{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Poul  L
Poul L
Tilmeldt:
8. sep
Emner: 1

VW up ryster i rattet ved nedbremsning {{forumTopicSubject}}

Min VW Up 2013 har fået skiftet skiver, klodser, Kaliber og bremseslanger foran
fordi den rystede kraftigt ved bremsning,
nu efter ca 2 mdr gør den det igen.

nogle gode bud på det


Kommentarer på:  VW up ryster i rattet ved nedbremsning
  • #1   9. sep Navet har ikke været renset ordentligt af, så nu kan du skifte skiver igen.....Og så få renset navet ordentligt af inden de nye skiver bliver monteret.....Eller måske er navet blevet skævt, man må ikke spænde hjulbolte for hårdt på dem, så trækker man navet skævt....

  • #2   9. sep Mener det er en sygdom på dem, begge nav skal skiftes og nye skiver.

  • #3   9. sep navet er så svage, at spænder man ikke fælget rigtig op,
    så trækker man navet skævt

    så man skal udmåle med micrometer ur, om navet er skævt
    inden man sætter nye skiver på

    så det er nok byt til nyt igen inkl. nav


  • #4   9. sep navet er så svage at spænder man ikke følger rigtig op,
    så trækker man navet skævt

    så man skal udmåle med micrometer ur, om navet er skævt
    inden man sætter nye skiver på

    så det er nok byt til nyt igen inkl. nav


    Kunne ikke være mere enig - desværre er der ikke mange amatører der læser VW´s reparations anvisninger .


  • #5   9. sep Erhm... Hvis navet var skævt... Hvorfor rystede den ikke i 2 mdr efter bremseskift? Så vidt jeg ved, så får et skævt nav bilen til at ryste - selv med spritnye bremser smiley

  • #6   9. sep Hjul må MAX spændes 110nm på up citigo og mii. Eller bliver dine hjulnav skæve og bremseskiverne også

  • #7   9. sep Hvis skiverne bliver skæve efter 1-2 måneder så er de gamle skiver ikke renset ordentligt af ved montering .

    De rustaflejringer der så har siddet på navet ved montering vokser sig langsomt ind i skiven , hvilket er årsagen til at der går et stykke tid før den begynder at ryste i skiverne !


  • #8   9. sep #6

    Jeg har skiftet hjul på tusindvis af Up/Citigo/Mii og ikke EN ENESTE kom tilbage med skæve nav/skiver. Og ja, jeg spænder med ca. 130-150 Nm. Så drop dine godnathistorier.

    Navet på sådan en bil er 10mm tyk stålplade. Og når den ligger fladt på et andet stykke metal og bliver skruet sammen med en plan overflade på fælgen, KAN den ikke blive skæv, medmindre der ligger noget midt imellem.


  • #9   9. sep Man kan ikke få en bremseskive til at dreje snorlige på et skævt nav. Ergo kunne den ikke køre vibrationsfrit i 2 måneder, hvis den kørte med skævt nav i den tid...

  • #10   9. sep #8 hvis du kan finde ud af at læse data står der 110 nm. Og de autoriseret Skoda/vw forhandlere giver også forkert tilspænding af hjulene skylden. Så tænker sådan en amatør mekaniker som dig nok burde læse op på tingene inden du sviner folk til smiley

  • #11   9. sep #10

    Enhver idiot kan slå det op på 5 sek på Google. Jeg siger bare, at der sker ikke en skid ved at give dem mere. Snakker af erfaring. Jeg har 422 hjulskift kunder med VW Up, 102 med Citigo og 36 med Mii. Så skru ned for drama.


  • #12   9. sep Det ændrer ik på at faktum er spænder man dem for hårdt kan hjulnavet blive skæv. Der findes endda bulletin på dette problem smiley

  • #13   9. sep #12

    Du kan også bare fortælle mig, hvordan kan en 1 cm tyk stålplade blive skæv ved at spænde den sammen med en 100% plan anlægsflade på en fælg? I hvilken retning bliver den skæv? Bliver fælgen også skæv?

    En plan metalplade kan kun blive skæv hvis du spænder den sammen med en skæv metalplade.


  • #14   9. sep #12

    Bliver de nederste gipsplader også skæve, bare fordi de bliver trykket sammen med flere hundrede kilo af de overliggende plader? Selvom de ligger på et fuldstændig plant gulv? smiley


    profilbillede
  • #15   9. sep Jeg kan kun sige hvad de autoriseret forhandlere siger og hvad der står i autodata bulletiner. At du så er klogere end alle andre på det punk. Er så ikke mit problem smiley

  • #16   9. sep #15

    Ok, så du vælger at slå logisk tænkning fra og bruger "jamen, jeg aner ikke hvordan, men det siger de jo..."?

    Så navet bliver skævt, bremseskiven bliver skæv... Hvad med fælgen? Bliver den også skæv? Hvad siger dine "bulletiner" om fælge? Hvis de bliver spændt sammen med et skævt nav, skulle de jo også blive trukket skæve?


  • #17   9. sep Kunne det tænkes fælgen er stærkere end hjulnavet ? Men tror bare vi stopper her. Kan godt se vi ik kommer længere. Vi må så konstatere at du er klogere end de autoriseret og div andre mekanikere der melder fejl ind til autodata om hvordan de har afhjulpet problemet smiley

  • #18   9. sep #17

    Erhm... Kunne det tænkes, at en stålfælg, som er lavet af en tynd stålplade på 1,5 mm, er stærkere, end hjulnavet, som er 10 mm tyk? Nope, ikke rigtigt.

    Men ja, vi kommer ikke længere her, når du har SÅ lidt forstand på emnet...


  • #19   9. sep TROLLES ORDBOG :

    Mekanikker : En person der kan reparere biler, motorcykler, knallerter ofte andre ting .
    Kendetegnes ofte ved at være højtråbende, bedrevidende , ordblinde, er ofte alkoholikere og storrygere . Deres største bedrift er tit at de ikke bestod Folkeskolens afgangseksamen . Mekanikerfaget domineres af mænd med små tissemænd, men som så erstatter deres manglende sexuele bedrifter ved at køre i en ældre motorkraftig og ofte ulovligt tunet bil .
    En del mekanikere arbejder som selvstændige, da de er totalt blottet for evnen til at tale ordentligt til deres omgangskreds, og derfor er fuldstændigt uegnede til at omgås kollegaer i hverdagen .


    IRONI KAN VÆRE ANVENDT !

    .


  • #20   9. sep #18 jeg gider ik diskutere med en perlegrus mekaniker. smiley men jeg er da heldig vis ik den eneste her i emnet der skriver hjulene ik må spændes for hårdt. smiley Men forsæt du dit klamphuggeri og lad os andre professionelle Lave bilerne rigtig smiley

  • #21   10. sep Hjulnav bliver skæve hvis hjul overspændes. Max 110nm.

  • #22   10. sep Hej
    Følgende kan give anledning til rystelser for:
    1 ovale dæk
    2 ubalance hjul
    3 Fejl sporing
    4 Slidte bærekugler/styretøjsdele
    5 Defekte hjullejer
    6 Skæv lejeflange
    7 Manglende centrering hjulnav/flange reces
    8 Fejl centrering miskmask mellem fælgdelecirkel/boltedelecirkel
    9 Vand i slangen (mest anvendt inden for landbruget)
    10 Manglende hjulbolt(e)
    11 fejl dæktryk
    12 rust/snavs mellem navflange og bremseskive

    MVH KP


  • #23   10. sep #19
    kan nikke genkendende til en stor del af de punkter.

    men nogen er skudt helt ved siden af smiley


Kommentér på:
VW up ryster i rattet ved nedbremsning

x