{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.164 visninger | Oprettet:

Skift af bremseskiver/klodser samtidigt {{forumTopicSubject}}

Ved sidste service af Audi'en nævnte værkstedet, at det snart var på tide at skifte skiver og klodser både for og bag.

Jeg spurgte så om det var nødvendig at skifte både skiver og klodser, og værkstedets svar var, at de SKAL skiftes samtidigt, og at de ikke kun vil skifte klodserne - de skifter altid begge dele samtidigt.

Skiverne ser ellers fine ud, og det er da trods alt en ekstra omkostning. Nye skiver og klodser hele vejen rundt (for værkstedet siger også, at de ALTID skifter alle fire når de skifter) koster over 30.000 kr. så nordjyden kommer da op i mig... Tanken om at smide OK skiver ud tiltaler mig bestemt ikke.

Og det er samme svar man får fra andre Audi værksteder, så jeg tænker at det Audi's retningslinjer de følger.

Men er det virkelig nødvendigt at skifte både skiver og klodser samtidigt? Er der en mekanisk forklaring som retfærdiggør at altid skifte begge samtidig, eller er det bare Audi der vil tjene mere?

Det er de lidt specielle wave skiver jeg har på, men ikke keramiske skiver.

Jeg havde et utæt dæk for noget tid siden, og jeg bad dem om at lappe det. Deres svar var, at under normale omstændigheder ville de have gjort det, men siden det sad på en RS bil, ville de ikke - så nyt dæk var eneste løsning. Det har da fået mig til at stille mig lidt kritisk når værkstedet dikterer en løsning.

Hvis nu jeg skulle bestemme mig for at tage til et uautoriseret værksted og bare få skiftet klodser, kan det så påvirke min fabriksgaranti på bilen? Er med på at bremserne så ikke vil være dækket, men vil nødig miste garantien på resten af bilen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af bremseskiver/klodser samtidigt
  • #1   24. jun 2018 Det lyder som proptrækkeri

    Gamle skiver + klodser fungere fint på s4, porscher mm

    Så det lyder latterligt fra et logisk synspunkt


  • #3   24. jun 2018 Synes det lyder lidt som at Audi gerne vil hive lidt ekstra penge op af lommen på deres kunder. Er da sikker på at hvis du havde en almindelig bil (alt er relativt??), så kunne du sagtens slippe afsted med kun at skifte klodser og beholde skiverne...

  • #4   24. jun 2018 Hehe sikke en gang mundbæ fra et værksted smiley

  • #5   24. jun 2018 Hvis skiverne ellers er pæne nok, ikke er skæve og ikke er tæt på/under minimums mål, når klodserne trænger til udskiftning, så kan jeg ikke se problemet i kun at skifte klodser! -det ville jeg ihvertfald gøre på min egen bil smiley
    Hvis de bagerste bremser ingenting fejler når de forreste står for udskiftning, så ville jeg også kun skifte de forreste!
    -dog aldrig i den ene side uden at skifte i den anden side (skifter også helst fjedre osv parvist)


  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
    #6   24. jun 2018 Hvis skiverne ikke er rillede, har en stor kant, eller er mere end halvt nedslidte, ville jeg som mekaniker ikke se nogen forhindring i kun at skifte klodserne.

  • #8   24. jun 2018 Som der bliver nævnt, hvis skiverne er fine og ikke tæt på minimumsmål, så kan de sagtens køre videre. Det har jeg gjort på flere biler, dog ikke RS biler af den forklaring at jeg ikke har lavet RS biler. smiley Havde det været min bil, havde jeg købt klodserne og så måske fået en anden til at montere dem, hvis jeg ikke selv kunne. Jeg synes de skal give dig en forklaring på hvorfor skiverne skal skiftes og du skal bede om at se hvad minimumsmål er og hvad de er målt til, evt bed om at se dem blive målt, så du er sikker på at de ikke bare slynger noget ud.. smiley Havde jeg boet derovre havde jeg med glæde skiftet dem for dig. smiley

  • #9   24. jun 2018 Jeg synes at skiverne ser fine ud, ingen tydelige tegn på slidtage.

    Jeg vil selvfølgelig ikke gå på kompromis med sikkerheden, og hvis det er normalt at man skifter dem samtidigt, så er det nok det jeg ender med at gøre.

    Ikke mindst for at bevare fabriksgarantien. Det virker bare overflødigt, især det med at man skifter de bagerste uden overhovedet at se på om de er slidte eller ej.

    Men det er da fristende bare at skifte det der er nødvendigt...


  • #10   24. jun 2018 Skift klodser alene, det burde ikke være noget problem, så kan du også købe den type klodser du vil have i, bløde med mere bid osv.

  • #11   24. jun 2018 Jeg har faktisk læst at en del vælger at skifte til andre bremser, eks. Brembo, når de alligevel er tvunget til at skifte hele vejen rundt.

    Men det er helt sikkert noget der påvirker garantien.


  • #12   24. jun 2018 Det tvivler jeg på, bilen kommer ikke til at køre anderledes, fjedre anderledes osv, de andre klodser kan ikke påvirke andet end skiven, så glem alt deres fis.

  • #13   24. jun 2018 Det er noget fis at sige sådan. Går den, så går den jo smiley

  • #14   24. jun 2018 Også det jeg mener, de snakker for deres syge moster.

  • #15   24. jun 2018 ved ikke hvordan det er i usa, men i dk, SELVOM du bruger et uautoriseret værksted så bibeholder du garantien..

    jeg har aldrig hørt at man SKAL skifte klodser og skiver samtidig !


  • #16   24. jun 2018 Bilen er pt. på den udvidede, tilkøbte garanti, og der sætter Audi nok selv reglerne.

    De har en gang forsøgt at snige sig udenom en reparation ved at sige at jeg kørte bilen for hårdt, men heldigvis kunne de snakkes til fornuft - man køber sgu ikke en performance model for at køre morfar kørsel, jeg gør ihvertfald ikke.


  • #17   24. jun 2018 Køb originale klodser hos et konkurrende værksted og få et uautoriseret værksted til at skifte dem, så kan de da på ingen måde vide at det ikke er de originale klodser fra da bilen blev født smiley
    Jeg har fået originale skiver og klodser (bagved) på vores Toyota ved at hente delene hos den lokale Toyota forhandler og fået dem monteret hos en ven smiley Vi ville gerne have originale på da de havde holdt 178.000 km så tænkte det var en god investering fremfor måske at skifte til noget uoriginalt og skulle til at skifte dem oftere smiley


  • #18   24. jun 2018 Ville nok også bare købe nye originale klodser. Så burde de intet kunne sige med garanti, men ved sgu ikke hvilke regler Audi har.

  • #19   24. jun 2018 Som minimum skal skiverne drejes af, men nye skiver ville jeg ikke mene er nødvendigt.

  • #20   24. jun 2018 Jeg har lige set et par dokumentarer fra Tyskland. Den ene besøgte de mærkeværksteder med en bil, hvor de med vilje have sat en defekt sikring ind, for at se, hvor hurtige værkstederne var til at lokalisere fejlen og hvad det kostede. Flere tidligere medarbejdere hos diverse værksteder fortalte desuden om, hvordan de nærmest blev tvunget til at prakke kunderne reparationer på, som egentlig slet ikke var nødvendige, for at leve op til målene for salg. Hvis ikke de opfyldte målene, kunne de ikke opnå rabatter på reserveledele, hvilket i sidste ende betød mindre fortjeneste.

    https://www.youtube.com/watch?v=QtYo2W-eKa8

    I den anden dokumentar tog de en VW Golf og fik tjekket igennem af ADAC. Den fejlede i følge dem intet, men i følge adskillige værksteder, var der det ene og det andet galt. Bla. hjullejer, bremser, klimaanlæg osv. Især bremser og dæk var tit benyttet, da det er en nem måde at overtale kunderne på.
    "Du vil vel ikke køre på ferie med dine børn i en bil, der måske ikke kan bremse".
    Der er også et konkret eksempel med en ældre dame, der har haft sin bil på flere forskellige værksted grundet en mislyd når hun kørte på brosten. Det første værksted startede med at skifte fordæk. Da det ikke virkede, skiftede de bremser. Da det heller ikke hjalp, kørte hun til et andet værksted, som skiftede støddæmpere, hvilket ligeledes ikke afhjalp problemet. ADAC fik bilen og konstaterede, at en løs skrue i ratstammen var årsagen...

    https://www.youtube.com/watch?v=3IRvXgO3sCo&t=9s


  • Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 5 Følgere: 10 Svar: 36
    #21   25. jun 2018 Der sidder osse brembo i mit sæt:)

    Men har du fået et mål fra dem hvor slidte de er, altså skiverne for der står jo et minimums mål på dem


    profilbillede
Kommentér på:
Skift af bremseskiver/klodser samtidigt

Annonce