{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.728 visninger | Oprettet:

Sort røg under acceleration diesel med partikelfilter {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Jeg har en Kia Cee'd fra 2011 som er en 1.6crdi med partikelfilter. Jeg har bemærket den er begyndt at ryge sort under kraftigere accelerationen, nærmest som en gammel VW Golf eller lign uden partikel filter. Der er ingen fejl i instrumentbordet, intet der lyser og den starter fint og lyder sundt fra motoren. I min verden skal en dieselbil med partikelfilter slet ikke ryge sådan. Er der nogen der har oplevet lign eller har en idé om hvad det kan være? Jeg har givet den Bell add service rens 1D+ og den får 1/2 deciliter i tanken af Bell add hver gang jeg tanker, men uden det har løst det.. bilen har lige rundet 200k.

På forhånd tak for jeres tid og inputs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sort røg under acceleration diesel med partikelfilter
  • #1   13. jul 2020 er det ikke bare fordi du ikke kommer ud og køre den varm så den brænder partikelfilter rent

  • #2   13. jul 2020 Nej den har fået mange lange motorvejsture smiley

  • #3   13. jul 2020 prøv at få kørt en regering af partikelfilter for jeg tror det er fuld

  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
    #4   13. jul 2020 Det lyder nærmere som om der er brændt hul igennem partikelfilteret, hvis et partikelfilter virker kommer der ingen synlige sodpartikler.

  • #5   13. jul 2020 Kan værkstedet igangsætte en afbrænding/regenerering af partikelfiltret med en udlæser?
    Ville den ikke melde en fejl i instrumentbordet hvis filtret var brændt igennem?:)


  • #6   13. jul 2020 Jeg kan i hvertfald gøre det med min Delphi her hjemme på en s Max

  • #7   13. jul 2020 Ja okay. Men hvis dit partikelfilter stopper til, kommer der så ikke en fejl om tilstoppet filter i instrumentbordet?


  • #8   13. jul 2020 det gjorde sMax i hvertfald det er også det jeg ikke forstår for ligegyldigt hvad burde de jo melde fejl om den er stoppet eller der er gået hul på den

  • #9   13. jul 2020 ja den burde melde fejl på både dyser og partikelfilter hvis der var nogen af dem som er i stykker..
    Snakkede med et værksted i dag og de foreslog enten at gennemføre en gennemskylning med noget lign. bell add i i stedet for diesel eller at måle hvor meget diesel der kommer retur fra hver dyse. Prisen for at få testet dyserne var heller ikke sjov da den lå mindst på 2500kr og synes det er meget at fyre af på noget man langt fra er sikker på er problemet..


  • #10   14. jul 2020 En Hyundai/kia tester kan se live data på dyser og om de afviger fra hinanden. Det kan give et fingerpeg.

    Er den chippet?

    Der kan godt være fejlkoder gemt uden lamperne lyser - Det afhænger af fejltypen.


  • #11   14. jul 2020 Ja det var præcist det jeg også har tænkt de kan se live for det ved jeg kan kan på min gamle 307 hdi fra 02. Kan den så kan en Kia fra 11 da også, men virkede værkstedet ikke til at mene af en eller anden grund. Skal dog komme an på en prøve.
    Den er ikke chippet nej af hvad jeg ved af. Måske det var værd at få udlæser på men det skal nok være en med det helt rigtige software for at fejlen kan findes smiley


  • #12   14. jul 2020 Du skal forbi en Kia forhandler og få en original tester på smiley

  • #13   14. jul 2020 Ja det er nok der jeg skal starte. Jeg kan se du har en 1.6crdi med partikelfilter. Brænder den selv det rent når dit kørselsmønster passer og kan du høre når? Eller er det noget du har prøvet at få aktiveret med en tester ? smiley

  • #14   14. jul 2020 Jeg hører det aldrig. Har kun set det ved en tester nogle gange at temperaturen stiger på katalysatoren. Jeg kører til dagligt så også 2x 75 km, hvor ca de 2x 65 er motorvej.

    Jeg har ikke prøvet at få lavet tvungen regenering.


  • #15   14. jul 2020 Ja okay. Jeg har heller aldrig hørt det kører og det undrede mig bare lidt for jeg ved at det på nogle biler kan både mærkes og høres som en støvsuger der kører.
    Jeg vender tilbage med info når jeg har været forbi et værksted.


  • #16   14. jul 2020 Jeg har været omkring værkstedet og der mente han ikke det var partikelfiltret. Han sagde at der skulle den melde en fejl hvis der var noget med det og at selv om det er stoppet til, skal det ikke kunne få den til at ryge sort. Jeg tror nu heller ikke det er det, for lange ture får den mange af på motorvejen.

    Han mente så at live data ofte kunne snyde og at det gav han ikke meget for. Det bedste ville være at lave en returløbstest ved at montere en slange på hver returløb på hver dyse. Så gennemføre man en procedure med høje og lave omdrejninger over nogle tidsintervaller og måler mængden fra hver dyse. Er der en eller flere der afviger meget fra de andre, er det nok den der er problemet og så behøver man ikke have dem af for at teste i en testbænk. De ville dog have for 2 timer så fandt på noget selv. Mere herom om lidt. Den anden mulighed var at give den en gennemskylning med noget lign. bell add i i stedet for diesel.
    Så det korte af det lange er, at det var de ting jeg allerede havde snakket med ham om. Gennemskylningen ville også kostet for omkring 2 timer.. og igen ingen garanti for det dur.
    Han sagde også, at problemet kan komme fra en forkert mængde luft, grundet en revnet luftslange eller IC. Jeg skal lige have gået dem alle igennem snarest.

    Jeg er mest tilhænger af at måle om hver dyse giver ens retur og dermed opfører sig ens, så det er den løsning jeg prøver først. Jeg vil selv gøre det fordi det bliver hurtigt dyrt at kaste penge efter fejlfinding hvis værkstedet ikke engang er særlig sikre på det er problemet og hver test koster 2 timer. Jeg skal lige have spurgt Kia om de gider sende mig testproceduren. Jeg har kunne finde en for ford mondeo MK3 så mon ikke der også er en for en Kia Cee'd som min de benytter sig af. Udstyret kan købes for 600kr i biltema og det gider jeg ikke give for nogle slanger og beholdere. Jeg har lavet mit eget ud af nogle stumper fra et hug og nogle slanger fra Bauhaus og det kostede mig 90kr. Jeg vil bare benytte nogle gamle flasker til at samle op fra hver dyse og så måle hver enkel op i et målebæger bagefter. For lige at runde den med at sætte tester på af: De skulle have 800kr for at gøre det, og når den ingen fejl melder i instrumentbordet og jeg næsten lige har haft en udlæser på (relateret til en anden fejl), hvor den ikke skrev noget og det her problem også var der dengang, så vil jeg starte det billigste sted. Det må altså være med den her test og at tjekke luftslanger.
    Testudstyret ser sådan her ud:


    profilbillede
  • #17   19. jul 2020 Jeg har udført en returflowtest og skal nu have analyseret opsamlet data. Da ingen værksteder kunne oplyse mig om en testprocedure, valgte jeg at anvende en fremgangsmetode for en Mondeo. Jeg ved dog at maks volumen værdierne ikke er de samme, men ikke desto mindre er det den test jeg har anvendt som løber over 5 minutter:

    https://www.fordwiki.co.uk/index.php/Injector_Leak-Off_Test

    Jeg udførte testen 3 gange og resultaterne kan i se på billederne. Kort fortalt målte jeg vægten af hver flaske efter hver test for så at fratrække massen af en flaske og dele med massefylden af diesel = volumen [mL]. Som det ses så giver cylinder 3 væsentlig større returflow end de øvrige 3. Spørgsmålet er så, åbner nr. 3 for lidt og de øvrige 3 åbner det de skal, eller omvendt, cylinder 3 åbner det den skal og de øvrige 3 åbner for meget? Eller er forskellene mellem volumenerne inden for det acceptable? Bilen ryger formentlig sort fordi der er en forkert blanding af diesel og luft og jeg mener at for lidt luft ville lave sort røg, men vil for lidt diesel kontra luft også lave sort røg?


  • #18   19. jul 2020

    profilbillede
  • #19   19. jul 2020

    profilbillede
  • #20   19. jul 2020 der er med stor sandsynlighed fejl på dyse 3.
    da den sender mere retur end de andre.

    når man laver testen, samlinger man alle dyser.
    og den/dem der skiller sig væsentligt ud plejer som regel og have fejl


  • #21   19. jul 2020 Hej Dennis, tak for dit input.
    Jeg er helt enig i at den 3 dyse adskiller sig fra de øvrige 3, men spørgsmålet er hvordan det resultat skal fortolkes. Som du siger, kan det være den 3 dyse sender for meget retur og de andre er normale. Der er dog også den mulighed, at dyse 1,2 og 4 hænger åbne og derfor sender for lidt retur. I det tilfælde er dyse 3 i orden.
    Bilen ryger dieselos og det er formentlig pga. Et forkert forhold mellem diesel og luft. Hvis det er tilfældet, at de 3 dyser levere for meget, så er der for meget diesel kontra luft og det kan i hvert fald få en motor til at ryge. Kan det også lade sig gøre hvis det er tilfældet, at den 3 dyse åbner for lidt og der dermed er for meget luft kontra diesel? smiley


  • #22   23. jul 2020 Jeg var en tur forbi et værksted og få en tester på med det formål at måle differenstryk over partikelfiltret, for evt. at udelukke det.. Desværre viste den 0bar i trykforskel og det selvom den fik fuld kniv under live data udmålingen. Mekanikeren mener der er brændt hul igennem filtret siden der ingen forskel er i tryk og det faktum, at uanset hvor uren en forbrænding bilen laver, skal filtret fange alt og bilen ikke sode. Det gør den så som beskrevet under belastning men ikke ved konstant omdrejninger. Det ser ud til du har ret The Matrix B.

    Partikelfiltret sidder i samme beholder som katalysatoren og for mig at se så sidder den nederst. Hvis i ser på billedet, så går slangerne til dif. tryk måleren ned midt på og ned i bunden (markeret med rødt). Jeg vil afmontere det flexrør (rød pil) som går på i bunden af filtret og kigge om jeg kan se et hul i filtret. Er der brændt hul, må det kunne ses eller hvad? smiley


  • #23   23. jul 2020

    profilbillede
  • #24   23. jul 2020 vi plejer og tage fortære af og sende et kamera ind for og se hvordan filteret ser ud.

  • #25   23. jul 2020 Hvad plejer i at tage af dennis?
    Jeg har muligvis adgang til en kamerasonde jeg kan bruge til det havde jeg tænkt mig smiley


  • #26   23. jul 2020 afgangs røret fra katterlysator/ partikelfilter, så kan man sende kameraet op og se bunden af dog

    og på nogen kan man få kameraet ind ved den midterste trykføler og se toppen


  • #27   24. jul 2020 Okay, har du før set der var direkte brændt et hul igennem filtret ? Er måske lidt i tvivl om hvad jeg skal forvente for at vurdere filtret er brændt igennem. For tilstoppet er det ikke .. smiley

  • #28   24. jul 2020 vi har haft et filter der har brændt en fordybning i midten, i toppen af filteret.
    men også kat elementet havde løsnet sig og lå og bankede mod dog elementet.


  • #29   24. jul 2020 Ja okay, jeg må have flexrøret af og kigge.
    Jeg snakkede med MT filterservice da de har forstand på rensning af partikelfiltre. Han fortalte, at hvis jeg sætter et andet filter på, skal det kodes i bilen så den ved hvor tilsodet det er. Hvis jeg derfor køber et fra et hug, som jo vil have en ukendt mængde sod i sig, vil det være svært at kode ind hvad tilstopningsgraden er. Han mente også der burde være en lav modstand på diff. Trykmåleren selvom der er brændt hul, så måske der er noget i vejen med den. Der var dog ingen fejl da bilen blev udlæst så lidt spøjst hvis den er i stykker. Ud over det så kunne han give ret i, at kommer der sod igennem er det færdig..


  • Jørgen Sax M
    Jørgen Sax M Tilmeldt:
    okt 2023

    Svar: 1
    #30   25. okt 2023 Hej David - jeg har med interesse læst om dine "røgproblemer" på Ceed'en
    Min søn har en 2011 model med samme problem.
    fik du løst problemet, og hvad var der evt. galt ?

    Hilsen Jørgen


  • #31   21. feb Hej Jørgen Sax M.

    Jeg gav bilen serviceprodukter fra bell add. Både normal diesel additiv, servicerens 1d+ og indsugningsrens. Det hjalp ikke omgående, men jeg forsatte med det. Derudover kørte den hver dag på motorvej mellem Randers og Aalborg i mellem 1-2år. Der blev længere og længere imellem at den fik de der "røganfald" og til sidst udeblev det. Den har ikke gjort det siden så min konklusion var, at den simpelthen trængte til at blive kørt rigtigt -hvilket tidligere ejer nok ikke havde gjort.. (små ture og sådan).
    Håber du fik det løst med din søns bil.


Kommentér på:
Sort røg under acceleration diesel med partikelfilter

Annonce