{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.173 visninger | Oprettet:

Thomas C
Thomas C
Tilmeldt:
25. dec 2017
Følger: 10 Emner: 3 Svar: 2

"Olieskift nødvendigt" - Ford Focus 2017 Diesel {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Har en Ford Focus 1.5 diesel fra Februar 2017. Der er nu kommet melding i displayet om "Olieskift nødvendigt".
Jeg har tjekket olistanden og den er som den skal være.

I instruktionsmanualen står der følgende som yderligere beskrivelse:
"Fejlmelding vises, når motorolien er slidt, og et olieskift er påkrævet. "

Er det en fancy måde at få mig til værksted på eller er det helt validt?

Bilen er købt brugt i August sidste år, så umiddelbart kan det kun være alderen der retfærdiggører serviceeftersyn.

Har i nogle gode inputs?

På forhånd tak,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Olieskift nødvendigt" - Ford Focus 2017 Diesel
  • #1   13. feb 2021 Olie & filter skift er jo en vigtig vedligeholdelse, service intervallet er typisk ret højt fra fabrikanternes side 20-30tkm jeg har selv en diesel og der skifter jeg selv olie & filter for hver 10-12tkm.
    Så hvis indikatoren melder om service på olie så kik i din service bog og se hvornår den sidst fik skiftet og kontroller intervallet for olie som gerne skulle stå i bogen og hold det op mod sidste olieskift (man kunne jo have glemt at nulstille)


  • #2   13. feb 2021 Bilen er købt brugt i August sidste år, så umiddelbart kan det kun være alderen der retfærdiggører serviceeftersyn.

    Hvornår mener du selv den skal have skiftet olie ?


  • #3   13. feb 2021 det bare en helt almindelig Service indikator. få skifter olie eneste rigtige

  • #4   13. feb 2021 Spar du bare 1000 kr på olieskiftet , det vil også føre til mange andre besparelser :

    Du behøver jo ikke fylde brændstof på bilen, når motoren er død , du slider ikke på dækkene, og hvis du tager nummerpladerne af bilen, betaler du hverken ejerafgift eller forsikring .

    smiley


  • #5   13. feb 2021 Når man tror at Trolle har har nået bunden med dumme kommentarer, så stjæler han igen opmærksomheden og overgår sig selv.


  • #6   13. feb 2021 5

    han har i præsippet ret smiley


  • #8   13. feb 2021 Trolle nu har jeg haft en bruger her i 17 år, længe før din første bruger som du gudskelov slettede. Så nej er her skam ikke kun for at kommentere på hvad du skriver.
    Men Gud hvor dine svar dog er dumme, det er en fællesnævner for alt hvad du foretager dig.
    Dine lamme indlæg fører jo ingen steder hen, får dig blot til at fremstå gammel, affældig og indebrændt med et eller andet mindreværkskompleks.

    Almindelige mennesker har allerede pænt og hjælpsomt svarer med at det er et variabelt olie service. Dette er brugbart og netop hvad TS har brug for at vide.


  • #9   13. feb 2021 Så efter 17 år her, så er man herre over hvad der må svares , hvordan og af hvem ????

    Mig bekendt er du ikke administrator her ?

    Og du selv ?
    Du bidrager ikke med andet end stupide svar på mine indlæg ?






    JØSSES .... !

    Måske du bare skulle springe mine svar over, når du åbenbart ikke bryder dig om dem , og så bare lade være med at kommentere dem ?


  • #10   13. feb 2021 sidst den fik skiftet olie og filter, har de højst sandsynligt nulstillet service indikator.
    så når den så nu sige olie service.

    ja så er det tid til at få det skiftet.

    og at der er olie kok på, har ikke noget med oliens smørreevne og gøre

    olien bliver slidt lige som ens bremser gør


  • #11   13. feb 2021 Fyld nyt olie på en dieselbil , og kør 200 meter i bilen, hvorefter du slukker motoren og løfter oliepinden , eller stikker en finger ned i påfyldningsrøret - du vil blive forbløffet over hvor sort olien er blevet .

    Dieselbiler slider virkelig hårdt på olien, og kræver hyppig service .

    Der er INGEN biler der tager skade af at få skiftet olie for ofte , og hellere en gang for meget end et for lidt !

    Håber dette indlæg er OK ?


  • #12   13. feb 2021 Selvom du vælger de dyreste longlife olier, er der ingen grund til at pine 30.000 km ud af dem.
    Skift for hver 10-15.000 km og din motor lever meget bedre og længere sandsynligvis.
    Hvis du selv skifter, kan du sikkert også nulstille service-advarslen ret nemt:
    På vores trædes gaspedal og bremse ned samtidig.
    Enten er det når tænding er på (men ikke startet) -
    eller også træder man først og drejer så nøglen.
    Efter ca. 20 sekunder siger displayet, at service er nulstillet.
    Mon ikke også din vil gøre det? (Vores er et par år ældre).
    Men husk at skifte olien først. Det er ikke en "service-forlænger" i ubegrænset omfang.


  • #13   14. feb 2021 Du må et smut til service med den. Det KAN selvfølgeligt være, de har glemt at nulstille indikatoren ved seneste service, men jeg tænker, det er mere sandsynligt, den skal serviceres og have ny olie.

    Der er stor forskel på, hvor længe, en bil kan køre med samme olie ifølge forskrifterne. Min Audi A6 havde et serviceinterval, der hed 30.000 km eller to år. Vores 2 stk. Ford skal til gengæld til service ved 1 år eller 15.000 km. I praksis betyder det så ved max 10.000 km for vores vedkommende, da hver Ford kører max 10.000 km.


  • #14   14. feb 2021 1,5 BlueHDI kører 30.000/1 år, angiveligt skulle det være samme motor selvom Ford siger deres 1,5 ECOBlue ikke har noget til fælles med 1,5 BlueHDI smiley Men 1,6 BlueHDI og 1,6 ECOBlue var samme motor, og begge 1,5'ere er en videreudvikling af denne smiley

  • #15   14. feb 2021 personligt vil jeg overhovedet ikke køre 30,000km på olieskift. max 15-20,000

  • #16   14. feb 2021 Nogle skodaer har 50.000 interval smiley

  • #17   14. feb 2021 Hvilke Skodaer? Nu har jeg haft 5 med “long life” og det er op til 30.000 km.
    De 30.000 er jeg kun kommet tæt på et par gange.


  • #18   14. feb 2021 ...... Og hvorfor skulle det kun være Skoda der kørte med serviceinterval på 50.000 km?

    Mig bekendt fremstiller Skoda ikke motorer der udelukkende ligger i en Skoda ?

    5W/30 LongLife 504.00 - 507.00 har efterhånden været standardgodkendelsen på de fleste VAG motorer i 20 (?) år , hvilket igen betyder op til 30.000 km serviceinterval .

    Håber der er iorden at jeg blander mig her ?


  • #19   14. feb 2021 Nu er der jo ingen, der påstår, det kun er Skoda, der gør det. Det bliver bare nævnt, at Skoda gør - ikke i alle tilfælde, og ikke kun Skoda...

  • #20   14. feb 2021 Fiat Ducato køre jo 48,000km og 2 år bla på deres 2,3 smiley

  • #21   15. feb 2021 Skift olie da det er meget vigtigt for at motoren holder længe hvis du ikke har råd til det så skal man ikke have bil. Jeg skifter selv efter bogen og helst 200 km før.

  • #22   15. feb 2021 Hold da kæft det er bilgalleri selvsving, ikke underligt at trådstarter endnu ikke har kommenteret på dette smiley

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #23   16. feb 2021 Jeg kan huske at ford havde nogle dieselmotorer hvor bundkarret var udformet således at der lå en del olie tilbage selv om man tappede alt af. Der skulle monteres et andet=nyt bundkar som ikke havde den skavank. Men det betød også at nogle af disse motorer brændte sammen . Så derfor få skiftet olie samt filter for hver 10.000 kilometer. Og det er meget nemt at gøre selv og man sparer en masse penge.

  • #24   16. feb 2021 Synes da, det er en voldsom antagelse, at man skulle "spare en masse penge". Jeg tænker, der trods alt er størst sandsynlighed for, at man spilder sine penge - også bare en påstand, men det er jeg overbevist om.

  • #25   16. feb 2021 Personligt kører jeg ikke mere end 12000 pr olie skift, underligt tal, ved jeg godt, det er bare der jeg er komfortabel , forstår ikke folk som mener det er sundt for deres motor at kører 30.000km på den samme olie

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #26   16. feb 2021 Man sparer en masse penge ved selv at skifte olie oliefilter kontra at sende bilen til mekaniker. Ydermere er motorolie noget billigere i Tyskland incl forsendelse til Danmark end hvis du køber olien herhjemme.
    Sådan gør jeg .


  • #27   16. feb 2021 Jovist, den del er rigtig nok. Men man sparer da ikke penge på at skifte ved 10.000 km frem for fx 15.000 km eller hvad man nu har som serviceinterval.

  • #28   16. feb 2021 Fordi nogle af 1,9 TDIerene har 50.000 km interval betyder jo ikke at de alle Skoda/vag kører 50.000 interval smiley


  • #29   16. feb 2021 Ford, mini, BMW, Volvo osv som brugte PSA 1,6 motor med bundkarets forkerte udformning blev løst med Euro V motorerne der kom i 2010, de kører desuden med samme pukkel i bundkaret, og der gør de nye Euro VI motorer også. Euro IV motorerne der var berørt brændte turboer af grundet stoppet oliesi til turboen, men det var nu ikke mange tilfælde der var tale om, men selvfølgelig noget man skal være opmærksom på smiley

    De har løst problemet med anden oliesi og andre interne opgraderinger, og ikke ved ændring af bundkarets udformning. Jeg har selv 2 biler hhv 2015 og 2020 med det problematiske bundkar, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke har redesignet det smiley
    Jeg kører dog de hhv 25.000 og 30.000 på mine olieskift, og jeg har heldigvis ikke haft problemer på de 178.000 og 65.000 de 2 biler har kørt smiley
    Jeg kunne have skiftet olien hver 12.500 eksempelvis, det havde resulteret i 7 ekstra olieskift til ca 1500 kr stykket
    De 10.000 kr jeg indtil videre har sparet, vil jeg nok kunne få skiftet turboen og oliesien for hvis den skulle gå til grundet tilstoppet oliesi smiley


  • Peter T
    Peter T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
    #30   16. feb 2021 #27: Besparelsen ved hyppigere olieskift kommer ved færre reparationer = længere levetid på motoren.

    Det store spørgsmål er så hvornår der er "break even". Personligt skifter jeg ved 15.000 km på min BMW, der officielt har 30.000 km/2 år mellem olieskift. Det forventer jeg giver overskud på den lange bane.


  • #31   16. feb 2021 #31 Præcis, jeg har sparret måske 10.000 ved at kører det opgivne antal km i stedet for at skifte ved halvt interval, det kan der alligevel blive lavet en del for, og jeg er sikker på at jeg ikke for mindre for den ved en forhandler når jeg skal have ny, end hvis jeg havde skiftet olien oftere smiley

  • #32   16. feb 2021 Det vil til stadighed forblive en påstand. Det samme vil være tilfældet for mit vedkommende; at min teori også er uopbakket af nogen form for evidens. Men jeg tror ikke på, at det vil være en overskudsforretning for særligt mange at skifte olie oftere end de officielle intervaller.

    Vi finder aldrig ud af, hvem der har ret. Der er ingen, der ved sine fulde fem har interesse i at lave et studie omkring det, hvis vi alle kører i elbiler om 10 år alligevel.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 296
    #33   16. feb 2021 Jeg holder med Trolle, hvor dum har man lov at være smiley . Hvis din bil siger skift olie og filter gør du det. Den oplysning er netop lavet til paphoveder som tror at der ikke skal vedligeholdes noget ved bilen. Jeg kalder dem skotske jøder fra jylland.

  • #34   16. feb 2021 #23.

    det er PSA motor der havde det problematiske bundkar.
    hvor gevind bøsningen, sidder oppe i bundkaret, se der en kant olien ikke løber over.

    vi skiftede en del, det ene sted, hvor vi arbejdede meget i Citroen og Peugeot.


  • #35   16. feb 2021 #34 Sådan ser mit bundkar ud på en 2020 PSA motor smiley De bruger stadig samme design

    profilbillede
  • #36   16. feb 2021 #35 man kan få en bundkar uden den forhøjning, tror faktisk de har den ved thansen

  • #37   16. feb 2021 de er ikke blevet klogere

  • torben S
    torben S Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #39   16. feb 2021 Du skal skifte olie , det er fordi den har regenereret dit partikkel filter mange gange ,så bliver din olie fortyndet af diesel, da den regenerere ved at øge brændstof mængden , så den kan brænde filteret ren , og der trænger lidt diesel ned langs stemplerne når den gør det , mekanikeren

Kommentér på:
"Olieskift nødvendigt" - Ford Focus 2017 Diesel

Annonce