{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

Afmontering af bremseskiver på Skoda Rapid {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg kan ikke få bremseskiverne af foran på min Skoda Rapid.
Der sidder en lille torx-skrue i selve skiven, som jeg har afmonteret, men skiven sidder stadig fast.

Skal den afmonteres i midten også, hvor der sidder en stor skrue af en art? - med specialværktøj? - Se billedet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afmontering af bremseskiver på Skoda Rapid
  • #1   19. sep 2019 Bremseskiven er sandsynligvis rustet fast på navet.
    Prøv at slå på bremseskiven skråt bagfra med en gummihammer eller et stykke træ, så burde den gå løs.


  • #2   19. sep 2019 Simon: Den sidder virkelig godt fast - også selvom jeg banker på den. Jeg har på fornemmelsen, at skiven også er fastmonteret centralt på navet - men kan ikke gennemskue det.

  • #3   19. sep 2019 som der bliver sagt slå bagfra med en hammer og evt et stykke træ imellem. skal der ny skive på,Så bare slå bag på skiven de kan ruste godt fast. Så du kan ske du skal slå hårdt.

  • #4   19. sep 2019 Pas på hjullejerne når du slår
    Prøv med lidt varme
    Tænk stadig på lejerne
    Skiverne er med løst nav


  • #5   19. sep 2019 Hvis skiverne skal skiftes, kan du bare tæve løs med den store hammer. Både forfra og bagfra smiley
    Hvis skiven skal genbruges, skal du ramme navet. Skrue to hjulbolte i, så er du fri for den rammer perlestenene.


  • #6   19. sep 2019 Bare flæk dens mor med hammer..

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #7   19. sep 2019 Hvis du er ligeglad med lejerne, så tæsker du bare løs til den kommer af, krævet nok et par massive slag smiley
    Hvis du vil passe lidt mere på dem, så skær skiven over, og flæk den af..


  • #8   19. sep 2019 Den fik med den helt store hammer - og så var problemet løst!
    Tak smiley


  • #9   19. sep 2019 Hammer er godt men ligefrem at tæske løs det tror jeg ikke er sund for lejet. Har jeg en der er groet fast så flækker jeg den med vinkelsliber.

  • Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 36
    #10   19. sep 2019 Husk og få slebet anlægsfladen ren for rust, og samtidig få givet den noget fedt, så det ikke sidder så godt fast igen.

  • #11   19. sep 2019 De skiver kan sidde forbandet godt fast smiley Havde samme problem sidste år, da jeg skulle skifte klodser og skiver på min Vectra. Heldigvis havde jeg besluttet mig for, at jeg også ville skifte lejer, så der var ikke sket så meget, havde jeg ødelagt de gamle lejer ved at slå for hårdt på skiven smiley

    Mht. smørelse: Da jeg skulle skifte skiver mv. på min Vectra C spurgte jeg på diverse fora, om det var OK at smøre noget fedt på navet, så man nemmere kunne få skiven af næste gang. Men de fleste svar lød på, at man IKKE bør smøre fedt eller lignende på navet. Er det bare en skrøne, eller bør man undlade fedt på navet??? Jeg kan ikke helt præcist huske begrundelsen for, at man ikke skulle bruge fedt o.l. på navet, men mener at nogle af de svar jeg fik lød på, at det har noget med friktion at gøre?

    Hvad siger BG´s kloge hoveder???


  • #13   20. sep 2019 #11 Jeg ville aldrig bruge fedt ved skiverne. Jeg tænker at når skiverne bliver varme og drejer rundt, så er der stor risiko for at fedtet bliver slynget ud på bremsefladerne.
    Tror det er langt bedre at gøre det hele grundigt rent inden montage og så evt. afmontere skiven når man alligevel renser bremserne (kalibre og glidere mm.) en gang årligt.


  • #14   20. sep 2019 Jeg er ikke bange for at smøre fladerne, men det skal selvfølgelig ikke pladres til i det. Blot en tynd hinde

Kommentér på:
Afmontering af bremseskiver på Skoda Rapid

Annonce