{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.090 visninger | Oprettet:

Golf 4 hoster efter 10 minutters kørsel.. {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen, er ny herinde men har været "offline" bruger i mange år efterhånden og står nu med et problem som jeg og min mekaniker ikke har kunne finde svar på så håbede lidt på at der var en der kunne hjælpe..

Jeg har en golf 4, 1,6, benzin fra 99 som begynder at "hoste" i 1-3 gear efter 10 minutters kørsel.

Det startede fra den ene dag til den anden at bilen begyndte at "hoste" når bilen først blev varm (når måleren ramte de 90g) lidt som om at det ene stempel ikke kørte optimalt. Men havde samtidig problemer med en olielampe der også lyste tit når bilen var varm så jeg tænkte selv at det måske havde en sammenhæng så endte med at min mekaniker fik skiftet oliefilter og oliepumpe som løste problemet med lampen men ikke det nuværende problem.
Han kunne ikke svare mig 100% på hvad problemet var men han mente det både kunne være gasspjæld, luftmassemåler og/eller tændingen (tændrør, tændkabler og spole).

Men bilen begyndte at køre værre og værre (før oliepumpen blev skiftet her for 1 måned siden) så det nu er efter 5-10 minutters kørsel at bilen begynder at hoste, og lige inden den gør det, så går den ud (når man køre er det som om den går ud men fordi den er i fart så kan den ikke og når den er i tomgang så går den ud med det samme) og når jeg så prøver at starte bilen igen så skal jeg holde nøglen inde i ca. 3-4 sekunder hvorefter den langsomt prutter sig igang, og så køre den derefter med den hosten.

Det er så endt med at den ene dag jeg skulle hjem fra arbejde der gjorde den det igen men imens jeg havde fart på så den som sagt ikke går helt ud men bare prøvede på det.
Da jeg så ender i krydset lige efter så kommer der et ordenligt brag (kunne ikke høre om det var fra motor eller fra udstødning da det ikke er standard udstødning der sidder på) og derefter så stod den i tomgang med 2100 omdrejninger.
Har lige prøvet at starte den og kørt op og ned af min vej uden problemer men igen er problemet som før med at den går ud efter 5-10 minutter og køre dårligt derefter..

Håber virkelig at der er nogen der kan/vil hjælpe for står med valget om enten at lave den hvis problemet er inden for rimelighedernes grænse, eller skrotte den efter at have brugt omkring 20k på bilen inden for de sidste 3 måneder..

Spørg endelig hvis jeg skal forklare mere om den.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Golf 4 hoster efter 10 minutters kørsel..
  • #1   2. feb 2020 Det lyder som for fed blanding. Måske motortemperaturføler er defekt eller stikforbindelse dertil. Fed blanding er fint ved kold motor, men drukner motor når den er varm. Uforbrændt benzin i udstødning kan have givet det knald du hørte.
    Mvh. Gert


  • #2   2. feb 2020 Tjek tændrør hvordan de ser ud....

  • #3   2. feb 2020 Gert : tak for hurtigt svar. Jeg prøver at skifte temperaturføleren i løbet af ugen, jeg skal bare lige forstå rigtigt. Det er den der kan gøre at blandingen er for fed eller?
    Undskyld for dumme spørgsmål men selve begrundelserne for de forskellige fejl er ikke min stærke side.

    Buggi boy: tak for svar. Jeg prøver og se om jeg kan komme til dem alle sammen, de er mega besværlige på golf 4 (syntes jeg selv)


  • #4   2. feb 2020 Det er den der kan gøre at blandingen er for fed eller?

    Det kan være den der er årsagen. Hvis bilens styreenhed får af vide det er hamrende koldt, vil der blive moslet store mængder benzin ind og det kan være ok i opvarmningsperioden, men skidt når motor er blevet varm. Prøv at finde føleren og tjek stikket for ir. Det er ofte en lille ting der skal til.


  • #5   2. feb 2020 Ok, jeg prøver og kigge på det i morgen eftermiddag, har lige bokset med de tændrør og fandt ud af at den tidligere ejer kun har skiftet 2 af dem så der sad forskellige tændrør i. Ny er der 4 nye i, og ens tændrør og den køre næsten som en 20 årig ny bil ;D men selvfølgelig fortsat med det samme problem..
    Men jeg har selv på fornemmelsen at det er et eller andet med brændstoffet da en anden mekaniker begyndte at fortælle om brændstofpumpen, har dog tjekket at det ikke var den ved at prøve med noget hjælpestart spray så nu prøver jeg dit råd i morgen og så giver jeg besked når jeg har fundet ud af noget mere smiley


  • #7   2. feb 2020 Allan: det er en smugle flovt af mig men tak fordi du siger det.
    Mine tændrør ser alle ens ud med hensyn til brugsspor og de ligner meget dem der siger kulstofforurening..
    Så den er altså gal med blandingen af benzin og/eller luft?
    Men hvad betyder det så, at jeg skal kigge på?


  • #8   3. feb 2020 Jeg så lige denne film på youtube https://m.youtube.com/watch?v=x6jXMfjjnvo og jeg blev sku lidt skræmt af den kommentar han selv havde skrevet med at den var fikset..
    Blandt andet noget med stemplerne..
    Min bil lyder præcis som hans når jeg har kørt de 5-10 minutter, hvorefter den går ud og jeg så tænder den igen, jeg ved dog ikke om hans er fra kold start og om det overhovedet gør en forskel?


  • #9   3. feb 2020 Ja, han renoverede bare lige motoren.
    Skift den temperatur sensor, tænker det er den. kr 100


  • #10   3. feb 2020 Ok jeg prøver og se om jeg kan få den rigtige del i morgen.
    Har været forbi VW idag og spurgte efter motor temperaturføler hvorefter han gav mig denne til 450kr...
    Er det 100kr. For original delen? Eller er der et sted nær Ballerup der sælger en god “kopi” af den så jeg slipper for at vente på levering?


  • #11   3. feb 2020

    profilbillede
  • #12   3. feb 2020 Yes
    Den er dyr original, tjek Thai Swanzen, de har den stensikkert.


  • #14   3. feb 2020 Fandt den til 200 i svansen så det bliver den jeg køber da jeg er 99% sikker på at det er den samme som den der sidder i min bil, det eneste jeg ikke ved er om det er den de kalder en kontakt som er flad i bunden, eller om det er den de kalder en føler som har en dut ligesom den på mit billede men det finder jeg vel ud af i morgen smiley
    Tak for hjælpen, jeg giver lyd fra mig i morgen om det virker eller ej.


  • #15   4. feb 2020 Når... så er det tilbage til skrivebordet.
    Har skiftet den temperaturføler uden held.
    Er der nogen der har en ide til hvad det ellers kan være?

    Det ville nok være en god ide at jeg nævnte at da jeg fik skiftet oliepumpen, satte mekanikeren en tester på som blandt andet sagde fejl i den jeg kalder luftmassemåleren.
    Kan ikke huske de 3 andre fejl men han målte også omdrejningerne? Hvor han forklaret at på testeren skal omdrejningerne gå en lige gang men min motor hoppede fra 1500 til 2000 omdrejninger, kan det måske være noget af det?
    Jeg skiftede luftmassemåleren for et år siden til ridex fordi bilen stod dårligt i tomgang og det hjalp, men min mekaniker sagde at det var et dårligt mærke og at jeg nok skulle ud og købe en bedre en. Jeg skiftede så tilbage til den originale der sad i til at starte med fordi den ikke rigtig fejlede noget men det gjorde ingen forskel.
    Jeg må nok smide nogle penge på at få sat en tester i og få målt fejlene igen..
    Men sig endelig til hvis i har en ide


  • #16   4. feb 2020 som blandt andet sagde fejl i den jeg kalder luftmassemåleren.

    Vigtig detalje da den jo også er med til at styre benzin/luft blanding. Det er nok bedst at få den udlæst for fejl.


  • Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.304
    #17   5. feb 2020 Jeg tænker at du skal få den udlæst hos en mekaniker og i den forbindelse få din mono rail udmålt, kan være det er din benzinpumpe der ikke giver det rigtige tryk når den bliver varm, hvad med dit benzin filter? Kan være mange ting, defekt co2 sensor, alt vedr tænding, utæt udstødning osv

  • #18   5. feb 2020 Gert: ja, jeg regnede bare ikke med at det kunne være den fordi at den sagde på begge luftmassemålere som jeg har.
    Og problemet opstod først et halvt år efter at jeg havde skiftet den, og gik så væk i 2-3 måneder og kom tilbage lige inden den skulle synes i december måned, hvor jeg som sagt skiftede den tilbage til den originale og stadig laver det problem.. men ja jeg ser om jeg ikke kan få den testet en af dagene.

    Torpedo: kan det virkelig være utæt udstødning? Den var en smule utæt lige inden katalysatoren og i bagpotten men gik igennem syn med det.
    Har så fået lavet lidt hjem og fix udstødning så halvdelen er 3" udstødning der er svejset på og alt der var utæt blev ordnet, hvorefter mekanikeren sagde at den ikke kan lave det problem...
    Jeg håber jeg kan få den testet en af dagene for har sent fri så mekanikerne i nærheden har lukket når jeg er hjemme men ellers nok først i næste uge...
    Benzinfilter blev skiftet for 3 måneder siden fordi jeg troede at den lavede problemet. jeg føler selv allermest at det er luften den er gal med for det var det første jeg skiftede på bilen hvor som sagt opstod problemet ca. Et halvt år efter, troede bare ikke at det kunne være det, så lang tid efter...


  • #19   5. feb 2020 Er det den rigtige sensor du har skiftet? Det skal ikke være den til instrumentet inde i bilen.

  • #20   5. feb 2020 Jeg ved det ærligt talt ikke men regnede med at var den til kølevæsken da det er den jeg har set flest tale om når de har en motor der ikke køre optimalt.
    Det er den der sidder her (vist på billedet)


    profilbillede
  • #21   5. feb 2020 Prøv at afmonter stikket når bilen er varm, så kan du se om nålen går på nul.

  • #22   5. feb 2020 Nu prøvede jeg kun og lade bilen stå tændt lidt så den nåede ca. 1/4 til 90 grader og tog så stikket ud og der gik den i bund igen.

  • #23   5. feb 2020 Så er det den forkerte sensor smiley

    Der en til styreboksen og en til instrumentet, som nævnt tidligere.


  • #24   5. feb 2020 Hmm, det er da altid noget smiley men ved du hvor den til styrebokse sidder så? Gad vide om jeg så fik den rigtige del fra vw og har fået den forkerte at vide fra mit andet emne?

    Billedet her er af den som jeg fik fra vw


    profilbillede
  • #25   5. feb 2020 Sidder de ikke lige ved siden af hinanden?

  • #26   5. feb 2020 Dit reg nr?

    Din mekaniker, hvad er han udlært i?


  • #28   5. feb 2020 Bs89539

    Du vil ikke tro det når jeg siger det, men vw, seat og mener det også var skoda


  • #29   5. feb 2020 Ikke på de biler jeg har rodet i.

    Den her
    https://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?tid=8460&group=2600-3030


  • #31   5. feb 2020 Eller den her

    https://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?tid=8460&group=2600-3020

    Men find den der IKKE går til instrumentet, og skift den.
    Den skal ligne en af de 3, jeg tænker den der er flad i bunden, den sidder bare med en clips, og det tager et minut at skifte den.


  • #33   5. feb 2020 Post et billede af hvor den sidder, det har han mere brug for.

  • #34   5. feb 2020 Det første link er den jeg har købt, og på det andet link har jeg købt og monteret den grønne som er den 6 øverste og det to er mere eller mindre ens.
    Det 3 link er måske en ide, men som sagt ved jeg ikke hvor den sidder, og hvis den sidder ved siden af styreboksen så må den næsten skulle side inden under det cover der er lige under forruden, der sidder styreboksen ihvertfald på de andre golf 4 jeg har set film af


  • #35   5. feb 2020 KT: det er den jeg har skiftet

  • #37   5. feb 2020 Nej, den skal sidde ude på motoren et sted, den måler jo temperaturen på vandet, sidder i en studs ved en kølerslange.
    Den sender signal til styreboksen om hvor menge grader vandet er, så få en med en tester til at se hvor mange grader den siger motoren er, typisk vil den ved fejl melde at motoren kun er 20-30 grader varm selvom den er 90 grader, så snyder den styringen til at sende en federe blanding ind og så går den dårligt.


  • #38   5. feb 2020 Her sidder den jeg har skiftet, som er den med firkantet stik og en dut på enden

    profilbillede
  • #39   5. feb 2020 Jeg kan ikke se nogen på det billede, men du kan fortælle hvor det er?

  • #40   5. feb 2020 Okay så er det der den eneste jeg kan finde, og syntes snart jeg har kigget hele bilen og hele nettet igennem uden held, men sig endelig til hvis i finder den smiley

  • #41   5. feb 2020 Jeg har såden en holdende, går lige ud og kigger efter

  • #42   5. feb 2020 Den sidder på en slange som hvad jeg ved, går fra kølervæsken jeg kan lige prøve og tage nogle flere billeder

    profilbillede
  • #43   5. feb 2020 Det var lidt svære at finde ud af end jeg regnede med for har ikke ordenlig belysning..
    Kan ikke helt se hvor den kommer fra men umiddelbart ser det ud som om den går ind i køleren men kan ikke se at den går ind i motoren? Som sagt så kunne jeg dårligt nok se noget derude så er ikke sikker på om den går in i motoren eller ej men her er et lidt bedre billede af den


    profilbillede
  • #44   5. feb 2020 Det eneste sted jeg kunne finde noget der ligner den der temperaturkontakt er nede ved siden af oliefilter men det ville jeg mene er oliekontakten uden at være klog på det

  • #45   5. feb 2020 Oliekontakten er nok skruet i.

    På min er den grøn, Octavia 1.6SR, den ene jeg kunne finde, på min Audi 80 B4 2.0E 1993 sidder de lige ved siden af hinanden.
    Men jeg så en tryksensor på modsatte side, den kan også være defekt, den er alu farvet og der går en lille slange op til den.


  • #46   5. feb 2020 Ja det er nok den samme som den jeg har skiftet og det er ikke til at finde andre..
    Tryksensoren, er det den der sidder her

    Rød pil


    profilbillede
  • #47   5. feb 2020 JA
    Men det er måske klogest at få udlæst fejlkoder så du ikke tåger rundt, det må ham mekkeren sgu da kunne finde ud af.
    Go nat


  • #48   5. feb 2020 Jeg har opgivet ham fuldstændig for føler ikke han er så erfaren, han er også på min alder og gik på grundforløb med mig før jeg hoppede fra... det skulle jeg aldrig have gjort og så snart at konen er færdig med uddannelse så hopper jeg på et hold igen og for mig den uddannelse som jeg altid har drømt om. Men har en rigtig god svigerfar som hjælper alt hvad han kan og han har et par forskellige kontakter, så der kommer en mekaniker forbi på fredag med en tester og så må vi håbe at vi kan finde fejlen og ellers den rigtige fejl. Skriver når jeg ved noget mere om de fejl vi finder frem til på fredag og tak for hjælpen for nu. Godnat smiley

  • #49   7. feb 2020 Så fik jeg sat tester på og får lidt mere af vide senere idag men tænkte jeg lige ville skrive det ind her så i kunne følge med smiley

    Den viser en fejl på motoromdrejningsføleren, urealistisk signal,
    Og en fejl på hallgiver, intet signal.

    Et hurtigt spørgsmål, er det værd at købe gasspjæld hos en ophugger eller skal det være nyt?


  • #50   7. feb 2020 Hvad har gasspjældet at gøre med de fejl du har fået udlæst.

  • #51   7. feb 2020 Det ved jeg ikke hehe, jeg tænkte bare at det havde noget at gøre med gasspjældet da gasspjældet skal åbne før du får omdrejninger så måske hvis gasspjældet var beskidt eller defekt, ville det melde fejl videre til omdrejningsføleren? Men jeg aner det ikke.
    Det var også mest hvis det skulle skiftes efter at jeg fik det af vide af min første mekaniker som også læste fejlen og derefter sagde det, så kunne jeg forberede mig bare på det værste smiley


  • #52   8. feb 2020 Okay, men man kan måle data ud på alt det elektroniske inden man vælger at skifte i blinde.
    Det gør jo kun tingene dyrer.


  • #53   8. feb 2020 Det er også rigtig nok, men nu fik jeg den testet gratis igår og kan måske skifte alle delene til 1000kr. Plus minus, hvis det er noget jeg selv kan, eller jeg kan betale 375kr. For et tjek hos den nærmeste mekaniker som fortæller mig at hvis der skal til at pilles ved bilen for at få testet den korrekt så bliver der lagt 650kr. Yderligere oveni i for en arbejdstime hvilket bliver 1000kr. Bare for at få testet den og derefter skal jeg så betale for at skifte delene. Nu ved jeg så ikke om de 375kr. Indebær at få målt data på de elektroniske dele, så det kan jeg først finde ud af på mandag når jeg kan ringe til dem igen.
    Lad mig vide hvis jeg er helt galt på den med min tankegang smiley for i sidste ende så lytter jeg mere til jer end til mig selv da i tråds alt er de erfarende og jeg sætter pris på at i vil bruge jeres tid på at hjælpe mig.

    PS. Har lige haft gasspjældet af for at rense det og denne dims røg ud, jeg kan ikke se hvor den skulle sidde og for mig så ligner det bare en klips som gør at man kan skrue noget af, men at jeg står med de problemer jeg har, og der ryger noget ud af gasspjældet som der ikke burde, så vil jeg lige være sikker.
    Er ikke 100 på at den sad indeni men den faldt ned på motorblokken da jeg pillede gasspjældet af.


    profilbillede
  • #54   8. feb 2020 "Skomager bliv ved din læst" er det et gammelt ordsprog der siger.

    "pil ikke ved noget der virker" ???

    "Finder man ikke fejlen inden 20 min, så laver man nye fejl", fakta fra maskinindustriens statistikker.


  • #55   8. feb 2020 Okay hehe, men jeg fik af vide at jeg skulle rense gasspjældet fordi det kunne være problemet så derfor gjorde jeg det, men nu læste jeg inde på en hjemmeside om hvad en defekt krumtapsføler gør, og den siger præcis de fejl som jeg har.

    “Både knastaksel og krumtapaksel sensoren udsættes ofte for ekstrem varme og kan derfor brænde af, men kan også blive slidt op. En defekt knastaksel eller krumtap sensor kan resultere i ujævn tomgang, fejltænding og dårlig accelerationsevne. I værste fald kan motoren slet ikke startes. Et meget almindeligt tegn på en defekt knastaksel eller krumtap sensor er, at motoren ikke vil starte, når den er varm - men starter fint, når den er afkølet.”

    det er præcis de problemer jeg har. Så min plan var lidt at gå til Rødovre svansen imorgen tidlig og købe en krumtapføler til 200kr. Og hvis det ikke virker, så er den i det mindste skiftet til ny og så kan man udelukke den.
    Men som sagt tidligere så hvis der er nogen der har en anden ide så sig endelig til smiley


  • #56   8. feb 2020 Det spændende bliver hvad du har ofret af kroner på den i alt, og hvad den del du kunne have nøjes med at skifte koster smiley

    Men ja, den sensor kan virke dårligt i lang tid og meget periodisk, fra slet ikke at kunne starte den ene dag, og så starte og køre perfekt næste dag, der er det kun VCDS som kan se hvad der ligger i fejllageret.


  • #57   8. feb 2020 Ja jeg håber da jeg snart rammer plet så det ikke bliver alt for dyrt, men man kan så sige at bilen er 21 år gammel så det skader nok ikke at få skiftet lidt ekstra på den.

    Jeg håber bare at det er delene selv og ikke ledningsnettet bag...


  • #58   8. feb 2020 Jeg fandt lige ud af at jeg har haft stikket til knastaksel sensoren pillet af da jeg skiftede tændrør så det er måske derfor at den viste fejl på hallgiver, så umiddelbart er der kun den ene fejl som var motoromdrejningsføleren, og så håber jeg at den del jeg viste billede af, ikke er noget fra gasspjældet smiley

  • #59   9. feb 2020 Så køre bilen igen og det var krumtap sensoren der gjorde det smiley
    Men nu er det gamle problem kommet tilbage med olielampen der lyser, men umiddelbart virker det til at det først kommer omkring de 2000 omdrejninger, imens bilen er varm...
    Skal have tester på igen i aften så håber lidt at den stadig hopper fra 1500 til 2000 omdrejninger så det bare er det, men nu må vi se.

    Lige et spørgsmål jeg har angående det.
    Kan det passe at gasspjældet og\eller luftmassemåleren kan gøre at den hopper sådan i omdrejningstallet?
    Jeg spørg fordi, at det var noget min gamle mekaniker sagde efter at han havde skiftet oliepumpen og kontakten, han sagde helt præcis “jeg kan ikke love at lampen ikke lyser igen da det kan være fordi at den hopper fra 1500 til 2000 omdrejninger, som måske kan være gasspjældet eller luftmassemåleren men uanset hvad burde den få nok olie nu”
    Lad mig endelig vide hvad i mener om det smiley

    Allan: det blev sammenlagt 300kr. At få bilen til at køre igen smiley


  • #60   9. feb 2020 Synes da ellers du skiftede en masse dele, men du afleverede dem måske igen?

  • #61   9. feb 2020 Nej jeg har kun skiftet motortemperatur sensoren og motoromdrejning sensoren, og så har jeg skiftet tændrør som jeg havde liggende for længe siden så alt i alt 400kr. Men tændrørende var noget der var brug for at blive skiftet i forvejen så det er alt afhængig af om man tæller dem med smiley men har til gengæld skiftet alt for meget på den inden for de sidste 3 måneder, som f.eks. oliepumpe, oliekontakt, 2x oliefilter, bundkar, tandhjul nær oliepumpe (ved ikke hvilket tandhjul da det var mekanikeren der gjorde det) brændstoffilter og brændstofslange. Og det er uden alle pladedelen og lygterne hehe smiley men håbede på at sælge den omkring sommer (hvis jeg ellers kan få lavet den olielampe fejl) da jeg har taget kørekort til motorcykel og gerne vil have mig sådan en smiley men nu må vi se for jeg aner ikke hvad det skulle være andet end, ledningsnettet/instrumentbrættet, olien og/eller en olieføler men kan ikke helt finde ud af om det er den såkaldte kontakt eller om det er 2 forskellige ting...

    Havde tester på her tidligere men den viste intet så jeg er lidt lost


Kommentér på:
Golf 4 hoster efter 10 minutters kørsel..

Annonce