{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Nikolo P
Nikolo P
Tilmeldt:
15. mar 2021
Emner: 1 Svar: 2

Opel Zafira 1.8 (2004) - vil ikke starte efter ny luftmængdemåler {{forumTopicSubject}}

Hej BilGalleri

Jeg har desværre problemer med min 2004 Opel Zafira 1.8 benziner. Jeg har haft bilen i næsten et år og den har kørt 208.000 km, hvoraf 1.000 af dem har jeg selv stået for. Da jeg fik bilen skiftede jeg motor olie og olie filter. Den har fået nyt batteri og den tidligere ejere nævnte at den har fået ny generator.

Bilen har sådan set aldrig helt kørt perfekt siden jeg fik den. Den brugte meget benzin og havde problemer med at accelerere ud af sving i anden og tredje gear, hvor den næsten går død i lave omdrejninger. Når moteren blev varm hjalp det lidt på det, men det var der altid.

Det første jeg skiftede på bilen var termostaten. Over tid mistede bilen mere og mere kraft og den havde problemer med at holde konstant fart på motorvejen. Den begyndte at ryste ved omkring 100 km/t. Efter de første lidt voldsomme ryst fik jeg de første koder. P0170 - Brændstof Trim Bank og P0303 - Cylinderen 3 fejltænding detekteres.

Desværre blev jeg ved med at køre i bilen indtil det blev så slemt, at jeg mener at den gik i nødprogram, hvor jeg ikke kunne komme i højere omdrejninger end 2-3.000 omdr. og kun køre langsomt. Tilsidst fik jeg også kode P0301 - Cylinderen 1 fejltænding detekteres og P0304 - Cylinderen 4 fejltænding detekteres.

Til orientering mener jeg at den altid har haft kode P1530 - AC-afbryderrelæ - kredsløbsfejl siden jeg har haft den. Dog mener jeg ikke det har noget med dens kørsel at gøre?

Jeg mente at det var luftmængdemåleren som skulle skiftes og fandt så den anden billigeste på autodoc som blev fra "Johns Autoteile GmbH & Co. KG". Efter jeg skiftede luftmængdemåleren har jeg dog siden da haft problemer med at starte bilen. Jeg mener kun jeg har haft den i tomgang en enkelt gang som var dårlig tomgang.

Moteren kan næsten starte, men slår fra hver gang nu. Jeg har lavet nogle videoer af det her: https://youtube.com/playlist?list=PLYUcU-L47l0AU_CSsXgR3RhFO4kZqES2z

Har brugt en del tid på at kigge efter luft lekager og har efterhånden lagt mærke til at den tidligere ejere har forsøgt at finde problemet og har lidt sjusket glemt nogle bolte samt slanger omkring gasspjældpotentiometeret, som jeg dog har samlet korrekt nu. Den har fået ny "brugt" gasspjældpotentiometeret, som jeg har renset, også i den lille tilbageløbsport som stoppes til nemt.

Jeg kan høre benzinpumpen starte og har skiftet brændstoffilter. Der er tryk på indsprøjtnings railen, eftersom der kommer benzin ud når jeg rykker på schrader ventilen, som er placeret på railen. Der er også tryk på efter bilen er slukket. Jeg har dog ikke målt brændstoftrykket fordi jeg manlger en fitting til schrader ventilen så jeg kan komme en trykmåler på. Hvor kan man købe sådan en?

Jeg kan ikke finde nogen luft lekager, men har dog ikke prøvet med en røgmaskine. Kan være jeg skulle prøve med en fra Harald Nyborg eller lign. Jeg har prøvet at bruge en forstøver med benzin i med håb om at finde luftlekager.

Ved siden af luftfilteret mener jeg, at der sidder en udluftningsventil til brændstoftanken, som er forbundet med gasspjældpotentiometeret. Når jeg tager ventilen af kan jeg ikke blæse luft igennem dem fra begge sider. Ved dog ikke om dette er godt eller skidt?

Jeg har ikke prøvet at skifte knastakselposition- eller krumtapaksel sensorerne.

Jeg har undersøgt at ECU'en har stel forbindelse. Jeg har forsøgt at genstarte ECU'en ved at fjerne strømmen fra batteriet og slette alle koderne, men jeg mener ikke at man kan gøre det på denne måde eftersom ECU'en har hukommelsen gemt. Skal man genstarte eller programmere ECU'en med et OP-COM program eller lign. når man skifter luftmængdemåler og gasspjældpotentiometeret?

Har nogen af jer handlet hos lifafadenmark.com før? De sælger en OPEL OP-COM OBD2 Diagnostic tool.

Den eneste kode som stadig er fremme pt. er P1530 - AC-afbryderrelæ - kredsløbsfejl.

Beklager for den lange beskrivelse, men har været i gang længe. Kan godt være jeg må smide håndklædet i ringen snart og få trukket bilen til det nærmeste Opel værksted..

Godaften! Vh. Nikolo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel Zafira 1.8 (2004) - vil ikke starte efter ny luftmængdemåler
  • #2   15. mar 2021 Få målt benzintryk inden du går videre !!!!

  • #3   15. mar 2021 Starter den på startgas?

  • Nikolo P
    Nikolo P Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 2
    #4   8. maj 2021 Den kan ikke starte på startgas og har målt 50 psi benzin tryk på ventilen på fuel railen.

    Jeg får knist på alle fire tændrør når jeg tester med en tændingstester.

    Kan moteren ikke starte hvis kølevandstemperatur føleren ikke virker?

    Ved første og andet forsøg starter moteren med dårlig/ustabil tomgang og dør ud efter nogle sekunder. Derefter kan moteren ikke starte.


  • #5   8. maj 2021 hvis køler vands temperatur er defekt
    vil ske sikkert ikke starte,
    da motor styring tror motor er rigtig kold.
    så den kan drukne motor


  • #6   10. maj 2021 Hvor meget siger data at benzintrykket skal være? Syntes 5 bar lyder lidt lavt.
    Hvis den ikke kan starte op på startgas så er der stor chance for at du ikke har nogen gnist.
    Hvad er det for en tændingstester du har brugt?


  • Nikolo P
    Nikolo P Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 2
    #7   21. maj 2021 Den tændingstester jeg fik brugt er den her: 24mx.dk/crosstilbehor/vaerktoj_c91/motorvaerktoj_c110/taendingstester-jmp_pid-7225287?gclid=Cj0KCQjwkZiFBhD9ARIsAGxFX8C9U3YBT3ETXut4Jjx0OFJAeYpLkas_Bj5ACrQaK6LdvR2Blc2U8TAaAsL5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

    Har nu haft en mekaniker til at se på den. Han siger at der er tænding, kompression og brændstof. Han kan heller ikke starte bilen med startgas.

    Han siger, at han også har prøvet at "nulstille værdierne" for den nye luftmængdemåler, som heller ikke virkede.

    Kan prøve at kigge på temperatur måleren snarest.


  • Jarl-Ove R
    Jarl-Ove R Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #8   20. aug 2022 Fant du ut av feilen ? Var det temperatur måleren ?

  • #9   20. aug 2022 Startspærre fejlagtig åbner ikke

Kommentér på:
Opel Zafira 1.8 (2004) - vil ikke starte efter ny luftmængdemåler

Annonce