{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.294 visninger | Oprettet:

EGR-ventil udskiftning {{forumTopicSubject}}

Efter 150.000 KM på tælleren er det blevet anbefalet at udskifte min EGR-ventil, da jeg får fejlkode P0420 der peger på dårlig forbrænding.
Alle mekanikker jeg har talt med anbefaler man ikke nøjes med at rense EGR ventilen.

Originalen der sidder i har mærket Siemens, men de er svære at skaffe til en fornuftig pris, derfor har jeg fundet noget af mærket Vemo og VDO - er det gode kvalitets mærker eller hvad synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  EGR-ventil udskiftning
  • #1   28. maj 2017 Du kan sagtens rense den hvis den ellers ikke fejler ander end at den er stoppet til, men det er altså ikke nok at hælde en dåse rens i indsugningen, du skal have ventilen skruet af og også gerne indsugningsmanifolden og så ellers bare giv det en god mekanisk rensning, ovnrens er glimrende til opgaven som alternativ til de meget dyre dåser EGR rens, når du så er færdig er det bedste du kan gøre for din motor at smide en blændplade for EGR eller få den skrevet ud af motorstyringen..

• #2   28. maj 2017 De mekanikker jeg har talt med, anbefaler ikke at man bare renser den for det holder ikke længe. Og nu når man har pillet den af for at se om den er proppet til, kan man spare tiden på rens ved at få den udskiftet.

Jeg har selv den holdning, at man ikke skal udskifte noget så længe originalen virker, men fordi risikoen for den bliver sodet til igen efter kort tid er høj, kan det i dette tilfælde bedre betale sig at udskifte til ny.

Kan det passe at mærket VOD er det samme som originalen Siemens?

• #3   28. maj 2017 Hvad bil og motor drejer det sig om
    Samt det afhænger af hvad koden er for en
    Typisk kan der rende olie osv ind i elektronikken på ventilen også kan du rense alt hvad du vil
    Samt nogle biler er en del mere tåbelig og pille den af på end andre så der sætter man typisk en ny på

• #4   28. maj 2017 VW passat 3C 1.6 FSI benzin

• #5   28. maj 2017 Nåå troede det var en diesel

• #6   28. maj 2017 Sjovt har lige luret nettet og ingen steder står der det Egr relateret ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16804/P0420/001056

• #7   28. maj 2017 Er det fordi det typisk på diesel biler man udskifter EGR ventil, fordi benzin har en renere motor?

Hvis du tænker på om fejl P0420 er relateret til EGR, kan det sagtens være fordi klappen på EGR ikke lukker og åbner som den skal, så ophopes udstødningsgasser i katalysator og giver fejl P420 fordi værdien bliver højere end normal. Motorlampen lyser for lig typisk efter jeg har forladt motorvejen.

Hvad tænker i lyder det logisk?

• #8   28. maj 2017 #2
    Den soder hurtigt til igen uanset hvad, hvis du ikke blænder den af.
    Jeg ser mere sådan på det at du kan spare en ny ventil ved at rense den gamle, men det skal gøres ordenligt og ikke bare med en dåse rens i indsugningen på høj tomgang. Det forudsætter dog nok at du gør det selv, da det tager lidt mere tid men koster tæt på gratis (ovnrens = ca 10kr)
    en gammel men ren ventil sovser ikke hurtigere til end en ny, hvorfor skulle den gøre der? Men mekanikeren vil nok hellere sætte en ny på, da det er et værre svineri at rense sådan en og tager tid, så han sparer en masse tid og tjener også på delen ved at sælge dig en ny ventil, var jeg mekaniker ville jeg gøre det samme!

Mener så ikke det er et lige så stort problem på benziner som det er på diesel, hvor de kan lukke helt til i EGR

• #9   28. maj 2017 Sod i en benziner Egr er ikke så slemt
    Jeg tror ærlig talt ik det der din fejl ligger

• #10   28. maj 2017 men den skriver periodisk fejl i EGR og symptomerne er der, altså med at den nykker lidt i tomgang, høj motorlyd ved koldstart og motorlampe lyser efter motorvejskørsel.

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #11   28. maj 2017 Siemens og VDO er det samme
    komponenterne kan være mærket med Siemens eller Siemens VDO
    Køb kun originalt eller Siemens/VDO

• #12   28. maj 2017 Hvad fejlkoder er det så den skriver i Egr ?

• #13   28. maj 2017 Jeg har kun udlæst P0420 men værkstedet mener de fandt en EGR fejl ved udlæsning uden at oplyse nummer.

Nu når jeg kommer i tanke om det, kan jeg huske der sad et ånderør løst oven på motoren, en vacum slange. Kan det mon skyldes EGR fejl eller katalysator fejl hvis den har været fjernet i lang tid?

• #14   28. maj 2017 Der mange ting der kan skyldes den fejl
    Men ja fx

• #15   28. maj 2017 P0420 efter motorvejskørsel er typisk en defekt katalysator. Som fejlkoden også henviser til. En lille utæt vakuumslange, vil resultere i dårlig tomgang og fejlkode for mager blanding længe FØR den vil smide fejlkoden p0420

Grunden til at den kommer efter motorvejskørsel, er fordi, katalysatoren skal rense en del mere udstødningsgas ifht. Landevejs eller bykørsel, hvor der ikke kommer så meget luft igennem motoren.

Desuden vil en åben Egr ventil få motoren til at køre ufattelig dårlig i tomgang. Og det kan du faktisk lynhurtig fejlsøge på. Start motoren når den er helt kold (stået i mere end 4 timer) og mærk om Egr ventilen bliver brændvarm efter et par minutter. Så står den åben og er defekt.

• #16   28. maj 2017 Jeg har målt på den nu. EGR ventilen blev varm efter ca. 7 minutter men ikke brændvarm så man ikke kan holde på den. Med at den blev varm begyndte bilen at give små ryk, men omdrejning står fast på 6000 RPM

• #17   28. maj 2017 Lige en detalje mere. Den bell-add additiv jeg sprøjtede ind i spjældhuset for flere måneder siden for at rense dyser og katalysator - kan man stadig lugte i motorrumet, som om den sidder fast et sted (egr?) og ikke bliver forbrændt.

Kommentér på:
EGR-ventil udskiftning

Annonce