte en ny på, da det er et værre svineri at rense sådan en og tager tid, så han sparer en masse tid og tjener også på delen ved at sælge dig en ny ventil, var jeg mekaniker ville jeg gøre det samme!
Mener så ikke det er et lige så stort problem på benziner som det er på diesel, hvor de kan lukke helt til i EGR
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Jeg tror ærlig talt ik det der din fejl ligger
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
okt 2009
Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
komponenterne kan være mærket med Siemens eller Siemens VDO
Køb kun originalt eller Siemens/VDO
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
Nu når jeg kommer i tanke om det, kan jeg huske der sad et ånderør løst oven på motoren, en vacum slange. Kan det mon skyldes EGR fejl eller katalysator fejl hvis den har været fjernet i lang tid?
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Men ja fx
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Grunden til at den kommer efter motorvejskørsel, er fordi, katalysatoren skal rense en del mere udstødningsgas ifht. Landevejs eller bykørsel, hvor der ikke kommer så meget luft igennem motoren.
Desuden vil en åben Egr ventil få motoren til at køre ufattelig dårlig i tomgang. Og det kan du faktisk lynhurtig fejlsøge på. Start motoren når den er helt kold (stået i mere end 4 timer) og mærk om Egr ventilen bliver brændvarm efter et par minutter. Så står den åben og er defekt.
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
EGR-ventil udskiftning