{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

Palle22
Palle22
Tilmeldt:
27. feb 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11

Kobling kobler pludselig ikke helt ud - Megane iii {{forumTopicSubject}}

Hej,

Koblingen i min Megane III er pludselig stoppet med at koble helt ud, og jeg skal kæmpe for at få bilen i gear når motoren er startet - ikke, når den er slukket. Den trækker også lidt på hjulene, selvom koblingen er trådt helt i bund. Koblingspedalen giver ingen "modstand" før den er trådt et godt stykke ned - den skal noget længere ned, end den skulle i går.

Det startede i morges efter en kold nat. Er det ikke mest sandsynligt, at det er koblingskablet, der er beskadiget, fx hvis der har stået vand i det, som er frosset i nat?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling kobler pludselig ikke helt ud - Megane iii
  • #2   2. dec 2021 der er nok vand i bremsevæsken, som bruges til den hydrauliske kobling.

    på værksted med bilen og få dem til at teste det.

    kan også være enten koblings hovede eller slave cylinder, der er slidt


  • #3   2. dec 2021 Mest sandsynlig er en af armene på trykpladen ved koblingen knækket eller lejet ved højgearsakslen ødelagt (sjældent det sker)

    Uanset, så skal gearkassen af og sikkert ny kobling monteres


  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #4   2. dec 2021 Ok... Hvis det bare er ny væske, er det jo til at komme over, men bilen har kørt tæt på 300.000, så en ny kobling kan nok ikke betale sig smiley

  • #5   2. dec 2021 300.000 er da ingenting hvis ellers bilen er nogenlunde uden rust m.m.
    Få et tilbud hos en lokal mekaniker


  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #6   2. dec 2021 Nu tjekkede jeg lige beholderen til bremsevæske, som vist også fungerer som reservoir for koblingen. Den er på minimum. Jeg kan ikke være så heldig, at det bare er det? Det er selvfølgelig skidt, hvis der er en utæthed, men så er det jo ikke nødvendigvis en ny kobling?

  • Adam H
    Adam H Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #7   2. dec 2021 Jo mere slidt din kobling eller bremser er, desto lavere vil niveauet være i bremsevæske reservoiret være, ellers skal der være en utæthed, men det vil du tydeligt mærke når du bremser. Hvis der er fint med klodser på bremserne, og skiverne ikke er slidt til cd’er, så er din kobling slidt

  • #8   2. dec 2021 Har lige skifte kobling i Seat km350.000km

  • Adam H
    Adam H Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #9   2. dec 2021 #8 Og jeg har lige været ude og ligge en lort… Hvad har det med sagen at gøre? smiley smiley

  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #10   2. dec 2021 #7 Men niveauet skal vel stadig være mellem min og max? Bør jeg ikke prøve at efterfylde?

  • Adam H
    Adam H Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #11   2. dec 2021 Bremsevæske skal ikke efterfyldes… det eneste tidspunkt man skal fylde bremsevæske på er ved bremsevæskeskift, en utæthed eller ved udluftning(skift af dele i det hydrauliske system.) Din kobling er tydeligvis slidt. Selv hvis det var din slavecylinder som er utæt, så ville bremsevæskeniveauet være langt under minimum. Og selv hvis du efterfylder bremsevæskeniveauet, så har det ingen betydning om den er på min eller max, det er kun et kalibreret niveau som fabrikanten har lavet så de er sikre på at du stadig har bremsevæske selvom alle dine klodser og kobling er slidt i bund.

  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #12   2. dec 2021 Ok, tak. Det er jo sikkert også mere end blot slitage, eftersom det kom pludseligt i dag. Jeg kører til mekaniker i morgen.

    Tak for svarene!


  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #13   3. dec 2021 Slidt kobling - en ny koster 8.000 - det er meget til en 9 år gammel bil, der ikke er mere end 20K værd i brugtpris smiley


  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #14   3. dec 2021 Fik en second opinion add en anden mekaniker. Han vil se på, om ikke det bare er slavecylinderen, der skal skiftes, og om han kan gøre det uden at skille det hele ad.

  • Palle22
    Palle22 Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #15   6. dec 2021 Hele gearkassen skal ud for at skifte slavecylinderen. Den er åbenbart bygget ind i. Æv!

  • #16   6. dec 2021 når, man så alligevel er der inde.
    kan man se til koblingen.
    om den evt skulle skiftes


Kommentér på:
Kobling kobler pludselig ikke helt ud - Megane iii

Annonce