1.006 visninger
|
Oprettet:
Mercedes w115 vil ikke starte når den er varm {{forumTopicSubject}}
Jeg har en gammel Mercedes w115 230.4 (benzin) fra 1974, som har stået stille i ca. 15 år. Jeg har efterhånden fået styr på det meste, men den har dog et problem. Den kan sagtens starte når den er kold, men ikke når den er varm.
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Er kontaktpunkterne rene og uden ir oppe i dækslet?
Kan kulstiften i midten arbejde dvs. trykkes en smule op og fjedre? (Ellers træk forsigtigt ned i den, til den glider i sit hul).
Hvor gammel er tændspolen? Lige så gammel som bilen? Så tjek højspændingskablet ved at trække det ud. Er toppen brændt på spolen, eller er forbindelsen ok?
Hvis den har platiner, er det også en sandsynlig mulighed. Det kan ikke betale sig at file og justere, hvis du kan skaffe nye. Skift kondensatoren med det samme. De bliver trætte ligesom os andre med alderen.
Elektronisk tænding kræver testudstyr til den slags. Der kan du "kun" stoppe et tændrør i et kabel og se efter om der er gnist.
Tændkablerne kan godt drille. Jeg har oplevet på en Polo, at der blev monteret nye kabler. Bilen kørte problemfrit til den blev varm. Så gik den på tre cylindre.
Lidt at gå i krig med. Skriv lige om du finder fejlen?
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
dec 2012
Følger: 19 Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 200
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
Har desuden også fundet ud af at aut. gearkassen mangler olie. Kan dog ikke finde ud af hvilken olie der skal på. Nogen der ved hvor man kan finde en form for service manual? Eller skal man sprøge ved Mercedes?
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg tro, at den velkendte røde olie til automatgear også kan bruges på din, men det vides ikke med sikkerhed.
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
Har tjekket at den gnister på alle 4.
Og det ser ud til at den også får benzin.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Kompressionstester på og se, om der er for lidt pres i cylindrene. Der kan være mange årsager: Hængende ventiler, fastgroede stempel- og olieskraberinge, men det kan fortælle om toppen evt. skal af.
Hvis kompressionen er lav, kan man prøve at fylde ca. en spiseskefuld fed olie i hver cylinder, og prøve igen.
Det kan give hint om tætheden ved stemplerne, hvis der kommer mere kompression på med olien.
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
dec 2012
Følger: 19 Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 200
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
På de gamle spoler er der som regel angivet et + og et - i toppen.
Med tænding på skal der være spænding på + siden. Platiner og kondensator giver den negative side, når kontakterne brydes og lukkes. Der må IKKE kunne måles konstant stel når platinerne står åbne? (Det er set før, at en isolator er smuttet under samlingen)
Evt. prøv med en anden spole og se, om den starter op?
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
Mercedes w115 vil ikke starte når den er varm