{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.695 visninger | Oprettet:

Lars S
Lars S
Tilmeldt:
9. feb 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16

Cvt gear, god idé eller? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Skriver dette indlæg for at høre om Jeres erfaringer angående cvt gear.
Altså noget om hvordan I synes det er at bruge og eventuelt om I kender noget til holdbarheden af det?
Min egen erfaring er ganske ny.
Har prøvet det i nyeste Toyota Corolla 2.0 og Toyota RAV4 plug in hybrid.
Jeg ved dog at mange andre fabrikanter også bruger det, især til deres plug in hybrider. Dette fordi det er billigt og at det optimerer brændstoføkonomien.
Min oplevelse er at det ved let speederfod, kan være ganske behageligt at have cvt gear. Ved almindelige accelerationer fra 50km/t til 80km/t eller på tilkørsler til motorvejen, også med moderat speederfod, synes jeg at det støjer unødigt meget, altså at omdrejningerne bliver alt for mange, accelerationen taget i betragtning.
Især synes jeg at det virker som upassende støj i Rav4 plug in, som er en bil til ca 500.000!,,
Bilen har 306 hk (og et moment på 227), men jeg prøvede kun hurtig acceleration en gang. Det lød simpelthen som om bilen var ved at gå i stykker.

Men hvad synes I?
Vender man sig til lyden eller?
Forhandleren sagde at jeg havde brugt gearet forkert: “Man skal først lære at køre med det”.

Jeg har prøvet at lure på forskellige hybrid og Toyota fora men her er cvt gearet aldrig til diskussion...

Bedste hilsner Lars.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cvt gear, god idé eller?
  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #2   13. apr 2021 Til Morten:
    Er det ikke DSG gear du mener?


  • #3   13. apr 2021 Hej Lars

    Jeg har kørt i en Auris HSD i snart 4 år og jeg enig med forhandleren i, at man lige skal vænne sig til at køre med det. Jeg tror man har det meget med gasse unødigt op og køre helt anderledes, når man er ude og testkøre en bil. Men efter noget tid begynder man at køre mere glidende og doserer speederen så man sjældent rammer "larmen". Desuden er der ikke meget støjisolering i bilerne, angiveligt for at sænke forbruget.

    Angående holdbarhed tror jeg ikke der er noget at være bekymret for, og der er hverken koblinger eller andet vedligehold på gearkassen. Dog skal du være obs. på kortere serviceintervaller end nogle andre biler, hvor batteriet også bliver undersøgt. Jeg ved ikke om der en omkostning forbundet med det når det er en plug-in.

    Syntes i bund og grund systemet fungere godt, er ret økonomisk i by og på landevej og mega nem at køre.
    Dog syntes jeg bilen er ret kedelig oplevelse at køre i, og selvom den faktisk ret kvik, så føles den så sløv.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #4   13. apr 2021 Hej Mark.
    Tak for svar.

    Jeg lånte RAV4 en hel weekend og fik kørt ca. 400km.
    Kunne mærke at gearet irriterede mig mere og mere.
    Ved dog at tusinde vis af især Toyota ejere er lykkelige for at bruge det.
    Et irritationsmoment var desuden at jeg havde følelsen af at have en bil med masser af kræfter som var utilgængelige pga. cvt gearet.
    (Bare rolig, jeg overholder fartgrænser og er ren duks på vejene.)

    Bortset fra det, en superbehagelig bil med mange dyder.

    Hilsen Lars.


  • #5   13. apr 2021 Jeg synes det er træls, det larmer og giver elastikkørsel, men fint hvis du kører morfar kørsel og kører hovedsaligt i byen
    Jeg har det i vores Honda, og skal aldrig have en bil med cvt igen smiley
    Toyotas er super pålideligt og ja brændstof økonomisk men det er stadig træls og jeg fravalgte derfor Toyota da vores Avensis skulle for nys smiley
    Der er ingen tvivl om du lærer at kører med det med tiden, du vil accelerere blødere osv for motoren ikke skal gå i begrænseren hver gang du skal op i fart smiley


  • #6   13. apr 2021 Hej Lars.
    Jeg er ejer af Ford Kuga PHEV med fuld elektronisk CVT gear. Jeg har ikke kørt med behageligere gearskift. Den accelerere silkeblødt hver gang. I Kugaen er der tilføjet "falske gear" som gør oplevelsen endnu bedre. Dog skal det siges at ved Kickdown går den op i højeste omdrejninger indtil du opnår ønsket fart.
    Det Toyota forhandler mente måske var, at ligesom i Kugaen er det en intelligent gearkasse som ved samme kørselmønster opfører sig mere mere hensigtsmæssigt. Fx starter min Kuga nu i "2 gear" ved start når jeg uden tøven giver halv speederfod.
    Ydermere går vores bil 2 km mere end opgivet. Dette siger Ford at til dels er gearkassens skyld.
    Jeg er blevet positivt overrasket og var meget skeptisk i begyndelsen.

    Mvh Kalle - Hadsund


  • #8   13. apr 2021 Der er rigtigt mange, der er godt tilfreds med det. Det tager jeg som gode tegn. Personligt er jeg dog ikke fan. Jeg synes, den ofte tager for mange omdrejninger - og så føles det bare mærkeligt/forkert.

    Der er ikke så meget rationelt bag min holdning. Det er bare følelsen, jeg sidder med. Jeg kan godt lide at høre en bil øge sine omdrejninger gradvist. Ikke bare i den bil, jeg har nu, men også de biler, jeg har haft tidligere - men i særdeleshed dog nok den, jeg har nu smiley

    Du må ud at prøve lidt mere, hvis du er i tvivl. Du kan evt. overveje at leje én en dag/weekend/uge. Det kan være givet godt ud, hvis man er i tvivl, tror jeg.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #9   13. apr 2021 Til Kasper:
    Tak for beretningen om din Honda.
    Derfra hvor jeg står, kan jeg selvfølgelig godt følge dig. smiley
    Med cvt gear synes jeg at man har på fornemmelsen at teknikerne ikke har anstrengt sig særlig meget for at levere det ypperste inden for forfinelse af mekanik og teknisk kunnen.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #10   13. apr 2021 Til Kalle:
    Tak for at komme med en nuanceret beretning om din Ford Kuga.
    Synes du har en vigtig pointe med at der er rigtig god økonomi i en bil hvis man bruger cvt med omtanke.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #11   13. apr 2021 Til Morten:
    Tak for din beretning om cvt gear i din Audi.
    Dejligt at du slet ikke mærker noget til det når det skifter.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #12   13. apr 2021 Til Bay:
    Tak for dit svar.
    Jeg deler din beretning om at det at køre bil, også handler om hvordan det føles og høres.
    Min oplevelse af lyden fra et cvt gear gør at jeg græmmes og får lyst til at parkere den med det samme.
    Lige ledes får lyden af en 5 cylindret Volvo 850 eller en Porsche der er hårdt presset på Nürburgring, mig til at frydes.


  • #13   13. apr 2021 Plejer en bil ikke at have større moment end heste?

  • #14   13. apr 2021 #13
    Jo, det er oftest tilfældet, at antal Nm er højere end antal hk (peak). Det er dog ikke en regel, der ikke findes undtagelser til.


  • #15   14. apr 2021 Jeg havde CVT i min gamle 2012 Lancer...
    Det var kun ved hård acceleration at CVT blev skidt at høre på... Ville jeg ikke høre på det, så havde bilen mulighed for at man manuelt kunne "skifte gear"... (Præindstillede intervaller)

    Men når man kørte bykørsel og alm landevej og ikke skulle ud og lege Ayton Senna, Så var det noget af det mest behagelige at køre med... (Og stressfrie)

    Så om man kan lide CVT gear, har vidst en del med kørestil at gøre... Har man en tung speederfod, så er det skidt... men ellers vil langt de fleste finde CVT gearet som værende Super behageligt...


  • #16   14. apr 2021 Det kommer sandelig også an på, hvad det er for en bil. Mine forældres A4 1.8 TFSI skulle ikke have ret meget gas, før omdrejningerne fes i vejret.

  • #17   14. apr 2021 Der har lige været en lang debat om samme emne, se den her:

    https://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/1922183-hvorfor_er_cvt_gear_saa_udskaeldt


  • #18   15. apr 2021 Jeg har heldigvis kun prøvet CVT gear et par gange, og magen til lort skal man lede længe efter......den kører konstant med alt for høje omdrejninger, så det lyder ofte som om bilen er ved at springe i luften......så CVT gear....NEJ TAK

  • #19   15. apr 2021 hvis du ikke kan li bilen med cvt gear - så køb en anden - der er jo mange som roser det men kan fornemme at du er negativ over det.

    Kører selv Ford Kuga Hybrid med cvt. gear og det er helt perfekt til mig - har aldrig haft noget bedre og er ved nr. 47 bil - så har prøvet meget.

    Men køb du nu en uden cvt gear.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #20   15. apr 2021 Til Carsten J:
    Tak for henvisningen til den anden tråd angående cvt gear, den havde jeg overset.

    I øvrigt: I den anden tråd henvises der i et af indlæggene til, at en motor med et lille moment, typisk skal op i høje omdrejninger for at arbejde.
    I de høje omdrejninger, er det jo netop her, cvt gearkassen har sine udfordringer....
    I mine ører lyder det lidt paradoksalt.
    Især med eksemplet Toyota RAV4 (306hk, 227nm)
    En motor med tilhørende cvt, skal vel netop have et højt drejningsmoment for at udligne gearkassens svagheder?



  • #21   15. apr 2021 Det kommer lidt an på, hvad man anser for at være svagheder ved den. Set bort fra larm er det jo ikke nødvendigvis en svaghed, at den tager mange omdrejninger. Af hensyn til udnyttelse af effekten er det en fordel, at den kan ligge konstant i høje omdrejninger, hvis momentet er lavt.

  • #22   15. apr 2021 Nu skal vi lige have på det rene at du egentligt spørger til ecvt, flere af de der skriver svarer omkring cvt.
    Der er mange almindelige cvt gearkasser der er meget frembrusende.
    Det var de første ecvt gearkasser også, men idag er de overhovedet ikke.

    En cvt gearkasse er med stålbælte, hvor en ecvt gearkasse skifter udveksling elektronisk via planetgear. Der er absolut ingen sammenligning mellem de 2 hverken at køre med, eller driftsikkerheden på dem.

    Jeg har haft et par biler med ecvt. Idag har vi en corolla med det.
    Meget stille gearkasse. Ved normal kørsel hører man absolut intet til den, og den kører helt glidende ved by- og køkørsel.

    Ved normal kørsel er den meget sjældent over 2500rpm, selv ved rimelig kvik acceleration.
    Træder man pedalen i bund, så går den op på 4200rpm og stiger langsomt - den er på Ca 5000rpm ved 150kmt ved fuld gas.
    Tager du eksempelvis en vw benzin med dsg, så farer den op på 6000rpm, skifter gear hvor den falder til 4500 og kører op til 6000 igen. Den tager faktisk en hel del flere omdrejninger ved fuld acceleration end ecvt. Forskellen ligger i at du ikke har noget gearskift i en ecvt, og det er derfor lidt uvandt for øret. Dertil kommer at gearet ikke låses, så du kan godt opleve den kører med et par hundrede rpm mere i kraftig modvind, eller den kører med 130kmt ud af motorvejen i tomgang hvis forholdene er til det.

    De fleste der siger cvt er det værste lort, de har enten kørt i en ældre traditionel cvt, eller kun været ude at "prøve hvad den kan". De lægger ikke op til race, men er noget af det mest behagelige i hverdagen.
    Dem der siger de tager alt for mange rpm, de bruger enten primitive almindelige cvt gearkasser-eller ældre ecvt gearkasser som reference. Det er ikke gældende i de nye.

    Når du først er dus med den, så bliver det meget svært at komme over i noget andet. For at tage et eksempel et vws dsg jo skide god på en bane, eller hvis, du vil køre race mellem lyskrydsene.
    I by- og køkørsel er det noget af det mest forfærdelige at køre med. Det mærker man virkelig hvis man er vandt til ecvt'ens glidende kørsel.

    Mht holdbarheden er der intet at være nervøs for. De ældre almindelige cvt gearkasser havde det med at slide stålbælte og remskiver op. Det problem har du ikke med ecvt. Jeg har selv kørt i en auris der havde kørt 700000km på original drivline, og har på nettet set mange toyita hybrid taxier med over 1.mio km på uret.

    Intet at være nervøs for.


  • #24   21. apr 2021 Jeg har en Kuga med CVT gear. Enormt tilfreds med det, og jeg har endda kørt rally i mange år med rally gearkasser (dog box) . Men ja det larmer anderledes ved overhalinger, så min Konklusion er at hvis du er til sportslig kørsel er det ikke noget for dig, men hvis du er til rolig glidende afstressende luksus, så er det CVT det rette!
    PS: Toyotaens benzin motor har 227 Nm, men el motoren har også et moment oveni, nok ca godt og vel over 200?


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #25   21. apr 2021 #23
    Ikke helt rigtigt mht. Audi/VW og cvt-gear

    VW har ganske rigtigt aldrig haft en bil med cvt, men Audi lavede dem for nogle år siden under navnet Multitronic i bl.a 2.4V6 og 2.7 TDI - ifølge sagnet noget forfærdeligt bras, men ikke desto mindre har de lavet dem....


  • Bent P
    Bent P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 1 Svar: 4
    #26   21. apr 2021 #7
    Mortern C: "Nej der er cvt i min model . Man kan slet ik mærke den skifter "

    - Det må da være Mutitronic i din Audi A6, (-er helt trinløst) undtaget hvis du evt. sætter gearskifteren i "S" (sport) ?

    -Jeg har selv kørt med Multitronic i min tidl. A4 1,8 180HK og det virkede perfekt.


  • Samoht R
    Samoht R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #27   21. apr 2021 Audi har det ikke længere men det hed MultiTronic da de havde det.
    Million gear med kunstigt indlagte intervaller, vil jeg beskrive det som...

    En A5 eller A6 2.0 TDI med Multitronic kører fantastisk og Multitronic styringen holder omdrejningerne nede, med mindre man virkelig presser på. Eneste bil jeg har prøvet hvor det er "lækkert".

    De ca 200HK er dog på ingen måde anvendelige til hurtig acceleration som med fx en DSG gearkasse..

    DAF i Holland fandt på CVT gearet (variomatic 1958) og Volvo begyndte at sælge DAF biler som Volvoer (fra 1975 tror jeg)
    Virkelig ringe biler, af Volvoer at være, i øvrigt.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
    #28   21. apr 2021 CVT-gearet - eller Continuously Variable Transmission-gearet hvis vi skal være helt korrekte – kaldes milliongearet. Da CVT-gear er et trinløst gear hvis gearing egentlig fortsætter ud i det uendelige. Det er grundidéen, som Leonardo da Vinci første gang satte ord på og skitserede helt tilbage i 1490. Motorens moment, som gearkassen fordeler ud til de trækkende hjul for at skabe fremdrift i bilen, sendes med et CVT-gear ud til to koniske variatorskiver.

    På tværs af disse skiver sidder en kæde, som trækker skiverne tættere på hinanden. Resultatet er en højere gearing. Gearets to variatorskiver kan også køres længere fra hinanden, hvilket gør at kæden falder ned og giver en mindre omkreds.

    Siden at kæden falder og giver en mindre omkres, så skaber dette en lavere gearing. Overfor de to variatorskiver, der enten kan køres tættere på eller længere fra hinanden, sidder dog endnu et sæt variatorskiver, der kører modsat af hinanden. Og det er den opsætning, der giver oplevelsen af den næsten uendelige gearing, som kendetegner CVT-gearet. smiley


  • #29   21. apr 2021 #28 fin beskrivelse af cvt. Men det er ikke det system hverken toyota eller Ford bruger, deres ecvt gearkasser er uden skiver og bælte, styret helt elektronisk via 2 planetgear.

  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #30   22. apr 2021 Kære alle:
    Tak fordi I til stadighed bliver ved med at byde ind i debatten om cvt, ecvt, dsg osv.
    Jeg læser det hele med stor interesse og tager alt til efterretning.
    Til Jesper:
    Selvom emnet er cvt gearkassen generelt, så er mine oplevelser i praksis, nok baseret på ecvt.
    Her oplever jeg som sagt gearkassen som frembrusende, også ved moderate accelerationer...
    Angående holdbarhed: Jeg ser/læser lidt forskelligt. Hører både om stor holdbarhed men også om at Toyota har sager kørende i USA med gear der ikke holder.
    I følge rygtet er Toyota dog dem med størst erfaring inden for disse gearkasser, Nissan har det vist anderledes svært med at få dem til at holde. (Alts deres underleverandør, som vist også laver til Mercedes og Subaru, blandt andre?)
    Ret mig gerne hvis jeg er helt galt orienteret. smiley
    I øvrigt: God pointe med momentet fra elmotoren, er der nogle der kan oplyse hvor meget systemydelsen er på momentet?
    God torsdag til alle!


  • #31   22. apr 2021 #30 du er nød til at skelne mellem cvt og ecvt både holdbarhedsmæssigt og hvordan de kører.
    De amerikanske sager omkring gearkasser, de drejer sig nok om almindelige cvt gearkasser, de holder ikke evigt ianswt om de sidder i en audi, subaru eller toyota. Ecvt er extremt driftsikker og langtidsholdbar. Der er ingen mekaniske bælter og remskiver der bliver slidt smiley


Kommentér på:
Cvt gear, god idé eller?

Annonce