{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.714 visninger | Oprettet:

Peter  T
Peter T
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27

Chiptuning af bil i garanti perioden {{forumTopicSubject}}

Hej bg.
Jeg har efter 4 måneders tid blevet lidt træt af min Hyundai i30 1,6 Crdi 110 hk, da jeg synes den mangler lidt power. Men da bilen stadig har 1,5 år tilbage af garanti perioden, vil jeg høre om hvis der skulle laves noget på garantien, vil de så kunne se at bilen er chippet ved Hyundai? Ved udmærket godt at hvis de finder ud af det, ryger garantien smiley
på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chiptuning af bil i garanti perioden
  • #1   6. maj 2018 Ja de kan se at du har ændret på motor styringen

• #2   7. maj 2018 Jep du må vente 1,5 år.
    Bilmærkerne er ret strikse med sådan noget.

• #3   7. maj 2018 Og så er chiptuning kun lovligt betinget af at bilen efter udførelsen kan opfylde bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Og igen kun op til 20% effektforøgelse.

En ulovligt chiptuning har ikke kun betydning for din garanti men også for om du er omfattet af din forsikring, og dermed også om du køre med en lovpligtige forsikring.

• #4   7. maj 2018 Sælg bilen, og køb en med den motorkraft du vil have!

• #6   7. maj 2018 Min blev chippet da den var 1 mrd, igen problemer.

• #7   7. maj 2018 #5
    De efterser det også kun, når der er skader de skal dække og de kan fraskrive sig problem ved at du har chippet, indtil da er de da ligeglade.

Der er jo både lovlige og ulovlige chipping muligheder, og det er de ulovlig som giver problemer - brugen man en TÜV godkendt tuning så er man som udgangspunkt godt kørende, de overholde emissions og ydelses-kravende.

• #9   7. maj 2018 Der kan jo også godt være de har opdage det, men bare ikke siger noget, fordi hvorfor skulle de det når det ikke er relevant at sige noget. Dit værksted er jo ikke dem som skal belære dig om hvad du må og ikke må smiley

• #10   7. maj 2018 Nu har ingen tunere i DK tüv godkendt tuning, og er ikke gældende her. Fstyr som udøver reglerne, mener at vi er klogere end resten af verden.. not. Tüv godkendt tuning betyder normalt bare en fesen tuning. Alt chiptuning skal godkendes uanset antal % forøgelse. Dette skal ske hos et prøve anerkendt laboratorium, som vi så ikke har i DK.

• #11   7. maj 2018 #10
    TÜV godkendte chiptuning er godkendt fordi de er dokumenteret og testet i et EU land, og overholde kravene med max. +20 % effekt og røggastesten ved syn - du får dokumentation med, som skal følge med din registreringsattest efterfølgende inkl. til syn.

Det er direkte usandt at der ikke er TÜV godkendte chiptuning i Danmark. Chiptuning er netop godkendt på forhånd ved TÜV. Andre former for tuning, samt alle fysiske modifikationer, kræver ny typegodkendelse eller omsyn.

Om det er fesen tuning eller ej vil jeg være usagt, men der er grænsen for hvad der er lovligt i DK, uden omsyn - hvilket også har betydning for afgifter, forsikring og betyder ændring af registreringsattesten.

• #12   7. maj 2018 20% reglen gælder kun ved motorskift. Alle ændringer skal godkendes. Der er ingen i Danske tunere som kan udføre lovlig tuning. Har fulgt hele skandalesagen efter vw, og ing.dk har været meget inde på det.

I DK går vi efter "merkblatt" spec.

http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Energi-og-miljoegenskaber/Chiptuning.aspx

• #13   7. maj 2018 Molan
    Hvem i DK kan lave tüv godkendt chiptuning? Jeg kender pt kun til et sted, og du skal stadigvæk til tyskland og have det godkendt.
    Det firma aldrig lov til at chippe mine biler.

• #15   7. maj 2018 #12
    Nej de 20% er hvad du må uden, at skulle til typegodkendelse med bilen igen, alle fysiske ændringer inkl. motorskift kræve typegodkendelse, ligesom effektforøgelse på over 20% kræver typegodkendelse.
    Læs omsyn som emissionstest og typegodkendelse som sikkerheds og emissionstest.

Når en bil får en TÜV godkendt tuning til samme, så får du også dokumentation som du har brug for.

TÜV dokumenter at:
    Disse konstruktive ændringer ikke får bilen til at støje eller forurene mere end tilladt.
    At sikkerheden fortsat er forsvarlig.

Og den dokumentation skal du tage med til syn, så bilen kan gå igennem med de oplysninger.

Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer".

"Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
    kilde:
    http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Spoergsmaal-og-svar/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

En hurtig google siger:
    http://www.sancodk.dk/chiptuning-tuv-godkendt.htm
    http://www.hessteknik.dk/godkendt-tuning/

• #16   7. maj 2018 Sancos er ikke chiptuning, det er bokstuning som intet giver.
    Hessteknik er de eneste jeg kender til og ifølge deres link skal du forbi et testcenter i tyskland

• Peter  T
    Peter T Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #17   7. maj 2018 Jeg fik vidst et svar på mit spørgsmål, at det kun er hvis der kommer noget skades værk at der kan blive noget at tale om.
    Og alle reglerne kan i jo bare diskutere i en anden tråd smiley

• #18   7. maj 2018 Hesteknik bruger også boks på nogen biler. Og som det skrives bruger sanco og hesteknik bokstuning på de tüv godkendte " tuninger". Det er ren galimatias, da bokstuning navnlig er noget rigtig skidt fór en diesel med dpf.

• #19   8. maj 2018 Det har i sikkert ret i det, jeg skal ikke gøre mig klog på chiptuning og bokstuning.

Men jeg kan stå inde for regler på område og hvordan det håndhæves.

Kommentér på:
Chiptuning af bil i garanti perioden

Annonce