{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.751 visninger | Oprettet:

Er det batteri eller generator, der er defekt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg er ikke så voldsomt skarp mht. det rent tekniske ved biler, så bær over med mig, hvis spørgsmålet er dumt smiley

Jeg har en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo fra 2008. Da jeg for nylig har købt en anden bil, så kører Opel´en ikke længere så ofte og så mange kilometer.

I morges skulle jeg dog bruge Opelen. Da jeg drejede nøglen kunne den stort set ikke "tørne" motoren, og hver gang den tørnede gik lyset i instrumentbrættet ud. Bilen kunne altså ikke starte, så jeg måtte tage den anden bil.

Jeg har her til aften efter arbejde ladet batteriet op i ca. 4 timer og tænkte, at så må alt jo være i vinkel og pillede ladeapparatet fra. Men selv efter 4 timers opladning (ikke hurtigopladning) kunne bilen fortsat ikke starte umiddelbart. Jeg satte dog opladeren til igen og så startede bilen med møje og besvær, da laderen var på batteriet.

Herefter kørte jeg en tur på 10-12 kilometer. Da jeg kom hjem slukkede jeg for motoren og prøvede så umiddelbart herefter at starte igen. Igen kunne batteriet nærmest ikke tørne motoren og starte kunne bilen ikke.

Kan det være ret meget andet end et defekt batteri?

Jeg er ikke 100% sikker på, hvor gammelt batteriet er, men jeg vil gætte på, at det ikke er meget ældre end ca. 4 år (max.)

Hvordan vil en defekt generator normalt give sig til kende?

Jeg har desværre ikke noget voltmeter, så jeg kan ikke umiddelbart måle spændingen på batteriet.

Et nyt batteri koster ca. 900 kr., så jeg vil jo gerne være sikker på, at det ER batteriet, som er defekt. Kan det teoretisk set også være generatoren, som er problemet?

Måleren / viseren på ladeapparatet slår stort set fuldt ud, når jeg sætter det til batteriet og oplader. Betyder det, at der er høj spænding på batteriet, eller betyder et stort udsving på viseren på ladeapparatet, at batteriet er dødt?

Tak for jeres kommentarer !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det batteri eller generator, der er defekt?
  • #1   18. maj 2021 Dødt batteri


  • #2   18. maj 2021 hvis viseren på laderen slå helt op, så er batteriet langt fra opladt,
    eller defekt.

    prøv og sæt startkabler på, fra en anden bil, for og se om den så starter.

    og få og være sikker på om det er det ene eller det andet galt.

    skal du have udmålt generator

    en anden ting.
    hvis et batteri er afladt, kan du ikke ladet det op, ved kun og køre i bilen
    med mindre du, nærmest køre jorden rundt.


  • #3   18. maj 2021 Nu gætter jeg på en klassisk morfar lader, når viseren slår ud er det ladestrømmen den viser i ampere, altså hvor meget den lader.
    Når batteriet er ved at være opladet, så falder lade strømmen og hermed viseren.

    Men få dig et multimeter, uden et sådant er der alt for meget gætværk.
    Er batteriet på en 40-60 ah skal det med en 4-5 amp. ladestrøm lade mindst en 10-14 timer hvis det er tomt. En intelligent lader som en C Tek vil være en fordel da du lettere kan følge med, og den tjekker batteriets stand.
    En 10-12 km. lader ikke meget på et tomt batteri.

    Så få et multimeter så du kan måle batteri- og ladespænding, og giv dit batteri tiden til en fuld opladning.


  • #4   18. maj 2021 Nå de kom oven i hinanden ….

  • #5   18. maj 2021 Det kan da næsten kun være dit batteri. Hvis det var generatoren ville bilen vel gå ud under kørsel vil jeg mene.

  • #6   18. maj 2021 Tak for jeres kommentarer - nu har jeg noget at arbejde med. Og JA - jeg skal have købt mig et multimeter - det gamle må være forsvundet ifm. en flytning smiley

  • #7   18. maj 2021 som andre siger, er det næsten garanteret batteriet som er træt af dage.. Så vrid muldvappen og køb et nyt..

  • #8   18. maj 2021 Lyser ladelampen når du sætter tænding på ?
    Går den ud når motoren er i gang ?


  • #9   18. maj 2021 køb et batteri, de er opladte, da de er vedligeholdelses frie,læg en avis i batterikassen,så det ikke bliver beskidt,gør bilen nøjagtig det samme som det gamle batteri,ved du jo så at det ikke er batteriet der er galt med,så kører du bare ud og afleverer batteriet igen,og får dine penge igen, husk bonen,f.eks Harald Nyborg

  • #10   18. maj 2021 Bilen har et stand-by forbrug, og har derfor sikkert drænet batteriet fordi du ikke har brugt bilen.

    En normal husmandslader på 2-7 ampere skal bruge mere end 24 timer på at lade et 50-70ah batteri.
    Det samme gælder for din generator på bilen.

    Lad laderen sidde på batteriet en dag eller to, sluk for laderen en times tid og prøv så og mål spændingen på batteriet.
    Er spændingen ca 12,6 volt, så fejler dit batteri sikkert ikke noget.

    Start så bilen, er spændingen mellem 13,5-14,7 volt er din generator sikkert osse okay.


  • #11   18. maj 2021 Nyt batteri er nu købt og monteret, og bilen startede med det samme. Tak igen for alle kommentarerne.

    Et sidste spørgsmål: Jeg fik nu også købt mig et multimeter til fremtidig brug, så jeg næste gang ikke står i samme situation, og ikke ved om det er batteriet, som er fladt eller noget helt andet.

    Mht. hvordan man skal måle batteriet - så synes jeg, at der er divergerende holdninger til dette, når jeg sådan søger på nettet. Er der én som har en god guide - bl.a. mht. hvordan man måler (skal en eller begge polsko afmonteres fra batteriet) samt hvordan indstillingerne skal være på multimeteret. På forhånd tak !


  • #12   18. maj 2021 alt efter hvilket multimeter du har fået købt.
    så skal det stå til at måle jævn strøm.
    har sikker en indstilling der stå 20 volt ved.
    og den sorte ledning skal måle på stel/negativ pol på batteriet

    den røde på plus/positiv pol.
    og man skal gerne have omkring 12.4 volt med hvile spænding.
    du behøver ikke afmonter polerne.

    og alt efter lade stand på batteriet, skalmdu måle mellem 13.8 og 14.4 volt når motor køre og generatoren lade


  • #13   19. maj 2021 Hmm ja du har så i min verden købt et batteri til ingen verdens nytte.
    Og mit bud vil være at du indenfor kort tid vil opleve samme problem som med det gamle batteri.

    Og forskellige holdninger til og måle et batteris hvile spænding, skyldes at folk ikke forstår hvad et batteri er.
    Et godt eksempel er oven over, er batteri en hvilespænding på 12,4 volt, en batteri celle er 2,1 volt fuld opladet, derfor er hvilespænding 12,6 volt på et fuldt opladet batteri.


  • #14   19. maj 2021 #13 ja hvilespænding for et batteri er 12.6 når der slet ingen forbrug er på.

    du ville ikke får helt 12.6 volt når det er tilsluttet bilen


  • #15   19. maj 2021 12,6 volt er når batteriet er ladet helt op.
    Hvis du har 12,4 volt vil du hvis du kunne måle syre vægten, at den ikke vil være helt oppe på maks.
    12,6 volt der osse være selv med et lille stand-by forbrug, hvis ellers batteriet er ladet helt op.
    Men som igen tager flere døgn med en lader eller bilens egen generator.

    Folk kommer med svar som vinden blæser, fordi de ikke aner nok om tingene.
    Og de fleste råd som gives er udskiftning af dele uden og tjekke op på noget som helst inden.


  • #16   19. maj 2021 Byt til nyt smiley

  • #17   20. maj 2021 Mål nu om der ved startet motor er mellem 13,5 og 14.7 volt. er der det er alt ok.

  • #18   20. maj 2021 #13 - Det gamle batteri blev opladet i sammenlagt 16-18 timer, hvorefter starteren fortsat bare "klikkede" når jeg drejede nøglen. Jeg har haft / kørt bil siden 1991 og har aldrig oplevet et batteri (heller ikke et med høje aH), som har været lavt på strøm (men stadig ikke defekt), som ikke efter 16-18 timers opladning i hvert fald som minimum kunne "tørne" startermotoren. Det kunne batteriet imidlertid ikke her. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det gamle batteri var færdigt, men jeg skal nok lige melde tilbage, når jeg får det målt ud. Jeg sætter laderen til i 24 timer, piller laderen af og så skal jeg nok lige måle.

    PS: I øvrigt har jeg ikke skrevet noget om, at bilen har stået stille i månedsvis uden at blive brugt. Den bliver fortsat brugt med jævne mellemrum (dog lidt sjældnere end tidligere), og kører dermed samlet set ikke helt så mange kilometer som før. Jeg har tidligere - når jeg fx har været på en længere ferie - og bilen ikke har kørt i fx 3-4 uger oplevet, at motoren på bilen lige var en tand tungere at få startet, men den har altid kunnet starte bilen og jeg har ALDRIG oplevet, at starteren efter længere tids stilstand af bilen kun har klikket, og at batteriet slet ikke har kunnet tørne motoren - så jeg er altså rimelig sikker på, at det gamle batteri er færdigt.

    @Dennis GSI - Tak for "guiden" - det prøver jeg lige smiley


  • #19   20. maj 2021 Der self ikke nogen garanti for at dit batteri ikke har klappet en celle.

    Men uden den mindste smule måling/test så det i min verden tosset og købe et nyt batteri.
    Du kan ligeså godt ende op i det starteren der har et brændt punkt på hovedkontaktsættet.

    Først udgangspunkt må være og tjekke batteriet.
    Dette gøres ved og lade, og vel og mærke lade længe nok.
    Hvilket alt efter batteri, hvor fladt det og laderens størrelse nemt tager op til 48 timer eller mere.
    Så længe man ikke har 12,6 volt som hvile spænding, så batteriet ikke fuldt opladet, så simpelt er det.
    Self hvis det stadig ikke er på 12 volt efter flere dages ladning, så er der sikkert en defekt celle.


  • #20   21. maj 2021 Det er da bare at måle og hvis der kun er cirka 10 volt, så er en celle død.

  • #21   21. maj 2021 Du kan jo ikke bruge den måling til noget som helst, med mindre du ved du har ladet batteriet tilstrækkeligt.
    Eller belaster det så du kan se om det levere ampere.

    Jeg var sidste ude af landet pga job/corona i 4 måneder sidste år, min bil kunne ikke starte da jeg kom hjem, fordi der ikke var nok strøm på batteriet.
    Det batterier sidder stadig i bilen, og har startet bilen her i vinters i minus 15 grader, uden problemer.


  • #22   22. maj 2021 Er der kun 10 volt er batteriet med overvejende sikkerhed dødt, der skal mange ampere til at trække motoren rundt.
    En varm motor kan til nød starte med 10 volt, altså en defekt celle, og hvis resten er cellerne er friske og fuldt opladede.
    Der kan sagtens være 12 volt og ingen ampere til rådighed, så starter bilen heller ikke.


  • #23   22. maj 2021 Du er klar over at spændingen på batteriet går ned efterhånden som strømmen bruges fra det?

    En spænding på 10 volt kan bruges til meget hvis den står alene.


  • #25   22. maj 2021 KT

    Igen som sagt en spændingsmåling kan ikke stå alene.
    Prøv og læs hvad jeg skriver tidligere.

    Hvis det var mit batteri og ikke trådstarters havde jeg grebet sagen anderledes an end bare og købe et nyt.
    Bevars det er hans penge og ikke mine det går ud over.

    Men tråden er nok bare et super bevis på at folk rådgiver om ting de egentlig ikke har meget forstand på.

    I dit tilfælde, så det sådan set ligegyldigt om det et traditionelt batteri eller agm.
    Et batteri har fuldt opladet 2,1 volt pr celle, har du højere end det, ja så har du ikke ventet længe nok med og tjekke hvilespænding eller et lorte voltmeter.
    Mit bud vil være at hvis du lader batteriet stå en dag uden og lade på det, så vil spændingen på batteriet være en helt anden.


  • #27   22. maj 2021 Hvis det batteri har været i god stand, skulle det være umuligt og opnå så høj en spænding.

    Dog findes der en tilstand hvor syren i batteriet lagdeler sig.
    Og det kan forårsage den spænding højere end 13 volt.
    Den forsvinder dog hvis man får batteriet til og afgasse/koge med en tvungen høj ladespænding, med mindre elektroderne i batteriet er ødelagt pga det.

    Igen så tyder det på batteriet ikke er blevet behandlet korrekt.
    Og kun ladet med sjat ladning, eller dårlig/for lille lader.


  • #29   22. maj 2021 Tja hvis batteriet ellers er i normal stand, skulle det være umuligt.
    Selv nyere akkumulatorer ligger stadig ikke højere end 12,75 volt.

    Det kan jo Self skyldes at din lader ikke har kunne lade hårdt nok til og få batteriet til og afgasse.
    Har det så haft en høj nok CCA til og slæbe de ting igang du har haft. Har du ikke før nu opdaget reduktionen i performance før nu.

    Men igen min pointe i tråden var egentlig osse bare at, det er spild at afskrive et batteri uden og lave lidt tests først.
    Det svare jo til og have en mekaniker der bare skifter dele indtil fejlen er væk.


  • #30   23. maj 2021 @ Kent R
    Det du skriver i de 2 sidste linier er sgu da meget almindeligt for nogle værksteder ??


  • #31   24. maj 2021 Ja, måske det var lidt hurtigt og uigennemtænkt bare lige at gå ud og købe et nyt batteri, men modsat, når et batteri er ca. 4 ½ år gammelt, så kan alt ske, og om jeg skal skifte batteriet nu eller om ½ år spiller rent økonomisk virkelig ikke den store rolle.

    Min egen erfaring er derudover bare, at i 99,99999% af tilfældene - når man har den type oplevelser som jeg havde, hvor starteren bare "klikker" og der ikke sker en prut af forbedring, selv om man lader batteriet i 6-7 timer - så er det batteriet, som er stået af.

    Hvor mange biler har du selv set med en starter, der havde - citat: "et brændt punkt på hovedkontaktsættet", som du taler om? Og hvis det er tilfældet, hvorfor starter bilen så upåklageligt nu med et nyt batteri, selv om batteriet ikke var fuldt opladet, da jeg hentede det ? Jeg skifter i øvrigt ikke hovedløst dele på min bil, når jeg ikke ved nogenlunde præcist, hvad der er galt, men når jeg ved, at der - qua "symptomerne" er over 90% sandsynlighed for, at det er batteriet, som er stået af, så tør jeg godt tage chancen og skifte batteriet. "Living on the edge" smiley

    PS: Har nu ladet det gamle batteri i sammenlagt godt 35 timer, viseren i opladeren slår stadig godt og vel halvvejs ud (dvs. står godt og vel lodret) og gennemsnittet af 3 målinger på batteriet med multimeteret er 10,98 V (ingen målinger over 11 V)





  • #32   24. maj 2021 Dit gamle batteri er træt nå den ikke kommer over 12v
    Har selv oplevet at havde periodisk defekt starter. Den kunne klikke i 2-10forsøg og så springe igang og så køre fejlfrit resten af dagen eller endda flere dage for så at komme tilbage.. men godt hvis det bare var batteriet.. kontroller lige din generator alligevel. For har før set biler der overlader med en dårlig generator og det kan dræbe batterier.


  • #33   24. maj 2021 Tja hvis ellers det er sådan en mekaniker virker, så har han ihvertfald ikke mig som kunde særligt længe.

    Og igen mine råd er kun for at lave lidt fejlfinding selv.
    I stedet for og spendere på et batteri hvis ikke det fejler noget.


  • #34   27. jul 2021 Bare lige som en kort opfølgning: Det må alene have været batteriet, som var færdigt. Jeg har efterfølgende IKKE haft problemer, og bilen starter på første "nøgledrej" - selv efter at have stået stille i 14 dage.

  • #35   27. jul 2021 Dit har haft 1 defekt celle, så der har ikke været ampere nok til at tørne motoren.

    Men det er klogt at måle på batteriet med startet motor, om der er mellem 13.7 og 14.8 volt i ladespænding, er der det er alt ok, mere eller mindre er et problem.


Kommentér på:
Er det batteri eller generator, der er defekt?

Annonce