{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.050 visninger | Oprettet:

H H
H H
Tilmeldt:
2. aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Vedligeholdelse og beskyttelse af bremserør (Alto) {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri,

Da jeg før har fået kompetent rådgivning af flinke folk herinde forsøger jeg mig igen. Jeg har søgt i forummet men kunne ikke umiddelbart finde dette præcise emne omtalt før, jeg håber jeg ikke har overset noget.

Jeg har en Alto fra 2010, og havde den til syn for et ½ år siden hvor den blev godkendt uden problemer. Synsmanden sagde at jeg bør få renset (fjernet salt og skidt) fra mine bremserør og så beskytte dem med Tectyl (tror jeg nok det hed). Så ville jeg forlænge deres levetid og spare penge over de næste par år, ved at reducere risikoen for tæring.
Jeg kan ikke huske præcis hvad han sagde, men lyder det rigtigt?

Det lød som et meget lille stykke arbejde, så jeg overvejer at gøre det selv på følgende måde:

1. Køb dette hos Thansen: https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/rustbeskyttelse/tectyl-ml-greenline-600-ml-spray-klar/n-496471171/pn-495911304/
(medmindre i har bedre forslag, sig gerne til!!)
2. Løft bil med donkrafter på den ene side
3. Vask bremserørene med alm vand og en svamp
4. Vask bremserørene med demineraliseret vand
5. Lad tørre, så de er rene og tørre og salt-fri
6. Spray bremserørene med tectyl

Jeg er ikke den store mekaniker, så ethvert råd vil blive yderst værdsat!
Tusind tak og god jul til alle.

mvh. Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedligeholdelse og beskyttelse af bremserør (Alto)
  • #1   24. dec 2019 Du burde få bilen undervogns behandlet alligevel

  • #2   24. dec 2019 enig med et få eller bilen undervognsbehanldet

  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #3   24. dec 2019 Det er spild af penge og undervognbehandle en snart 10 år gammel bil, hvis den aldrig har fået før.

    Så er skaden skam sket.


  • #4   24. dec 2019 Med det arbejde det vil kræve, og prisen.
    Ville hellere vælge og lave kobberrør og erstatte de gamle jern rør.


  • #5   24. dec 2019 Rens bremserørene af med stålbørste og sandpapir og så gi dem noget undervognsbehsndling. Ingen grund til at vaske dem med vand og sæbe. Og husk at klods bilen op inden du kravler ind under den

  • #6   24. dec 2019 hvis der ikke er rust på bremserørene, sprøjter du dem bare over med noget tectyl. men lige på sådan en alto mener jeg de er beskyttet af en slags plastic, og det kun er i enderne de ruster, så ingen grund til at sprøjte hele røret ind i tectyl. smiley

  • #7   24. dec 2019 bare sørg at at tjekke at de ikke er rustne eller irret, for så skal du ikke bare sprøjte olie på dem.

  • #8   24. dec 2019 som andre også siger tag og pudse rørene de steder de har over flade rust og ir. og så plejer jeg at givet dem grund Malling og derefter undervogn behandling. så holder de længe igen, og ang det med at undervogn behandle en gammel bil er nu ok. Jeg plejer så at slibe/pudse/fjerne alt rust/skidt af bunden.og forbro og bagbro fjedrebem bærearmen plus få blæst så meget skidt ud af divs vanger. så giver jeg bilen de steder hvor jeg har fjernet overfalde rust grund Malling,og så der efter undervogn behandler jeg hele bunden. og indvendig i vanger giver jeg kun voks behandling,så man aldrig lukker over flade rust inde.lige som man kan med undervogn behandling da man aldrig kan fjerne alt skidt og rust indvendig i vanger. så nej det ikke dumt at give gamle biler undervogn behandling, vis man gør forarbejdet rigtig. har lidt gjort det på min gamle yaris på den måde,plus jeg hade bilen inde i et par uger i varmen mens jeg gjorde det klar igen. så bilen var helt tør over alt som også er vigtig aldrig give en våd bil sådan en tur. for så lukker man fugt inde og det dur heller ikke,lige som man heller ikke må lukke rust inden og skidt.og ja det tager tid og gøre det rigtig,men vil man gøre det rigtig så brug tiden til det.

  • H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   24. dec 2019 Kære alle,
    Tak for de mange svar indtil videre.
    Der lader til at være lidt uenighed om, hvad der er klogt at gøre. Lad mig tilføje at: Jeg mener ikke bilen er undervognsbehandlet før, og den bliver højst sandsynligt skiftet ud indenfor det næste halve år. Som sagt er bremserørene ikke tæret eller irret noget slemt videre, det var et råd for at undgå de ville blive det snart. Jeg sender et billede når jeg kigger under bilen, måske i morgen.
    Er der nogen der ved hvor under Altoen de sidder? Lidt et ekspert spørgsmål smiley til at hjælpe mig senere.

    Tak for hjælpen alle og god jul.
    mvh. Henrik


  • #10   24. dec 2019 vis du skal skiftet den ud inde for et halv år. så er det da bare og køre og så ikke mere end det. så må næste ejer udskifte eller gøre hvad der skal til til næste syn. for når du skal have den i så kort tid så kan det vel gøre lige meget. Jeg vil så selv kun have min yaris i kort tid. Men det nu mere jeg ikke gider lave noget halv ved mine biler. og så går jeg hele vejen,og nej det kan ikke betale sig vis man bare skal have bilen i kort tid.så teknisk set også for mig var det spild af penge,jeg kan bare lide at alt er gået igennem og beskyttet som det skal. Men igen jeg får ikke noget ud af det ved salg. anden end jeg ved den den er i orden også mod fremtidig rust for den nye ejer.

  • #11   24. dec 2019 Glem det hvis du sælger snart alligevel. Hvis de stadig er fine nu så er de stadig fine når du sælger

  • #12   24. dec 2019 Helt klart: Hvis du sælger om ½ år, skal du ikke gøre noget.

Kommentér på:
Vedligeholdelse og beskyttelse af bremserør (Alto)

Annonce