Chiptuning af bil i garanti perioden {{forumTopicSubject}}
Hej bg.
Jeg har efter 4 måneders tid blevet lidt træt af min Hyundai i30 1,6 Crdi 110 hk, da jeg synes den mangler lidt power. Men da bilen stadig har 1,5 år tilbage af garanti perioden, vil jeg høre om hvis der skulle laves noget på garantien, vil de så kunne se at bilen er chippet ved Hyundai? Ved udmærket godt at hvis de finder ud af det, ryger garantien
på forhånd tak
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Bilmærkerne er ret strikse med sådan noget.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
En ulovligt chiptuning har ikke kun betydning for din garanti men også for om du er omfattet af din forsikring, og dermed også om du køre med en lovpligtige forsikring.
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.524
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
apr 2018
De efterser det også kun, når der er skader de skal dække og de kan fraskrive sig problem ved at du har chippet, indtil da er de da ligeglade.
Der er jo både lovlige og ulovlige chipping muligheder, og det er de ulovlig som giver problemer - brugen man en TÜV godkendt tuning så er man som udgangspunkt godt kørende, de overholde emissions og ydelses-kravende.
apr 2018
sep 2007
apr 2018
TÜV godkendte chiptuning er godkendt fordi de er dokumenteret og testet i et EU land, og overholde kravene med max. +20 % effekt og røggastesten ved syn - du får dokumentation med, som skal følge med din registreringsattest efterfølgende inkl. til syn.
Det er direkte usandt at der ikke er TÜV godkendte chiptuning i Danmark. Chiptuning er netop godkendt på forhånd ved TÜV. Andre former for tuning, samt alle fysiske modifikationer, kræver ny typegodkendelse eller omsyn.
Om det er fesen tuning eller ej vil jeg være usagt, men der er grænsen for hvad der er lovligt i DK, uden omsyn - hvilket også har betydning for afgifter, forsikring og betyder ændring af registreringsattesten.
sep 2007
I DK går vi efter "merkblatt" spec.
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Energi-og-miljoegenskaber/Chiptuning.aspx
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Hvem i DK kan lave tüv godkendt chiptuning? Jeg kender pt kun til et sted, og du skal stadigvæk til tyskland og have det godkendt.
Det firma aldrig lov til at chippe mine biler.
apr 2018
Nej de 20% er hvad du må uden, at skulle til typegodkendelse med bilen igen, alle fysiske ændringer inkl. motorskift kræve typegodkendelse, ligesom effektforøgelse på over 20% kræver typegodkendelse.
Læs omsyn som emissionstest og typegodkendelse som sikkerheds og emissionstest.
Når en bil får en TÜV godkendt tuning til samme, så får du også dokumentation som du har brug for.
TÜV dokumenter at:
Disse konstruktive ændringer ikke får bilen til at støje eller forurene mere end tilladt.
At sikkerheden fortsat er forsvarlig.
Og den dokumentation skal du tage med til syn, så bilen kan gå igennem med de oplysninger.
Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer".
"Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
kilde:
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Spoergsmaal-og-svar/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
En hurtig google siger:
http://www.sancodk.dk/chiptuning-tuv-godkendt.htm
http://www.hessteknik.dk/godkendt-tuning/
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Hessteknik er de eneste jeg kender til og ifølge deres link skal du forbi et testcenter i tyskland
nov 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
Og alle reglerne kan i jo bare diskutere i en anden tråd
sep 2007
apr 2018
Men jeg kan stå inde for regler på område og hvordan det håndhæves.
Chiptuning af bil i garanti perioden