{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Mercedes w115 vil ikke starte når den er varm {{forumTopicSubject}}

Jeg har en gammel Mercedes w115 230.4 (benzin) fra 1974, som har stået stille i ca. 15 år. Jeg har efterhånden fået styr på det meste, men den har dog et problem. Den kan sagtens starte når den er kold, men ikke når den er varm.

Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mercedes w115 vil ikke starte når den er varm
  • #1   18. jun 2019 Sådan en fin gammel bil har garanteret både rotor og fordelerdæksel? Den mindste lille revne, og gnisten søger andre veje. Derfor er det oplagt, at starte med dem.
    Er kontaktpunkterne rene og uden ir oppe i dækslet?
    Kan kulstiften i midten arbejde dvs. trykkes en smule op og fjedre? (Ellers træk forsigtigt ned i den, til den glider i sit hul).
    Hvor gammel er tændspolen? Lige så gammel som bilen? Så tjek højspændingskablet ved at trække det ud. Er toppen brændt på spolen, eller er forbindelsen ok?
    Hvis den har platiner, er det også en sandsynlig mulighed. Det kan ikke betale sig at file og justere, hvis du kan skaffe nye. Skift kondensatoren med det samme. De bliver trætte ligesom os andre med alderen.
    Elektronisk tænding kræver testudstyr til den slags. Der kan du "kun" stoppe et tændrør i et kabel og se efter om der er gnist.
    Tændkablerne kan godt drille. Jeg har oplevet på en Polo, at der blev monteret nye kabler. Bilen kørte problemfrit til den blev varm. Så gik den på tre cylindre.

    Lidt at gå i krig med. Skriv lige om du finder fejlen?


  • #2   18. jun 2019 Mange tak, jeg må kigge på det. Lige sådan er svar jeg ledte efter! Skal nok melde tilbage, når jeg finder fejlen.

  • #3   18. jun 2019 Hvis den er med platiner så skift dem samt kondensatoren

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #4   18. jun 2019 Maaske en daarlig naaleventil I karburatoren ? Fed vogn ioevrigt smiley

  • #5   18. jun 2019 Har i dag skiftet tændkablerne. Fordelerdækslet ser fint ud. Platiner og kondensator er næste skridt, men har lidt problemer med at finde delene. Auto g i Randers havde svært ved at skaffe delene hjem, så tror det skal bestilles på tyske sider.

    Har desuden også fundet ud af at aut. gearkassen mangler olie. Kan dog ikke finde ud af hvilken olie der skal på. Nogen der ved hvor man kan finde en form for service manual? Eller skal man sprøge ved Mercedes?


  • #6   24. jun 2019 Hvis en søgning på nettet ikke giver noget, kan du være heldig at der står en Haynes på dit lokale bibliotek.
    Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg tro, at den velkendte røde olie til automatgear også kan bruges på din, men det vides ikke med sikkerhed.


  • #7   24. jun 2019 Tak for svaret, men har fået købt en. Har nu problemer med bare at få den startet. Har skiftet tændkabler, tændspole og tændrør. Resten af tændingsdelene kommer i løbet af denne uge. Har også lige renset karburatoren godt igennem og skiftet nogen pakninger. Den vil dog stadig ikke starte. smiley

    Har tjekket at den gnister på alle 4.
    Og det ser ud til at den også får benzin.


  • #8   26. jun 2019 Hvis der er gnist og der kommer brændstof burde den også kunne slå i gang.
    Kompressionstester på og se, om der er for lidt pres i cylindrene. Der kan være mange årsager: Hængende ventiler, fastgroede stempel- og olieskraberinge, men det kan fortælle om toppen evt. skal af.

    Hvis kompressionen er lav, kan man prøve at fylde ca. en spiseskefuld fed olie i hver cylinder, og prøve igen.
    Det kan give hint om tætheden ved stemplerne, hvis der kommer mere kompression på med olien.


  • #9   28. jun 2019 Jeg prøvede lige at tjekke gnist igen i dag, for at være sikker, og den gnister ikke?? Forstår ikke helt hvad det sker :D. fik også resten af mine dele i dag, så fik skiftet platiner, kondensator og rotor. Stadig ingen gnist. Selve strømfordelerdækslet ser fint ud, så går ikke ud fra at det er problemet.



  • #10   29. jun 2019 hvad med tændspolen har du spænding på den(mener det er klemme 15) .Når du har tænding på skal der være konstant spænding på den så snart du drejer nøglen et klik .jeg går ud fra at du har justeret platiner efter forskrifterne

  • #11   29. jun 2019 Jeg ville også mistænke spolen, hvis der ikke er gnist.
    På de gamle spoler er der som regel angivet et + og et - i toppen.
    Med tænding på skal der være spænding på + siden. Platiner og kondensator giver den negative side, når kontakterne brydes og lukkes. Der må IKKE kunne måles konstant stel når platinerne står åbne? (Det er set før, at en isolator er smuttet under samlingen)

    Evt. prøv med en anden spole og se, om den starter op?


  • #12   29. jun 2019 Har prøvet med en ny og den gammeltændspole. Prøvede lige at tage kablet fra tændspolen og se om det ville gniste. Kunne ikke få den til det, så tænker det er tændspolen eller modstanden.



    profilbillede
Kommentér på:
Mercedes w115 vil ikke starte når den er varm

Annonce