{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.575 visninger | Oprettet:

0 bar olietryk midt under kørsel {{forumTopicSubject}}

Hej!

Kort baggrundshistorie:
Jeg har en Opel Calibra Turbo (C20LET) som jeg har bygget helt ny forstærket motor til. Alt er enden nyt eller opgraderede og forstærkede dele. Den har fået sprit ny original oliepumpe fra en z20let med modificeret oliesi. Da jeg startede den op første gang var den helt perfekt, olietryk var mega god (5 bar ved kold tomgang). Efter lidt tid og ekstra arbejde frem og tilbage og det hele, så fik jeg endelig trillet en LILLE tur i den. Kørte cirka 2 kilometer væk fra værkstedet og tilbage, for så at skifte olie på den, for lige at få skyldet den igennem. Så her i dag, anden gang jeg skal køre i den. Jeg starter den op, den køre stadig mega godt i tomgang, god olietryk, den får lov at holde i tomgang ind til den er varm (som den plejer), efter 1 kilometer begyndte olietrykslampen at lyse og mit olietryksur gik direkte på 0 bar. I det sekundt den bippede fik jeg slukket motoren og trillet ind til siden, så er egentlig ikke bange for at motoren har taget skade.

Men jeg skal nu finde ud af hvad der kan gøre at olietryk går fra 2-3 bar under kørsel til 0 bar på et splitsekundt. Nogen forslag på hvad jeg skal kigge efter? Tænker selvfølgelig oliesi og oliepumpe, men er der andre muligheder?

Vh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  0 bar olietryk midt under kørsel
  • #1   23. sep 2020 tjek som du selv siger om olie si er stoppet,gået løs eller noget er knækket til olie pumpen. Men først tjek at olie tryk kontakten ikke bare er gået til, evt pil den fra og sæt en olietryk manual tester ur til den og se om der er olietryk. for det kan være sådan en simpel ting som dårlig sensor også. Og tjek også motoren har nok motorolie og den ikke har spist det pga af de fejl et sted. Men det sidste her regner jeg med det var det første du tjekket, som alle normalt ville gøre først.

  • #2   23. sep 2020 Jeg har olietrykskontakten til instrumentbrættet, men derudover har jeg også et olietryksur som måler det præcise tryk, den gik direkte på 0 bar i det samme som lampen i instrumentbrættet gik igang, så regner ikke med de begge går i stykker samme tid. Jeg tjekkede som det første olie, det sjove var da jeg tjekkede første gang så viste oliepinden at der ingen olie var på, men efter 1 minut kom det hele tilbage i bunden. ??? Ved ikke hvad det kan være.

  • #3   23. sep 2020 Lyder underligt nu når olie er tilbage i bundkaret laver den så fint olie tryk igen?. prøv at tage topdækslet af og tjek om nogen er stoppet hvor olie skal løbe retur ned til bundkaret fra topstykket af i de retur kanaler..

  • #4   23. sep 2020 Lyder også underligt at olien ikke løber tilbage hurtigt nok.
    Er der brugt flydende pakning oppe i topstykket?


  • #5   23. sep 2020 Laver den tryk nu uden tænding ?

  • #6   24. sep 2020 Har ikke prøvet at starte den siden, er igang med at skille den af så jeg kan komme ind og tjekke oliepumpen. Ingen flydendepakning brugt ved topstykke.


    Det yderste gear på oliepumpen har det med at udvide sig og sætte sig fast i oliepumpehuset når de køre uden olie i, så vil hellere være på den sikre side og tjekke.


  • #7   24. sep 2020 #5 Det er en mekanisk pumpe der blir drevet af krumtap, så motor skal være tændt for at tjekke trykket dsv...

  • #8   24. sep 2020 Ja det jeg klar over du skal fjerne relæ eller hvad der nu er gældne for din motor så du ikke har tænding og derfor kan turne motor uden den går igang men opbygger olie tryk så du kan fejlsøge pumpe og belaste andet mindst muligt.

  • #9   24. sep 2020 Det gælder selvfølgelig også dyser.
    Altså du forsøger at starte uden gnist på rør og uden sprøjt på dys og aflæser så olietryk.
    Ærgerligt at få skilt det hele ad og ikke blive klogere.


  • #10   24. sep 2020 nå ja det jeg klar over, men sådan kan jeg ikke teste olietryk. Kan kun teste om oliepumpen drejer rundt eller ej. Man kan bare tage krumtapssensor af, så kan den ikke starte smiley

    Men har samlet det hele nu, så må jeg prøve at starte den og se hvad der sker. Tror næsten det er fordi olien ikke kommer hurtigt nok retur med i bundkar, så oliepumpen ikke kan suge noget olie op. Men hvorfor, ja det kan jeg ikke svare på.


  • #11   24. sep 2020 er der brugt korrekt toppakning.

    har prøvet med en 2.0 8v ohc Opel motor.
    hvor vi monterede en metal toppakning.
    der var dog lige den lille forskel, at der var en lille fin gennem gang fra olie over til vandet.
    så efter ca 60 sekunder var vandbeholderen fuld af vand med olie i
    da den pakning vi have brugt ikke helt passe til den type motor ??


  • #12   25. sep 2020 Det er korrekt pakning ja. Ingen olie og vand blandet heller. Jeg har haft bundkar af og ventildæksel af, og kunne se direkte igennem fra topstykke til bunden igennem oliereturkanalerne, så de er fine nok. Jeg gav op på af tage oliepumpen af, da krumtapsbolten er spændt så meget at min slagnøgle ikke kan få den af. (kender godt til tricket med at startemotoren med trækstang på bolten, men det kan jeg ikke rigtig :().

    Har samlet det hele nu, så nu vil jeg prøve at tørne motoren i et sekundt eller 2 med olie slangen til turboen af og så se om der kommer noget olie ud. Hvis der kommer olie, så burde pumpen ikke fejle noget, så er der noget andet der er galt.


  • #13   25. sep 2020 Nå nu har prøvet at dreje motoren rundt med starteren imens olie slange til turboen er af, og der kommer ikke noget olie, så nu heller jeg til at oliepumpen er død. Min teori med olien der ikke kommer retur til bundkar er så at da oliepumpen døde (satte sig fast måske?) så er olien den har suget op blevet "fanget" på den anden side af oliepumpen og lå i alle kanaler, så alt den olie der lå i oliekanalerne der går op til topstykket var fyldt med olie, men var ikke under tryk, så det kunne ikke komme helt op og retur igen, så det er langsomt sivet baglæns igennem oliepumpe og oliesi tilbage i bundkar, og derfor tog det lang tid for olien at komme retur.

    Nu er mit næste mål så at få løsnet den skide krumtaps bolt... Er selv løbet tør for ideer, så hvis nogen ligger inde med en gevaldig hidsig slagnøgle, så gir jeg gerne en ramme eller nogle moneter (Hvad der er mest tiltrængt) for at komme og løsne den. smiley


  • #14   25. sep 2020 Olie vil ikke hænge i dine olie kanaler, bare fordi oliepumpen ikke kører.
    Du har ikke sat eller lavet en “skvulpe” plade mellem bundkar og blok?

    Nogen af Opels motorer har noterne til og drive oliepumpen krympet på krumtappen, som en ring med to noter, måske det der er galt?


  • #15   26. sep 2020 Den har skvulpeplade. Forstår ikke helt hvad du mener med det sidste? Prøv at forklar lidt mere.:)

  • #16   26. sep 2020 Hvis det er den oliepumpe ring man sætter på krumtappen, så er den in ordnung. Nu kan jeg ikke helt huske hvordan det var, men mener det var oliepumpe på krumtap og så ringen ind i midten af oliepumpe pakningen, men kan ikke huske det.

  • #17   26. sep 2020 Du har ikke lavet en "skvulpe" plade selv eller købt en uoriginal?
    Tænker om den er lukket for meget så olien står på oversiden ved krumtappen.

    Ja det ikke sikkert det er lavet sådan længere.
    Men mener en overgang enten de sidste af motorerne inden ecotec'erne kom eller de først ecotec havde ringen som sidder bag oliepumpen krympet på.
    Som en ring med to flade tapper som stak ind bag i olie pumpen.
    De kunne gå løse med ingen olietryk som resultat.


  • #18   29. sep 2020 Det er en Victor reinz skvulpeplade og bundkarspakning i en. Meget standard skvulpe plade at bruge på disse motor. Den eneste ring på oliepumpen er den ring som går ind i den midterste pakning og over snuden på krumtappen, men den glider lige på. Har haft oliepumpen skilt ad og kan INTET se som skulle gøre den ikke virker. Den ser ud som da jeg satte den på for 6 km siden.

  • #19   29. sep 2020 Mht krumtapsbolt, så har jeg oftest bare købt en ny og skåret hovedet af den gamle. Så er der ikke længere spænding og den kan skrues ud med fingrene. Nu ved jeg ikke hvor meget plads du har at gøre med, men det var et forslag.

  • #20   29. sep 2020 Jeg tænker du har haft bundkaret nede siden du har haft pumpen af.
    Så sugerøret var ikke løst?

    Hmm skvulpepladen har store huller?

    Noten/ringen jeg snakker om, sidder på krumtappen, bagved oliepumpen.
    Ligesom en not til en remskive.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #21   29. sep 2020 Jeg tror simpelthen ikke du kan bruge en oliepumpe fra en z20let til en c20let. Har du spec. på begge pumpe, mistænker de måske suger forskelligt. Og hvis olietrykskontakt har sat sig fast åben, er der intet olietryk på motor

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #22   29. sep 2020 Hvis membranen inde i olietryksmåleren begynder at lække som følge af overophedning som et eksempel, vil olien forsvinde fra potentiometerets side. Dette kan forringe dens funktion og føre til et fuldstændigt nedbrud.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #23   29. sep 2020 reduktionsventil er en ventil der reducerer et tryk. Man burde måske kalde det en reguleringsventil.
    Oliepumpen kan lave ekstremt meget tryk hvis den fik lov. Så meget at oliefiltre og lukkepropper bare ville blive skudt ud.
    Derfor indbygger bilfabrikkerne en ventil til at regulere olietrykket. På en VW sidder den bagest i blokken, nedefra i venstre side med en stor skruetrækkerkærv.
    Deroppe sidder en fjeder og et stempel. Hvis dette stempel ikke kan bevæge sig virker ventilen ikke. Hvis den sidder fast i lukket tilstand vil trykket være for højt og omvendt hvis den sidder fast i åben tilstand
    Her går det så galt når folk indbygger større oliepumper fordi den så kan holde ventilen åben ved varm olie også. Så brænder motoren i værste fald af fordi man i den bedste vilje har sat en "bedre" pumpe i.


  • #24   30. sep 2020 Interessant teori, men hvad gør han så ved det nu?

  • #25   4. okt 2020 Skvulpladen har massere af store huller ja, den er fuldstændig som den originale. Jeg har fået krumtapsbolten af med en slagnøgle fra delpin.

    Jo man kan sagtens bruge z20let pumpen på en c20let, 99% af alle “byggede” c20let motorer kører med z20let/leh oliepumpe, de er fuldstændig ens, z20let/leh har bare bedre overtryksventil og tandhjul og giver derfor hurtigere olietryk ved opstart og ventilen har sværere ved at sætte sig fast. Ventilen er indbygget ind i pumpen, så det er ikke problemet.
    Olietrykskontakt har igen ikke fejl, da jeg har 2 som præcis på samme tid sagde 0 olietryk, tror ikke det er muligt at begge går i stykker på samme tid.

    Olie sugerøret sad som det skulle og har tjekket efter alle mulige utætheder i den, og der er ingen.

    Men jeg har nu bestilt en ny pumpe og sugerør, så må jeg se om det fikser det...


  • #26   4. okt 2020 er der dyser til undersmøring af stempler, monteret ?
    er der fejl i sådan en, kan det være der trykket mistes


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #27   4. okt 2020 Glæder mig til at høre om det var en fejl på pumpen :D. Det kan jo ske

  • #28   5. okt 2020 Nej har ikke bygget undersmøring på den.

    Ja glæder mig til at se, hælder lidt til oliepumpe og olie sugerør


  • #30   7. okt 2020 #29 c20let kommer ikke standard med undersmøring, først z20let smiley

  • #31   7. okt 2020 Jeg må sku sige hvis ikke du kan se direkte fejl på oliepumpen, ødelagte gear/ringgear eller hus.
    Så tvivler jeg på din pumpe fejler noget.
    Samme med overtryksventilen i pumpen.


  • #32   8. okt 2020 Kent R

    Gir dig ret i det. Også derfor jeg skriver jeg tror det er oliesugerør. Andet kan det ikke være (Tænker jeg)


  • #33   8. okt 2020 Men hvad skulle røret fejle? Hvis ikke det er revnet eller har kæmpe hul.
    Eller sad løs, men så hjælper det jo ikke og købe nyt.


  • #34   11. okt 2020 Jeg tjekkede røret efter revner, og jeg kunne ikke finde nogle. Men selv den mindste revne ville gøre den ikke kan suge noget op. Så kan være der er en lille lille revne jeg ikke kan se? Kom også være revnen først kommer frem når metallet blir varmere? Altså under kørsel.


    Altså det er så enkelt, for at få olietryk skal olien flyttes fra bundkar ud i motoren og så skal der være modstand i motoren for at lave trykket. Jeg har testet om der kommer olie efter oliepumpe, det gør der ikke, de eneste 2 ting der står for at sende olie fra bundkar ud i motoren er oliesi og oliepumpen, ergo endten den ene, den anden eller begge. Jeg gider ikke til at skille den ad igen og igen og igen, så køber gerne både pumpe og si, så må det være løst.


  • #35   11. okt 2020 En tandhjulspumpe er ikke så følsom overfor et hul på sugesiden.

    Men jeg kunne sagtens finde en hel masse grunde til hvorfor jeg ikke bare ville købe nye dele uden og checke om dem jeg skifter fejler noget.


  • #36   11. okt 2020 Næh men det er så let. Nævn en anden ting der ville gøre det. Er blevet træt af at bruge tid på at fejlsøge. Der KAN KUN være 2 ting der er fejl på, oliepumpen eller sugerøret. Det er de eneste 2 ting der skal stå for at sende olie fra bundkar ud i motoren.

  • #37   11. okt 2020 Det kunne være en manglende prop i en smørekanal eller andet i smøreolie systemet som gør der ikke er modstand.
    Så længe du ikke har trykprøvet sugerøret og inspiceret pumpen aner du faktisk intet.

    Men det self dine penge og din motor


  • #38   13. okt 2020 Jeg aner at jeg har testet om der kommer olie efter pumpen som der IKKE gør. Som jeg har skrevet, det eneste der står for at sende olie fra bundkar ud i motoren er oliepumpen og sugerøret.

    Selvfølgelig mangler der ikke en prop i en smørekanal? Har lige bygget hele motoren, kender hele motoren ud og ind.


  • #39   13. okt 2020 Har set på en mc-motor at en ventil kæntrer så der ikke kunne opbygges tryk til knasten.

  • #40   14. okt 2020 Ville vel være overtryks/reguleringsventilen, men det var den første jeg tjekkede.


  • #41   14. okt 2020 Det er mere simpelt på en ældre mc, aner ikke hvordan de laver det idag.

Kommentér på:
0 bar olietryk midt under kørsel

Annonce