{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.407 visninger | Oprettet:

El bil vs. Brint bil {{forumTopicSubject}}

Det har flere gange været oppe og vende om man skal satse på rene elbiler eller elbiler med brint brændselsceller.

Elon Musk fra Tesla har altid sagt at Brint er total tåbeligt da man bruger mere energi på at lave brint end man kan få ud af det, så det er meget ineffektivt.

Jeg er selv af helt samme holdning.

Jeg fandt denne video som faktisk beskriver problematikken med brint ret godt, og meget objektivt

https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El bil vs. Brint bil
  • #1   29. jul 2018 Problemet er vores El regning er nok verdens dyreste når det kommer dertil, så kan det godt være det billigt nu, men det vil nok stige når flere køre elbiler smiley

  • #2   29. jul 2018 men jeg bor til leje, så en elbil er udelukket for mig end til vi kan få el tilslutning på P-pladsen, det her nok løsningen for folk som bor til leje når de kommer til DK også vil jeg vælge Elbilen smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls


  • #3   29. jul 2018 Du kan da bare producere dit eget el?

    desuden vil el jo altid være markant billigere end Benzin og Diesel


  • #4   29. jul 2018 det kan jeg ikke, hvis du bor til leje så har du ikke den mulighed

  • #5   29. jul 2018 Så må man jo flytte til et sted hvor man kan smiley
    man har muligheden hvis man vil have den


  • #6   29. jul 2018 så du mener alle dansker skal købe hus ? så tror jeg du deler danmark meget op på fattig og rige smiley

  • #7   29. jul 2018 nej jeg siger at man har muligheden, ligesom hvis man har et hus kan man lade hjemme og det kan man ikke hvis man man bor i lejlighed. så må man finde ud af hvad man helst vil, og så leve med de fordele og ulemper det giver

    men det ændre ikke på at det er den rigtige teknologi til fremtidens biler


  • #8   29. jul 2018 ok

  • #10   29. jul 2018 ja til lastbiler og fly kan brint giver bedre mening

  • #11   30. jul 2018 Nu pendler jeg så omkring 250 km samlet når jeg skal på arbejde... indtil de laver en bil der har meget længere rækkevidde... (og ikke koster det samme som en tesla) Eller der kan lades op meget hurtigere via alm stikkontakt... så giver en elbil jo på ingen måde mening for mig...

  • #12   30. jul 2018 Feks Hyundai Kona lyder som en fin løsning til dit kørsel. smiley

  • #13   30. jul 2018 Aarhus kommune fik nogle brintbiler. Jeg regnet ud hvor meget strøm de brugte på at lave brint pr kørt km. Det viste sig at jeg kunne ca køre 3 gange så langt i min Tesla. Nå ja også skal man så også bruge energi på at distribuere det rundt til tankstationerne.

    Så jeg tror ikke brint er løsningen.


  • #14   30. jul 2018 Jeg tror også 100% på, at el er vejen frem. Teknologien er der allerede til at lave biler der kører langt på en opladning, og teknologien bliver konstant forbedret, så rækkevidden bliver længere, og opladningstiden kortere. Og udbygningen af laderinfrastruktur sker hastigt.

    Man kan gøre meget for at fremme elbiler fra politisk side, ikke mindst når det kommer til muligheder for at lade. Hvor jeg bor er der eks. lovkrav til at udlejere skal stille ladere til rådighed. Jeg har haft det i de sidste to lejligheder, min egen dedikerede lader, endda med gratis strøm.

    Afgifterne i Danmark gør jo desværre, at nogle elbiler ikke kommer til landet. Eks. Chevy Bolt kan køre ligeså langt på en opladning som en Tesla, men koster kun lige over 200.000 kr (+ afgift). Jeg mener de kan købes i Norge.

    Afgifterne på strøm er også en udfordring i Danmark, men mon ikke også at man får mulighed for at købe billig strøm til opladning af elbiler, som man kan andre steder.

    Hvis der er politisk interesse for at fremme elbiler, og det burde der jo være i et land der får størstedelen af strømmen fra grønne energikilder, og eksporterer for mia. hvert år af vindmøller etc., så kan meget ske.


  • #15   30. jul 2018 el-bilen er helt sikkert fremtiden, men som teknologien er lige p.t er el-bileen kun beregnet til bykørsel, ja bevares der er tesla, men de er squ så dyre i indkøb at rigtig mange ikke har råd til dem, og helt så effektive som tesla selv siger deres biler er, er de nu ikke, for man skal dælme ikke træde for hårdt på speederen før batteriet kræver en opladning.
    vi ville da hjertens gerne bruge el-bil, men da vi trækker campingvogn og kører til udlandet, polen, tjekkiet og tyskland flere gange om året er en disideret el-bil total nogo for os.
    så vi går lidt og overvejer en hybrid istedet,


  • #16   30. jul 2018 Tigger og Cody

    Selvfølgelig skal men se på sit behov, det er jo heller ikke alle der skal have en diesel bil.
    Men langt de fleste kan klare sig med en moderne elbil, og om et år eller 2 begynder vi at se elbiler som Opel Ampera-E (Chevy Bolt) med en rækkevidde på over 500km og til omkring 250-300.000kr på Danske plader.

    Problemet er jo at udvalget af biler er for småt lige nu, men det skal nok komme.

    Nu gik det også mere på om det var ren El eller brint man skulle køre smiley


  • #17   30. jul 2018 Du overdriver vist lidt, tigger.

    Jeg kørte min Tesla ret hårdt, og kunne alligevel få en del km ud af en opladning. Ofte ladede jeg den kun i weekenden. Det var meget, meget nemmere at få Tesla'en til at køre det de lovede, end at få Audi'en til at køre det de lover.


  • #18   30. jul 2018 Der findes mange elbiler, af dem jeg ser til hverdag, kan jeg umiddelbart komme i tanke om følgende:

    Tesla Model S, 3, X
    Chevrolet Bolt, Spark
    Honda Clarity
    Nissan Leaf
    Mercedes B-class
    Ford Focus Electric
    VW e-Golf
    Fiat 500e
    BMW i3
    Kia Soul EV
    Hyundai Ioniq
    Mitsubishi I-MiEV
    Smart ForTwo

    Af brintbiler ser jeg umiddelbart to:

    Toyota Mirai
    Honda Clarity


  • #19   30. jul 2018 #17, ja ved godt jeg overdriver lidt, men har hørt fra flere tesla ejere at hvis de virkelig gir den "gas" på motorvejen kører de max 2-250 km på en opladning. og derfor mener jeg at el-bilerne som sådan lige p.t kun er gode på korte distancer.
    der findes sikkert osse en masse topgode el-biler ude rundt omkring på kloden som vi bare ikke ser herhjemme.

    jeg går helt sikkert ind for vedvarende energi og gør hvad jeg kan for at skåne miljøet.
    men mener så osse at for at el-bilerne skal slå igennemfor alvor skal de blive bedre og kunne præstere længere aktions radius end de gør på nuværende tidspunkt.
    det tror jeg så osse nok at el bils fabrikanterne nok skal få styr på indenfor ikke så mange år og de bruger sikkert allerede milliarder af kr på at udvikle deres el-biler.
    hvis vi så bare kan få regeringerne rundt omkring til at skubbe på for at gøre el-bilen mere atraktiv for køberne



  • #20   30. jul 2018 Jeg har så set det modsatte at man næsten får det samme ud af en Brint fuelcell som man putter i den og vil til enhver tid foretrækker en eksplosionsmotor over en "elscooter". Såvidt jeg ved arbejder amerikanerne også på en standard motor model, der kører på brint men som alm eksplosionsmotor sådan at man bibeholder lyden af motoren og det hele.

  • #21   30. jul 2018 #18 og det er da et fint udvalg, de er bare enten for dyre til det danske marked mange af dem. Eller deciderede øjebæer at kigge på smiley

  • #22   30. jul 2018 Danger Dane

    Det er da helt skævt det der!?
    Jeg vil da gerne se beviset for hvordan man får det samme energi ud af brint som man bruger på det, det er vidst lidt en and smiley
    Electrolyse koster energi, det er ikke en holdning, det er et faktum..

    Og at få en ineffektiv forbrændingsmotor til at brænde et allerede ret ineffektivt brændstof er jo helt blæst i forhold til en ren elbil, hvor der stort set intet tab er


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #23   30. jul 2018 Jeg tror der er for mange negativer frem for fordele ved brint.
    Tror helt bestemt at el er vejen frem,vil tro at mindst 80% af bilejere fint kunne leve med en elbil.Der er jo allerede eksperimenter i gang med veje hvor elbilerne kan lade mens de kører.Så er rækkevidden klaret.



  • #24   30. jul 2018 Der er ingen tvivl om el motoren er kommet for at blive i biler, hvad den så skal drives af må tiden vise.

    Men hvis jeg skulle købe sådan noget lige nu, ville det være en hybridbil.


  • #26   30. jul 2018 Hybrid er også OK som en overgang til el.
    Men for mig går charmen af det, når man teknisk set har 2 biler man skal holde vedligehold på..


  • #27   30. jul 2018 er splittet om hvilken af de metoder er vejen frem.
    set ud fra at el bilen jo allerede findes og gør det forholdsvis godt, så er el vejen frem.. Men hvem ved hvordan brint teknologien ser ud 5 eller 10 år frem.
    synes det er for tidligt at kaste sig efter det ene eller andet når begge dele ikke er færdigt udviklet.


  • #28   30. jul 2018 Intet vil nogensinde blive færdigudviklet. Noget vil måske blive afviklet, men færdigudviklet bliver ting ikke.

    Man kan måske snakke om hvornår en teknologi er moden til massemarkedet, og det synes jeg faktisk at salgstallene fra elbiler viser den er.


  • #29   30. jul 2018 Carsten j
    det jeg mente var nu bare at man ikke rigtigt kan forholde sig til brint som sådan, da det ikke er brugsmoden eller hvad man lige vil kalde det.


  • #31   30. jul 2018 Erik k
    hvis man altid skal tage forurening med i debatten, så får det aldrig nogen ende... der er forurening ved al teknologisk udvikling eller stort set ved alt... ren energi er som sådan et totalt misvisende ord.


  • #33   30. jul 2018 Men nu hvor vi er ved el vs brint, hvad med lpg ( petroleum gas) de bruger det med succes i både Tyskland og England, en træls ting ved det er så højtrykstanken der skal installeres

  • #35   31. jul 2018 De to brintbiler jeg ser i trafikken er Toyota Mirai og Honda Clarity. Begge biler er, så vidt jeg husker, elbiler, med en brint drevet generator. Dvs. i de biler har man ikke fjernet ulempen ved elbiler, nemlig batteriet, man har bare løst opladningsproblemet. Og erstattet det med en ny udfordring - at finde et sted man kan tanke brint.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #36   31. jul 2018 LPG og LNG er også i brug her i landet. Biogasanlæg rundtom i landet opgraderer biogas til LNG, til brug i gasfyr osv. Man bruger også biogas visse steder til at drive små lastbiler/skraldebiler med. I og med det er biogas så det vel næsten så grønt som det kan blive. LPG/LNG/Biogas er nemmere at tackle end brint. Brint er uforudsigeligt i forhold til LPG/LNG, jeg ved at man i Skive har motorer, som netop kører på brint, udvundet af forgassede træpiller. De motorer har dobbelt tændingsanlæg, for at forsikre at en fejltænding ikke ender i en kæmpe eksplosion. Brint kræver så vidt jeg ved en hel del mere luft til forbrændingen og skulle også være mere ustabilt end Butan/Propan/Natur/Biogas er.

  • #37   31. jul 2018 Erik K

    I forhold til miljøsvineri så genanvender blandt andet Tesla 95% af gamle batterier.

    Hvad Elon Musk siger om brint er da reelt nok, alle de points han har om det er jo korrekte?
    Brint stiller en masse nye, og ikke mindst unødvendige problemstillinger.
    Bare hele ideen i at bruge strøm til at lave brint for så at lave strøm ud af det igen for at drive et køretøj er jo tosset.
    Bruger du strømmen du ville bruge på at lave brint direkte på køretøjet kommer du jo dobbelt så langt for det samme energi.


  • #38   31. jul 2018 Jeg kommer aldrig til at eje en elbil alene. Ville få spat af det hylen fra elmotoeren samt at mangle lyden og vibrationerne fra motoren...

  • #39   31. jul 2018 så er vi jo så heldigvis mange der får spat af larmen og vibrationerne fra konventionel motor smiley

    og ikke mindst vedligeholdet på dem


  • #40   31. jul 2018 Copycat
    i sidste ende ( set med danske øjne) så er prisen det største minus, tror eller næsten ved at el bilerne altid vil være forbeholdt dem med lidt større pengepung end den gængse dansker.


  • #41   31. jul 2018 Elbilers pris er styrtdykket ligesom meget som deres rækkevidde er eksploderet.

    Bare produktions omkostningerne for batterierne er faldet voldsomt, og vil fortsætte med at falde jo mere efterspørgsel der er på dem.
    Hvis elbiler havde det samme produktions apparat som konventionelle biler har, så er jeg ret overbevist om at det ville være billigere at producere en elbil.

    Plus at man skal regne ind at man slipper for en masse service og vedligehold på bilen

    https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/electric-cars-battery-life-materials-cost


  • #43   31. jul 2018 The Battery Revolution. End of Gasoline? 2018
    https://www.youtube.com/watch?v=lATQEbd2Yh4


  • #44   31. jul 2018 Copycat
    vi kan hurtigt blive enige om at anskaffelse af by bil, er en bekostelig affære. sådan som det ser ud lige nu og her så vil benzin og diesel være det der trækker hos køberne, netop pga. den høje pris de forlanger.


  • #45   31. jul 2018 V8 Lover

    Igen en video der straffer Elbilen for hvor den brændstof kan "risikere" at komme fra

    Hvis du tænker på samme måde om en konventionel bil så den jo en miljømæssig katastrofe!
    Man glemmer jo belejligt at indregne hvor benzin/diesel kommer fra, det skal bores, pumpes, transporteres, raffineres, transporteres igen, og først DER sviner det miljøet igen når det bliver brændt.

    Det er simpelthen den dårligste undskyldning nogensinde og jeg syntes det er pinligt at det bliver bragt på bordet gang på gang


  • #46   31. jul 2018 jeg er ikke i mod elbilen smiley jeg vil gerne have en, men tænder du for aircon/klima i bilen, så ser du en stor forskel mellem benzin og elbilen, men jeg sikker på de nok skal finde en løsning, men håber resten af verden gør noget ved miljøet, for ellers er vores indsats lige meget..

  • #47   31. jul 2018 #45
    fremstilling af biler uanset hvilke og hvilken fremdrift de har er også ligegyldigt, det er forurening på højt plan på alle ender og kanter... vi kommer ikke udenom at forureningen sker, om vi snakker om batterierne eller benzin/diesel til bilerne fuldstændig ligegyldigt.
    hvor meget det forurener hver især, er så en anden sag.


  • #48   31. jul 2018 jeg tænkte på rækkevidden lige med aircon tændt..

  • #49   31. jul 2018 V8

    Det er jo bare et spørgsmål om at kunne have nok energi med i bilen
    Grunden til at Aircon belaster elbilen meget er jo fordi at motoren er vanvittigt effektiv og sammenlignet med en almindelig bil har en elbil ikke ret meget energi med.
    Klimaanlæggene i de fleste elbiler er jo varmepumper, som er giver 5watt kulde eller varme for hver 1 watt strøm der bliver puttet ind i den.
    Den effektivitet kan jeg fortælle at en almindelig bil med klima slet ikke kommer i nærheden af smiley

    En stor Tesla har en batteri på 100kwh

    En liter benzin indeholder 8.8kwh energi
    Så en bil med en tank på 60liter har 528kwh energi at gøre godt med

    Så det er jo ikke så underligt at det straffer elbilen mere at køre med aircon smiley

    Men Tesla er jo allerede på gaden med et 200kwh batteri, og der går sikkert ikke længe inden man har 300-400kwh

    En Tesla kan køre over 1000km på 200kwh

    og så skal man lige huske at Tesla'en gør det med 700HK også smiley


  • #50   31. jul 2018 Mht. at aircondition dræner elbilen, er det vel omtrent ligeså stor en myte som at det dræner batteriet at varme bilen op om vinteren.

    Jeg har typisk 30-40 grader det meste af året, så aircondition har kørt mere eller mindre konstant i de lidt over 3 år jeg har haft Tesla'en, og jeg har aldrig oplevet det som et problem at det dræner batteriet.

    Det tager selvfølgelig noget, men set i forhold til hvad energi det tager at accelerere en over 2 tons tung bil op i fart, er det ikke meget.

    Hvis man hypermiler, dvs. vil opnå længst mulig rækkevidde, så tæller alt naturligvis.


  • #53   1. aug 2018 Det var virkeligt langt! jeg orkede næsten ikke at læse det..
    Men kan kun erklære mig uenig smiley


  • #54   1. aug 2018 Jeg diskuteret også lige med en der var imod elbiler. Han kom med den typiske kommentar at elbiler kører stadig på kulstrøm. Gennemsnit 17% i DK. Han mente at alle ekstra elbiler der kommer på marked i dag vil øge elforbruget og kører 100% på kul. smiley

    For det første så har jeg en app der stopper og starter opladningen. For det meste oplader den om natten hvor vi ikke bruger meget kul. Kommer der en spidsbelastning så kan de stoppe opladningen af 100 teslaer (forsøgsperiode) derved spare elnettet for 300 MW.

    Jeg prøvet så at forklare ham at man bruger lidt over 1,5 kWh på at raffiner 1L olie til benzin. Så fordi jeg bruger 15-20 kWh på at køre på arbejde dagligt betyder jo ikke der skal bruges 20 kWh ekstra strøm på elnettet. smiley


  • #55   1. aug 2018 Simon h.n
    kan godt være du bruger så og så meget kWh dagligt på kørsel men du er neutral i co2 udslip, det argument kan en der har benzin drevet bil ikke prale med.


  • #56   1. aug 2018 Altså der er ingen direkte udslip fra bilen. Men der vil jo altid flytte udslippet til et andet sted. Det kan man ikke helt undgå.

    Jeg går og venter på Tesla levere min Powerwall så jeg kan sætte stort solcelleanlæg op. Der kommer smart oplader på. Så man kan tanke egen solcellestrøm på uden at ta noget fra elnettet også bliver resten sendt i varmebeholderen. Det skulle gerne gøre hus og bil helt selvforsynende over 6 måneder om året. Der kan man tale om minimalt udslip. smiley


  • #57   1. aug 2018 Det er sjovt hvordan man som elbilsejer altid skal forsvare strømforbruget, og hvor det kommer fra.

    Jeg skal aldrig svare på spørgsmål til min Audi's forbrug på 5 km/l. og hvilke "foreninger" dens brændstof sponsorerer i Mellemøsten...


  • #58   1. aug 2018 Carsten j
    du har jo fuldstændig ret. utroligt nok er ikke mange der tænker på hvor lang transporttid der er fra råolien til det færdige produkt man pumper i bilen.


  • #59   1. aug 2018 Der er altid kritiske spørgsmål ved ethvert teknologiskifte - heldigvis, kan man fristes til at sige.

  • #61   1. aug 2018 Erik k
    er det vigtigt for dig hvor din benzin kommer fra eller generelt hvor fremdrifts midlerne kommer fra?


  • #63   2. aug 2018 olie er olie, uanset om det kommer fra Kaukasus eller arabiske lande. det samme gælder for el.
    det du snakker om er jo allerede igang og er alment kendt og er også kendt at olien svinder hen men den forsvinder ikke i vores eller vores børns levetid.
    ikke sagt at jeg er ligeglad men er heller ikke noget der røver min søvnrytme.


Kommentér på:
El bil vs. Brint bil

Annonce