{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.764 visninger | Oprettet:

Koebben
Koebben
Følgere: 31 Emner: 49 Svar: 75

Rat sidder skævt efter 4-hjulsudmåling {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået min bil 4-hjulsudmålt på værksted, da jeg har fået skiftet de bagerste bærerarme. Desuden trak den til højre.

Da jeg hentede den trak den stadig til højre, men rattet sad nu til venstre! Det var jeg noget skuffet over, så det fik mekanikeren at vide. Han tog den dog ind for at se på den, og sagde, at det dog også kunne være mine fordæk den var gal med.

Da jeg hentede den for anden gang, havde han rettet lidt på den, men kunne ikke klare det helt sagde han. Han sagde det "sad godt fast nedenunder".
Han påpegede, at fordækkene var lidt ujævt slidt. Den trak stadig til højre, og rattet sad stadig til venstre.

Derfor byttede jeg selv om på for- og bagdæk hjemme, og det hjalp gevaldigt på det retningsstabiliteten.
Men - nu har jeg stadig et rat, som sidder til venstre, til trods for at det sad helt lige da jeg indleverede bilen.

Er sgu skuffet over det, særligt når jeg indleverer bilen på et værksted, og nærmest selv ender med at løse problemet. Bør rattet ikke sidde lige, når man får lavet en sporing?
Og man kan vel ikke selv bare flytte på selve rattet, når det er med airbag og andet elektronik?

Tænker på om jeg blot kunne have løst problemet fra begyndelsen, ved at bytte om på dækkene. Dengang sad mit rat som det skulle.

Bilen er en Ford C-Max 1.6 TDCi Ghia 2007

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rat sidder skævt efter 4-hjulsudmåling
  • #1   30. jan 2018 Nye dæk på, og ny udmåling. Det er forkert at lave en udmåling på skævslidte dæk.

• #2   30. jan 2018 Det er sgu da ret underordnet, hvilken stand dækkene er i, når man 4-hjulsudmåler...?!

Men det med rattet skal han bare få rettet smiley

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#3   30. jan 2018 Er et i så fald min eller værkstedets skyld, at målingen blev foretaget, når ikke der var ordentlige dæk på?

Kan værkstedet have "fusket" på nogen måde, når de efter to forsøg stadig lader rettet sidde skævt til venstre?

• #4   30. jan 2018 Du spørger sidst i indlægget til at du selv kan flytte på rattet.
    Det kan du godt.
    Skruer du lige meget på begge sporestænger i samme retning, kan du flytte på rattets placering uden at påvirke sporingen.
    Risikoen er at hvis du ikke skruer præcist lige meget på begge to, var pengene for sporingen spild.

• #5   30. jan 2018 vil giv #2 ret i at rattet skal rettes smiley
    det lyder da ikke til at den mekaniker er meget værd.. man sporer da bilen med rattet pegende lige ud! og kan heller ikke se at dækkenes stand har betydning for en 4-hjulsudmåling

• #6   30. jan 2018 læste din mekaniker sagde det sidder godt fast nede under. Så har han jo haft problemer med at justere evt styre stænger bag eller styrkugler/styrstænger for. Så det måske ikke kunne justeres 100% rigtig. Så der evt skulle nye kugler eller stænger til for det kunne lade sig gøre. sagde han noget om det ? for har set sådan noget gro totalt sammen så varme ikke kan løsne det og der skal nye dele til .

• #7   30. jan 2018 Har selv oplevet det samme. Fik sporet min bil hos quickpot og da jeg fik bilen sad rattet skævt mod venstre... Man skal bare klage med det samme hvis man ikke synes det er i orden.

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#8   30. jan 2018 Jeg påtalte det også så snart jeg havde kørt i bilen lige efter. Så tog han den ind igen, men det hjalp ikke. Og det var lige ved lukketid. Så nu vil jeg tage derhen igen i morgen tidlig.

Hvis ikke han vil/kan rette det, så bliver jeg lidt paf. Han må da kunne sætte den tilbage i samme stilling, som da jeg indleverede bilen.

• #9   30. jan 2018 Hvis bilen er rigtig udmålt, skal der bare stilles på
    Styrestang.

• #10   30. jan 2018 Man sætter jo rattet fast med en anordning der går ned på gulvet, så det må være en ommer, rattet skal sidde lige, så logo osv sidder korrekt.

• #11   30. jan 2018 "Rattet skal sidde lige, så logo sidder korrekt??"

WTF smiley

• #12   31. jan 2018 Kan du ikke få en udskrift på hvordan sporingen er? så kan du da se med det samme om han har gjort det korrekt eller ej.

Det har jeg altid fået når jeg har været hos ovethi.

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#13   31. jan 2018 Jeg fik ingen udskrift på arbejdet. Han har blot kompenseret for ikke at kunne justere den helt i den ene side, ved at overjustere i den anden side. Og det er sådan det er siger han. Det giver så et skævt rat.
    Jeg mener han som minimum burde have fortalt mig, hvis der var problemer undervejs.

• #15   31. jan 2018 Det lyder på for mig som om personen enten ikke har det udstyr der skal til eller mangler den viden der skal til.

Det lyder underligt at skulle kompensere rattets stilling med at overkompensere med 1 side for at få det til at stå lige.
    Dækkene kan godt have betydning for at bilen trækker til en side, men rattet skulle stadigvæk stå lige når bilen køre lige ud.

• #16   31. jan 2018 Hvis den ene styrestang sidder fast, kan man ikke justere bilen, medmindre rattet skal stå skævt.
    De eneste muligheder du har lige nu er at tage rattet af og prøve sætte det mere lige, eller skifte den del af styretøjet ud, som er rustet fast og udmåle igen.
    Umiddelbart har din mekker ikke gjort noget forkert. Han har fortalt dig om fastsiddende dele. Om du så forstod hvad han mente, er en anden sag...

• #17   31. jan 2018 #16 Gik ud fra mekkeren havde fuld justerbarhed i styrestænger og støddæmper, derfor det undrede mig. Tråd starter skriver i hvertfald "sad" godt fast, hvilket er datid til de ikke gør det mere?
    Den eneste grund ellers er vel at bilen er skadet?

• #18   31. jan 2018 Trådstarteren skrev i den sidste kommentar, at "Han har blot kompenseret for ikke at kunne justere den helt i den ene side"...? Lyder ikke som en fuld justerbarhed i mine ører? smiley

• #19   31. jan 2018 Haha det kan sgu godt være du har ret ??

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#20   31. jan 2018 Jeg var hos FDM med bilen i dag. De målte den ud. Den var meget skæv bagtil, og mindre skæv foran. Det var altså ikke lavet ordentligt på værkstedet, og fik at vide, og forenden slet ikke kunne justeres ordentligt til, når bagenden var så meget uden for værdierne.

• #21   6. feb 2018 Jeg har ikke forstand på at justere det enkelte hjul i de rette vinkler, men jeg har en tanke om, at et skævt siddende rat kan blive kasseret til syn?? (Kunne evt. give forkert håndstillling? og så har det indflydelse på, hvordan blinklyset bliver deaktiveret) Har nogen eksakt viden om dette?

• #22   6. feb 2018 Absolut intet problem med et skævtsiddende rat til syn. Blinklyset behøver slet ikke blive deaktiveret automatisk. Hænderne behøver ikke at stå skævt på rattet, bare fordi rattet står skævt smiley

• Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Svar: 18
    #23   7. feb 2018 Bilen retning er dikteret af bagvognen, står den skævt og ikke kan justeret forde boltene sidder fast i bøsninger som ofte er tilfældet, kan man justere så forhjulene kompensere for at bilen løber skævt, men det er jo langt fra optimalt og vil giver unormalt højt dæk slid.

Man kan sagtens justere en bil på skævslidte dæk, men så bliver bilen sporet efter sliddet og skal justeret igen ved skift.
    Et sporings apparat kan sagtens vise ok og rat står lige, men når når bilen skal prøves køre den stadig i grøften, dette vil blive afhjulpet med nye dæk. Hvis der selvfølgelig ikke er nogle defekter på undervognen.

• #24   7. feb 2018 Dennis M

Hvad er det for noget vrøvl... Kan man nu ikke stille hjulene lige ud, hvis dækkene er skævslidte??

• Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Svar: 18
    #25   7. feb 2018 #24
    Jo det kan man da sagtens, det nævner jeg ikke noget om man ikke kan. Men den bliver jo sporet efter de skæve dæk så den kan køre lige på de dæk.

Kommentér på:
Rat sidder skævt efter 4-hjulsudmåling

Annonce