{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
728 visninger | Oprettet:

Opel Vectra C / Lodning på printplade {{forumTopicSubject}}

Hej,

På min Vectra C oplever jeg igen problemer med mit "betjeningspanel" til klimaanlæget.

For et par år siden havde jeg bøvl med, at det midterste hjul ikke reagerede ordentligt på tryk. I diverse Opel-fora læste jeg så, at det typisk skyldes en "kold" lodning på den printplade, der sidder inde bagved.

Jeg havde herefter held med at få lavet en ny lodning, og det virkede i meget kort tid, men så opstod samme problem igen. Jeg prøvede at lodde igen, men der er tale om MEGET små loddepunkter, og det var min grov-motorik åbenbart ikke egnet til. I hvert fald kunne jeg ikke få det til at fungere igen og jeg tror jeg fik ødelagt printpladen.

Jeg fandt herefter et brugt panel (dvs. både front med drejehjul og printplade osv.) på eBay til ca. 90 Euro, hvor jeg så bare udskiftede printpladen indeni og bibeholdt fronten. Det har så virket fint i over 1 ½ år. (Der er i sagens natur ikke garanti på en brugt enhed fra en privat sælger)

Nu er den imidlertid gal igen. Denne gang ikke med trykfunktionen af det midterste hjul men problemet er, at når jeg vil øge blæserstyrken (drejer hjulet med uret), så sker der meget tit det, at den regulerer modsat, altså reducerer styrken. Det samme hvis jeg vil reducere blæserstyrken (drejer mod uret) så sker der tit det modsatte. Indimellem springer den også direkte fra trin 1 til 6 og modsat - så det kan jeg ikke leve med.

Jeg har ikke umiddelbart lyst til at bruge 700 kr. på et nyt (brugt) panel igen, og selve printpladen (Valeo) kan man åbenbart ikke få i "løs vægt". Jeg tør slet ikke gisne om, hvad en ny enhed koster.

Tidligere var der jo en lokal radio- / TV-reparatør på hvert gadehjørne i enhver lille provinsby, som sad og lavede reparationer, men disse tider er jo forbi. I hvert fald er der ingen i nærheden af, hvor jeg bor og hos Elgiganten og andre større forretninger går jeg ud fra, at man bare sender reklamationssager ind til et centralt reparationssted eller udskifter hele komponenter og ikke sidder og laver lodninger smiley

Har i nogle gode bud på, hvem man kan få til at lave en holdbar lodning i dette meget spinkle materiale? (se de røde ovaler på billedet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel Vectra C / Lodning på printplade
Kommentér på:
Opel Vectra C / Lodning på printplade

Annonce