{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.787 visninger | Oprettet:

Thomas J
Thomas J
Tilmeldt:
6. mar 2008
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147

Dødt batteri, generator eller korte ture? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte i foråret sidste år, en Toyota Avensis fra 2013, der havde gået ca.43k kilometer. Allerede samme uge eller ugen efter, gik den død. Jeg fik starthjælp og kørte den forbi forhandleren, fordi ham fra Falck nævnte noget om at jeg skulle få tjekket generatoren, da den ladede lidt underligt. Værkstedet hos forhandleren fandt ingen fejl på generatoren, opladede batteriet og jeg hentede bilen igen. Den døde ikke lang tid efter.

Hentede mig et nyt batteri hos T-Hansen. Bilen kørte, alle var glade.
Henover sommeren og efteråret døde bilen igen. Købte en "oplader-kuffert" hos T-Hansen. Forklarede mit problem til min mekaniker, da bilen skulle til service i, så vidt jeg husker, december. Han konstaterede at der ingen fejl var på generatoren, men batteriet var defekt, det kunne ikke modtage ladning. Han skiftede batteriet til et dyrere og mere avanceret end det fra T-Hansen. Alle var glade.
I februar døde bilen og jeg måtte begynde at bruge kufferten regelmæssigt.

Jeg har 9 kilometer til jobbet, altså kører jeg 18 kilometer de dage jeg arbejder. Arbejder deltid, så kører turene 3 dage i træk, hvorefter bilen holder stille 3 dage i træk. Har ikke det store kørselsbehov og har prøvet at køre nogle 30-40 minutters ture af og til, for at oplade batteriet. Men enten begyndte jeg på det for sent eller også gør det ingen forskel.

Ingen lamper lyser, før jeg drejer nøglen og de slukker, som de skal, når jeg starter bilen. Lige nu skal jeg både jumpstarte bilen før og efter job, så jeg kan regne ud at jeg nu skal ud at købe batteri nr.3, siden februar sidste år. Det løber alligevel op og det irriterer mig efterhånden meget, at bilen er så utilregnelig, selvom jeg ellers holder virkelig meget af bilen. Har prøvet at kigge efter ting, der ikke slukker, men der er intet at få øje på, hverken i handskerum, bagagerum eller indikatorer.

Kan det virkelig, som mekanikeren nævnte, og som jeg har læst mange steder, skyldes mine korte ture? At mit klimaanlæg og radio dræner batteriet så voldsomt, i løbet af få måneder? Kan det være noget ved generatoren mekanikeren overser eller hvor kan jeg lede efter en årsag og dermed løsning henne?


Kommentarer på:  Dødt batteri, generator eller korte ture?
  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #1   1. apr 2020 Hvis du har et multimeter, så prøv at måle spændingen på batteriet med startet motor, her skal du måle ca 13.5V, hvis spændingen er meget over eller under den spænding, så kan der være et problem i generatoren.

  • #2   1. apr 2020 Jeg her ingen løsning udover at få tjekket generator igen samt få tjekket om der alligevel er en strømtyv når bilen er slukket.
    Det lyder helt forkert det forløb du har haft med batterier.
    Mvh. Gert


  • #3   1. apr 2020 Dit forbrugsmønster hjælper ikke på situationen, det er helt sikkert. Hvis du har mulighed for det kan man lave et setup som vedligeholdelses mæssigt lader batteriet op. En lader til det koster ca 500-800 kr. Det vil ikke gå hvis du bor i lejlighed eller ikke kan trække 220v frem til bilen.
    Andre kreative tiltag, tror det er biltema som sælger en solcelle oplader. Koster ca det samme. Laderen giver ikke særligt meget, men kan rimeligvis holde liv i din bil når den bare står.
    Endeligt så kig efter ekstraudstyr som står tændt, usb lader i cigar stikket, lamper som ikke slukker i handskerum etc. Alarmer trækker også lidt, samt uoriginale stereo anlæg kan gøre det hvis du er uheldig.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #4   1. apr 2020 Tak for svar. smiley
    Jeg har desværre intet multimeter.
    Jeg vil også køre forbi mekanikeren igen, men spørger bare herinde også, for at jeg ikke kun tager den samme persons svar for endegyldigt.
    Jeg bor i hus med stikkontakt i carporten, så jeg kan godt tilslutte noget derude, men burde det være nødvendigt og så kort tid efter med et nyt batteri?
    Intet i usbstik, ingen lys i handskerum, bagagerum eller andet jeg kan se. Intet uoriginalt ekstra udstyr. Bruger altid mit klimaanlæg, efter anbefaling fra sælgeren, hvor det kører på den laveste blæserindstilling og 21 grader.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #5   1. apr 2020 En evt adapter fast monteret i trailer stikket, kan lave mange sjove ting, evt også tage strømmen.

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #6   1. apr 2020 Kan du skære det ud i pap for mig? Jeg har sådan et anhængertræk jeg kan sætte på. Er det stikket i forbindelse med det, du mener?

    Edit: Har lige tjekket, men der sidder ikke noget i stikket ved siden af der, hvor man monterer trækket.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #8   1. apr 2020 Der er godt nok mange ting, at fejlsøge på. smiley

  • #9   1. apr 2020 Nu når du ikke har et multimeter, så få mekanikeren til at teste generatoren endnu engang, eller få den pillet af og testet i bænk ved en autoekektro.
    Eller bare købe en ny og få den skiftet, så har du udelukket det problem.
    Det skriver jeg fordi at det ender med at blive for dyrt for dig at en mekaniker ikke kan fejlsøge korrekt.
    For noget må der være galt.
    Et multimeter der viser over 13 v når bilen er startet, viser ikke om generatoren lader med nok amp.
    Har oplevet det forskellige gange, hvor andre mekanikker påstod at generator ikke fejlede noget.
    Din mekaniker må jo også have måle om du har noget der stjæler strøm et sted, når du forhåbentlig har oplyst ham om de gentagne problemer.
    Jeg har en reservebil stående og den får en kort opladning hvert halve år, og det er ikke fordi den ikke kan starte, men den kører sjældent mere end 40 km. I måneden, nogle måneder kører den slet ikke.
    Den der med at t Hansen batteri ikke er godt nok, og beror på skrøner, og dit kørselsmønster burde det klare.

    Så mit bud er generator eller noget der dræner dit batteri.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #10   1. apr 2020 Tak for forslag. smiley (Også til jer andre).
    Jeg er glad for at det ikke kun er mig, der synes noget virker galt. Jeg prøver at høre mekanikeren om de forskellige muligheder.


  • #11   1. apr 2020 Tror du skal skifte mekaniker.

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #12   1. apr 2020 Det har jeg gjort og jeg er glad for ham her, i forhold til min forrige. smiley

  • #13   1. apr 2020 Afmonter den ene batteripol, og sæt multimeter imellem
    og mål strømforbruget.
    Selvfølgelig mens bilen er slukket.
    så kan du se om der er for højt standbyforbrug.
    enten bilalarm eller forkert tilsluttet autoradio. eller andet.


  • #14   1. apr 2020 evt. monter en hovedafbryder i forlængelse af batteriet.
    så kan du være 100 pct sikker på at intet kan dræne dit batteri, når du forlader bilen.
    en sådan kan købes i biltema for få 100 kr.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #15   1. apr 2020 Jeg har desværre intet multimeter og jeg prøver at begrænse udgifterne lige nu, selvom jeg gerne vil løse problemet selvfølgelig.
    En hovedafbryder har jeg ikke hørt om før, prøver lige at kigge på det også. smiley


  • #16   2. apr 2020 Den skal kunne klare kun at køre de 9 km hver vej uden problemer. Har også en Avensis, og den bliver også brugt de ca. 3,5 km til arbejde uden problemer smiley også med klima, sædevarme, elbagrude, osv. i brug om vinteren.
    Få mekaniker til at kontroller om bilen aflader når den er slukket, det gøres med en amphertang rundt om batterikabel, med samme tang, rundt om pluskabel fra generator, kan han kontrollere om generator lader som den skal. En spændingsmåling med mutimeter er ikke nok til at kunne fastslå om den laver de ampher den skal.
    Så det kræver din mekaniker har det rette udstyr.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #17   2. apr 2020 Tak, du nåede lige at fange mig, inden jeg købte et multimeter, foruden et nyt batteri. Kører alligevel forbi mekanikeren her til morgen, for lige at vende problemet med ham. Igen..

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #18   3. apr 2020 Så blev bilen tjekket igennem på kryds og tværs, målt med det ene og det andet udstyr. Resultatet blev at det batteri værkstedet havde sat i, i december, åbenbart var for svagt. Det blev derfor taget retur og fratrukket regningen og et nyt lidt kraftigere blev sat i, da generatoren intet fejlede (stadigvæk) og der ikke var tegn på noget der afledede batteriet, i form af en defekt. Det sidste batteri var 56Ah, det nye 60, men i flg. mekanikeren var det kraftigere i forbindelse med koldstart eller noget i den retning.

    Jeg må indrømme, at jeg havde håbet på en defekt generator eller lignende og havde gerne betalt mig fra problemet, næsten uanset prisen. Nu slap jeg væsentligt billigere, men står måske med samme problem igen om nogle måneder.

    Er der en af jer, der kan anbefale en god lader, jeg kan tilslutte fra stikkontakten i carporten til batteriet en gang imellem? Tænker det må være billigere, end konstant at skulle køre længere ture, bare for at holde liv i batteriet. (Jeg køber mig også et multimeter denne gang, så jeg selv kan lære at holde lidt øje med status.)


  • #19   3. apr 2020 hey
    jeg bruger selv sådan en her
    https://www.billigbilpleje.dk/pi/CTEK-MXS-3-8-12-volts-elektronisk-lader_2640153_162995.aspx
    den har også ledninger med til fastmontering, så det bare lige er et stik, som du kan have hængende ved kølergitter,
    så behøver du ikke at åbne motorhjelm for at tilslutte den.


  • #20   3. apr 2020 du kan måske finde den billigere andre steder, men en ctek lader er i hvert fald en rigtig fin vedligeholdeseslader.
    den fås også i forskellige størrelser (og dermed priser)


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #21   3. apr 2020 Tak. smiley Det vil være rart, hvis jeg kan slippe for at skulle åbne kølerhjelmen hver gang. Jeg prøver at kigge på den.

  • #22   4. apr 2020 Ctek er ganske rare fordi de har snap connect stik. Faktisk kun derfor jeg har dem.
    De har også en til cigarstik, den er jeg dog ikke så frisk på.
    Har selv sat permanent ctek stik på mine biler, fordi deres køre mønstre er lidt ustabile.
    Du kan sætte det sammen med ledninger fra biltema, hvis du vil have det lidt nemmere:
    https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/motorvarmere/
    Lidt afhængigt af hvor batteri sidder, kan du slippe relativt nemt, eller skal igennem brandvæggen, og der er biltemas kabel lidt kraftigt.
    Jeg var selv dum nok til at smide kablet ud af baggagerummet med det resultat at malingen på bagsmækken til sidst revnede og der kom rust.... derfor er der nu ledninger fra front, igennembrandvæg om til baggagerummet. Du kan nemt få lidt kabine varme hvis du alligevel er i gang...


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #23   5. apr 2020 Jeg prøver at finde ud af det. Og tak for linket. smiley

  • #24   5. apr 2020 I teorien vil et for lille batteri give lignende problem, men jeg mistænker altså at de andre har ret i at generator er ustabil.
    Hvis problemet dukker op igen så skift generatoren. Du kan evt købe en brugt, afhængigt af hvor meget du vil putte i bilen.
    Håber det nye batteri holder bedre stand


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #25   6. apr 2020 Teoretisk set, kan det forløbet have været:
    Gammelt/dårligt batteri, da jeg købte bilen brugt sidste februar. Udskiftede til et batteri fra T-Hansen, som mekanikeren senere hen oplyste var defekt og ikke var i stand til ordentligt at modtage opladning. Derefter monterede han så et batteri, der var for svagt. Disse ting kombineret med at bilen har holdt stille i perioder af og til og sjældent kører lange ture, er jeg tilbøjelig til at tro på kan hænge sammen. Og selvom det var samme værksted denne gang, var det en anden mekaniker, der undersøgte generatoren. Tænker de nok vil tjene mere på at udskifte generatoren (hvad koster sådan noget egentlig? Jeg forestiller mig et par tusinde eller tre), end at skifte batteriet og tage deres første retur.
    Ja, jeg håber også batteriet denne gang er en bedre oplevelse.


Kommentér på:
Dødt batteri, generator eller korte ture?

Annonce