Golf 4 hoster efter 10 minutters kørsel.. {{forumTopicSubject}}
Hey alle sammen, er ny herinde men har været "offline" bruger i mange år efterhånden og står nu med et problem som jeg og min mekaniker ikke har kunne finde svar på så håbede lidt på at der var en der kunne hjælpe..
Jeg har en golf 4, 1,6, benzin fra 99 som begynder at "hoste" i 1-3 gear efter 10 minutters kørsel.
Det startede fra den ene dag til den anden at bilen begyndte at "hoste" når bilen først blev varm (når måleren ramte de 90g) lidt som om at det ene stempel ikke kørte optimalt. Men havde samtidig problemer med en olielampe der også lyste tit når bilen var varm så jeg tænkte selv at det måske havde en sammenhæng så endte med at min mekaniker fik skiftet oliefilter og oliepumpe som løste problemet med lampen men ikke det nuværende problem.
Han kunne ikke svare mig 100% på hvad problemet var men han mente det både kunne være gasspjæld, luftmassemåler og/eller tændingen (tændrør, tændkabler og spole).
Men bilen begyndte at køre værre og værre (før oliepumpen blev skiftet her for 1 måned siden) så det nu er efter 5-10 minutters kørsel at bilen begynder at hoste, og lige inden den gør det, så går den ud (når man køre er det som om den går ud men fordi den er i fart så kan den ikke og når den er i tomgang så går den ud med det samme) og når jeg så prøver at starte bilen igen så skal jeg holde nøglen inde i ca. 3-4 sekunder hvorefter den langsomt prutter sig igang, og så køre den derefter med den hosten.
Det er så endt med at den ene dag jeg skulle hjem fra arbejde der gjorde den det igen men imens jeg havde fart på så den som sagt ikke går helt ud men bare prøvede på det.
Da jeg så ender i krydset lige efter så kommer der et ordenligt brag (kunne ikke høre om det var fra motor eller fra udstødning da det ikke er standard udstødning der sidder på) og derefter så stod den i tomgang med 2100 omdrejninger.
Har lige prøvet at starte den og kørt op og ned af min vej uden problemer men igen er problemet som før med at den går ud efter 5-10 minutter og køre dårligt derefter..
Håber virkelig at der er nogen der kan/vil hjælpe for står med valget om enten at lave den hvis problemet er inden for rimelighedernes grænse, eller skrotte den efter at have brugt omkring 20k på bilen inden for de sidste 3 måneder..
Spørg endelig hvis jeg skal forklare mere om den.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Mvh. Gert
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Undskyld for dumme spørgsmål men selve begrundelserne for de forskellige fejl er ikke min stærke side.
Buggi boy: tak for svar. Jeg prøver og se om jeg kan komme til dem alle sammen, de er mega besværlige på golf 4 (syntes jeg selv)
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Det kan være den der er årsagen. Hvis bilens styreenhed får af vide det er hamrende koldt, vil der blive moslet store mængder benzin ind og det kan være ok i opvarmningsperioden, men skidt når motor er blevet varm. Prøv at finde føleren og tjek stikket for ir. Det er ofte en lille ting der skal til.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Men jeg har selv på fornemmelsen at det er et eller andet med brændstoffet da en anden mekaniker begyndte at fortælle om brændstofpumpen, har dog tjekket at det ikke var den ved at prøve med noget hjælpestart spray så nu prøver jeg dit råd i morgen og så giver jeg besked når jeg har fundet ud af noget mere
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
https://www.google.com/search?rlz=1C1SQJL_enDK886DK886&biw=1024&bih=503&tbm=isch&sa=1&ei=Fww3Xq_DIMaO6QS3wKrAAw&q=spark+plugs+fault&oq=spark+plugs+fault&gs_l=img.3..0i8i30.12372.13953..15277...0.0..0.74.541.8......0....1..gws-wiz-img.......0i67j0i7i30j0i30j0i19j0i5i30.kpcCzTImHAE&ved=0ahUKEwjvqoiit7PnAhVGR5oKHTegCjgQ4dUDCAc&uact=5
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Mine tændrør ser alle ens ud med hensyn til brugsspor og de ligner meget dem der siger kulstofforurening..
Så den er altså gal med blandingen af benzin og/eller luft?
Men hvad betyder det så, at jeg skal kigge på?
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Blandt andet noget med stemplerne..
Min bil lyder præcis som hans når jeg har kørt de 5-10 minutter, hvorefter den går ud og jeg så tænder den igen, jeg ved dog ikke om hans er fra kold start og om det overhovedet gør en forskel?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Skift den temperatur sensor, tænker det er den. kr 100
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Har været forbi VW idag og spurgte efter motor temperaturføler hvorefter han gav mig denne til 450kr...
Er det 100kr. For original delen? Eller er der et sted nær Ballerup der sælger en god “kopi” af den så jeg slipper for at vente på levering?
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Den er dyr original, tjek Thai Swanzen, de har den stensikkert.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Tak for hjælpen, jeg giver lyd fra mig i morgen om det virker eller ej.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Har skiftet den temperaturføler uden held.
Er der nogen der har en ide til hvad det ellers kan være?
Det ville nok være en god ide at jeg nævnte at da jeg fik skiftet oliepumpen, satte mekanikeren en tester på som blandt andet sagde fejl i den jeg kalder luftmassemåleren.
Kan ikke huske de 3 andre fejl men han målte også omdrejningerne? Hvor han forklaret at på testeren skal omdrejningerne gå en lige gang men min motor hoppede fra 1500 til 2000 omdrejninger, kan det måske være noget af det?
Jeg skiftede luftmassemåleren for et år siden til ridex fordi bilen stod dårligt i tomgang og det hjalp, men min mekaniker sagde at det var et dårligt mærke og at jeg nok skulle ud og købe en bedre en. Jeg skiftede så tilbage til den originale der sad i til at starte med fordi den ikke rigtig fejlede noget men det gjorde ingen forskel.
Jeg må nok smide nogle penge på at få sat en tester i og få målt fejlene igen..
Men sig endelig til hvis i har en ide
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Vigtig detalje da den jo også er med til at styre benzin/luft blanding. Det er nok bedst at få den udlæst for fejl.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.304
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Og problemet opstod først et halvt år efter at jeg havde skiftet den, og gik så væk i 2-3 måneder og kom tilbage lige inden den skulle synes i december måned, hvor jeg som sagt skiftede den tilbage til den originale og stadig laver det problem.. men ja jeg ser om jeg ikke kan få den testet en af dagene.
Torpedo: kan det virkelig være utæt udstødning? Den var en smule utæt lige inden katalysatoren og i bagpotten men gik igennem syn med det.
Har så fået lavet lidt hjem og fix udstødning så halvdelen er 3" udstødning der er svejset på og alt der var utæt blev ordnet, hvorefter mekanikeren sagde at den ikke kan lave det problem...
Jeg håber jeg kan få den testet en af dagene for har sent fri så mekanikerne i nærheden har lukket når jeg er hjemme men ellers nok først i næste uge...
Benzinfilter blev skiftet for 3 måneder siden fordi jeg troede at den lavede problemet. jeg føler selv allermest at det er luften den er gal med for det var det første jeg skiftede på bilen hvor som sagt opstod problemet ca. Et halvt år efter, troede bare ikke at det kunne være det, så lang tid efter...
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Det er den der sidder her (vist på billedet)
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Der en til styreboksen og en til instrumentet, som nævnt tidligere.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Billedet her er af den som jeg fik fra vw
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Din mekaniker, hvad er han udlært i?
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Du vil ikke tro det når jeg siger det, men vw, seat og mener det også var skoda
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Den her
https://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?tid=8460&group=2600-3030
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
https://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?tid=8460&group=2600-3040
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
https://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?tid=8460&group=2600-3020
Men find den der IKKE går til instrumentet, og skift den.
Den skal ligne en af de 3, jeg tænker den der er flad i bunden, den sidder bare med en clips, og det tager et minut at skifte den.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Det 3 link er måske en ide, men som sagt ved jeg ikke hvor den sidder, og hvis den sidder ved siden af styreboksen så må den næsten skulle side inden under det cover der er lige under forruden, der sidder styreboksen ihvertfald på de andre golf 4 jeg har set film af
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Den sender signal til styreboksen om hvor menge grader vandet er, så få en med en tester til at se hvor mange grader den siger motoren er, typisk vil den ved fejl melde at motoren kun er 20-30 grader varm selvom den er 90 grader, så snyder den styringen til at sende en federe blanding ind og så går den dårligt.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Kan ikke helt se hvor den kommer fra men umiddelbart ser det ud som om den går ind i køleren men kan ikke se at den går ind i motoren? Som sagt så kunne jeg dårligt nok se noget derude så er ikke sikker på om den går in i motoren eller ej men her er et lidt bedre billede af den
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
På min er den grøn, Octavia 1.6SR, den ene jeg kunne finde, på min Audi 80 B4 2.0E 1993 sidder de lige ved siden af hinanden.
Men jeg så en tryksensor på modsatte side, den kan også være defekt, den er alu farvet og der går en lille slange op til den.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Tryksensoren, er det den der sidder her
Rød pil
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Men det er måske klogest at få udlæst fejlkoder så du ikke tåger rundt, det må ham mekkeren sgu da kunne finde ud af.
Go nat
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Den viser en fejl på motoromdrejningsføleren, urealistisk signal,
Og en fejl på hallgiver, intet signal.
Et hurtigt spørgsmål, er det værd at købe gasspjæld hos en ophugger eller skal det være nyt?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Det var også mest hvis det skulle skiftes efter at jeg fik det af vide af min første mekaniker som også læste fejlen og derefter sagde det, så kunne jeg forberede mig bare på det værste
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Det gør jo kun tingene dyrer.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Lad mig vide hvis jeg er helt galt på den med min tankegang
PS. Har lige haft gasspjældet af for at rense det og denne dims røg ud, jeg kan ikke se hvor den skulle sidde og for mig så ligner det bare en klips som gør at man kan skrue noget af, men at jeg står med de problemer jeg har, og der ryger noget ud af gasspjældet som der ikke burde, så vil jeg lige være sikker.
Er ikke 100 på at den sad indeni men den faldt ned på motorblokken da jeg pillede gasspjældet af.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
"pil ikke ved noget der virker" ???
"Finder man ikke fejlen inden 20 min, så laver man nye fejl", fakta fra maskinindustriens statistikker.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
“Både knastaksel og krumtapaksel sensoren udsættes ofte for ekstrem varme og kan derfor brænde af, men kan også blive slidt op. En defekt knastaksel eller krumtap sensor kan resultere i ujævn tomgang, fejltænding og dårlig accelerationsevne. I værste fald kan motoren slet ikke startes. Et meget almindeligt tegn på en defekt knastaksel eller krumtap sensor er, at motoren ikke vil starte, når den er varm - men starter fint, når den er afkølet.”
det er præcis de problemer jeg har. Så min plan var lidt at gå til Rødovre svansen imorgen tidlig og købe en krumtapføler til 200kr. Og hvis det ikke virker, så er den i det mindste skiftet til ny og så kan man udelukke den.
Men som sagt tidligere så hvis der er nogen der har en anden ide så sig endelig til
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Men ja, den sensor kan virke dårligt i lang tid og meget periodisk, fra slet ikke at kunne starte den ene dag, og så starte og køre perfekt næste dag, der er det kun VCDS som kan se hvad der ligger i fejllageret.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Jeg håber bare at det er delene selv og ikke ledningsnettet bag...
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Men nu er det gamle problem kommet tilbage med olielampen der lyser, men umiddelbart virker det til at det først kommer omkring de 2000 omdrejninger, imens bilen er varm...
Skal have tester på igen i aften så håber lidt at den stadig hopper fra 1500 til 2000 omdrejninger så det bare er det, men nu må vi se.
Lige et spørgsmål jeg har angående det.
Kan det passe at gasspjældet og\eller luftmassemåleren kan gøre at den hopper sådan i omdrejningstallet?
Jeg spørg fordi, at det var noget min gamle mekaniker sagde efter at han havde skiftet oliepumpen og kontakten, han sagde helt præcis “jeg kan ikke love at lampen ikke lyser igen da det kan være fordi at den hopper fra 1500 til 2000 omdrejninger, som måske kan være gasspjældet eller luftmassemåleren men uanset hvad burde den få nok olie nu”
Lad mig endelig vide hvad i mener om det
Allan: det blev sammenlagt 300kr. At få bilen til at køre igen
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 147
Havde tester på her tidligere men den viste intet så jeg er lidt lost
Golf 4 hoster efter 10 minutters kørsel..