{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.856 visninger | Oprettet:

Bil som er nem at arbejde på {{forumTopicSubject}}

Jeg køber aldrig nye biler pga. prisen. Dette betyder at jeg altid ender med at reparere på bilerne jeg ejer. Jeg har ejet billige ældre biler og dyrere nyere biler. Den dyreste/nyeste bil jeg har ejet, blev købt for at få en rimelig driftsikker bil, og har indtil videre været langt den dyreste bil i reparationer. Dels fordi delene er dyrere, dels fordi den er skruet så kringlet sammen at der eks. er sat 12-14 værkstedstimer af til skift af kobling.

Mit spørgsmål er nu, da jeg har besluttet mig at sælge bilen: Hvilken bil skal jeg købe som er driftsikker og super nem at reparere på når den går i stykker?

Jeg har før hørt at en Mazda MX5 skulle være meget nem at skrue i, men de første modeller er lidt slemme til at få rust (har snakket med Au2fast), og bilen skal bruges som hverdagsbil året rundt (størrelse og cabriolet er intet problem).

Hvilke biler kan i anbefale hvis man er ude efter:
-Driftsikkerhed.
-Billige reservedele.
-Nemme at arbejde på.
-Nogenlunde billig (altså lav vægtafgift/grøn afgift)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil som er nem at arbejde på
  • #1   16. okt 2019 jeg vil sige Suzuki, husk undervogns behandling..

  • #2   16. okt 2019 #1 V8 lover: Jeg har ejet en Suzuki Alto, og en af de ting som jeg husker var at der var super lidt plads i motorrummet fordi alting var presset ned på ingen plads, så det kommer måske an på modellen?

  • #3   16. okt 2019 nu synes jeg en Alto var et dårligt valg ... hvad med Swift ?

  • #4   16. okt 2019 AYGO kan det hele. Alt er billigt. De lette at skrue på og ret pålidelige.

    Ellers så er en golf 4/bora/octavia/A3/leon/toledo/tt og Civic også meget lette og billige i dele.


  • #5   16. okt 2019 Aygo aka en af trillingerne..så fås det ikke meget billigere..

  • #6   16. okt 2019 Astra F/G er svine billig at skrue på. Dog tror jeg rust er dens største problem, så hvis du kan finde en uden/lidt rust, så har man et OK udgangspunkt.

  • #8   16. okt 2019 køb en gammel vw bobbel, volvo 240, bmw e30, kadett e eller andet i den dur... der kommer du langt med et topnøglesæt og et par skruetrækkere

  • #9   16. okt 2019 Hvad er det for en du har nu, den dyre bil?

    Octavia er nem at arbejde på, delene koster ikke ret meget, bilen kører godt og er sikker.


  • #10   16. okt 2019 Jeg ville købe en 2cv smiley

  • #11   17. okt 2019 Pt. har jeg en Renault Megane III 1.5 dCi. som har overrasket lidt i forhold til reservedelspriser, men især i forhold til at bilen tilsyneladende ikke er designet efter at skulle være billig (tid) at arbejde på.

    Tak for alle forslagene. Jeg har ikke så meget imod at køre en ældre bil da jeg fremover ikke får så langt til arbejde, men eksempelvis en 2CV og en gammel bobbel er måske at stramme den lidt smiley

    Nogen der har arbejdet på C1/P1 platformen som benyttes til nogle Ford, Volvo og Mazda modeller? Er det noget der er til at arbejde på?


  • #12   17. okt 2019 Hvad med en Fiat Grande Punto 1.4? er den nem at arbejde på? Selvom jeg ikke har super meget tiltro til Fiat's driftsikkerhed.

  • #13   17. okt 2019 Opel Kadett C

  • #14   17. okt 2019 En Megane 3 er da ellers dejlig let at skrue i og driftsikker:)
    Men ellers som der er blevet nævnt så Suzuki Swift. Dejlig simpel og voldsomt driftsikker.


  • #15   17. okt 2019 Hvad er dit problem med renault’en..1,5 eren og megane 3 er jo produceret i rigtig mange eksempler og har vel egentlig kun få kendte fejl..( modsat Laguna 2 osv)
    Hvorfor snakker du om reservedels priser, når værditabet på en nyere bil burde bekymre dig langt mere ...


  • #16   18. okt 2019 #14 & #15: Mit problem med renaulten er ganske simpelt at jeg har købt en brugt bil, hvor en stor del af sliddelene viste sig at skulle skiftes inden for det første år af mit ejerskab. Det har været min første diesel bil, og alt i alt har jeg bare efterhånden fået et rigtig træls forhold til den eftersom den netop har kostet mig en del at fikse. Når der så var noget der skulle skiftes kan fx nævnes at koblingen tager 12-14 timer at skifte og derfor koster sådan en omgang ca. 15.000kr hos Bjarne Nielsen. Da det er så omstændigt at komme ind til koblingen, var beskeden at så anbefalede de i samme omgang at skifte dobbeltmasse svinghjulet, udrykkerleje/slavecylinder, mm.
    Da jeg rengjorde EGR ventil og rør var det en pain in the ass at komme til komponenter på motoren, som er placeret ind mod kabinen. Da der skulle skiftes fjedre, skal man i forenden, før man kan demontere affjedringen, også have plasticdelen under vinduet af, og jeg synes det har været sådan flere steder efterhånden. Opgaver som i min optik burde være nogenlunde til at gå til, viser sig at være besværlige fordi andre ting er i vejen, eller man har klemt meget ind på samme sted.
    Da jeg ledte efter en ny MAF sensor, koster sådan en over 2000kr ved T-hansen, hvilket er noget mere end hvad jeg har været van til før. Bagbremse skiverne er med integrerede hjullejer, hvilket gør dem dyrerer at skifte end andre biler jeg har haft.

    Jeg købte bilen fordi den på papiret var økonomisk at køre i, men inden for det første år har den kostet mig mere end 30.000kr i reparationer. Jeg ved at det jo kan ske, og at der jo skal skiftes slid-dele på en brugt bil, men eftersom det har vist sig at den biljeg har betalt den højeste indkøbspris for nogensinde, også har været den bil som jeg har skulle reparere mest på, kunne jeg nu godt tænke mig en bil, hvor det at reparere er meget lige til.

    Derudover er jeg i gang med at renovere mit hus, så at få frigjort nogle penge på samme tid, hjælper jo også lidt.


  • #17   18. okt 2019 Franske biler har været "berømte" for at være meget velkørende, men desværre også utroligt komplicerede, og der skulle bruges meget special værktøj for at skille dem ad, men helt ærligt troede jeg det var noget der hørte 80erne og 90erne til, troede de var kommet frem til at folk ikke gider have biler med op til 3 gange så lang rep tid som andre mærker.

    Jeg havde kun en fransk bil hvis den var gratis og skulle smides væk næste gang den gik i stykker. (Åh fåk, konen har jo en C1 på afbedrag, satans)

    Har lige skiftet turbo og tandstang, til nyt, på min ene Octavia TDI, det er altså en virkelig billig bil at have med at gøre, delene kostede omkring 3.000, men det tog en evighed at lave fordi jeg gik i stå midtvejs. Havde jo en anden Octavia og køre i.


  • #18   18. okt 2019 #17
    Det handler hvis bare om evner. En fransk bil er hverken svære eller lettere end andet at skrue i.
    Der findes mange skrøner om franske biler, men man bestemmer jo heldighvis selv om man tror på dem smiley


  • #19   19. okt 2019 Det er ikke en skrøne, franske biler var komplicerede, der skulle specielt værktøj til, der skulle ofte skilles meget før man kunne komme til en konkret del, især Citroen var noget lort, mekanikerne gad ikke arbejde på dem, men de værksteder der specialiserede sig i franske biler lavede mange penge på dem.


  • #20   20. okt 2019 Jamen hvis du synes det er det fint for mig, men enige bliver vi aldrig smiley

  • #21   20. okt 2019 Behøver vi heller ikke være, der er masser af folk der har undret sig over hvorfor det skulle tage 8 timer at skifte en ventilator på en BX, eller løfte motoren op for at skifte udstødning på en GS, og at det var normalt at tage hele fronten af for at lave noget i motorrummet. Det er ikke normalt og bliver det aldrig.

    Som min salig onkel Willy sagde:
    "Citroen er den bedste bil at køre i, bare ærgerligt at der ikke er nogen som kan reparere dem". (2CV, Dyane, GS og BX)

    Fortsat go søndag til alle smiley


  • #22   23. okt 2019 Ville købe en gammel Civic eller Corolla..

    ikke ligefrem billige i originale reservedele, men man behøver jo ikke købe org til sådan nogle gamle biler.


  • #23   24. okt 2019 Corolla/Civic evt. Starlet er nok de bedste bud, dog ikke de billigste reservedele og dyrere i vægtafgift, men til gengæld har du en driftsikker bil som starter altid og aldrig fejler noget, andet end alm. sliddele, det har min erfaring været, tror mange vil sige det samme. smiley

    En masse udstyr og smarte ting på en bil er altid rart at have, men så er der også flere ting der kan fejle i forhold til en mere simpel bil smiley


Kommentér på:
Bil som er nem at arbejde på

Annonce