{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.909 visninger | Oprettet:

Problemer med bremser på Golf2 {{forumTopicSubject}}

Hey, har i dag lige sat mine nye vinterdæk på bilen. I forbindelse med monteringen, havde jeg bestemt mig for at kigge til bagbremserne, fordi jeg syntes de har lydt lidt "skrabende" når jeg har bremset normalt, og samtidigt syntes jeg ikke håndbremsen har fungeret optimalt. Den har virket meget stram at trække, og alligevel kunne den næsten ikke holde bilen.

Skal siges jeg aldrig har haft det skildt ad før.
Jeg pillede baghjulet af, og skruede centermøtrikken af, og trak derefter den store jernring af. (Tror det er det man kalder tromlen?!)
Derefter kommer jeg ind til bremsen. Det virker lidt rustent derinde, og fjedrerne har det heller ikke for godt. Men jeg smører det med noget WD40, og sidder og trækker lidt op og ned i håndbremsen, for at se om det hjælper. Umiddelbart dropper jeg opgaven, idet jeg ikke rigtigt kan få det til at hjælpe.
Jeg samler det hele igen, og kører en tur for at sikre mig at det hele nu stadig virker, og det gør det heldigvis, lige indtil jeg trækker håndbremsen. Så siger det bang, og kablet er sprunget, eller dvs. det ene kan jeg trække ind i kabinen, så tror det er fejlen.

Nu har jeg bestemt mig for at begge bremser skal have nye bremsebakker, fjedrer og håndbremsekabel, og jeg håbede at jeg selv kunne klare opgaven.
Men hvor køber jeg delene henne? Jeg læste at man ikke skulle købe bremsedele i Thansen og Hoyer, men hvor skaffer jeg dem så?

Når jeg så forhåbentligt har fået monteret delene, hvordan justerer jeg så håndbremsen, sådan den bliver stram nok, og skal bremsesystemet udluftes når der kommer nye bakker på?

Jeg kom også til at se at der sidder en "tap" dernede, hvor håndbremse kablerne løber rundt om håndbremsen inde i kabinen, skal den ikke pege fremad, for at undgå at kablerne "hopper af" dernede?

Det var en lang smøre, og håber der er nogen der vil svare på bare noget af det.
Inden jeg slutter helt har jeg endnu et spørgsmål ang. bremser, bare dem foran. Jeg er i tvivl om de fungerer som de skal, fordi der sidder lidt rust på skiven ovre i højre side, og den i venstre side er pæn ren og blank. Er det ikke et tegn på at de ikke bremser ens, og kan det lade sig gøre?

Det er forresten en Golf 2, fra 1986, med en 1,8 liters motor.

Hilsen Kasper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med bremser på Golf2
  • #1   6. dec 2006 Køb bremser hos mekonomen.

    Jeg kender ikke systemet på golf 2, men et godt råd er at samle tingene som de bliver skildt ad smiley

    Det med forbremserne kan være din kaliber der hænger lidt eller en klods der er skæv..


  • #2   6. dec 2006 for det første... bremserne skal du købe ved en der for handler med sådan noget... dvs. ikk thansen eller sådan nogen billige steder... der er mange der gør i sådan noget... og bremserne er vist nok selv justerne

  • #3   6. dec 2006 www.hovwdiaudi.dk har det du skal bruge;)

  • #4   6. dec 2006 Der ligger faktisk sådan en "Merkonomen" eller hvad den hedder, her i Vejle. Kunne være jeg skulle køre derop og hente reservedelene. Men deres kvalitet er iorden?

    Kiggede også på Hovwdiaudi, men er det ikke også sådan noget thansen kvali, eller hva?


  • #5   6. dec 2006 Merkonomen er fint kvali...
    Hovwdiaudi det er der delte meninger om, om det er lige som thansen... men ved ikk rigtigt... har aldrig købt noget hos Hovwdiaudi...


  • #6   6. dec 2006 Køb det ved Meca, de har altid en masse til Golf 2.

    Du skal ikke udlufte bremserne når du bare skifter fjeder, bakker og kabel, er kun hvis du skifter hjulcylindrerne (hvilket i nogle filfælde man ligeså godt kan gøre, nu når man er igang - koster ikke meget).
    Kabelet kan du stramme op inde i kabinene ved hjælp af de 2 møtrikker der sidder under plastiken, som går i håndbremsearmen.

    Husk nu at kigge godt på hvordan tingene sidder, evt tag en side af gangen så du kan kigge efter i den anden side hvordan det sidder.



  • #7   6. dec 2006 på med et nyt kabel,der sidder en juster`skrue under dit håndbremse håndtag, med en 6mm møtrik

  • #8   6. dec 2006 Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ellers er der også Vestjydsk Autodele..

  • #9   6. dec 2006 mekonomen hedder det.... og det er glimrende kvali.....

  • #10   6. dec 2006 Lyder godt. Kører op til Merkonomen imorgen og henter reservedelene.

    Men hvordan er det at skifte håndbremsekablet? For må nok hellere skifte dem begge to, sådan jeg undgår den anden springer kort efter?! Kan man skifte den uden en lift, og er det meget besværligt?
    Vil forsøge at få det lavet imorgen, da jeg ikke tør tænke på hvad politiet vil sige hvis de tog mig, og derfor er jeg nødt til lige at have noge facts på bordet.


  • #11   6. dec 2006 Angående din forbremse, så kan dine "glidere" godt sætte sig fast, hvis gummimancheten er gået i stykker. Sidder en gummimanchet over 2 umbracobolte der holder kaliberen, hvis du skruer dem ud (de kan godt sidde lidt fast, så pas på), og tager de 2 glidere (2 runde aflange "rør"), ud og lige sliber dem rene for snavs/rust, og giver det noget smørelse, noget vandafvisende - kan ikke lige huske hvad det hedder, er noget bestemt noget, og så montere du det igen, og sikrer dig at kaliberen kan køre fra side til side uden problemer..

  • #12   6. dec 2006 du justerer ikk din håndbremse inden i bilen... det gør du på den "krog" der holder kablet i tromlerne.... der sidder en justereskrue.... den skruer du lidt ind når du samler og når så du sætter hjul på lader du være med at sætte den 4. bolt i og derigennem hullet justerer du den ud til den stopper hjulet og så 3 omgange tilbage så er den i vinkel....

  • #13   6. dec 2006 Morten det hedder plastilube smiley

  • #14   6. dec 2006 Ikke nogen af jer det ved hvilken vej den der lille tap på selve håndbremsen skal vende? Tror nemlig jeg har bøjet den?!
    Den sidder lige der hvor man "Skubber" de to kabler op over, sådan de sidder fast på håndbremsen


  • #15   6. dec 2006 Allan A - Sjældent jeg bruger det pis, derfor jeg ikke lige kunne huske det smiley Lever af at lave lastbiler, er det stadig mest tromlebremser vi arbejder i, ikke så meget kalibrer smiley

  • #16   6. dec 2006 Du kan sagtens køre med bremser fra Thansen... din bil er jo ikke en topmoderne F16 jetjager vel?
    Jeg kører selv med bremser og undervogn fra Thansen og har det da holdt over et år indtil videre!

    Hvis du alligevel skal have nye bremser på din bil, så skift bremsevæsken også!! Den SKAL skiftes for hvert 2. år for at undgå vand/luft i systemet, og samt for at opretholde bremsevæskens kogepunkt.


  • #17   6. dec 2006 Har ikke planer om at begynde at rode med det hydrautiske system. I foråret inden jeg købte bilen, kom der helt nye skiver og klodser på henne foran, bremsevæske blev skiftet osv. Så tror ikke det er nødvendigt. Og kan se der er meget bremseklods foran endnu.
    Så det jeg gør imorgen er at jeg køber nye fjedrer, bakker, og de der stænger, og så går jeg hjem og skiller det ad, og forsøger mig på at samle det igen smiley

    Nogen der kan fortælle mig noget om hvor svært/kompliseret det er at trække nye håndbremsekabler? SKAL bilen løftes op på lift, eller kan en domkraft klare det???


  • #18   6. dec 2006 Nogen der ved hvad det vil koste hvis man smed den til en mekaniker?
    Tænkte bare, at hvis han kan gøre det langt hurtigere, kan det nok bedre betale sig??!


  • #19   6. dec 2006 Timelønnen kan hurtigt gøre det dyrt... Og det er ikke noget stort problem at skifte det i tromlen og sætte et nyt bremsekabel i...

    Vil anbefale bremsedele fra enten Mekonomen eller MECA (tidligere midtjydsk reservedelslager), det er fin kvali til fornuftige priser...



Kommentér på:
Problemer med bremser på Golf2

Annonce