{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.438 visninger | Oprettet:

Lovligt at skifte gearkasse fra manual til automatisk? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en Carina e fra 1994 med manuel gearkasse, og har muligheden for at få fingre i en bil med automatisk gearkasse til få penge.

Såfremt det er muligt at skifte selv, er det overhovedet lovligt at gøre, og derefter køre i bilen? (formentlig ved omsyn?)

Ydermere, såfremt det er lovligt, hvis nogle har eller har ejet en med automatisk gearkasse, og det er noget skrammel, vil jeg naturligvis gerne høre fra jer.

Mvh. Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovligt at skifte gearkasse fra manual til automatisk?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   8. aug 2019 Hvorfor vil du dog gøre det, hvis du ikke engang ved hvordan det kører?

    Men køb bilen med automat gear og kør i den, drop ombygning..
    Kan ikke betale sig.

    Dog er det lovligt..
    Havde den været på grønafgift, skulle du nok have undersøgt, om det var tilladt, da aut normalt går kortere på literen, pga der er ekstra meget spild i de gamle gearkasser


  • #2   8. aug 2019 #1
    Da jeg tænkte det kunne være sjovt at prøve med en automatisk gearkasse i stedet for en manuel.
    Tandrem er færdig samt er bilen i ringe stand, den med automatisk, derfor ville jeg skifte den i stedet for at bruge den, med den automatiske.

    Men tak for svar - og vil prøve at undersøge, hvordan det er at køre i den, inden jeg gør noget, det er klart.


  • #3   8. aug 2019 De skriver det her, men du foretager umiddelbart ingen ændringer på motoren..

    Det er Skatteforvaltningens opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR.

    Du kan altid bede om et bindende svar fra SKAT for 400,- smiley


  • #4   8. aug 2019 #3

    Tak for svar, ja det er lidt en gråsone, idet motoren ville forblive den samme. Jeg må prøve at forhøre mig hos skat, en mekaniker eller synsmand, som ville have en idé.


  • #5   8. aug 2019 Så hvis nogle har nogle brugbare erfaringer mht. automatisk gearkasse, så skriv endelig!! smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #8   8. aug 2019 Og ledningsnet og muligvis motorstyring, pga gearkassen jo også skal have signal ;D
    Det samme med pedalboks, bremse system kan muligvis også have ændringer, så derfor er mit råd stadig sælg og køb det man vil, det andet er stor opgave for en dårligere bil


  • #9   8. aug 2019 Drop du bare tanken.. du har ikke selv evnerne ligesom størstedelen af andre der spørger..
    Tror godt vi kan forstå tanken... men men smid du bare mønt efter noget andet.


  • #10   8. aug 2019 Det er noget af et projekt. ??

  • #11   8. aug 2019 Det har jeg lavet en gang. Meget arbejde.

    Blev stoppet i politikontollen et par år senere. Han slog den op. Bilen stod som manuel.

    Fik efterregning for registreringsafgift og højere grøn afgift. Dog var det lige omkring 6000,- i reg. afgift. Så stille og roligt...


  • #12   8. aug 2019 Den bil bliver bare så død med automatgear.

    Vi havde sådan en Carina E med automatgear som firmabil i et firma jeg engang arbejdede for. Ingen gad at køre i den, medmindre det var for at køre ned efter kage.

    Jeg ville helt klart vælge at beholde det manuelle gear i den bil.


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #13   8. aug 2019 Jeg er enig med #12
    Har haft den kedelige fornøjelse at eje en, for 20 år siden. Det er en helt igennem håbløs 3 trins gearkasse med overdrive på 3. gear. Den er sløv, den larmer og den bruger benzin som V8. Kan absolut ikke anbefales.. smiley


  • #15   9. aug 2019 Tak for inputs!

    Hvis bilen bliver så sløv at køre i, så kan det ikke svare sig - jeg dropper idéen, selvom det kunne være et fedt projekt.
    Tak for svar, og god weekend.


  • #16   9. aug 2019 Helt klart det fornuftigst valg smiley

Kommentér på:
Lovligt at skifte gearkasse fra manual til automatisk?

Annonce