{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.705 visninger | Oprettet:

Kølervæske, postevand eller demineraliseret {{forumTopicSubject}}

Havde en lille diskussion omkring dette med en makker. Kan også se at internettet er forholdsvis uenig hvis man blander selv. Nogen mener postevand er no-go, andre mener det igen forskel gør da tilkalkninger ikke sker. Det kommer selvfølgelig an på hvor man bor i verden.
Hvad gør du?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kølervæske, postevand eller demineraliseret
  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.085
    #1   23. sep 2019 poste vand

• #2   23. sep 2019 Har brugt både postevand og vand fra tørretumbleren

• #3   23. sep 2019 Selv med det hårdeste vand er der kun 300 mg kalk i en liter vand.
    Så altså 0,3 gram pr liter, hvis man er bange for at få en lag kalk i kølekanalerne, pga de få gram kalk man putter ind ved påfyldning af vand og kølervæske.
    Så har man nok et større problem pga det rust lag der dannes i stedet.

Så nej det har ikke noget og sige.

• #4   23. sep 2019 Bruger kun kølervæske og ikke noget af det andet. Efer jeg er begyndt at gøre det så kan jeg se at indholdet er kølesystemet er blevet pænere og uden slam og snask i vandet.

• #5   23. sep 2019 #4
    Ja du da heldig med at Danmark ikke er sådan rigtigt varm.
    Læs nu lidt op på hvorfor der skal vand i kølervæske, den specifikke varmefylde og varmeledningsevne er forholdsvis dårlig i rent kølervæske.

• #6   23. sep 2019 #4 nu køber jeg det færdigblandet

• Benjamin C
    mar 2019

#7   23. sep 2019 5# har du overvejet det kunne hver færdig blandet han bruger

• #8   23. sep 2019 Men hvad tror færdig blandet kølervæske er blandet op med ?

• Benjamin C
    mar 2019

#9   23. sep 2019 færdig blandet indhold ingen kalk

• #10   23. sep 2019 Hvis du skal køre en reklamation på en vandpumpe, bliver den afvist hvis der er brugt postevand sammen med kølervæsken smiley

• #11   23. sep 2019 Demineraliseret vand koster så lidt at det er hul i hoved at bruge postevand.

Hvis du har en el koger så prøv at kigge i bunden af den, bare den har været brugt en gang.

Dangerdane hvordan skyller/skifter du dit kølesystem ? med færdigblandet ? så bliver det en dyr fornøjelse.

• #12   23. sep 2019 100% kølervæske koncentrat, skal undgås, Væskens frostbeskyttelse forringes når blandingsforhold overstiger ca. 60%, hvilket konsekvent frarådes.

• #13   24. sep 2019 Jeg har brugt begge, men når demiraliseret vand ikke koster mere end det gør, så bruger jeg det smiley

• #14   24. sep 2019 Der er endda nogen der mener at demineraliseret vand kan leeche mineraler fra metallet smiley

• #15   24. sep 2019 Hvis nu i tog og testede lidt på jeres vand, ville i opdage at det ikke lige er kalken der er den store synder.

For det første bliver vandet ikke kogt som i en el kedel, hvilket skyldes damp formationer og udkog.
    Sejler til hverdag og tester vores kølevand ugentligt, på det system er der 5 kubikmeter vand, som er påfyldt almindelig postevand.

Hvis danger dane har mindre snavs i kølevandet skyldes det mere hans rensning af systemet, kølevæske bliver jo osse dårligt med tiden.

• #16   24. sep 2019 Bruger vand fra affugteren, det er jo fugt der er taget ud af det luft der cirkulerer i boligen, det er fint og helt gratis.
    2 voksne, 1 barn, 1 hund og 2 katte kan sagtens generere 6 liter vand på mindre end 10 timer.
    De fleste har behov for en affugter, folk er bare ikke klar over det.
    Det giver bedre indeklima og forhindrer mug og skimmel.

• #17   24. sep 2019 Mine vandhaner kalker til, mit brusehovede kalker til, lakken på bilen ligner lort efter en enkelt gang skylning med postevand, så skal du ikke fortælle mig at bilens indre kølesystem ikke bliver påvirket af kalk.

Et skib med 5000 liter kølervæske, må formodes at have slanger/rør der har en dimension hvor lidt kalk nok ikke har den store betydning, nogle af køleslangerne i min bil er ikke større end 5mm, og jeg kunne forestille mig at der er steder i køleren der er langt mindre dimensioner, så kan jeg undgå kalk vil jeg til enhver tid vælge demineraliseret vand. 10 liter for ca kr.60,- det er ikke der der skal spares.

• #18   24. sep 2019 skibe har vel et system som konventerer havvand til 'ferskvand' ? Ellers blev det da en krads omgang hver gang jeg bader på en færge..
    Mht. vand, bruger jeg alm hanevand.. Har aldrig haft problemer af nogen art, men dermed ikke sagt, at det ene er bedre end det andet.. Tror det kan være hip som hap..

• #19   25. sep 2019 Vandet er destilleret ja, men kørt gennem et kalk filter, så det får mineral indhold igen.
    Det smager ikke godt og drikke destilleret vand.

Rørene i maskinen er dimensioneret efter det behov der nu er, og nej vi har ikke kølervæske, da vandet ikke er frostsikret, kun kemikalier dosseret for at undgå korrosion.
    Samt vi tester det ugentlig for indhold af salt og kalk.

Igen så vil den smule kalk der tilføres kølesystemet være minimal, og sprede sig ud over en kæmpe overflade.
    Varmeovergangstal og evnen til og køle vil være lige så meget påvirket af rust dannelse, hvis det er en støbejernsblok.

• #20   25. sep 2019 Husk på BG er kun det bedste godt nok.........
    Postevand er fint, prøvet og testet i ca 23år, det smule kalk gør absolut intet. At en reklemation skulle blive nægtet (#10)hvis der er brugt postevand, ahhhh mon dog.

• Benjamin C
    mar 2019

#21   25. sep 2019 #20 den er sgu god nok smiley

• #22   25. sep 2019 Tja de fleste på bg udtaler sig ud fra tro og følelser, og sjældent fra fakta.

Tag #17 fordi hans bruser kalker til så må bilen osse gøre det.
    Du kan jo prøve og tænke på hvor mange liter vand du hælder gennem dit hus i løbet af året kontra 2,5-5 liter vand på bilens kølesystem.
    Som jeg skrev tidligere indeholder det i værst tilfælde få gram kalk.

Det næste er så at hvis man læser lidt om indholdsstofferne i kølervæske, så vil man opdage der kan være blandet bla natrium-2-ethylhexanoat eller sodium tetraborate, som er blødgøringsmiddel.

• #23   25. sep 2019 Kent R - prøv at fylde et glas op med vand og lade det ud tørre af sig selv, så kan du se hvad der bliver tilbage. Det er ikke noget kønt syn. og det er ikke noget jeg vil have i mit kølesystem.

Jeg fylder ikke postevand i kølesystemet for at spare kr. 60,- pr 10 liter.

Anvisningen på den kølervæske jeg bruger, står der også at det skal være demineraliseret vand.

Den med følelser er for din egen regning. Hvis du mener at fakta er at sammenligne en bil og et skib, Tja hvad kan jeg sige... godt du ikke er min mekaniker.

profilbillede
  • #24   26. sep 2019 Kia gt

Læs nu selv din spec for kølervæsken?

Der står sort på hvidt at vandet må være op til 20 gdh hvilket svaret til hårdt vand som er fra 18-24.

Som jeg skrev tidligere er der sikkert osse afspænding i det kølervæske, ville være sært andet.

Og jeg tænker at vi nok holder en hel del mere øje med vores kølevand end du nogensinde kommer til.
    Måske det dig jeg skulle sige til godt du ikke er min mekaniker.

• #25   26. sep 2019 Jeg har ikke på noget tidspunkt forsøgt at gøre mig klog på din skib.
    Jeg læser "brugsvejledningen" og følger den. Når producenten af kølemilddet siger at der skal bruges demineraliseret vand, så er det det jeg gør.

Det postevand jeg har i hanen sætter kalkpletter straks det er tørret ind.
    Eksempelvis katten vandskål der står på gulvvarme, den er så medtaget efter 14 dage at jeg skal bruge afkalkningsmiddel for at få den ren, og det er FAKTA,

At du mener at kalken i vandet ikke har nogen indflydelse, det er den holdning du har, men jeg skal ikke have det ind i min bil når det kan undgås.

Er man ikke maskinmester på et skib ?

• #26   26. sep 2019 #25

Og du vil åbenbart ikke læse og forstå de ting du selv ligger op, læs nu hvad der står på instruktionen til dit kølervæske!
    Der står følg bil fabrikantens anvisninger, samt hvilke krav der er til vandet.
    Maks hårdhed 20, hvilket vil sige en hel del af det postevand som findes i dk, da en stor del af alt vand i dk er mellem 10 og 20.

Igen så taler du om ting som du kan mener og kan se, man kan jo spørge er du overhovedet klar over hvor hårdt vandet er indtil eget forsynings område?

Ja jeg er maskinmester?

• #27   26. sep 2019 Igen Brugsanvisning punkt 1.

Vores vandværk levere vand i hårdhed 18, og nej det skal ikke i min bil.

slut

• #28   26. sep 2019 Kia GT og hvorfor bliver det så en dyr fornøjelse?. Har skiftet tandrem 2 gange på min bil i den tid jeg har haft den og der er kølevædsken taget af ved vandpumpen og fyldt helt op igen. Og det koster altså ikke mange basører.

• #29   26. sep 2019 Ja der står afioniseret vand efter din fabrikants foreskrifter?
    Kender du Kias foreskrifter?

Desuden er afioniseret vand ikke demineraliseret vand, men det er du sikkert klar over.

• #30   27. sep 2019 Dangerdane, hvis du kan tappe alt kølervæske ud på den måde, så er det jo fint. Det kan jeg ikke på min KIA eller for den sags skyld på min Ford Cmax II begge efterlader ca 20% gammel væske i systemet, det kræver 4-5 gennem skylninger før alt gammelt kølervæske er ude og vandet er helt klart igen.

Derfor tænkte jeg at hvis du skulle skylle systemet med færdigblandet, at det ville gå hen og blive dyrt.

• #31   29. sep 2019 Kent R, Det er en tabt kamp det der, du får ham ikke overbevidst om det vand vi har i vandhanen ifølge hans egen fakta godt kan bruges.

På den anden side er der også nogle der køber specielt fælgrens istedet for det sæbe man vasker bilen i. Nogle smider bare lidt flere penge efter ens bil end nødvendig...dem er vi nok mange af herinde smiley

• #32   29. sep 2019 Tja man kunne jo sætte sig ned og regne på det, hvis man ellers havde forstand på det.
    Hvad et lag af f.eks 0,1 mm kalk/mineraler vil gøre ved kølesystemet og køle evnen på en bil.

Af alt det motor sjov jeg har lavet gennem tiden, har kalk aldrig været problemet.

Og der er jo en hulens masse andre ting som osse nedsætter køleevnen, nu har hans Kia nok ikke støbejerns blok, men alu.
    Og lur mig om ikke den bliver belagt med udkog/korrosion i form af alu salt/ir.

Oven i det, så indeholder vand ilt, så skulle man undgå korrosion i den henseende skulle man hælde vandet på ved ca 95 grader, og måske endda tilsætte ilt udfældende kemikalier.

Igen så er f.eks den mængde kalk i 5 liter vand, med hårdhed 30, kun 3 gram.
    Som så skal splittes/udfældes på hele kølesystemets overflader.
    Vel og mærker efter blødgøringskemikaliet i kølervæsken har gjort sit.

Google lidt på køle vand og krav der til, fandt Mercedes krav.
    De skriver op til 15 i hårdhed.

Igen man kan tale om og skyde gråspurve med kanoner.

• #33   29. sep 2019 #32
    Helt "normal" bilgalleri adfær, kun det bedste er godt nok, og der er altid en som lige skal gøre det bedre.

• #34   29. sep 2019 Tja det kan der jo nok være noget om.
    Men igen hvorfor sidde og være internet kriger, hvorfor ikke tage og lære lidt nyt.

At tro en skibsejer ikke tager noget bedre hånd om sin motor, end en bg bruger.
    Vær helt sikker på at hvis ikke postevand var god nok, så blev det ikke brugt.

Man er jo ikke ligefrem interesseret i at dels skulle ødelægge en motor, som koster mere end en hel del biler på bg.
    Og som i løbet af et år kører flere timer end mange biler når gennem hele deres levetid.

Men okay folk er jo altid så kloge uden og have den mindste smule fakta til og bevise deres påstande.

• #35   29. sep 2019 Nu må i fandme holde op med det pis.
    Hvad er det for noget lort at lukke ud med at kun det bedste er godt nok.
    Vi taler om en skide dunk vand til kr.60,- kontra at hælde postevand på.

• #36   30. sep 2019 #35
    Tja vel fordi det er rigtigt.
    Du kommer med en påstand om, at postevand ødelægger en motor, fordi kalken sætter sig i motoren.
    Selvom der står specificeret i det kølervæske du endda selv bruger, at vand med hårdhed op til 20 kan bruges.
    Og at kun demineraliseret er det eneste rigtige, selvom der faktisk står afioniseret vand.

Det jo historien om motorolie med 10W60 viskositet om igen, at fordi man har sat et thansen race klistermærke på sin bil, så skal motoren have det, for ellers brænder den af.
    Hvis man vidste en smule om olie, og deres egenskaber, så ville man aldrig i sit liv begynde på sådan noget.
    Men det forhindre ikke en bg internet kriger i og fast holde, at hans Suzuki Swift skal have det fordi det er det bedste i verden.

Det skulle jo være en smule mærkeligt om ikke kemi eksperterne som producere kølervæske ved mere om hvilket vand man kan bruge?

• #37   2. okt 2019 Kent R

Jeg syntes du skulle prøve alt læse hvad der er jeg skriver.
    Jeg har intet sted skrevet at man ikke kan bruge postevand.
    men jeg har skrevet at jeg til enhver tid vil undgå kalk i mit kølesystem, og specielt da demineraliseret vand ikke koster mere end kr.60,- for 10 liter.

Jeg kan se på flere ting hvad kalken i vandet gør selv i små mængder. og til den lille pris vil jeg gerne undgå det.

At du konkludere at jeg påstår at jeg ødelægger motoren ved at bruge postevand, hvordan kan du komme frem til sådan en konklusion?

Og hvorfor skal du sammenligne en motor på et skib med en bilmotor, det er helt ude af proportioner.

lille udklip fra Gyldendals den store danske
    http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Kunststoffer,_polymerkemi,_plast_og_gummi/afioniseret_vand

Jeg kunne forstille mig at den person der har lavet den danske oversættelse af MOBIL Antifreeze Ultra har søgt her.
    Om der er forskel på afioniseret vand eller demineraliseret vand, der ved jeg ikke noget om, og det er reelt også ligegyldigt.
    Det hele summer op på at til den lave pris, ser jeg ingen grund til at bruge postevand.

• #38   3. okt 2019 Tja så lad os tage den helt fra starten.
    Trådstarter spørg om der er hold i at bruge demineraliseret vand eller postevand.
    Dit første indlæg #11 er som følger;
    Demineraliseret vand koster så lidt at det er hul i hoved at bruge postevand.

Hvis du har en el koger så prøv at kigge i bunden af den, bare den har været brugt en gang.

Dangerdane hvordan skyller/skifter du dit kølesystem ? med færdigblandet ? så bliver det en dyr fornøjelse.

Vi diskutere altså om der er noget der tale imod og bruge postevand til og opblande kølervæske.

Din pointe er at det sindssygt og ødelægger motoren.
    Punkt nummer et er, at i kølervæske er der blødgørings kemikalie, som netop gør at det er ligegyldigt om der kalk.
    Selv kølervæske producenten foreskriver at der må være kalk i vandet.

Det næste er så, din kats vandskål, dit brusehoved og din el kedel.
    Kan du ikke sammenligne med, da der dels foregår en voldsomt fordampning i kedelen, og i mindre grad i vandskålen/brusehovede, men at der tilføres mere og mere vand, og derved kalk, vel og mærke uden blødgøringsmiddel, hvilket du jo så selv bruger når du renser og fjerne kalken.

Så det du prøver på er og sammenligne æbler og bananer, hvilket er to forskellige ting, der er masser af forhold i den her diskussion som du ikke har taget med i dine betragtninger.
    F.eks kan du jo prøve og google lidt, og se hvor meget info du kan finde om motorer der er havareret pga kalk i vandet.
    Elle som jeg har spurgt dig om tidligere Kias spec for vand til kølesystemet, det må jo stå i din instruktions bog.

Og at sammenligne en skibsmotor med en bil motor, nej det kan ikke direkte sammenlignes, da skibsmotoren er en hel del mere kompliceret og passe end en bil motor.
    Bil motoren kan man vel sige er mere eller mindre idiot sikker, skibmotoren har en hel del flere måle punkter, samt en hel del større risiko for at blive behandlet forkert hvis man ikke ved hvad man går og laver.

• #39   3. okt 2019 Trådstarter spørger "Hvad gør du?"

Du plukker og fortolker som det passer dig, og du vil ikke forstå hvad jeg prøve at fortælle.

Jeg skriver ingen steder at min motor går i stykker ved brug af postevand, det er stadigvæk din konklusion.

Kattens vandskål fordamper ved helt alm stuetemperatur/gulvvarme, den indeholder ca 1 dl og fyldes op en gang om dagen, han er udekat så han bruger den ikke særligt meget, bunden er efter 14 dage ru af kalkaflejringer og det er et faktum. Og det er sådan set bare det jeg vil undgå i min kølesystem.

Demineraliseret vand koster så lidt at det vil jeg gerne betale, jeg skal under alle omstændigheder bruge den tomme vanddunk til at aflevere det brugte kølemiddel på genbrugsstationen.

Kia instruktionsbog bekræfter også det samme som MOBIL kølevæsken at der skal bruges destilleret/demineraliseret vand

profilbillede
  • #40   3. okt 2019 Jeg bruger denne hjemmeside http://www.kceed.com/kia_cee_d_service_manual-752.html
    den indeholder både en brugermanual og en service/reparations manual, samt den opdateres jævnligt.

Her er et klip fra den danske manual, den siger det samme.
    At det anbefales på min KIA, betyder det ikke at det gælder for andre bilmærker.

profilbillede
  • #41   20. okt 2019 Se jeg plukker ikke af ting som det passer mig, du skriver som det første, at brug af postevand ødelægger bilen.
    Det er muligt at Kia forskriver brug af demi vand, men derfor gør det ikke til en hovedregel at alle andre gør det.

Man skal passe utroligt meget på med og påstå at sådan er verden, fordi man har ref. fra sin egen bil.
    Det næste er så, at hvis man tager den viden eller information, mener det gør en til ekspert på området, tja så er tingene som en million andre gange på bg.
    Og netop som med brugen af en 10W60 man råder folk til det uden og have en kæft begreb om hvad indflydelse det har på ens motor.

Nu har jeg vedhæftet instruktionen fra wartsila som passer på de motorer jeg har ombord på skibet.
    Hvis vi tager udgangspunkt i og bruge demi vand, tja så er det en spørgsmål om hvordan det er produceret, og hvilke indholds stoffer der tilbage i vandet.
    Og den spec tvivler jeg på du selv har tjekket ud? Og Thansens demi vand man ikke finde nogen spec for.

Ud over det, så går demi vand rent faktisk går hen og bliver surt, altså en pH værdi lavere end 7, så du hælder rent faktisk en svag syre på din bil.

Plus så hjælper kalken i vandet rent faktisk med og lave en overflade i kølesystemet som gør at det ikke oxyderes.

Det fint og følge de instruktioner som står i ens manualer, men selvom gør det, så er der masser af muligheder for at stadig lave fejl, og rent faktisk stole for meget egne evner, mest af alt fordi man ikke har viden nok til og se hvilke andre problemer man starter op.
    Og igen den smule mængde kalk der er i almindeligt postevand, vil ikke på nogen måder have indflydelse på kølesystemet evne til og køle motoren, og skulle det tilstoppe kanaler i kølesystemet, tja du har nok en lige så stor mulighed for det ved oxydering og andre affalds stoffer skabt/aflejret i systemet.

profilbillede
  • #42   20. okt 2019 Du bliver ved med at bruge din viden fra din skibsmotor, jeg syntes det sejler godt for dig.

• #43   20. okt 2019 Det var dog et utroligt voksent svar.

Nu handler det her jo ikke om det er en skibsmotor eller en bil motor, eller en hvilken som helst anden motor.
    Men om viden vedr kølevand og kemikalier tilsat kølevandet på motoren.
    Og ja en skibs motor er mindst lige så følsom for skidt eller dårlig kølevand.

Forskellen er bare at brænder du din motor af, koster det måske en 15-30.000 kr og få det lavet.
    Gør jeg det koster det nemt 100 gange mere.

• Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 9 Emner: 4 Svar: 18
    #44   2. feb 2020 Hej folkens.
    Har lige kontrolleret olie og kølervæske min "nye" bil og kan se jeg skal have lidt kølervæske på..
    Den fik skiftet Tandrem, Vandpumpe osv. i mandags og gulvet i garagen er helt tørt. Så det er ikke fordi den drypper eller lignende..
    Men er der nogle der ved hvilken orange kølervæske en Ford Focus 1.6 TDCI skal fyldes med?

På forhånd tak.

profilbillede
  • #45   2. feb 2020 Den nemme løsning ville være at toppe op kun med vand.
    En smule ekstra vand vil ikke hæve frysepunktet væsentlig.

• #46   2. feb 2020 Så kommer der sikkert en alenlang afhandling fra de 2 kølevandstosser, glæder mig helt til at læse den smiley

• Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #47   12. apr 2020 Jeg synes diskutionen er unødvendigt

Brug drikkevand fra aldi 1,5 liter koster 6 kr

Sådan smiley

• #48   12. apr 2020 Så kan man da lige så godt tage vand fra hanen, det koster 5 øre smiley

• Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

#49   12. apr 2020 Hahah ja.. Men nu mente jeg rent vand altså uden kalk.. eller også kogevandet i Elkedlen først og la den blive koldt og Wupti så har du også rent vand men husk at bruge kaffefilter når du skal hælde i væskebeholder smiley

• #50   12. apr 2020 Jeg har masser af vand i vores affugter, bruger det fortrinsvis til at vande blomster med, eller hælder det i wc når har behov for at skylle.

• Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

#51   13. apr 2020 skal alle så investere affugter For at få rent vand.? Hmm.. nok nemmest med mine ide’er smiley for alle har nok noget koge vandet med smiley

Brug du bare affugteren :))

• #52   17. apr 2020 Om vandet skal hældes væk eller i en køler er jo lige meget, det er fuldstændig gratis, og når nu affugteren kører jævnligt, så er det jo bare at tage det, ingen grund til at koge vand og bruge strøm på det.

• Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

#53   19. apr 2020 Hmm... mystisk, hvordan starter du din affugter ..? Uden strøm..? Fortæl os hvordan så vi andre kan også bruge metoden..?

• #54   20. apr 2020 Kadir nu har man jo ikke en affugter kørende for at opfange fugtighed i luften til at hælde på sin bil. Man har jo en kørende af en årsag, så på den måde er det "gratis" da han vel alligevel ville have hældt det i toilettet

• #55   22. apr 2020 Affugteren bruger jeg for at holde husets luftfugtighed nede, mennesker, hunde og katte genererer en hel del fugt.
    Jeg tænder den på knappen og den kører på el, jeg gemmer bare vandet, for hvis ikke jeg gjorde, så skulle jeg jo købe vandet iflg flere kloge-åger.
    Affugteren kører uanset om jeg skal bruge vand eller ej, og ved godt at hvis man lufter rigtigt ud og har ventileret huset korrekt, så skulle det ikke være nødvendigt, men det er det altså her.
    Jeg har ikke regnet på hvad det koster at have sådan en kørende, men med de mængder vand der kommer i den er det også lige meget, den hjælper på indeklimaet og det er hovedsagen. Gratis vand, bob bob,

• #56   22. apr 2020 Hmm det utroligt at I ikke læser lidt op på ting.
    Ja vand bliver blødere af og blive kogt.
    Kalk frit, bliver det ikke. Mineral og salt frit, overhovedet ikke.

Med hensyn til fugt i huset, så vil det nok være en helt del bedre løsning med enten duka pro ventilation eller et komplet anlæg af genvex typen.

• #57   22. apr 2020 Problemet er at jeg har sænket loft, og kun 2.,05 m til loftet,Duka har jeg kigget på, Genvex er svinedyrt. Vi fyrer med træ så har ikke de store varmeudgifter, dog er det jo noget svingende med temperaturen til tider, ellers er det el radiatorer og de er svinedyre at holde igang.

• #58   22. apr 2020 Hmm men flere etager eller kun en?

Hmm tja det kommer jo an på hvad du mener er svine dyrt?
    Hvis du installere selv, så kan du få et anlæg til omkring 40.000 for 120-140 kvm.

• #59   24. apr 2020 Vi har 90 m2 og der er loft ovenpå, skal ikke ofre 40 kilo på det gamle lort her.

Kommentér på:
Kølervæske, postevand eller demineraliseret

Annonce